TV-selskaberne frygter Internet og YouTube
I en artikel for et par dage siden i the International Herald Tribune fremgår det med al tydelighed at de internationale TV-selskber er alvorligt bekymret for udviklingen på Internet – ikke mindst i forhold til tjenester som YouTube. Efter Google’s køb af YouTube for 1,65 milliarder dollars tidligere på året, har YouTube ellers indgået licensaftaler med en række store plade-, TV- og filmselskaber, som CBS, Warner Music Group, Sony BMG og Universal Music Group. Og YouTube tilbyder også, at slette videoklip, som rettighedshaverne ikke ønsker skal ligge der. Så forholdene er bestemt ved at blive mere “reguleret”.
Men, filmselskaber ville hellere have, at brugerne besøgte deres websites i stedet for steder som YouTube. Det fede ved YouTube er bare, at her er det hele samlet – ikke kun ting fra en leverandør, en hjemmevideoproducent, eller et film- eller TV-selskab.
Nogle af de store selskaber er så gået sammen, og har sagt at de vil lave en fælles portal med online adgang til deres programmer. Problemet er bare, at disse selskaber historisk set har vist, at de ikke er særlig gode til at samarbejde. De har for mange modstridende interesse og indbyrdes konkurrence. For eksempel er News Corp både ejer af Fox TV og MySpace, og har en naturlig interesse I at sikre, at MySpace brugerne ikke smutter for meget over på YouTube. Men det er langt fra sikkert, at de andre selskaber er lige så vilde med MySpace. Dertil kommer, at de store selskaber kan komme ind i problemer med ulovlig karteldannelse, hvis deres samarbejder bliver alt for tætte og eksklusive.
Ja, det er ikke let at være film-, TV- eller pladeselskab i disse tider 🙂
Søren Sprogø skriver
Som relateret nyhed: Det bliver spændende at se hvad der kommer til at ske med Azureus i det nye år, og om andre TV-selskaber vil hoppe med:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6194929.stm
David Beckmann skriver
Hey Mikkel
Lige stødt på din blog – SUPER fed!
Jeg tror, vi i 2007 vil opleve, at hele videodelingsudfordringen bliver mere moden med stærkere vertikale platforme, der i højere grad er content baseret i samarb. med rettighedshavere og medieselskaber.
Youtube satte dagsordenen og med Google i ryggen forbliver de sikkert markedsleder i et godt stykke tid, men bredde (læs: tonsvis af umotiverede film) er som bekendt også et problem.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Lige stødt på din blog – SUPER fed!
Mange tak! 🙂