Tesla rykker! Jeg vil have en Tesla Roadster – verdens sejeste elbil
Jeg er blevet forelsket … i en bil. Og det sker ikke ofte. Faktisk er jeg normalt ikke den store bilentusiast, men nogle få biler har genem tiden begejstret mig. Men ingen så meget som Tesla Roadster, fra den Californiske start-up Tesla Motors. Jeg er glad for min Mercedes og jeg er glad for min Jeep, men intet slår en Tesla Roadster. Jeg har aldrig før oplevet en bil, der i den grad vækker min begejstring! Ja, jeg er i sandhed blevet helt forelsket i den.
Men Tesla Roadster er heller ikke en hvilkensomhelst bil. Nej, det er en endda meget usædvanlig bil – den første af sin slags. En ren elbil, men langt fra de kedelige “golfvogne” man ellers har set. Der er ikke meget “Elert” over den. Tesla Roadster er en rendyrket supercar – en sportsvogn, der kan slå de fleste benzindrevne sportsvogne, men uden nogen støj, uden stinkende udstødning og uden nogen form for forurening. Det er fandme lækkert. Se den – nyd den!
Tidligere elbiler har dybest set været designet til folk, der ikke kan lide biler, men blot ser dem, som et nødvendigt onde. De er grimme, kører dårligt, langsomt og ser dødsyge ud. I modsætning til dette er Tesla Roadster en bil der både kører som en drøm, er lynende hurtig og så ser den sexet ud. Meget sexet!
Det er genialt af Tesla Motors, at starte med at lave en sports-elbil. Først og fremmest får de demonstreret, at en elbil bestemt ikke behøver at være hverken kedelig, usexet eller langsom. Mange folk har hidtil haft den opfattelse af elbiler altid vil være langsomme, tunge og klumpede. Den fordom får Tesla Motors seriøst begravet med Tesla Roadster bilen.
Men en måske endnu vigtigere ting: Folk der køber den, og som gerne vil fremstå miljøbevidste, får langt mere opmærksomhed ud af denne bil, frem for de andre el- og hybridbiler, som blot ligner alle andre biler – annonyme og kedelige. Tesla Roadster skriger på opmærksomhed – og det får den!
Hvis biler og bilindustrien for alvor skal forandres fra de benzindrevne miljømonstre vi har i dag, til noget mere miljørigtigt, nytter det ikke noget kun at satse på “tree huggers” og miljøflippere, der dybest set hader biler – nej, der skal satses på, at omvende dem, der elsker biler, fart og spænding. Og der skal satses på biler der ikke er ringere end det vi har i dag – men bedre.
OK, Tesla Roadster er måske ikke lige den perfekte familiebil, men den er på vej. Tesla Motors regner således med, at have to mere familieorienterede biler på gaden i løbet af 2009 og 2010.
Og så er der jo lige det med prisen …
Tesla Roadster er bestemt ikke en bilig bil. Men det er supercars aldrig. Og sammenlignet med andre supercars er den faktisk billig! Dette skyldes ikke mindst, at der i Danmark ikke er noget registreringsafgift, eller grønne afgifter på en elbil – og så kan man iøvrigt parkere gratis med den i de fleste byer.
Tesla Roadster sælges nu i Europa til 99.000 Euro – så de motorblade jeg har læst i Danmark regner med, at den kan sælges for under 700.000 kroner. Sammenligner man det med en sportsvogn fra BMW, Porsche, Farrari eller Lotus (som faktisk har været med til at levere grundlæggende dele til Tesla Roadster) er det billigt. Og ikke alene kan Tesla Roadster hamle op med dem – den sparker røv til de fleste af de benzindrevne sportsvogne der findes.
Dette skyldes dels den meget kraftige elmotor på 250 hestekræfter, som bilen er udstyret med, kombineret med den lave samlede vægt på bilen, men i høj grad også den måde elmotorer arbejder på. Uden iøvrigt at skulle spille ekspert på det her, så forstår jeg, at en benzinmotor kræver en vis omdrejning, for at yde sin maksimale effekt. En elmotor, derimod, yder fuld effekt selv ved den første omdrejning.
