Hvordan optimeres mit website bedst?
Normalt er det mig der forsøger, at spille klog her på bloggen – til nogles glæde og andres morskab. Men i dette indlæg vil jeg vende det hele på hovedet og spørge DIG lidt til råds …
Som du dårligt kan have undgået at se, så har jeg for et par uger siden fået SEO Supporten på gaden. Servicen sælges udelukkende på Nettet og derfor er det naturligvis vigtigt at sitet formår, at konvertere så mange af de besøgende der kommer ind som muligt.
Der kommer allerede nogle hundrede på besøg hver dag, og konverteringsraten er bestemt ikke dårlig, når man tænker på at det er første release. Jeg er faktisk positivt overrasket. Men det er jo ikke godt nok! Jeg ved med sikkerhed at det kan blive bedre, og her er det så, at jeg virkelig gerne vil høre om du har nogle spændende ideer, eller bare nogle små ting. Alt hvad der kunne øge konverteringerne yderligere er godt 🙂
Hvis nu du iøvrigt kunne tænke dig at købe et abonnement på SEO Supporten, hvad er det så på sitet i dag, som afholder dig fra at gøre det?
- Mangler der noget på sitet
- Virker det for dyrt?
- Er du i tvivl om hvad du får?
- Skræmmer check-out proceduren på nogen måde? (betalingssiden)
- Er der andet der skræmmer?
Hvad kunne du forestille dig ville kunne få dig til at købe et abonnement (igen forudsat, at du nu faktisk kunne være interesseret)?
- Mere tekst – eller mindre tekst?
- Et “bedre” design (som naturligvis er en meget subjektiv holding)?
- Flere detaljer om produktet
- Flere eksempler
- Andet du savner, som hvis det lige var der kunne få dig til købe?
Alt i alt – hvad kunne få dig til at købe et abonnement på SEO Supporten? Hvordan kan vi få flere af dem der besøger sitet til at købe?
Jeg vil sætte meget stor pris på dine gode ideer og forslag, omend jeg naturligvis ikke kan love at vi vælger at bruge dem alle – i hvert fald sådan lige med det samme 🙂
Claus skriver
Synes det kunne være fedt hvis man kunne blive lukket ind på sitet, og se hvad det byder på af guides og sådan noget.
Kunne os være fedt for mig der ikke har så mange penge at jeg kunne betale 449kr hver måned og ikke for et helt år.
Når du kommer lidt længere han i forløbet, kunne det måske være en god ide med nogle succeshistorier ved brug af seosupporten, folk kunne læse..
John skriver
“Hvad er SEO” Det kunne være det første der sprang brugeren i øjnene. Jeg hjælper en ven med passe en vinhandel på nettet. Han ved alt om at sælge, men løber lige ind i glasdøren når det handler om internettet. Jeg tror at det kan skræmme en del potentielle kunder væk hvis det bare virker en lille smule nørded, ikke fordi at det skal ligne en sandkasse, men lidt for mange fremmedord kan godt skræmme. Vi, der vandt til at færdes på nettet kan lige pludselig ikke se skoven for bare træer, hvis du forstår 🙂 Penge for et års support kan hurtigt være tjent ind, i forhold til de timer og telefonopkald i øst og vest en ‘ny’ på nettet kan bruge, frem for at sælge.
Så derfor er det helt sikkert en god ide. Der en en god support på dit site, men altså hvis det springer en nybegynder i øjnene “Hvad er SEO”
Håber at du kan bruge det til noget.
Michael Poulsen skriver
For den private bruger:
Prisen kan virke skræmmende hvis man ikke er helt med på hvad man får for pengene. Sitet beskriver overordnet hvad man får, men man ved det faktisk ikke helt når men afleverer de 3000kr ved kassen. Det ville være min største bekymring hvis jeg ikke kendte afsenderen.
