Twitter walls vinder frem på søgemaskine-konferencer
Jeg er netop lige kommet hjem igen efter et par rigtig gode dage i München, hvor jeg var nede for at holde nogle foredrag og deltage i paneler på SMX søgemaskine-konferencen der.
Der har været mange konferencer i de sidste par måneder, som jeg tidligere har nævnt. Og en ting, som er ved at udvikle sig en standard er den tætte integration med Twitter i form at Twitter Walls, Twitter staitstik eller det der ligner. Der live-blogges stadig på fuld kraft også, men Twitter, som det mere impulsive medie det er, bruges og fremhæves i stigende grad, som en vigtig og meget direkte social brik.
Helt konkret bliver der gjort flere forskellige ting i forhold til Twitter på søgemaskine-konferencerne …
Der defineres nogle hash-tags, som alle bruger. Nogle gange har det været et pr. session-rum – og så et samlet, og andre gange har det været på andre måder. Der mangler stadig en “standard”, som alle kender og forstår og som skaber den ønskede effekt. Hvis der bruges for mange hash-tags kan det være lidt sværere at følge, og samtidig vil samtalerne ikke dukke op på toplisterne over de mest Twittede hash-tags – hvilket ellers er en fed promotion, når det sker! Så ligger folk udenfor konferencen jo pludselig mærke til, hvor sindsygt meget aktivitet der er indenfor – på konferencen. Det kan ikke andet end øge interessen og salget af konference-biletter.
Og måske er det en medvirkende årsag til, at der var noget der ligner dobbelt så mange deltager til SMX konferencen i München i år, end der var sidste år …
Den anden ting, som gøres på de fleste af konferencerne nu er, at der opstilles nogle store skærme rundt omkring, hvor der opsættes endten Twitter Walls, statistikker eller anden, der kan vise aktivitetsniveauet via Twitter om netop denne konference.
En Twitter Wall kan f.eks. laves gratis med twitterwall.me. Deter blot en side med et eller flere prædefinerede hash-tags – f.eks. dem der er defineret for en bestemt konference eller session-rum.
Det fungerer utroligt godt til at stimulere, at folk deler deres oplevelser. Det inspirere folk til at Twitte mere. På SMX i München havde de en stopr skærm der viste noget statistik på Tweets fra konferencen – og der var altså mange hundrede Tweets om denne. Det har virkelig bidt sig fast!
Som tidligere nævnt, har jeg også flere gange nu oplevet at der via Twitter bliver stillet spørgsmål direkte til talernne og paneldeltagerne. Det er sgu lidt sjovt.
I München havde vi igen i år et panel styret af Marcus Tandler der kører det sindssyge tyske radioprogram Webmasters On The Roof på WebmasterRadio.FM. I dette panel kom der spørgsmål ind løbende via en online chat – så også folk udenfor konferencen kunne spørge. Panelet blev så live streamet både via WebmasterRadio.FM og et simpelt videostream. Det var sgu ret cool og det virkede vist det meste af tiden. Det er i øvrigt det eneste panel jeg kender til på nogle som helst søgemaskine-konferencer jeg kender til, hvor det er tilladt – ja faktisk forventet, at man drikker nogle store øl i panelet 🙂
Selve “showet”, der varede ca. 1½ time var i øvrigt en lidt absurd oplevelse for mig. Min tyske er nemlig virkelig ringe – og der var kun mig og så en der heder Ben, fra SEOMoz i USA, som var engelsktalende – resten snakkede tysk, og det gjorde de meget ivrigt. Så det meste af snakken i panelet, fangede Ben og jeg ikke så meget af – men så blev der slået over i engelsk ind imellem, så vi kunne være lidt bedre med.
Skriv kommentar