Det betyder så, at Tesla Roadster går fra 0 til 100 km/t på bare 3,9 sekunder! Topfarten er på ca. 210 km/t og den kan køre ca. 350 km på en enkelt opladning. Har man så en 32 amp ladestation tager det kun 3½ at lade dyret op igen. Det er sgu nye tider! Det er en elbil der vil noget.
Med den acceleration kan den løbe fra de fleste langt dyrere sportsvogne – inkl. både BMW, Porsche og Farrari. Hvis du søger lidt på Google og YouTube kan du finde masser af eksempler, hvor Tesla konkurerer mod sådanne biler – og vinder, hver gang!
Jeg har i mange år været stor tilhænger af ideen om elbiler, som afløsning for de benzindrevne. Men selvom jeg ikke normalt er den store bilentusiast, så gider jeg altså heller ikke at tøffe rundt i en grim Elert. Jeg har dog stadig en vis stolthed. En Tesla Roadster, derimod, ville jeg være pavestolt over at drøne rundt i.
Der er flere grunde til, at jeg er så fascineret af elbiler – frem for de mange andre ideer til miljørigtige biler.
Først og fremmest er elmotoren i sig selv genial! Den er, i modsætning til en forbrændingsmotor, både meget mere effektiv og meget mere simpel.
Ifølge Ingeniøren har en forbrændingsmotor kun en virkninsgrad på 20% mens en elmotor er helt oppe på 65%. Det betyder kort sagt, at der går en masse energi til spilde i en forbrændingsmotor – mange gange mere, end i en elmotor. Og spildproduktet kender vi jo godt: varme. Forbrændsmotoren udskiller meget mere varme end end tilsvarende kraftig elmotor gør.
Og så er en elmotor simpel. I en almindelig bil har jeg hørt at der skulle være op til 1000 bevægelige dele, som alle kræver energi, smøring og vedligeholdelse. I Tesla Roadster’s motor er der 12… 12 bevægelige dele i hele motoren!
Elmotoren er så dejlig enkel og stabil. De går næsten aldrig i stykker, de holder uendeligt længe, og når der endeligt er noget galt med dem, er det ret let at reparere. Og det gør naturligvis bilen meget billigere at vedligeholde – hivlket igen er med til at reducere livstidsprisen på Tesla Radster alvorligt.
Dertil kommer så de åbenlyse fordele i forhold til f.eks. brint- eller hybridbiler: Der skal ikke opbygges et nyt distributionsnet til brint, og vi kan udnytte overskudsenergien fra vindkraften (der jo som bekendt spytter en masse ubrugelig el ud om natten, hvor elbilerne så kunne stå og lade op).
Vi har allerede et distributionsnet til EL – det er fuldt udbygget til stort set alle bygninger i landet. Olieselskaberne vil naturligvis meget hellere have brintbiler og hybridbiler, for så er vi fortsat afhængige af deres tankstationer og distributionssystemer. Det er jo netop distribution og handel med brændbare vædsker de er gode til – ikke til at levere el. Det klarer elselskaberne.
Det største problem med elbiler er batterierne. De er dyre og tunge og de har en begrænset holdbarhed. Tesla har valgt en smart løsning, der er typisk for sådan et Silicon Valley selskab – de bruger samme slags baterier, som man finder i mobiltelefoner og notebooks. Mange af dem. Godt og vel 7.000!
Tesla Motors siger, at de kan holde ca. 160.000 miles. Så for de fleste af os er det jo en del år (de fleste kører maks 10-15.000 miles pr. år – så 10-15 år). Til den tid skulle batterierne gerne være blevet mange gange bedre, stærkere og billigere. Ifølge Tesla er det i hvert fald den vej udviklingen er gået, med hastige skridt, i de forløbne år – drevet af det enorme behov der er for bedre, kraftigere og mere sikre batterier til hele den mobile sektor.
Jeg er ikke i tvivl – jeg vil have en Tesla Roadster så snart det bliver praktisk og økonomisk muligt. Det må jeg jo så arbejde på bliver snart …
Nedenfor kan du se et par af de bedre præsentationer af Tesla Motors og Tesla Roadster.
