Yahoo “optimerer” din PPC-konto!
Jeg blev netop lige opmærksom på Yahoos nyeste betingelser for brug af deres PPC-program – betingelser der bl.a. inkluderer, at Yahoo nu må “optimere” din konto UDEN at fortælle dig om det først!
De skriver bl.a. i deres nye betingelser:
” … you expressly agree that we may also: (i) create ads, (ii) add and/or remove keywords, and/or (iii) optimize your account(s)….”
Og videre …
“… you remain responsible for all changes made to your account(s), including all click charges incurred prior to any reversions being made …”
Med andre ord: Yahoo har nu forbeholdt sig retten til at ændre alting på dine kampagner – de kan tilføje keywords, fjerne andre, oprette helt nye ads osv.
Tracy Chapman har skrevet et længere indlæg om situationen på SEMpdx. Her beskriver hun meget godt, hvorfor det bestemt ikke er en god ide at lade Yahoo “optimere” ens kampagne. Sagen er nemlig, at de meget sjældent gør det godt. Tværtimod – for det meste er det de foreslår (eller som nu, bare gennemfører) virkelig skidt. Tracy nævner f.eks. sager hvor de har tilføjet ord på produkter, som kunderne slet ikke sælger!
Vi kender det samme fra Google. 9 ud af 10 af de forslag jeg gennem tiden har set, som de har haft til “optimering” har ganske enkelt ikke være brugbare. Det er meget tydeligt at såvel Yahoo som Googles folk er mest fokuseret på, at optimere DERES forretning – ikke kundernes. Forskellen er så, at Google ikke gennemtvinger deres forslag, som Yahoo nu gør. Tak for det, Google.
Heldigvis ser det ud til at man kan meddele Yahoo at man ikke ønsker de skal ændre i ens konti. Gør man det på forhånd – altså nu, så skulle de holde fingrene væk. Men det er usikkert om det faktisk holder, da man jo stadig er underlagt de samme betingelser.
Så hvis du har PPC-kampagner kørende hos Yahoo, så bør du skrive til dem med det samme, og sørge for at de ikke ændre i din konto – og så ellers holde forbandet godt øje med den!
Særlig “farligt” bliver det naturligvis hvis du kører Yahoo PPC konti for dine kunder, og f.eks. har aftalt nogle bestemte keywords med dem. Hvis ikke du får stoppet Yahoo inden de begynder at terrorisere din konto, så kan du risikere selv at hænge på regningen, for dine kunder vil sikkert ikke betale for andet end det du har aftalt med dem. Naturligt nok.
Jeg fatter helt ærligt ikke hvad der sker for Yahoo for tiden. Næsten hver uge kommer der en ny sag fra Yahoo, der vidner om, at de totalt er ved at miste følingen med markedet. De bliver ved med at tage virkelig dumme beslutninger.
Det er underligt, for jeg kender mange virkelig dygtige folk på Yahoo. Det er åbenbart bare ikke dem der bestemmer (nok).
Med den minimale dækning Yahoo har på vores kanter kan det, med de nye forringede betingelser, dårligt betale sig overhovedet at bruge dem. Så min anbefaling er: Drop Yahoo!
Nicki Hviid skriver
Nu har jeg som sådan ikke nogen indsigt i SEM (?) markedet og nyder egentlig bare at læse dine indlæg Mikkel.
I denne sag har jeg meget svært ved at se, hvorfor en virksomhed som Yahoo indfører de omtalte tiltag. Er der nogen der kan forklare mig, hvilke årsager I mener Yahoo kan have haft for at tage disse valg?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er meget, meget svært, at forklare hvorfor Yahoo gør som de gør for tiden. Jeg synes de tager den ene mere håbløse beslutning efter den anden. Det er virkelig trist og tragisk at se på, for tidligere har det faktisk været en fornuftigt ledet virksomhed. Jeg aner virkelig ikke hvad der sker oppe i hovederne på dem …
Søgemaskinerne har tidligere været ude og fortælle os – de uafhængige eksperter, at vi optimerer kampagnerne “for godt”, så søgemaskinerne tjener for lidt (mener de). De har direkte sagt, om vi da ikke bare kunne optimere lidt mindre godt … Vores svar er naturligvis et rungende NEJ! Vores opgave er at hjælpe vores kunder – ikke at optimere Yahoo eller Googles forretning.
Måske er det seneste tiltag en reaktion på dette. Måske gider Yahoo bare ikke vente på at vi, og kunderne, selv optimerer kampagnerne dårligere – nu vil de have lov til at gøre det for os.
Det er ikke en holdbar strategi for Yahoo!
Tranberg skriver
Efter jeg opdagede at ppc anonncerne på yahoo også kom i deres “organiske” index, så midste jeg det sidste jeg havde for dem. Ikke at denne nyhed gør det bedre 😛
Noget tyder på yahoo skulle ha sagt ja til Microsoft…
Jørgen Olsen skriver
Med det samme jeg meldte mig ind i yahoo hævede de 500kr fra min konto af en eller anden mærkelig årsag – jeg har indtil dags dato ikke fået nogle klik.