For erhvervsbrugeren:
Det var et hurtigt regnestykke der afgjorde om det var et køb eller ej. Nu kender jeg afsenderen så det hjalp yderligere med til forkorte beslutningsprocessen. Kort fortalt får man ikke en SEO konsulent ret mange minutter for 3000kr, så beslutningen var enkel.
Johnny Krogsgård skriver
Video guides, eller som minimum nogle flere screenshots. Eller måske som Claus skriver, så et demo-login.
// Johnny
Anders skriver
Din pris er helt ok men jeg tror du ville få rigtigt mange kunder i bixen hvis du gav en måned gratis, måske ikke på telefon support, men på alt det som sker automatisk.
Selv om jeg læser din blog og kun har hørt godt om dig ville jeg på nuværende tidspunkt kun købe hvis en ven/kollega anbefalede mig det.
Men hensyn til design på SEO siden synes jeg du/i vil for meget, jeg bliver forvirret bare af at se på den. Hvis folk er kommet til siden har de også tid og lyst til at klikke sig igennem et par sider. Tror ikke i skal have så “travlt”.
En god ide kunne måske være at have et site, feks. http://www.i-run-in-adidas.com der fortæller om en løber der bruger adidas. Hvor højt kan du ved kun at bruge SEO supporten værktøjer komme på google.
Jeg vil altså se det virke og gerne prøve det inden jeg køber.
All the best
Anders
Mikkel deMib Svendsen skriver
Problemet med gratis og test versioner af SEO Supporten er, at de enten ikke bliver særligt gode (og derfor giver en misvisende dårligt billede af servicen) eller at de bliver for dyre for os (fordi 80-90% af vores omkostninger til levering af løsningen ligger i de første få uger).
Så hvis vi ender med noget i den retning vil det nok få form af “money back guarantee”, for det vil blive for dyrt at levere testversioner til en hel masse “useriøse”, der ikke har et kreditkort, eller overhovedet ville gider at betale alligevel. Tvivlere vil vi gerne i dialog med 🙂
Men det er som sagt noget vi helt bestemt overvejer.
Allan Sørensen skriver
Jeg kan klart tilslutte mig ønsket om prøveadgang eller evt. nogle demo rapporter, så man får et mere klart indtryk af, hvilke konkrete serviceydelser man får adgang til.
Kasper Bergholt skriver
Hej Mikkel!
Jeg forstår godt, at du har betænkeligheder ved at tilbyde en gratis prøveversion. Måske en løsning kunne være demo-rapporter, der viser, hvilken slags data man får adgang til som bruger af jeres tjeneste.
Derudover kunne det være rart at se et par eksempler på support-spørgsmål — henvisnignssvar såvel som nye.
En sammenligning med konkurrerende tjenester, hvor det illustreres, hvad jeres differentia specificae er, ville også være rart.
/Kasper
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, gode forslag, Kasper!
Vi har netop snakket om en demo konto hvor der kører eksisterende live data – så der ligger data for nogle måneder (det er jo først her, at trendingen over tid for alvor bliver sjov at følge …). Vi kunne så evt. udelukke supporten og guides fra demoen, eller reducere det til et par få eksempler derfra, så man kan få en bedre fornemmelse af det man får.
Noget andet som jeg arbejder på at lave, er nogle “screen video guides” (med det glimrende program Camtasia), hvor jeg med levende skærmbilleder og speak vil gå mere i detaljer med hvad der gemmer sig bare portene på SEO Supporten, og hvordan man rent praktisk kan bruge den samledes tjeneste. Det håber jeg også kan hjælpe til en bedre afklaring hos folk – og som en god inspiration. Og så er det jo lidt mere afslappende bare at læne sig tilbage og blive “informeret”, frem for at skulle “knokle” med at læse og klikke 🙂
Martin Hegelund Møller skriver
Mikkel, husk på, at folk i bund og grund er dovne og jeg har da personligt meget mere lyst til at se en video end at læse. Og for min skyld behøves intet demologin – nogle eksempler på rapporter / screenshots ville kunne gøre det.
