Min kone får et trommesæt i julegave!
På SMX i London var der en rigtig god session om viral markedsføring og link bait. Ciaran Norris fra Altogether Digital holdt et fabelagtigt foredrag, hvor han blandt andet fortalte om hvordan man nogle gange godt kan slippe heldigt afsted med at snuppe andres ideer og vende dem lidt på hovedet. Det er bestemt ikke en strategi der altid går godt, men i det eksempel han vise må man sige, at det er gået endda rigtig godt – faktisk synes jeg personligt, at parodien er bedre end originalen. Og jeg vil give Ciaran helt ret: Min kone får også et trommesæt til jul!
Nedenfor kan du se originalen af videoen, der kort fortalt er en gorilla der trommer sig igennem en bid af Phil Collins “The Air Tonight”. Den blev voldsom populær i England for nyligt:
Den næste video er så parodien. Og som du kan se er der mange ligheder. Jeg kan nok bare lidt bedre lide modellen her – og så¨er det faktisk morsommere-. Plat ja, men satme morsomt! 🙂
Man kan godt skabe salg med viral markedsføring
Ciaran Norris kom også med et par gode eksempler på virale kampagner som har skabt målbar fremgang i salget. Jeg har selv set mange rigtig gode virale kampagner gennem tiden, som har skabt en masse opmærksomhed, men desværre ikke nogle hvor der kunne spores et direkte løft i salget. Så det var godt at høre det tal Ciaran Norris havde, og få dokumentation på, at det kan man godt, hvis man er kreativ og målrettet nok.
Det bedste eksempel er nok firmaet BlendTec der laver det de selv mener er blenderen med de skarpeste blade og kraftigste motor. Den skulle kunne blende så godt som alt. For 18 måneder siden besluttede de sig derfor til at lave websitet WillItBlend, som jeg tidligere har skrevet om, hvor de tester om forskellige ting kan blendes. Stilen er “low budget”, den “skøre professor” og hylende morsomt. Det er ikke småting der bliver blendet – f.eks. en iPhone!. Den video synes jeg var sjov – men nu synes jeg jo også at den telefon er lidt latterlig. Det kan være videoen er mindre sjov for iPhone-fanatikerne 🙂
Udover den enorme virale succes WillItBlend websitet har fået kunne Ciaran Norris også fortælle at firmaet har oplevet en fremgang i salgtet på de 18 måneder på 650% … WOW 650% …!
Se, så begynder det pludseligt at blive rigtig interessant at lave virale kampagner …
Vælg strategi før du vælger medie
En anden af Ciaran Norris meget vigtige pointer var, at det er vigtigt at man vælger hvordan man vil ramme hvem og med hvad, inden man vælger mediet. Man skal således ikke starte med at sige: Lad os lave en YouTube video, men i stedet fokusere på hvem det er man gerne vil have fat på osv. I virkeligheden er der ikke så meget nyt i det – det er bare god gammel marketing-håndværk, men jeg ser bare så mange der glemmer det online, og i deres “medie-liderlighed” kommer til at fokusere så meget på fascinationen ved et bestemt medie, som f.eks. YouTube, at de glemmer målet med kampagnen.
Thomas Justesen skriver
Ha ha… super sjov video. Nu må vi bare håbe, at trommesæt-forhandlerne har forberedt sig på det mulige mersalg her op til jul 🙂
Ellers fedt at læse om, at viral marketing kan give mersalg, hvis det bliver gjort rigtigt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, jeg synes også at begge dele er meget … opløftende 🙂
Men nu er WillItBlend altså også en forbandet god ide. Det er ikke en af dem man får hver dag …
Kasper Schademan skriver
Tak for endnu et underholdende indlæg..
Viralmarkedsføring er en ganske interessant emne.. men synes også at mange ting er set og mange ting er prøvet.. Så kreativiteten kommer virkelig på arbejde når der skal findes på ideer..
Håber du i fremtiden vil skrive endnu mere om emnet.. ;o)
Sune Mejding skriver
Desværre er parodien ikke længere tilgængelig på youtube, så vi andre må nøjes med den forklarende tekst 🙁
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg har lige ændret filen, så den virker 🙂
Sune Mejding skriver
Mange tak 🙂