Google og YouTube blokerer for musik i England
Google og YouTube meddelte i dag, at de fra og med i dag lukker for alle de engelske brugeres adgang til musikvideoer på YouTube. Beslutningen er taget fordi forhandlingerne med den engelske rettighedsorganisation PRS er stranded på, at PRS ville have væsentligt flere penge.
Fair nok – PRS vl have flere penge til kunsterne for YouTubes brug af sangene. Det morsomme er så, at nu brokker PRS sig højlydt over YouTube og Google’s beslutning, som de kalder et alvorligt slag mod de engelske forbrugere og (nok det er nok det det mest handler om) de engelske rettighedshavere.
Jamen kære venner (PRS), hvis YouTube er sådan en vigtig promotion kanal for jeres kunstnere – og det er jeg sikker på det er, er det så ikke ret tåbeligt at forlange at YouTube skal betale meget mere for at reklamere for jeres musik? Vil I også til at kræve penge af de aviser der anmelder pladerne og de bloggere der omtaler dem? … Tak for den gratis reklame – her er regningen …
Dumheden vil tilsyneladende ingen ende tage i musikbranchen!
Jeg forstår godt Google og YouTubes holding i denne sag og det er genialt, at lægge det pres på sagen som de gør ved at lukke for adgangen til alle musikvideoerne. For det udstiller nemlig meget tydeligt hvem der er mest afhængig af hvem …
Jeg har længe ment at Google bør gøre det samme med dagbladene i lande som Danmark, der i bred enighed nægter at deltage i Google News. Jeg synes de helt skal droppe at indeksere de sites der ikke gider være med i hele legen. Man kan ikke kræve at være med i en foldboldkamp, hvis man kun gider at spille hvert andet minut.
Hvornår gør musikerne oprør og kræver at de gamle narrøve der styrer deres branche i dag fyres og ertsttes af folk der forstår hvordan verden i dag fungerer?
Morfar skriver
Jeg går ud fra at det stadig virker fra yahoo.co.uk så?
På den måde er det da nemt at omgå
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er altid mange måder at omgå den slags på – men pointen er, at musikbranchen lige har skudt sig selv i foden (igen, igen), da de fleste brugere ganske enkelt ikke vil opdage de nye videoer og sange som musikbranchen så gerne vil promovere på YouTube – som stadig, uden tvivl, er det største video site.
Jesper Jarlskov skriver
Ja, jeg forventer jo stadig på at du sender mig en check for at få lov til at lave SEO på min blog, Mikkel, det er da den eneste rigtige måde for dig at køre din forretning.
Hæh, det er sjovt at se hvordan så mange af de gamle industrier prøver at tyrannisere sig til fordoms magt.
Desuden er det sjovt at se hvordan musikindustrien nu længe har levet højt på at tryne deres kunder, men de har ikke lige overvejet at de pludselig er oppe mod en modstander der ikke bare er en enlig mor, men som rent faktisk har mulighed for at sige fra. Så må man bare håbe de lærer deres lektie (men mod dog).
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er nu ret sikker på, at musikbranchen nok skal lære – jeg tror bare ikke det bliver med de nuværende ledere ved roret.
Jeg håber meget på, at de engelske rettighedshavere gør oprør mod den måde deres rettigheder mis-forvaltes af PRS. Det er ganske enkelt ikke i deres interesse det der nu er sket – og det er udelukkende sket, fordi PRS er fastlåst i en gammeldags holding til “de nye medier”
Morfar skriver
No Doubt har lige lagt al deres musik på nettet hvis man køber en billet til en af deres koncerter, jeg tror sgu at det der internettet er kommet for at blive…
Musikbranchen har vist bare ikke opdaget det.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> jeg tror sgu at det der internettet er kommet for at blive…
Ja, det er der jo en vis risiko for 🙂
Kasper FP skriver
Det er ufatteligt med den musikindustri. Personligt er jeg først begyndt at købe musik online, efter at iTunes Plus overtog hele iTunes store. Som så mange andre, nægter jeg simpelthen at betale for at blive påduttet restriktioner og begrænsinger.
Musikindustrien kunne lære noget af Norge’s TV industri:
http://torrentfreak.com/norwegian-tv-launches-bittorrent-tracker-090308/
Morten skriver
I “gamle dage” var det bedste, der kunne ske for et band, at få vist deres musikvideo i et af tv’s musikprogrammer.
I mangel af dette (samt ikke mindst at YouTube er det nye “tv” for de unge”) er det svært at forstå, at musikbranchen ikke klapper i deres hænder over at få downloadet deres musikvideoer.
Mikkel deMib Svendsen skriver
I gamle dage krævede musikbranchen kæmpe beløb af MTV for at spilkle deres vidoer – senere bestak de dem for at få dem i A-rotation 🙂
I løbet af få år er jeg sikker på, at de mest fremadrettede pladeselskaber vil betale folk for at få deres musik i “a rotation” på fildelingssites og andre sociale medier.