Tak til Google!
Som du sikkert har lagt mærke til har der været et par Google-kritiske artikler i den seneste tid. Det har der også været god grund til. Men når man læser dem, og specielt hvis det er noget af det eneste man har læst her på bloggen, kunne man godt tro at jeg hader Google. Intet kunne være fjernere fra sandheden. Jeg elsker Google! Det er i høj grad Google der har været hovedkilden til min velstand. Faktisk overvejde jeg at kalde mit nye hus, som jeg lige har købt, for “Google Plex”, men det modsatte konen sig på det skarpeste. Jeg synes ellers det ville være meget passende nu hvor det i praksis er Google, der har betalt det meste af det hus.
Og det er ikke en joke. Jeg holder virkelig meget af Google. Google har på mange måder sat gevaldigt skub i hele søgemaskinebranchen, og med lanceringen af AdSense satte de kursen for en helt ny og meget bredere reklamedistribution, og revenue sharing, end nogensinde set før. Det har gjort livet lettere, og mere profitabelt, for titusindvis af mindre webmstere over hele verden. Det er super fedt!
Men, Google er også en kæmpe multinational multi-milliard concern. De er ikke længere den hyggelige lille garagevirksomhed, som to unge studenter fra Standford boksede med. De er blevet store. Voksne. Og de har arvet mange af de samme sygdomme som andre tilsvarende selskaber lider under. Ikke dem alle, men mange. De er et offentligt handlet selskab nu – ejet af aktionærerne. Og aktionærerne skal man sørge for at holde sig gode venner med. Det giver en helt anden fokus, end når man er en glad lille og helt uafhængig iværksættervirksomhed.
Med alle andre sådanne kæmpe virksomheder er der en god grund til at holde meget øje med dem. Det samme gælder Google. For historien har vist, også for Googles vedkommende, at jagten på profit og aktionærenes begunstigelse nogle gange kommer til at stå i vejen for den ellers udmærkede virksomhedsfilosofi og -etik man startede med, og som man måske fortsat melder officielt ud..
Google fandt meget tidligt på sætningen “Do No Evil” (gør intet ondt) og brugte det i deres officielle mission statement. Vi var mange, allerede dengang, der syntes det var dumt og firkantet, og let kunne blive svært at leve op til. Og det viste sig at være rigtigt. Google har ved flere lejligheder optrådt på den måde som sådanne store selskaber nu engang gør, men som bare ikke kan siges at være ubetingent “Do No Evil”.
Alt dette ser jeg dog som uheldige pletter på en ellers god virksomhed og en god branche. Der er også pletter i SEO branchen. Det er vigtigt at se tingene i perspektiv. Jeg synes ikke Google er en gennemgående “ond” virksomhed. Jeg synes nogle gange de opfører sig urimeligt, og den påpeger jeg så, men jeg synes som sagt også, at de har gjort, og gør, mange gode ting, og det fremgår måske ikke altid så tydeligt, i en periode med mange berettiget kritkpunkter. Så det ville jeg bare gerne lige understrege …
Peter Hansen skriver
Hej Mikkel
Jeg tror al den kritik, du kommer med skader mere dig og din branche end det gavner. Jeg synes, du skal til at koncentrere dig om dit firma og så drop alt det fis du sætter i værk blot for at få lidt presse omtale.
Google’s kunder må blot indregne, at der er en del uregelmæssige besøg og sådan er det.
Hilsen
Peter
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, der er vi jo så uenige. Mine forretninger har det forøvrigt fint, men tak for bekymringen 🙂 Jeg har altid skrevet og fortalt vidt og bredt om det jeg laver, det er ikke noget nyt, og det stopper nok heller ikke lige med det samme.
Jeg tror ikke man skal ligge låg på vigtige ting i en branche – uanset om de er possitive eller negaive. Click fraud, Cross Site Scripting, Hacking og mange andre ting er vigtige at forstå, dels for bedre at kunne beskytte sig imod følgerne af det, og dels for at kunne tage det med i sine evalueringer af risici ved forskellige typer af aktiviteter.
Og med hensyn til den seneste tids kritik af Google, er det jo netop samlet kritik omkring urimelige forhold fra mange i branchen der skaber forandringer. Hvis ikke dem der faktisk ved noget om sagerne råber op, så sker der ingenting.