Uden en grundig viden om det produkt, man køber, vil de færreste smide 3000 kr. moms på bordet. Fair nok med bindingsperioden, men man vil altså vide, præcist hvad man får 🙂
Niels Henriksen skriver
Hvad jeg godt kunne tænke mig at man som SEO’er kunne bruge SEO Supporten til sine kunder, uden at de behøver at være oprettet, men at man kan oprette x antal domæner derinde.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det kan man godt i dag! 🙂
Der er ovenikøbet lidt rabat på de efterfølgende domæner – se prislisten her: http://www.seosupport.dk/default.asp?id=130
Der er også mulighed for co-brandede løsninger, men så skal du have en hel del kunder.
Mathias skriver
Du skal have en side som nærmest på punktform fortæller hvad denne side kan tilbyde.
Under dennne side skal det så også være muligt at se screenshots af alle de ting du nævner samt video’er når du får lavet dem.
Som Hegelund korrekt siger, så skal man virkelig kunne se hvad man køber som privat person. Der er altså rigtigt mange privat personer der har interesse i dit forum.
Som erhvervskunde vil siden samtidig være et stærkt argument for IT udvikleren når han skal overbevise sin intetforstående chef om at det er en nødvendighed.
Din forside er god, men der mangler et link til den featurelist side som jeg og Martin foreslår.
Den måde du “preseller” dit produkt på på forsiden er måske lidt for rettet mod et produkt til $59.99. Når det er lidt flere penge vil køberen læse mere og være mere interesseret i at læse.
Måske skal der også være en side der forklarer begrebet “SEO” med screenshots fra SERPS osv. Tror nu det kan nedprioriteres i forhold til de andre ting da man må antage at dine potentielle kunder kender dette begreb ret godt.
Håber du kan bruge det til noget.
Mvh
Mathias Larsen
Mikkel deMib Svendsen skriver
Er det ikke denne side du tænker på?
http://www.seosupport.dk/default.asp?id=7
Eller er det noget af det samme, bare i en anden form, eller med andet (mere/mindre) indhold?
Mathias skriver
Jo det er det jo faktisk 🙂
Jeg tror du skal have et mere tydeligt link til den side og så skrive den om til at indeholde en punkt baseret featurelist med underpunkter i form af screenshots og videoer.
Havde overset linket i første omgang. Den store tekst stjæler opmærksomheden, så den måde gerne være under en af dem eller som en af dem måske.
Det KAN jo også godt være mig der er lidt forhastet og andre måske ikke ville overse den 🙂
Idegrundlaget behøver nok ikke at være under den side forresten.
Bjarke skriver
Hej Mikkel
Jeg synes dit produkt ser super spændende ud med alle de muligheder det giver, men igen så er det mange penge for folk der ikke har et stort SEO budget men kun må klare det selv.
Jeg ved ikke om “jeg” er målgruppen, men for mig ville det have hjulpet en del med en demo, bare måske 7 dages begrænset adgang eller noget i den stil til at overbevise.
Håber du får succes med projektet, fedt med et alternativt indspark 🙂
/Bjarke
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak, Bjarke! 🙂
Det er helt sikkert at vi kommer til at se på en eller anden form for demo eller test i en eller anden form. Det er der mange der har efterlyst, og så må vi jo løse det på en eller anden måde 🙂
Målgruppen var fra starten af primært tænkt som “small bizz”, men i praksis har det så vist sig, at mellemstore virksomheder og helt store koncerner også er meget interesseret i det.
Den “nedre” grænse for vores målgruppe går ved det jeg vil kalde “any bizz” – hvis man overhovedet laver seriøs forretning (eller forsøger på det) på Nettet, så ER søgemaskiner meget vigtigtige og så ER 500 kroner pr. måned for en god start uendeligt lidt, set i forhold til hvad du ellers ville kunne få for det beløb – og set i forhold til, hvor meget den hjælp du får med SEO Supporten faktisk kan forbedre din forretning.