Mikkel Christensen skriver
3½ hvad at lave den op igen? 3½ time er måske en lidt lang kaffepause at holde på fyn hvis man skal hjem til de gamle på weekend :p
Men ja en lækker øse … man skulle næsten tro du fik provision for at sælge dem 🙂
Kan godt være jeg skal holde lidt igen med at bruge de 500k på en ny bil og så få skrabt 200 mere sammen til sådan en … vidste ikke det med afgiften så da jeg læste om dem første gang troede jeg den kom til at koste 1.8gange 700kkr i dk … så det er jo gode nyheder.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Aktionsradius er helt sikkert stadig en af de største udfordringer for elbiler – men de er trods alt kommet et godt stykke foran med Tesla Roadster, der som sagt kan køre ca. 350 km på en opladning. Til samenligning er DOONG Energy’s ambition med deres Renault projekt kun 150 km – og den er ikke engang køreklar endnu. Det er sgu fur svagt. Ambitionsniveauet må op, og vi må kræve nogle lækre hurtige biler!
Tesla viser med deres bil, at det ikke er en naturlov at en elbil skal være en mindre god eller lækker version af en “rigtig” bil – det kan ligeså godt være lige det omvendte. En mere lækker bil, på næsten alle punkter. Et fremskridt for bilisterne – frem for et tilbageskridt.
En af de tekniske muligheder fremtiden måske byder på i forhold til aktionsradius er batterier der lader lynhurtigt op. Det er såvidt jeg forstår en teknologi der arbejdes på, netop i forhold tild e mobil-batterier, som også Tesla bruger. Jeg har hørt at test har påvist, at der kan laves batterier, som måske kan lade op på få sekunder. Med en stor batteripakke som i en bil bliver udfordringen så, naturligvis, at overføre SÅ meget energi på meget kort tid på en sikker måde. Man kan jo ikke trække uendeligt meget strøm ud af en almindelig stikkontakt 🙂
Jeg tror ikke så meget på DONG’s ide om udskiftelige batterier. Faktisk er det deres tanke at bilejerne slet ikke skal eje deres batterier, men skal leje dem. Det lyder i mine øjne som et mararidt på linie med støvsugerposer og barberblade, hvor man er bundet til at købe enormt dyre “opfyldinger” i hele produktets levetid – budet til en enkelt leverandør. Det er jeg ikke så frisk på.
Daniel skriver
Jeg har lige tiladt mig at kopiere mit indlæg, som jeg oprindeligt skrev på: http://www.danskelbilkomite.dk/
Da jeg gerne lige ville høre jeres meninger om denne drøm af en bil. Så ja Mikkel, jeg kan sgu godt forstå hvorfor du gerne vil eje en Radster.. 🙂
Nu har jeg fulgt meget med i produktionen af Roadsteren, og dagdrømmer om hvor fedt det må være at enten prøve den.. men også at eje sådan en drøm.
Men hvor realistisk, eller nærmere urealistisk er denne drøm?
Hvis man ser på at prisen for en Roadster er omkring 95.000$ og vi i Danmark er fritagede for afgifter på elbiler, vil den i skrivende stund komme til at koste ca. 551.000 25% told = ca. 688.000 kr.
Nu er jeg pædagog, og det virker immervæk som mange penge. Men hvad siger markeds mekanismerne, når det angår udbud og efterspørgsel på et produkt som først kommer i egentlig serieproduktion til foråret 2009? Vil prisen falde, i takt med at flere og flere kommer til at eje en Tesla Roadser i USA, og vil det evt. resultere i at salgsværdien falder til en overkommelig pris inden udgangen af 2012, hvor aftalen, om minus afgift på elbiler, løber til?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tesla Roadster har såvidt jeg kan se to formål:
1) At virke som en miljørigtig konkurrent til de andre supercars og sportsvogne på markedet. Og i Danmark, med afgiftsfritagelsen, er bilen faktisk billigere end dem som den konkurerer med. En hel del, endda
2) At vise, at man godt kan lave hurtige, lækre elbiler – det behøver ikke være grimme, langsomme “golfvogne”.
