Der er kun to slags SEO!
Der findes grundlæggende set kun to forskellige måder man kan lave SEO på:
- Søgemaskineoptimering fra bunden
Korriger de “fejl” der er i den måde, der publiceres på. Optimer de organiske parametre. - SEO lappeløsninger
Lad sitet være, (skidt) som det er. Byg nyt optimeret indhold på toppen af “ruinerne”.
Læs mere om disse modeller nedenfor …
SEO – søgemaskineoptimering fra bunden
SEO – søgemaskineoptimering fra bunden handler helt basalt om, at tilrette den måde der publiceres på, så følgende opnås:
- Alle indekseringsbarrierer fjernet
– Så søgemaskinerne kan finde rundt på dit website uden problemer og “læse” alle de sider du gerne vil have folk skal kunne finde i søgemaskinerne. Og kun dem! - Alle organiske parametre er så optimeret som muligt
– det er her alle de spændende kreative mulligheder ligger, ikke mindst når det drejer sig om det der kaldes “off-site parametre”, som f.eks. hvem og hvor mange der linker til dig.
Den første del handler om at løse problemer – fjerne indekseringsbarrierer, sikre en ordentlig web-arkitektur, URL-design osv. Der er næsten uendelig mange måder man kan forhindre, eller besværliggøre det for søgemaskinerne, at “forstå” dit website rigtigt. Og hvis ikke de forstår det perfekt, så begynder de (automatisk) at “gætte” sig frem til hvordan det hele hænger sammen. Det er desværre sjældent, at deres gæt, og fortolkning, bliver lige sådan som du gerne vil have det. Jo flere barrierer der er, jo mere skal de gætte, og jo højere er sandsynligheden for at “fundamentet” for din fortsatte søgemaskineoptimering bliver forringet.
Den anden del handler ikke om at løse problemer, men om at udnytte mulligheder. Det er mullighedernes land. Det starter måske med, at få nogle ordentlige unikke titler og META-informnationer på alle sider. Så kigger man måske på overskrifter og tekstpræsentation (i koden). Så kan det være man kaster sig over de interne link-strukturer, bygger site maps osv. Måske laver man også nye indholdsområder, debatter og blogs. Og parallelt med det hele arbejdes der (naturligvis!) med en eller anden form for linkstrategi – lige fra simple directory submissions, bytte-links, venne-links, købe-links og virale linkkampagner. Det er kun kreativiteten, evnerne, lovgivningen og din egen moral der sætter grænserne.
SEO lappeløsninger
Som modstykke til “søgemaskineoptimering fra bunden” findes der masser af SEO-løsninger, som jeg vil tillade mig samlet at kalde lappeløsninger. Jeg skal lige understrege, at der ikke ligger noget moralsk opstød i det – jeg laver også masser af lappeløsninger for kunder selv. Ofte er det nødvendigt, da kunden ikke har mullighed for, eller lyst til, at foretage de nødvendige ændringer på deres website og i deres strategier, der skal til.
Jeg mener helt klart, at det normalt vil være forkert udelukkende at satse på lappeløsninger. Som med alle andre “lapper” holder det sjældent lige så godt som et friskt nyt dæk – uden lapper. Men jeg erkender, at der ikke altid er sammenhæng mellem det en virksomheds markedsføringsafdeling vil have, og hvad deres tekniske afdeling, eller webbureau, mener de har tid til at udføre. Og marketingafdelingen har ikke altid den fornødne magt når det handler om “teknikken” – og så ender vi med lappeløsningerne.
Man kan groft sagt dele lappeløsninger op i to grupper:
- De sikre
– seo løsninger med en lav risikoprofil - De usikre
– seo løsninger med en høj risikoprofil
Ingenting her i verden er naturligvis 100% sikkert – og kun få ting er 100% usikkert. Så når jeg snakker om “sikre” og “usikre” lappeløsninger, er det en subjektiv vurdering, baseret på min erfaring. Nogle typer af løsninger har jeg kunne konstatere over tid kan give problemer i søgemaskinerne, nogle oftere end andre, og i den anden ende af skalaen har jeg erfaring med masser af lappeløsninger, der så godt som ingen risici er ved at bruge.
Det er vigtigt at du ved hvilke risici, der er ved de aktiviteter du sætter i gang. Desværre er ikke alle leverandører på marledet lige dygtige, eller flinke til, at fortælle om de reelle risici der måtte være ved deres løsninger.
Jeg har ikke noget imod at løbe en risiko eller to. Og jeg har heller ikke noget imod at udføre risikofyldt arbejde for mine kunder. Det vigtige er bare at de ved nøjagtigt hvad det er de får, og hvilken risikoprofil det har. Der er dog en ting som jeg altid anbefaler kraftigt: Du bør ikke løbe nogen væsentlige risici på dit brand-domæne!
Hvis du skal eksperimentere med de mere risikofyldte aktiviteter skal du sørge for at det er 100% isoleret fra dit brand-domæne. Så hvis der går noget galt rammer det kun den konkrete aktivitet – ikke dit brand-domæne.
Problemet er, som jeg nævner, at vurderingen af risici er helt subjektiv. Jeg har min erfaring, andre har en anden – og nogle har næsten ingen. Spørgsmålet er hvem du skal lytte til. Ville du lytte til ham der fortæller dig, at du ikke behøver låse din hoveddør for han har aldrig haft indbrud i sit hus, hvor han aldrig låser sin dør. Eller vil du lytte på ham der siger, at godtnok har han aldrig personligt haft indbrug, men han har set og hørt om tilstrækkeligt med eksempler på det til, at han vil mene der er en forhøjet risiko ved ikke at låse hoveddøren? Når det handler om dit brand-domæne er jeg ikke i tvivl – lås hoveddøren! Med andre ord, løb ingen unødvendige risici her.