Jeg vil sige at det ligge lidt på linie med en god revisor. Hvad man mener, at man ikke har råd til det i sin lille virksomhed, så falder man nok lidt udenfor målgruppen 🙂
Mikkel Christensen skriver
Jeg ville også gerne have en måde at prøve det på uden at binde mig for et halvt år … jeg ville f.eks. ikke have noget imod at smide 299 for 14 dage.
Evt. kunne du kombinere det med at hvis du inden de 14 dage er gået “opgraderer” til et 6 måneders abbonement så får du de sidste 14 dage af igangværende månede gratis, altså en eller anden gullerod for at forny det hurtigt for på den måde at give folk følelsen af at de får mere ud af deres penge ved at handle hurtigt.
Nu kan jeg godt forstå at support … hvor du skal bruge manpower på at svare, kan give et stort problem med 14 dages abbonementer da folk så bare køber et abbonement når de har behov for support. Men så må du jo begrænse 14 dages abbonementet, til max 5 spørgsmål eller evt. lukke for den funktionalitet for 14 dages abbonementerne og erstatte dem med nogle andres (udvalgte) spørgsmål og svar således at du kan se hvad du går glip af.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak for alle de gode kommentarer. Det er virkelig brugbart! 🙂
Flere kommentarer er meget velkomne …
Christoffer skriver
Jeg har fulgt med i dine indlæg på Amino og blev skrevet på din mailingliste til Seosupporten så jeg fik besked når den åbnede. Jeg var inde på siden og gik væk derfra igen.
Som Mikkel skriver ovenover ville en prøveperiode eller et beskedent beløb for at prøve systemet i x-antal dage måske være interessant. Så ville jeg da overveje det igen.
Hvis der ikke købes et abonnement bagefter kunne du jo køre lidt Canvas efterfølgende, hvis der er tid til det. Eventuelt blot bede folk skrive hvorfor de ikke ønsker at fortsætte som abonnement på Seosupporten.
Ellers en flot og overskuelig side!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Produktet er et rent online produkt og skal udelukkende sælges på nettet. Hvis vi skulle til at følge op off-line ville det komme til at koste det dobbelte.
Det er sjovt at så mange siger, at de vil prøve dette produkt inden de køber – alle de kunder jeg gennem tiden har haft som konsulent, har lagt både 50.000, 100.000 og endnu mere på bordet uden at få lov til lige at prøve mig af først.
Hvordan kan bdet være, at folk ikke forventer at kunne afprøve et dyrt produkt, men forventer det med et billigt – iøvrigt fra den samme mand? 🙂
Der er mange ting som er svære at prøve af – uden at man faktisk får produktet foræret. Ud over konsulentydelser, og en del af det man får med SEO Supporten kunne nævnes f.eks.: En operation på et privathospital (prøv lige at skær lidt i mig, inden jeg beslutter mig …), en Fagkonference (som nu SMX jeg skal til i næste uge – den slags koster ca. det dobbelte diverse, af 1 års abonnement på SEO Supporten. Og man kan ikke afprøve det først …), eller en klipning 🙂
Lad mig høre lidt mere om hvad det er I savner at kunne afprøve i SEO Supporten …
Rapporterne er bestemt en mulighed, og det der virker mest logisk.
Brevkassen kan man ikke rigtig afprøve – enten får man svar på sine spørgsmål (og dermed den så absolut dyreste del af produktet – smagsprøve på caviaren) eller også får man ingenting. Det er er ikke rigtig så mange mellemveje 🙂
Guides kunne vi måske godt lægge et par stykker gratis ud af, så man kunne se et eksempel på den måde de skrives på.
Vi overvejer stadig de mange muligheder …
Lars Bachmann skriver
Overordnet set syntes jeg siden er god, og der er ikke noget der ikke skulle få mig til at købe produktet. Grunden til at der er så mange der efterlyser demoer, gratis prøveperioder osv., er, tror jeg, fordi det er ikke er et fysisk produkt I sælger. Som udgangspunkt er vi danskere en smule skeptiske når det kommer til den slags, uanset om det er berettiget eller ej.
