Yahoo graver deres egen grav!
Danny Sullivan har lige skrevet et af hans skarpeste angreb på Yahoo jeg nogensinde har set. Han er helt tydeligt både skuffet og overrasket over ikke alene de ting Yahoo gør – men også den måde de reagere på kritik, eller sprøgsmål fra folk som ham selv. Ja faktisk har Yahoo nægtet at udtale sig til Danny i forbindelse med de seneste ugers stigende kritik.
Det har ført til at mange annoncører tilsyneladende flygter fra Yahoo lige nu. Det er ikke lige det den synkende skude gar brug for …
Du kan læse Dannys fulde artikel her.
Det der for alvor har fået sindene i kog er de nye regler som Yahoo indførte sidste år, og så strammede yderligere op på i år. De nye regler gør, at Yahoo har givet sig selv ret til at ændre i annoncørernes konto – de må oprette nye grupper, nye keywords, nye annoncer – ja, det hele. Og det UDEN at spørge på forhånd!
Hvis den “optimering” de så lavede var rigtig god, så kunne man måske (kun måske!) til nød forstå eller acceptere det – men det er det naturligvis ikke. Søgemaskinerne har aldrig være gode til at optimere kampagner for kunderne – og det er Yahoo da heller ikke.
Flere af dem der har været berørt af Yahoo’s “optimering” fortæller, at der er blevet tilføjet keywords der slet ikke var relevante og at de annoncetekster der er blevet skrevet er dårligere end en 10-årrig kunne lave det. I nogle tilfælde har de nye keywords omhandlet produkter der slet ikke sælges på sitet – i andre tilfælde har der været tilføjet keywords, som den pågældende branche slet ikke må reklamere med (både indenfor f.eks. den financielle branche og medicinalbranchen er der stramme regler). Det sidste kunne i værste fald udløse store bøder og skadet image.
Google lavede lidt samme type fejl for mange år siden, da de ikke tillod annoncørerne ret mange muligheder for selv at bestemme om de f.eks. ville optræde på content netværket. De fandt ud af at det ikke dur – annoncørerne er ikke små børn, vi kan godt selv finde ud af hvad vi vil have. At Yahoo så nu går tilbage til en forfejlet og forældet strategi – skrinlagt af deres konkurrent, er helt uforståelig.
Hvad fanden er det der foregå på Yahoo?
Ja, jeg forstår det altså ikke. Hvordan kan man så målrettet lede en ellers god virksomhed i sænk? Og ikke mindst, hvorfor?
Kasper skriver
Grotesk approach — og den service, de tilbyder storkunder, er decideret vanivittig:
“I’ve pulled approx **$600k** in planned spend and closed my yahoo search account. The new terms are totally one sided and unacceptable. I was told by the director of US sales I was not large enough to justify negotiation of terms. Fine. Google gets my budget. This is just another Illustration of why Yahoo keeps failing.”
Lars D skriver
Yahoo har altid været opportunistisk – og opportunister løber ofte tør for muligheder. Det er det, vi ser nu.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Måske hænger denne udtalelse sammen med, at Danny ikke kan få Yahoo i tale:
http://kara.allthingsd.com/20090125/carol-bartzs-first-week-at-yahoo-memo-to-the-troops/
Carol Bartz er Yahoo’s nye direktør …
“.. Bartz (pictured here) said, according to one report others have since confirmed to BoomTown, that she would “drop-kick to f***ing Mars” employees who leak to the press…”
Kasper skriver
@ Mikkels sidste indlaeg — Ja, man maa jo sige, at krigsmetaforen ikke er ukendt i businessland. Talte med en om Jack Trouts nyklassiker //Marketing Warfare// i gaar — og stoedte efterfoelgende paa en blogpost paa Morten Lunds blog, der loed noget i stil med “We don’t leave soldiers behind” skrevet af, hvad man forstaar, er en af de tunge investorer som respons paa Lunds finansielle problemer.
“Memo to the troops” — gu’ve’ hvor mange af de ansatte, der ser sig selv som tropper i et ledelseshierarki… Og saa krydret med et lille drop-kick…
Nej, saa tror jeg, jeg holder mig til Battlestar Galactica for i aften…