Top 10 er den nye top 1!
Min gode ven Marshal Simmonds fra New York Times fortalte, her til konferencen i New York, at Yahoo er begyndt at se en ny tendens i måden folk kigger på søgeresultaterne: De søger, og så scroller de helt ned i bunden, og starter bagfra – med nummer 10 som det første resultat og arbejder sig så baglæns op til resultat nummer 1.
Grunden til dette skulle være at folk er lidt trætte af de mange reklamer i toppen af søgeresultaterne, og har mere tillid til de organiske resultater i bunden. Det giver faktisk god mening. Så måske er en top 10 slet ikke så skidt mere – måske endda bedre end en top 1.
Regin skriver
Om ikke andet set i besoegstal saa er #10 mindst lige saa god som #2 😛
Casper Stendal skriver
Regin> Er det noget du har belæg (ud over dettte blog indlæg) for at skrive? 🙂
Søren Sprogø skriver
Eller også er det fordi folk ved at top 5 i de organiske søgeresultater ofte er fyldt med sites, der benytter “sjove” tricks til at komme i toppen. Og at de mere relevante sites først begynder at komme i bunden af side 1.
Jeg har ihvert fald mere og mere lagt mærke til dette mønster hos mig selv: At jeg springer toppen over i resultatet, og leder efter resultater der kvalitetsmæssigt ikke ser så gode ud (dårlige title tekster, dårlige URL’er osv.) da disse som regel har den største relevans.
Regin skriver
Casper Stendal: Nej faktisk – indroemmer jeg var lidt hurtig paa tasterne.
Men selv ser jeg dog en klar tendens til at isaer 10-11 placeringer naar vi taler om “long tail” – represaenterer sig bredere end 2-3 … men saa kan det nok ogsaa taenkes at naar jeg kigger paa mine egne statistikker at jeg ikke har saa mange 2ere…
Note to self: Taenk, skriv…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Yahoo’s iagtagelser skal ses i kontrast til nogle rapporter der har været ude som nærmest påstår, at der ingen værdi er hvis man ike er top 3.
Personligt er mit SEO-mål som regel forankret i side 1 placering og en bedre representation (bedre titles og beskrivelser) end de andre.
Thomas skriver
Måske er det derfor yahoo er begyndt at ligge reklamer nederst i deres serps
Stefan Juhl skriver
Øv.. Så skal vi jo snart til at de-ranke vores sites 😉
Ej, ligemeget om brugerne starter fra #1 eller #10, så er det nok stadig de bedst “sælgende” præsentationer i SERPs, der løber med størstedelen af hhv. trafik og konverteringer.
Jesper skriver
Reklamer i toppen eller ej…
Når jeg (som almindelig bruger af en søgemaskine) søger, så er det faktisk en generel tendens, at jeg finder de, for mig, mest relevante resultater i position 3 – 10 og måske endda i position 11 – 15, omme på side 2.
Det er yderst sjældent, at position 1 i søgeresultatet fører til den information, som jeg ønsker at finde med min søgning. Det har jeg vænnet mig til, at sådan er det bare.
Det har bevirket, at jeg af og til helt glemmer at undersøge linket i position 1 🙂
John skriver
Der står i en meget købt bog.
( Verdens mest ulæste bestseller )
‘De sidste skal blive de første’
🙂
Stefan Juhl skriver
Jesper, det er jo en generel tendens at du ikke finder det du ønsker ved det første resultat – eksempelvis først og fremmest fordi søgemaskiner ikke forstår hvad du mener når du søger på ‘rejser’, er det backpacking eller charter-rejser du tænker på?
John, helt klart en ulæst bestselller 😉 Jeg aner ikke hvad det er for en bog.
Og så opsumeringen, der simpelt er, at I klikker på de resultater, der lader til at have hvad I søger efter – altså sider med en vel-optimeret titel og beskrivelse. Som Mikkel var inde på, så handler SEO også i stor grad om, hvordan sider præsenteres i søgeresultater. Og sidst, men ikke mindst, så kan det jo tænkes, at nogen har været så fremsigtede, at de ranker adskillige sider i top 10 fordi det bl.a. også handler om dominans…