Med en pædogogløn er det nok hverken Porsche, Farrari eller Lotus som du hidtil har kigget på, hvis jeg skal gætte 🙂
Og således er Tesla Roadster nok heller ikke en realistisk bil, med din løn – og det tror jeg heller ikke du skal regne med, at det bliver. Den henvender sig til dem, som alternativt ville overveje en traditionel sportsvogn eller supercar – som f.eks. mig.
Med andre ord tror jeg aldrig at en Tesla Roadster, eller noget der minder om den, vil komme ned i et “familiebil” prisleje.
Men til genæld kan Tesla Roadster være med til at bevise, at man kan lave biler på en helt anden måde, og den teknologi kan så bruges i mere økonomiske biler.
Således er det, såvidt jeg er orienteret, opså Tesla Motors, intention at licensere deres teknologi til andre bilfabrikanter, samt selv at udvikle et par mere familievenlige biler.
Så jeg synes fremtiden ser lys ud – for alle os, der gerne vil have en lækker bil, der kører på el – uanset om vi er til en roadster eller en familiebil til en lidt mere overkommelig pris.
Spørgsmålet er så, om regeringen tør holde fast i afgiftsfritagelsen på elbiler, hvis alt for mange begynder at købe elbiler. Det bliver spændende.
Det er jo et af de store generelle problemer med “adfærdsregulerende afgifter” der indgår i den almindelige samfundsøkonomi. Hvis alle folk gjorde det, som afgiftssystemet lægger op til, så ville samfundet gå konkurs! Hvis vi alle fra i morgen af kun købte elbiler, parkerede lovligt, aldrig kørte or stærkt, holdt op med at ryge, drikke og købe andre afgiftsbelagte varer, så ville vi skulle betale en hel del mere i indkomstsskat.
Jeg har derfor altid ment, at adfærdsregulerende afgifter IKKE bør indgå i den almindelige samfundsøkonomi, men bør reserveres til særlige formål udenfor det faste budget.
Per Praem skriver
Hej Mikkel
Jeg forstår godt din drøm, jeg kan drille dig lidt, idet jeg har været ude at prøve
at køre i Tesla’em – hold da kæft hvor den trækker fra, je har aldig oplevet noget lignende. Du kan se hele min beretning på http://www.danskelbilkomite.dk/Tesla.htm
Mht. til prisen, så tror jeg at der skal lægges moms på også, så den bliver højere
end de 700.000 kr
mht. ladetiden så kræver 3½ time 3 faser af 32 amp, på en alm. stikkontakt
på 230 volt 10 amp. vil de tage 27 timer at lade op.
mvh
Per Praëm
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er nok umuligt at vurdere prisen inden den er helt på plads for den masseproducerede udgave. Den udgave der i første omgang kommer til Europa er kun 250 stks og de er særligt udrustede – og derfor en sjat dyrere end den model der er på det Amerikanske marked. Men det er rigtigt, at den pris vi ender med skal der moms på. Den kan du kun spare, hvis du køber den som firmabil, og det kan nok ike betale sig.
morten saxnaes skriver
Jeg var for en måneds tid siden forbi Teslas showroom i Silicon Valley til en præsentation af bilen og forretningsmodellen.
Jeg kom en ½ time i forvejen for den delegation jeg havde med derover og kunne snakke med den ansvarlige for showroomet.
Han kunne blandt andet fortælle, at der er 1½ års ventetid på en Tesla Roadster og at det ikke er muligt at komme foran i køen, lige meget hvor meget du er villig til at betale. For noget tid siden, blev de kontaktet af en Saudisk sheik, der bare ville have en Tesla til sin bilpark. Han var klar til at betale, og hold godt fast, 15millioner dollars for at komme forrest i køen. Han blev pænt afvist og måtte skrive sig op som alle andre.
Det er kun guvernøren Arnold, der fik en før tid og det var fordi han havde hjulpet med lovgivning, der gjorde det lettere for Tesla at drive forretning.