Desværre ser jeg alt for tit i branchen, at folk påstår bestemte løsninger er så godt som risikofri, når de bestemt ikke er det. Omvendt bruger nogle få skin-hellige SEO’ere alt for meget af deres tid på at skræmme folk med skrækhistorier om andre løsningers risici, selvom disse risici er ekstremt teoretiske og aldrig viser sig i virkelighedens verden.
Forvirret? Det kan jeg godt forstå. Desværre ved jeg ikke helt hvad du skal gøre ved det, udover at være forsigtig med det du laver. Sørg for at vide hvad det er du sætter i gang. Forstå det. Evaluer det. Og hvis du er usikker, så spørg nogle andre du har tillid til.
Moralen er i alle fald: Man skal ikke lave SEO i blinde!
Christian Foged skriver
Eller:
Der er kun 2 slags søgemaskineoptimering – dem der virker, og dem der ikke virker 😉
Men bortset fra det – endnu en top 3 placering til deMib over ugens bedste blog indlæg.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du har ret – man kan også se på SEO ud fra en ren effekt-vinkel. Men i vurderinger og beslutning om en strategi er det oftest en god ide, at se på de ting jeg nævner ovenfor. Specielt er det vigtigt med et realitsisk forhold til risikoevalueringer
Mikkel deMib Svendsen skriver
– og tak, iøvrigt 🙂
Grosen Friis skriver
En kommentar til det at:
1a) kunder ikke altid har resourcerne til at gennemføre et godt SEO arbejde eller
1b) kundens pro-SEO medarbejdere ikke altid har magt til at gennemtrumfe, at der skal gennemføres et godt SEO projekt
2) kunder elsker lidt for meget IT produkter, som ligger på en CD-ROM i en flot kasse, og som efter endt installation på webserveren lover at begynde at løse problemerne for dem helt automatisk.
Jeg løber nogen gange ind i kunder, som ikke ser tilstrækkelig stor værdi i søgemaskiner som en effektiv salgskanal (1a, 1b) og derfor ikke vil investere de resourcer, der skal til, for at komme godt igang. De søger derfor “light” produktet (2) hos en anden leverandør end mig (For det har jeg ikke lige på hylderne), og light produktet ender med ikke at hjælpe dem tilstrækkeligt, eller i værste fald at skade dem, fordi de ikke aner hvad det er for noget SEO-boost-crash-kode der fx bliver lagt direkte på deres brand domæne.
Så vender de tilbage, de starter måske med et endnu dårligere udgangspunkt såfremt brand domænet er smidt ud af fx Googles index, så vælger de endelig at kaste de nødvendige resourcer i et godt og velovervejet SEO projekt! Men kunden ender med at have brugt penge på et værdiløst light produkt, og med at have spildt værdifuld tid, fordi de fx skal starte forfra med fx re-indeksering af deres brand domæne eller at der ikke er sket nogen forbedringer i den mellemliggende periode fordi light produktet ikke har virket tilstrækkelig effektivt.
Man kan som leverandør til sådanne kunder godt sidde tilbage med “dårlig samvittighed”, fordi man ikke var i stand til at trænge igennem i første hug med sine argumenter for, at de skal holde sig væk fra en “light CD-ROM løsning”, men nogen gange slår man altså i en dyne 😉
/Grosen Friis
P.S: også tak for et godt indlæg herfra…… jeg fik da vist lige afløb for noget her 😉
Søren Sprogø skriver
Som opfølgning til Grosen’s post:
Mange gange løber man også ind i kunder, der mislykket har forsøgt sig med “light”-produktet, som svarer: “Det der SEO har vi allerede prøvet en gang, det virker ikke!”.
Og så er det svært at trænge igennem når de på forhånd har en negativ indstilling.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nu er jeg jo heller ikke den store sælger, men jeg gider bare ikke sælge til folk der ikke selv har erkendt at de har et behov. Jeg orker ikke være salgs-pædagog for dem og forklare (igen, igen, igen) hvor vigtige søgemaskiner er. Hvis de ikke fatter det, så skal de nok finde en anden “sælger” – eller bare sove videre 🙂
Knut Nägele skriver
Som altid spændende læsning.
Bliver mere og mere nysgerrig efter hvordan du løser forskellige opgaver, og som du naturligvis ikke kan afsløre.
Sørensen skriver
Jeg ville da elske, bare lige at høre et par ord om, hvad DIN (subjektive) erfaring (Mikkel) er med lappløsningerne – altså hvilke mener du hører til de usikre..? (Nok mest interessant mht .teknikker, der ligger lige på grænsen fremfor de helt åbenlyse. 🙂
Takker!
Mikkel deMib Svendsen skriver
“Information Pages” er et gammelt koncept, men desværre misbruges lige netop dette ord, og denne teknik, til at producere noget som bestemt ikke med rette kan betegnes som Information Pages. Ikke i den betydning det oprindeligt havde, da Shari Thurow, Detelev Johnson og Marshall Simonds “opfandt” udtrykket tilbage i 90’erne. Forkert udformet “Information Pages” udgør en meget stor risiko – særligt fordi, at mange leverandører på markedet påstår at det er helt uden risiko. Det er det ikke. Og når de laves så grimt og “maskinelt”, som det jeg ofte ser, ville JEG bestemt ikke anbefale nogen at placere det på deres eget domæne. Dem slags “spider crap” hører til på et domæne man kan tåle at “miste”.