“Universal Search” – universal søgning er det nye modeord!
Så er SES konferencen i San Jose overstået. 4 lange dage! Som jeg nævnte sluttede jeg ugen af med et spændende møde hos Google, som jeg var inviteret til sammen med en lille håndfuld SEO-nørder og kollegaer. Desværre kan jeg ikke rigtig fortælle noget fra det møde, da vi var tvunget til at underskrive en NDA, så der frit kunne snakkes. Jeg ved godt at nogle af jer læsere synes det er irreterende at få den slags “halve” informationer, men jeg synes alligevel det er vigtigt at fortælle om, da det er med til at illustrere nogle af de ekstra benifits der er ved at være meget aktiv i branchen og deltage på mange konference.
Til gengæld kan jeg så snakke lidt om det, som absolut er årets store modeord: “Universal Search” – eller på Dansk: Universel søgning.
Kort fortalt går Universal Search ud på, at søgemaskinerne nu i stigende grad arbejder på at vise mange forskellige ting i et og samme søgeresultatat – ikke bare de “gammeldags” webresultater, men også video, blogs, news, images, maps og alt det andet som de har i deres specialicerede indekser – direkte i det almindelige søgeresultat.
Ask.com er nok dem som er gået længest i forhold til Universal Search. De har allerede integreret en stor del af deres forskellige indekser og viser dem på en samlet søgeresultatside. Ask har så valgt at inddele de forskellige typer af resultater i hver sin lille boks, hvorimod Google har valgt at samle det hele i en prioriteret liste.
Google er også ret godt med. Du har sikkert allerede oplevet søgeresultater, hvor der optræder kort, videoer eller billeder – ikke bare klasket ind i toppen, som vi tidligere har set, men også længere nede i søgeresultaterne. Hvis du f.eks. søger på Natasja vil du se at et af de øverste resultater er en video. Hvis du klikker på det lille plus-tegn kan du så se videoen direkte i søgeresultatet, uden at forlade siden. Det er Universal Search.
Der er efter min mening stadig et stykke vej at gå før Universal Search er rigtig godt. For eksempel kunne jeg godt tænke mig at det var muligt, under de personlige sættings, at vælge hvilke objekttyper man gerne vil have i resultaterne, så man kan filtrere irrelevante resulater fra. Det kunne f.eks. være aktuelt for blinde at fjerne video og billedresultater.
Udviklingen er dog bestemt spændende, og understreger hvor vigtigt det er at vi som SEO’ere ikke lader os begrænse til gammeldags websider, men også arbejder med de mange andre objekttyper – optimerer billeder, videoer, blogs, nyheder osv. Jo flere optimerede objekttyper, jo større synlighed i en verden af Universal Search.
Brian Frænde skriver
Hej Mikkel..
Det lyder som et spændende begreb. Men hvordan bruger man det i paksis. Altså hvis vi går ud fra, at man fx har en webshop der sælger Dolce and Gabbane Ure… Og derfor at produceret nogle videoer til at reklamere for butikken, på youtube og andre sider.
Hvordan optimere man disse videoer, er det ligesom med alm. sider, at man sørger for en masse indgående links, samt at beskrivelsen af videoen på de forskellige sider, er top iorden ?. Eller er der nogele gode tricks til dette ? (Som du kan dele med os andre ;))