Teknisk SEO – avanceret søgemaskineoptimering
Jeg har igennem de sidste 5-6 år, som rådgiver, specialiseret mig mere og mere i det der kaldes “technical SEO” (eller “teknisk SEO” på dansk) – specielt på det Amerikanske marked. Teknisk SEO er en særlig disciplin indenfor SEO (Search Engine Optimization – eller søgemaskineoptimering, på dansk), som ikke så mange folk mestrer. Men det er et område, som der er et stigende behov for.
Men hvad er “teknisk SEO” så for noget, og hvordan adskiller det sig fra alt det andet SEO? Det vil jeg forsøge at forklare lidt nærmere i dette indlæg.
Teknisk SEO er, som navnet antyder, en mere teknisk orienteret del af SEO – typisk i den noget mere avancerede ende.
Når man arbejder med store dynamiske og komplekse websites er der typisk rigtig mange forhold omkring web-arkitektur, hosting, domænebrug, back-end teknologier osv, der har betydning for søgemaskineoptimeringen. Jo mere avanceret et website er, jo flere funktioner, sider og komplekse strukturer og teknologi, jo større risiko er der for at noget af det skaber problemer i søgemaskinerne.
Det kan enten være problemer med, at søgemaskinerne ikke kan finde alle sider, problemer med at forstå alle siderne korrekt, eller crawle websitet hensigtsmæssigt. Og det kan være problemer, som allerede giver sig udslag i negative effekter, eller det kan være problemer som kan give negative resultater på sigt. Specielt det sidste kan være yderst kompliceret at identificere.
Selvom teknisk SEO som oftest handler om at løse problemer, eller forhindre, at problemer opstår, er der (heldigvis) også en stor del af arbejdet der går med den anden ende af SEO – den kreative ende, der handler om at udnytte det materiale og de resurser man har på den bedst mulige måde. Det er godt at blive ordenligt indekseret, men det som er indekseret skal jo også gerne ranke godt på relevante ord og fraser. Med en teknisk SEO-vinkel på tingene kan man mange gange finde smarte løsninger for store sites, som man slet ikke ville få øje på hvis man ikke tænker SEO-teknisk. Det er her store dynamiske websites kommer til sin ret. Udnyttes alle muligheder optimalt kan sådanne store dynamiske websites til enhver tid slå de mindre og statiske websites i søgemaskinerne.
Eksempler på automatisering i optimeringen kunne være automatisering af TITLE- og META-tags, relaterede krydslinking, keyword density justering, automatisk omskrivning af standard tekster, tools til redaktørerne, interne rating systemer osv.
En del af de sites jeg har arbejdet på med teknisk SEO har haft virkelig mange sider. Millioner. En af de sidste Amerikanske kunder jeg har arbejdede med skulle starte et helt nyt website med over 50 millioner sider! I sådanne sager er det yderst vigtigt at de rigtige tekniske beslutninger tages. Ellers går det meget let helt galt i søgemaskinerne. I den konkrete sag gik det i øvrigt virkelig godt.
Når jeg arbejder med de helt store sites er der typisk et meget kyndigt team af udviklere bag. Og de vil gerne være helt sikre på, at de gør alting helt rigtigt. Deres spørgsmål er ofte meget avancerede og de forventer solidt underbyggede svar, bud på forskellige løsningsmodeller (når der er det) og argumenter for den ene eller det anden model.
Som rådgiver er det også min opgave at forstå de eksisterende praktiske begrænsninger der måtte være – af politisk, forretningsmæssig eller teknisk karakter, samt hvor resursekrævende mine forslag til forbedringer vil være, med de valgte publiceringssystemer. Det er sjældent at alle mine forslag kan gennemføres – i hvert fald ikke på en gang. Så ofte skal der prioriteres. Og igen forventes dette at være velunderbygget og fagligt funderet.
Personligt synes jeg Teknisk SEO er virkelig spændende at arbejde med. På den ene side er udfordringerne som oftest kæmpe store, men når det så lykkes er gevinsten så meget større.
Nu har jeg mest snakket om meget store websites og store firmaer her. Det betyder naturligvis ikke, at mindre firmaer, og mindre websites ikke også har brug for Teknisk SEO. Men, som oftest er deres websites simplere, og har derfor færre begrænsinger og “skjulte” uudnyttede muligheder.
Dertil kommer, at denne type tekniske analyser bestemt ikke er helt billige – så de fleste mindre websites og virksomheder har ganske enkelt ikke råd til dem. Men, som sagt kan mindre også tit være nok for sådanne simplere websites. Og det kan man naturligvis også få – både i min virksomhed deMib.com – og hos en del andre SEO-leverandører. Mere simple og meget billigere services. Det skal bare ikke forveksles med det som store komplekse websites har brug for.
Hvis man har en Ferrari, og gerne vil kunne køre hurtigere end alle de andre, skal man også bruge en lidt anden (og sikkert dyrere) mekaniker, end hvis man bare skal holde sin Opel Kadet kørende frem og tilbage på jobbet.
Daniel Nøhr skriver
Meget spændende artikel, er sikker på jeg selv vil arbejde mere og mere i den tekniske SEO del, eftersom jeg er webudvikler, og derfor helst vil kunne håndtere begge dele, både den kreative og tekniske del af optimeringerne.