Viral markedsføring virker
Viral markedsføring er en sjov størelse, der kan være svær at få helt styr på. Men der er ingen tvivl om at de virale kampagner kan være yderst effektive metoder til at skabe billig markedsføring. God markedsføring. Markedsføring der er mplrettet det som Jupiter Research kalder: “prosumers” (jeg ved ikke helt hvad man skal kalde det på dansk) – som et modspil til de traditionelle “consumers” (forbrugere).
De gammeldags consumers har virksomheder typisk fået fat i ved opsøgende markedsføring – på virksomhedens præmisser, når og hvor det passede virksomheden. Den moderne prosumer opsøger selv produkterne og forventer at virksomhederne står klar når DE har brug for dem. Det kan sikkert ikke overraske at det er gruppen af prosumers der er i fremgang – gammeldags consumers er en døøende race.
I forhold til at nå prosumers er søgemaskiner og virale markedsføringskampagner fantastisk gode. Begge dele bygger nemlig i høj grad på at være tilstede der og når forbrugerne ønsker det. I søgemaskinerne er det når forbrugerne aktivt søger efter dine produkter og serviceydelser. Med virale kampagner er reklamebudskabet flettet ind i selve mediet – når det bruges reklameres der (Hotmailer et godt eksempel – de er kun sjovt at have en Hotmail konto hvis man sender emails, og når man gør sender man samtidig en reklame i bunden af emailen om netop Hotmail. Man reklamerer ved at forbruge).
Jeg kommer til at skrive en hel masse mere om viral markedsføring, virale kampagnetyper de sjove virale eksempler jeg støder på undervejs. Men lige nu faldt jeg over det fordi jeg har kigget lidt på statistikkerne for denne blog. Og det er faktisk ret fantastisk.
Bloggen er kun en uges tid gammel og den er slet ikke indekseret i søgemaskinerne endnu. Så den traffik der kommer kan opdeles følgende kilder:
- Gode venner og bekendte jeg har fortalt om bloggen
- Links fra andre websites – der kommer f.eks. en hel del fra Amino, Morten Lund’s blog og et par andre sites
- Besøg fra blog-readers – utroligt nok er der tilsyneladende allerede flere der abbonnerer på på mit RSS feed!
Det er sgu ret imponerende at se, at der allerede kommer 2-300 besøg om dagen! Tak for det, venner! Jeg håber i finder noget i kan bruge.
Indenfor de næste par uger forventer jeg at bloggen bliver indekseret i søgemaskinerne, og i løbet af de næste 2-3 måneder skulle den gerne være oppe at rykke i søgemaskinerne for fulde drøn. Til den tid vil jeg håbe vi er nået til 1000 besøg om dagen – det er da i hvert fald et mål…
I alle fald vil de besøg der er, være 100% organiske, gratis besøg – målrettet mod de aktive prosumers. Et skønt miks af virale effekter og seriøs søgemaskineoptimering. Det er de bedste besøg man kan få!
Jeg skal nok holde jer orienteret om udviklingen i trafik på bloggen – og hvo knows…, måske vælger jeg at gøre noget af statistikken tilgængelig for jer alle sammen. jeg er i øjeblikket ved at teste et helt nyt dedikeret blogging-analyse værktøj, hvor der er indbygget en mulighed for at gøre dele af statistikken offentlig, så når jeg er færdig med test kan det være …
Mads Kjellerup skriver
Nyt og super interessant synes jeg
– et spørgsmål til sidste afsnit.
Kan man få information om søgninger:
antal, typer formulering, noget sted ?
Jeg søger et svar og får stort set ingen resultater.
Men hvor mange har søgt at få det samme svar ?
Mvh. Mads
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Kan man få information om søgninger:
antal, typer formulering, noget sted ?
Hvilke søgninger tænker du på? Søgninger i Google, Yahoo, MSN eller på dit eget website?
Mads Kjellerup skriver
Ja det er nok søgemaskiner generelt. Jeg selv, bruger mest google.
Thomas Jari skriver
Har du en idé om hvor mange gange der bliver søgt på dit navn Mikkel? Jeg har efterhånden vænnet mig til at søge på dit navn som det første, når jeg skal finde et eller andet som relaterer til online markedsføring / SEO
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, jeg har faktisk aldrig researchet eller lagt specielt mærke til hvor mange der egentligt søger på mit navn – men det kan ikke være alverden, for hvis det var virkelig mange ville det oftere have dukket op i toppen af mine keyword-analyer, fra mine sites … altså ikke det her site, for der kommer stor set ingen søgebesøgende endnu 🙂
Foto Søren om artikelmarketing skriver
Tak, Mikkel, for alle dine værdifulde råd, som jeg forsøge at lægge mig i halen på.
En ting, som jeg mener, du ikke har lagt vægt på, er brugen af gratis artikler til artikelmarketing og i det hele taget til spredning af synspunkter og fremme af branding og opmærksomhed.
Jeg er selv ansat på et universitet, hvor realiteterne i dag er, at opmærksomhed i medierne bliver en stadig vigtigere parameter for universitets performance – og naturligvis den enkelte videnskabelige medarbejders præstationer.
Jeg forelagde derfor for nogle måneder siden mulighederne med artikelmarketing for kollegerne og nævnte det store engelske site EzineArticles.com
Reaktionen var bl.a. om man ikke kunne komme ud med dansksprogede artikler.
Derfor oprettede jeg Gratis Artikler på http://www.GratisArtikler.com , og den artikelportal kunne jeg forestille mig også mange læsere her vil kunne få glæde af.
Erfaringen er ind til videre, at det er langt vanskeligere, end jeg forventede, at få kollegerne til at producere de små, let tilgængelige og fokuserede artikler, som er nødvendige for, at artikelmarketing kan fungere.
Det sker dog hen ad vejen, og jeg glæder mig over, atde SEO fungerer godt, så lige så stille vokser antallet af artikler inden for mange genrer og med en del forskellige forfattere.
(Jeg har allerede været medvirkende i et landsdækkende DR program i forlængelse af en lille artikel, jeg havde skrevet til GratisArtikler.com , så branding funktionen er god nok.)
Jeg ser meget gerne en super god og frisk artikel om et SEO-emne fra dig Mikkel 🙂
På forhånd tak for kommende bidrag.
PS. Ind til videre er Gratis Artikler sitet et non-profit foretagende, og det bliver det formodentlig ved med at være som et beskedent bidrag til Internet samfundet.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Artikler er skam en fin ting, men det bliver det bare ikke viral marketing af 🙂