Min primære motivation for at stikke næsen frem i disse sager og blande mig er såmænd meget enkel – jeg vil gerne have en gennemsigtig branche, hvor forholdene er så gode som muligt for alle parter. For jeg tror på, at det på lang sigt vil være bedst, også for min forretning. Ja, for alle dem der driver en ordentlig forretning, der kan tåle denne gennemsitighed – oplysthed. Og for kunderne.
Daniel Duvald skriver
Til Peter: Den holdning tror jeg der er mange der er uenig i. Jeg sætter i hvert fald stor pris på at der er eksperter i branchen der kæmper for bedre forhold for “menig mand” – og som Mikkel pointerer så er gennemsigtighed noget som savnes meget.
Lige nu er det som om google siger: “vi garanterer at du kun betaler for kliks for de områder du har valgt – skulle det vise sig ikke at være tilfældet, er vi villige til at trække den garanti tilbage”
Det kan kunder med PPC kampagner naturligvis ikke være tjent med og synes det lugter langt væk af interesse for aktionærerne frem for deres kunder. Kunne let forestille mig at gennemsigtighed i google ppc kunne gå hen og blive meget dyrt for google, netop fordi jeg tror der er meget snyd med kliks og kliks uden for de regioner man har sat kampagnen op på.
Og Mikkel, jeg glæder mig til at høre mere om sagen…
Jesper skriver
Godt at se, at du også har lidt positivt, at skrive om Google – du virkede en overgang vældig Google-fjendsk 🙂
Men når det er sagt, er det også godt, at du tager fat på de negative sider af Google.
Selv om det ofte for een som mig (menigmand, der blot læser med fra sidelinjen, og af og til bjæffer et par linjer af i en kommentar), kan være svært at forholde sig til om de alvorlige anklager mod Google (ref. til et af dine tidligere blog-indlæg) nu også er så alvorlige, som de udlægges til at være, er det selvfølgelig godt hvis der kastes lys over noget, som skal frem i lyset.
Hehe, “Google Plex” – det må være et stort hus, du har købt dig 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Hehe, “Google Plex” – det må være et stort hus, du har købt dig
Ikke helt så stort som Google’s Google Plex – men 350 kvm er også nok til mig 🙂
Stefan Juhl skriver
Det er jo også lidt svært at hade nogen som sender penge hver måned… Det må de fleste kunne forstå!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, bestemt! I det hele taget er jeg egentligt ikke den store fortaler for alt det der hade-noget. Jeg “hader” ikke ret meget. Man kan sagtens være berettiget kritisk uden at hade noget. Jeg er f.eks. kritisk overfor nogle politiske partier, eller nogle handlinger fra nogle virksomheder, men jeg hader dem ikke. Jeg er bare kritisk, når jeg mener det er rimeligt at være det.
Jeg tror jeg ville have hadet Hitler, hvis jeg havde levet under 2. verdenskrig, og jeg er overbevist om, at jeg ville have hadet Sadam Hussein hvis jeg havde levet i Irak, og jeg er sikker på at jeg ville hade det menneske, der (forhåbeligt aldrig) ville forgribe sig på min datter. Rigtig hade! Men det er alt sammen også nogle meget mere alvorlige ting, alt andet lige, end selv nok så meget click fraud 🙂
Der er iøvrigt en god grund mere til at sige tak til Google i dag, for jeg har lige fået min julegave af dem 🙂
Kasper skriver
Hvad har Google givet dig i julegave? Fortæl, fortæl, menneske 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
En dejlig sækkestol (den kom ganske vist for lidt siden, så jeg ved ikke om det teknisk set er en julegave) og en digital billedramme.
Så kærligheden går åbenbrt begge veje 🙂
Marcel Fuursted skriver
Nu synes jeg ellers jeg ligger mange penge hos dem, men åbentbart ikke nok. Jeg har fået en (MEGET) lille fladskærmsting fra dem. Den er nu hyggelig og fin, men ville hellere have en sækkestol… Men nu har du to, har du ikke? Det skal du da ikke bruge?!?!?!?! 😀
Thomas Rosenstand skriver
Hvis du mangler en sækkestol, kan du da byde på min, Marcel. Jeg er da frisk på en auktion 🙂
pernille rother skriver
Kan i ikke overtage noget af alt det vi får. Mikkel slæber alt muligt lort hjem fra konferencerne. I år har det ikke været så slemt som det plejer. Men vi har da et lille lager af gode sager.