Jeg tror til gengæld at lige så snart der er nogen der har gennemprøvet det, og set at de får noget for pengene,så vil de fortælle vidt og bredt om det, og nogen vil blogge om det, og så snart der er en masse omtalte at SEOsupporten på blogs, og fora som Amino, som ryger den skepsis der måtte være, og kunderne vil strømme ind.
Køber jeg en dåse caviar, og det ikke lever op til det der er rimeligt at forvente af caviar, så kan jeg levere dåsen retur, og få pengene tilbage. Det kan man ikke med rådgivning/support på samme måde.
Kenneth Boysen skriver
Hejsa
Jamen jeg forventer at købe adgang inden 14 dage også vil jeg da efterfølgende gerne give min feedback her på bloggen. Så kan vi jo tage det step by step og se hvordan tingene udvikler sig. Hvordan det går med mine tilmeldte sider og hvilken fantastisk fremskridt jeg får lavet 🙂
Mvh Kenneth Boysen
Thomas Fjordside skriver
Hej Mikkel.
En ting der irreterer mig er den store røde “gå til tilmelding” knap. Jeg har selv erfaring med at den røde farve generelt ikke gør folk trygge (og så synes jeg det er en fejl at den bruger en anden skrifttype end de grønne overskrifter, i den anden side, men det er tja en lille ting), det bør du selvfølgelig teste med noget tracking, om folk klikker på de røde eller på “Bestil dit abonnement i dag” linket.
Jeg synes til gengæld at det er rigtig godt at du har så meget information, om hvem der ejer hjemmesiden i bunden, da vi i hvert fald har fundet ud af at det betyder meget når folk skal købe noget på nettet. Det ved du nok godt, men det er en af de små ting som folk ofte misser, jeg har selv været skyldig i den fejl.
Johnny Speiermann skriver
Hej Mikkel
Et par kommentarer til siden:
* Som lettere farveblind giver siden umiddelbart et lidt amatøragtigt udtryk med de grønne og røde farver. Det er ganske enkelt ikke pænt. Jeg kan heller ikke lide de glossary knapper. Men det er jo meget personligt.
* Logoet synes jeg også kikser lidt med farverne. Det bliver efter min mening lidt for børnetøjsbutikagtigt.
* Ud fra sproget kan nogle måske være bange for, om indholdet af tjenesterne nu også er så nemt at forstå. Eksempler: “”How-to” søgemaskine-guides”, “omfattende samling af step-by-step guides der er lige til at følge for enhver”. Der er lidt for meget engelsk blandet ind i det danske – det gør det sværere at læse og forstå hurtigt.
* Jeg synes, at den midterste sektion på forsiden giver et lidt rodet indtryk med de store ikoner og store overskrifter.
* Der skal klikkes rigtig meget rundt for at finde frem til, hvad man egentlig får. Det er rigtig godt, at der er fyldestgørende oplysninger, så man reelt kan se, hvad man får, men det tager rigtig lang tid at få et samlet overblik.
* På forsiden ville jeg nok hellere slå på ting som “Markedsføring i søgemaskiner”, “Markedsanalyser”, “Konkurrentovervågning”.
* Jeg er medlem i et netværk for indehavere af e-butikker, og der snakkes rigtig meget om bl.a. søgemaskineoptimering. Langt størstedelen er kvinder, og mange af dem er reelt interesserede i søgemaskineoptimering – eller rettere i, hvad de kan gøre for at opnå bedre resultater i Google. Jeg tror ikke, at sidens design og tekstindhold umiddelbart appellerer til disse, selvom jeg tror, at mange af dem er potentielle kunder.
* Mit umiddelbare indtryk af siden er, at det er en vare, der er for dem, der ved en del om søgemaskineoptimering, men som gerne vil have nogle genveje. Hvis jeg slet ikke vidste noget om søgemaskineoptimering, så tror jeg ikke, at jeg ville kunne gennemskue, hvad jeg fik ud af SEO Supporten.
