TV og online
Hvis du er så heldig at komme i TV med din virksomhed, så husk lige at forbered dit website på det! Her tænker jeg ikke kun på, at du naturligvis skal sørge for at din webserver er forberedt på det peak i trafikken der ofte kommer, jeg tænker i høj grad også på hvad de mange der taster adressen til dit website ind ser.
Det der triggede mig til at skrive denne lille reminder var, at jeg for et par minutter siden så 19 Nyhederne på TV2. I dag var Lauritz.com så heldige, at få et indsalg på flere minutter, om et billede af Dronning Magrethe, som de har fået til salg. Og det er åbenbart første gang at et billede af dronningen har været frit offentligt handlet. Så historien var såmænd berettiget nok. Super god reklame for Lauritz.com
Jeg gjorde så det som mange andre sikkert også gør – jeg tastede mig ind på Lauritz.com, for at se billedet, og hvor meget det mon var budt op i nu. Men inde på forsiden af Lauritz.com stod der intet om det omtalte billede! Det er ikke for smart – mildt sagt. Når man lige har fået 2-3 minutters gratis landsdækkende TV-reklame på et af de mest sete programmer i Danmark, så bør man altså være klar til at modtage folk! Det mindste de kunne have gjort var, at sætte et lille link eller billede ind et sted i toppen af forsiden, så man kunne komme frem til den der auktion.
Det er meget muligt man kan finde billedet et eller andet sted. Men så langt nåede jeg aldrig …
Lars Bachmann skriver
Har selv oplevet lignende ting. blandt andet ser man ofte sites der bliver nævnt i TV, som f.eks. GoMorgen Danmark, at de bryder fuldstændig sammen pga. den peak der kommer i trafikken. Ligeledes er det ofte at sites der bliver omtalt og linket til fra Ekstra Bladets website, er gået ned pga. for meget trafik.
Men hvis mit site af en eller anden årsag skulle blive nævnt i en af de store medier, så tror jeg som også den vil bryde fuldstændig sammen.
Kurt Moskjær Andersen skriver
At et mindre site måske får problemer med den massive efterspørgsel, er forståeligt.
At et site som Lauritz.com ikke formår at udnytte den gode eksponering de har fået foræret i den bedste sendetid, står som en gåde. Min første tanke var som dig Mikkel, at se billedet og evt. følge auktionen online for at se hvor højt den kom op.
Det faktum at man selv skal lede efter det på sitet, giver frustrationer og indbyder ihvertfald ikke til at se sig om efter andre effekter derinde. Dumt! – især fordi de måske kunne bruge noget goodwill efter bl.a. DR’s Kontant i tirsdags, hvor der blev sat fokus på uægte auktionseffekter hos dem.
Daniel Nøhr skriver
Er sjovt, har haft den nøjagtigt samme oplevelse med Lauritz.com, Situationen var næsten den samme, havde set en reklame fra dem i tv og hørt noget i radioen. Mener det var noget som skulle støtte en indsamling, men fandt de ting jeg søgte efter lang tid! Lidt skidt eftersom jeg er webudvikler og ikke engang ordenligt og hurtigt kan finde rundt på deres side.
De benytter slet ikke deres kæmpe eksponering på alle mulige sider, radio og tv. Ihvertfald utroligt lidt, hvilket er en skam, for hvis jeg som webudvikler har svært ved at finde det jeg søger på deres side, hvordan har alm. computer brugere det så ikke?
Nu er jeg jo så blevet bekræftet i at jeg ikke er den eneste med den holdning 🙂
Og god weekend til jer alle.
Søren Sprogø skriver
Nu har jeg et par gange prøvet at arbejde for et website, der er blevet omtalt i fjernsynet. Når de laver et indslag om dig sker det tit at du ikke 100% ved hvornår det bliver vist, og heller ikke 100% om det overhovedet bliver vist. Så det KAN godt være svært at time f.eks. en tie-in på forsiden eller lignende hvis du har andre kampagner kørende.
Men jeg giver jer fuldkommen ret: Det er godt nok en kæmpe svipser fra Lauritz.com. Det kunne de have tjent mange, mange tusind kroner på at have gjort ordentligt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er sikker på at Lauritz.com godt vidste at indslaget var lavet – de var jo selv interviewet i det. Det er rigtigt at man så aldrig ved om det kommer på – der kunne jo f.eks. komme en ny SAS ulykke i vejen, en terrorangreb eller andet der går forud for de “bløde” historier, men jeg ville nok i alle fald have forberedt mig på, at det VILLE blive bragt, og så få placeret en henvisning til det omtalte billede på forsiden. Hvis det så ikke blev bragt, så var der nok andre som ville synes det var spændende at se på det billede – og måske byde på det.
I stedet for har de så valgt at fremhæve en masse billeder, som der ingen omtale var af. Skide smart 🙂
Jace skriver
Nu snakker I en del om at siden går ned hvis der lige pludselig kommer en masse trafik på den, f.eks. hvis der bliver linket til den fra eb.dk.
Men hvad er det egentlig der sker i sådan et tilfælde?
– Bliver serverens hardware overbelastet, og får computeren til at gå helt ned?
– Er der en slags begrænsning i antal forbindelser som en server kan holde samtidigt som bliver nået?
– Går det simpelthen bare så langsomt med at få behandlet alle de requests som kommer til serveren at man i praksis oplever det som at siden er helt død, men hvor den i virkeligheden bare er meget langsom?
– Eller noget helt andet?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis vi tager det fra den tunge ende først, så vil tilstrækkeligt mange besøgende på en gang i praksis virke som et Denial Of Service (DOS) attack. De færreste systemer og netværk kan tåle uendeligt mange requests – og hvis disse forespørgsler kommer alle mulige steder fra kan det være meget besværtligt at stoppe.
Der er begrænsinger mange (vel i virkeligheden alle) steder i et system. Et netværk kan ikke holde til uendeligt meget trafik på en gang, en webserver kan ikke klare uendligt mange forespørgsler på en gang, og det samme gælder på applikationsniveau.
Denne video er ganske vist temmelig lang og meget nørded – den er fra DefCon 15 og fortæller en masse detaljer om et stort angreb på hele Estonia, hvad det er der sker, og hvordan de fik bremset det: http://video.google.com/videoplay?docid=-5362349666961901582
Men det behøver naturligvis ikke gå så galt. Rigtig mange besøgende kan også bare få websitet til at køre virkelig langsomt. Det sker f.eks. fordi der ikke er resurser nok – f.eks. at databasen bliver så overbelastet at den ikke kan svare, eller det kan være der bliver problemer med webserverens hukommelse, hvis der er for mange åbne session på en gang (hver session optager typisk lidt RAM, og den løber jo tør på et tidspunkt).
Der findes hosting-løsninger, som f.eks. dem fra Akamai, som stort set ikke kan lægges ned – selv med millioner af besøgende. Men det er også temmelig dyrt.
Jace skriver
Mikkel: Okay, det gav lidt mere klarhed over det for mig.
Jeg syntes bare nogle gange at det lyder som om systemet er gået så meget ned, så man manuelt, skal ned i serverrummet og kigge hvad der er sket og måske genstarte serveren.
Men det lyder lidt på dig som om det altid bare er noget der går over, når serveren får lidt pusterum, så den kan få lidt ram frigjort?