Jeg kan huske en konference hvor et firma havde taget de der små træbat der har en bold sat fast til sig med en elastik med. De kom med 4 kasser og tog hjem med 3 kasser. Gæt hvad medarbejderne i det firma fik i julegave det år.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Lort? Det er skam ikke lort. Det er vigtige (lege-) redskaber i mit arbejde 🙂
pernille rother skriver
Hvorfor står noget af det så i vores stue ?
Kenneth Thordal skriver
Mikkel er altid på arbejde. Også i stuen.
pernille rother skriver
Det er selvfølgelig rigtigt – han er altid på arbejde. Men det er bare virkelig grimt noget af det han har får med hjem.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg kan godt se, at jeg snart bliver nødt til at lave en lille video med nogle af alle herlighederne, så I alle kan se hvor livsnødvendige den slags er! 🙂
Kasper skriver
Film dem, smid det på YouTube – og sælg dem derefter på eBay… Web 2.0 længe leve 🙂
Nå ja, og glædelig jul til alle!
Damn, jeg ville give min venstre lilletå for så’n en sækkestol… 🙂
Torben Munk NIelsen skriver
Jeg vil gerne spørge om der er nogen her som har haft positivt udbytte af at samarbejde med Google. Det jeg snakker om her er de små annoncer som er i siden når du søger på google.
Jeg blev som du kan læse på et tidspunkt kontaktet af en konsulent fra Google og jeg ved at der er mange andre som også er blevet kontaktet, han fik mig overtalt til at købe nogle klik på Google, jeg er ellers meget på passelig med at lade mig overtale til den slags ydelser, men det lykkedes altså, det har så kostet mig ca. 6000 kr.
Jeg har absolut intet fået ud af det, jeg har nu i dag talt med Google fordi nu skal regningen betales, jeg forklarede manden i telefonen at jeg følte mig bondefanget, hvilket han var ligeglad med, jeg fortalte ham at det var som at snakke med en robot, det fik jeg selvfølgelig intet ud af, og hvis jeg så går i retten med Google, så er alle formalia fra deres side selvfølgelig overholdt. Manden jeg snakkede med sagde at det var første gang han snakkede med nogen som ikke har haft udbytte. Han sagde “Jeg er ked af at du ikke har fået det optimale udbytte”, jeg prøvede at forklare manden at jeg intet havde intet udbytte overhovedet ikke bare et lille bitte salg til 50 kr. Det hjalp ikke han startede bare forfra, ” jeg er ked af.,,.,,.,.,.,.
Prolemet er tror jeg at vi i vores branche, peace, love and Harmony, ikke forventer at der kommer nogen og platter os, men vi bliver klogere. Der er selvfølgelig en grund til at Google er verdens største, det er sådan nogle tumper som jeg der betaler gildet.
Så mit spørgsmål til dig lyde sådan. Findes der nogen som har haft udbytte ud af at samarbejde med Google i firbindelse med de små annoncer i siden??
Jeg er ikke stødt på nogen, det er heller ikke lykkedes mig at finde nogen, jeg ved ikke hvor de gemmer sig.
Jeg skal ihverfald aldrig nogen sinde ofre så meget som en krone på annoncer hos Google, jeg kunne lige så godt have brændt pengene af så havde jeg dog fået varmen i mens. Det fuldstændig spildt. Jeg forventede at Google var et seriøst og ærligt firma, som ikke bondefangeder folk, og der er selvfølgelig en grund til at de ikke vil garantere noget som helt udover at det koster dig penge.
Et Godt Råd. Hvis du vil gøre dig selv en tjeneste, så sig nej når konsulenterne fra Google ringer og sige nej fra starten ellers ender du med at sige ja. De bliver ved indtil du siger ja.
Det er kejserens nye klæder om igen, betal for noget du ikke får. Jeg fik masser af exponeringerog klik for ca. 6000 kr. men ikke solgt for en krone. jeg ville have fået meget mere ud af det ved at forære pengene til de hjemløse…. