TUNDRA POL-8 – verdens bedste båndmikrofon!
Dette indlæg henvender sig mest til musiknørder, som jeg selv. Så hvis musikproduktion ikke lige har din interesse, vil dette indlæg sikkert virke helt ligegyldigt …
Men for os musikproduktionsnørder er det bestemt ikke ligegyldigt. Det handler om noget så vigtigt, som en sand åbenbaring indenfor akustiske optagelser – den danske håndbyggede båndmikrofon TUNDRA POL-8
Jeg vil i dette indlæg fortælle lidt mere om TUNDRA POL-8, samt lidt om baggrunden for båndmikrofoner og hvad det er, generelt set, der gør båndmikrofoner så fantastiske.
Lidt historie om båndmikrofoner
Båndmikrofonen blev opfundet tilbage i starten af 30’erne og blev hurtigt taget til sig af både plade- og filmbranchen. En af de store fordele med båndmikrofoner er, at man får en utroligt naturtro optagelse uden brug af strøm til mikrofonen, som ellers er et krav med kondensatormikrofoner. De kan således køre uden batterier eller fantom power, og det gør unægtelig båndmikrofoner lettere at anvende on location.
Tilbage i 30’erne og frem til 60’erne blev de store flotte båndmikrofoner, som den klassiske RCA 44BX, gjort kendt og elsket af bl.a. de kendte TV-speakere på CBS og sangere som Bing Crosby og Elvis. Du kender godt billederne …
Senere forsvandt interessen ligesom lidt – i hvert fra fra recording-branchen. I de mange år jeg selv arbejdede i branchen, fra starten af 80’erne til slutningen af 90’erne, så vi ikke meget til båndmikrofoner. Dels var der stort set ingen nye af slagsen på markedet, og dels var det slet ikke noget producere efterspurgte.
Men nu er trenden vendt igen. I de senere år er det gået op for mange, at båndmikrofoner kan noget ganske særligt som ingen andre mikrofoner kan. Jeg oplever det selv lidt somom, de er bedre i stand til at opfange de mange små peaks der er i mange instrumenter – f.eks. trommer, guitarer, flygler osv. Disse peaks behandles ligesom mere venligt. Men også på blødere ting som en strygersektion eller en horngruppe kan båndmikrofoner lyde eventyrligt godt.
Tundra POL-8
Tundra POL-8 er bygget af det lille danske firma Tundra Audio. Faktisk er det min onkel, Jørn Pedersen, der ejer firmaet og selv står bag udviklingen og designet af denne mikrofon. Han er en gammel nørd indenfor musikbranchen. Jeg har hjulpet lidt med websitet, og lyttet med under udviklingen. Og ja, så har jeg naturligvis købt mig et par POL-8 selv – dem kan jeg ikke undvære mere!
Tundra POL-8 er en på mange måder helt klassisk båndmikrofon, der dog alligevel adskiller sig fra de flest andre båndmikrofoner på en række områder.
Først og fremmest er Tundra POL-8 “bygget med ørene”. Det er således den eneste mikrofon på markedet, jeg kender til, hvor der bevist ikke er foretaget de sædvanlige frekvensmålinger og grafer. Udviklingen har derimod haft lytte-test som vigtigste udgangspunkt. Der er blevet lyttet, justeret og lyttet igen, indtil den lød som konstruktøren, Jørn Pedersen, gerne ville have den til at lyde. Og resultatet er som sagt fabelagtigt! Den lyder simpelt hen forbandet godt.
En anden vigtig forskel på Tundra POL-8, og andre sammenlignelige båndmikrofoner er, at den er bygget helt uden nogen form for filtreringer. Normalt indbygges forskellige former for filtre i mikrofoner – også båndmikrofoner. Det mest almindelige er forskellige typer af high pass filtre/low cut filtre samt, særligt for båndmikrofoner, indstillinger til justering af “proximity effekten”.
Proximity effekten er en betegnelse for den forstærkning af frekvenser i basområdet, som man i særlig grad oplever med båndmikrofoner, jo tættere lydkilden er på mikrofonen.
Problemet med at indbygge filtreringer er, at de dæmper udgangseffekten på mikrofonen. Og båndmikrofoner har, på samme måde som andre dynamiske mikrofoner, et forholdsvist svagt output, i forhold til kondensatormikrofoner. Et anden problem er, at selv det bedste filter “forringer” lyden, enten via små faseproblemer, eller andre forskydninger. Uden filter, får man den rene lyd. Og det, som sagt, med et højere output.
Og netop outputtet fra mikrofonen selv er afgørende. Mange båndmikrofoner kræver særlige forforstærkere for overhovedet at klunne bruges. Tundra POL-8 klarer sig fint med de fleste “almindelige” mikrofonforforstærkere. Det er klart, at en god mikrofonforforstærker er at foretrække i alle fald, men det kræver ikke et særlig høj input gain at forstærke en Tundra POL-8.
En meget vigtig brik i enhver god mikrofon – og særligt en mikrofon der er opbygget så simpelt som POL-8, er transformatoren. En transformator er ikke bare en transformator. Det er en videnskab. Og heldigvis er vi næsten naboer til verdens dygtigste producent af transformatorer til audio-branchen – det lille svenske familieejede selskab Lundahl Transformers. POL-8 leveres naturligvis udelukkende med Lundahl transformatorer.
Jeg har som sagt haft lidt med udviklingen af denne mikrofon at gøre. Så på sin vis er jeg inhabil. Men jeg er også gammel lydtekniker og producer, og mine øre snyder ikke. Tundra POL-8 lyder forbandet godt. Så hvis du arbejder med lydproduktion bør du kigge lidt nærmere på den …
Skriv kommentar