Wall-Mart – corporate blogging når det er værst!
Der er ingen tvivl om at blogging er en af de vigtigste nye måder at kommunikere på, at blogs er blevet utroligt populære og at virksomheder derfor, helt naturligt, gerne vil være med på bølgen. Når virksomheder blogger kaldes det oftest for “corporate blogging” og det kan såmænd være godt nok. Men det kan også være noget rigtig skidt. Og det kan skade mere end det gavner. Læs om eksemplet nedenfor …
Det sidste er, vil jeg mene, tilfældet for den meget kritiserede Amerikanske forretningskæde Wall-Mart. Under navnet “Wall-Marting Across America” blev en blog fornyligt lanceret, der skulle opfattes som en helt uvildig blog, med et ægtepar der på deres rejse gennem USA i en RV ville skrive om deres oplevelser i landets Wall-Mark butikker. Det var en meget pro-Wall-Mart blog. Lidt for pro! Og hvad der ikke fremgik var, at både bil, benzin og løn for at skrive var betalt af Wall-Marts PR-firma. Dette er nu blevet afsløret i blandt andet BusinessWeek og gjort at hele den “blogging-kampagnen” nok ender med at give mere negaitiv omtale end det modsatte. Et rigtigt godt eksempel på hvordan corporate blogging i hvert fald IKKE bør gribes an.
Moralen er: Hvis du vil i dialog med din målgruppe så vær ærlig! Hudløs ærlig. Små-bedrageriske stunts som ovenstående gavner ikke. Usandheder og tricks afsløres alt for ofte på nettet og så giver det bagslag.
[…] Det kan godt være det er ved at være en gammel nyhed, men jeg fik først i dag øje på et nyt koncept indenfor linkbuilding og blog-omtaler. McDonnalds kører i øjeblikket en kampagne med firmaet CREAMaid. Konceptet er meget enkelt – du får $10 hvis du blogger om en oplevelse du har haft på McDonnalds. Men kan noget sådan ikke godt være kimen til mange af de samme problemer som Wall-Mart fik med deres “fake” blogproject Wall-Marting Across America, som jeg skrev om tidligere i dag? Nej, ikke helt. Der er nogle væsentlige forskelle … […]