Mens jeg stod der og snakkede, så kom der en Tesla kørende forbi butikken og ind i værkstedet der ligge lige bagved showroomet. Ham jeg snakkede med undskyldte og var nødt til at løbe ud og tage imod denne Tesla. Da han kom tilbage fortalte han, at det var en af Sergey Brin’s 2 Roadsters der skulle til check og at de fik en speciel god behandling. Begge Google founders har 2 hver.
De arbejder i øjeblikket på en 4 dørs sedan, men jeg har læst at de har sat den produktion i bero, pga krisen. Den skulle eftersigende komme til at koste omkring 35.000 dollars.
Johnny Speiermann skriver
Jeg har desværre kun prøvet den på min Xbox 360, men der slog jeg uden problemer en Ferrari. 🙂
Til gengæld får du så også ekstra glæde af din vindmølle. Og så har du faktisk en god undskyldning for at købe begge dele. 🙂
Volume500 fyren skriver
Hold da op en bil. Det må man nok sige og du har ret, det er verdens sejeste bil.
Hans Andersen skriver
Det er en fantastisk bil. Men designet står Lotus for…. De sælger en der ligner ret meget, men med stempelmotor.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nahh, ikke helt 🙂
Såvidt jeg ved er det kun selve grund-bilen der er fra Lotus (en Elipse) det udvendige design og interiør er Teslas
Uanset hvad, så er det fandme en fed bil 🙂
kim skriver
ÅHH nej, jeg tænker bare hvordan skal jeg dog tune den, er der nogle der kan hjælpe med at montere Turbo, Lattergas eller Chiptune den? For det kan jeg godt nok ikke lige regne ud hvordan man klare.
Mon det er noget med at strippe nogle gamle højttalere for magneter og indsamle noget kobbertråd, og så montere en masse gamle telefonbatteri i forlængelse af det der allerede er der?
Martin Hegelund skriver
Tja, idéen er jo god. Rigtig god i virkeligheden. Dog er der en lidt mere kritisk artikel fra Berlingske her: http://www.fri.dk/den-er-groen-den-er-smart-den-er-uduelig
casper daslgård skriver
der er to baterrier og det tar 5 min. at skifte dem så der blir ik en lang kaffepause på fyn aligevel
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg har netop lige fået muligheden for at prøvekøre en Tesla Roadster inden så længe. Det glæder jeg mig virkelig meget til! Om jeg ender med selv at eje en Tesla Roadster? Det må tiden vise … 🙂
Jeg har dog også kigget på på den nye Tesla S – familie sedan. Den ser satme også fed ud. http://www.teslamotors.com/models
7 sæder. 0-100 på under 6 sek (what a family car! hehe), to baggagerum (for motoren fylder jo ikke noget særligt), 17″ skærm til betjening af alting, indbygget Internet osv. En stor fed Amerikanerbil – på el!
Prisen i USA er $49.000 med noget tilskud de får. I Danmark har jeg fået at vide, at den nok ender på 400-600.000 kr. med moms. Så helt billig er den ikke. Men med de over 30.000 km jeg kører om året er der så temmelig meget at spare på driften. Og så er der den gratis parkering.
Særlig billigt ville det blive, hvis jeg kunne fylde strøm på den via min egen (forhåbenligt kommende) vindmølle. Der vil “nattestrømmen” reelt set kun koste 60 øre pr. kw/t (det er den pris man får fra elselskabet for overskudsstrømmen). Den er også billigere at vedligeholde. Så måske svarer de 4-600.000 reelt set kun til det halve, hvis det var en benzinbil. Og 2-300.000 for en ny bil er jo bestemt ikke dyrt (i Danmark).
niels skriver
jeg har hørt at vognen er besværlig at komme ned i ?
eller ud og ind af ?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Den er bygget på en Lotus Elise – så den er præcis ligeså svær at komme ind og ud af som den, og iøvrigt andre små flade sportsvogne. Men ja, de er sgu små – det er nærmest sådan en bil man “tager på” – frem for at “gå ind i” 🙂
niels skriver
nu har jeg prøvet vognen.
optræk som ventet, ingen servostyring, en del vej eller vindstøj, den jeg havde til prøve er 2 år,
kører mercedes 180 comp. aut. sport.
tesla vil være som hobby og inverstering,
iøvrigt tak for pænt svar
,
niels