Så grundlæggende tror jeg, at det er svært at forholde sig til, om man er i målgruppen for produktet, eller om det er for andre.
Håber, du kan bruge dette input til noget.
Mange hilsener
Johnny
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Håber, du kan bruge dette input til noget.
Det kan vi helt bestemt!
Og mange tak fordi du gav dig tid til at give dine kommentarer. Den eneste måde tingene kan blive bedre, er jo at lytte på hvad folk siger 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Vi arbejder stadig på nogle nye modeller for tests og demoer, men indtil videre er vi nået så langt nu, at vi har fået lavet en hel ny type landing side – ovenikøbet med lidt video (som jeg dog godt kunne tænke mig at lave lidt bedre en af de nærmeste dage …).
Den nye landing side finder du her: http://www.seosupport.dk/default.asp?id=175
I forlængelse af denne side har vi også lavet en omfattende tour guide, der med skærmvideo og speak viser meget mere detaljeret hvad man får med SEO Supporten. Dem jeg er faktisk blevet rigtig godt tilfredse med. Du kan se den samlede tour guide her: http://www.seosupport.dk/default.asp?id=176
Og så har jeg naturligvis samlet det hele, på vores nye YouTube kanal her: http://www.yourtube.com/seosupport
Hjælper det lidt? Går det i den rigtige retning? 🙂
Peter skriver
Du skal ud med budskabet på en meget simplere måde. Der er alt for meget information på en enkelt side.
– Som det er nævnt tidligere kunne du evt. stille de hardcore facts op på punkt form.
– Et billede siger mere en 1000 ord, se om du ikke kan få lavet et billede, der illustrere det hele meget simplere. Video er ikke holdbart, da det virker for avanceret og derfor mere irriterende.
– Nøgle ordet er “simpelt”
Du kan evt. dele proceduren op i flere dele, evt. vha. js/ajax hvor du skjuler de andre steps indtil de første er udfyldt.
Nikolaj Bomann Mertz skriver
Hej deMib,
Kom til at tænke på noget:
Havde du ikke taget patent på denne form for service? Og i så fald, hvordan kan det så være at denne hjemmeside er blevet oprettet?
http://www.seosupporter.com/
Mvh.
Nikolaj
Mikkel deMib Svendsen skriver
Et patent forhindrer ikke nogen i at gøre det de har lyst til. Det gør varemærkerettigheder heller ikke. Men det kan gøre livet surt for dem der forbryder sig mod dem, hvis de gør det 🙂
Vores patent – som ret beset er “Patent Pending” (det kan tage op til 3-4 år at få sagen afsluttet – men indtil da er vi beskyttet af pettn pending status) er ikke offentligt tilgængeligt og vore advokat har rådet os til ikke at give for mange detaljer ud om det på nuværende tidspunkt. Det gør det til en meget risikabel satsning, for andre at plagiere det vi gør.
Der er ingen tvivl om at det site du linker til har været lige lovlig friske i deres valg af navn – særligt da de også markedsfører sig overfor danskere. Men såvidt jeg kan se lider deres rapportering af de samme problemer som den slags ranking rapportering altid har gjort – og det er netop det, som jeg er så glad for vi har gjort 100 gange bedre med SEO Supporten. Så rent fagligt føler jeg mig ikke så truet.
Ingen andre har indtil nu for alvor løst ranking-rapporterings problemet – at lave nogle ranking rapporteringer, der faktisk er brugbare. Og jeg har ellers snakket med mange af de dygtigste SEO’ere i verden gennem tiden. Jeg synes uden tvivl, at vi har løst den gotiske knude – og det er det vi dybest set har beskyttet.
Om vi eller vores advokater vil foretage os noget i forhold til det pågældende site vil jeg af naturlige årsager ikke drøfte her 🙂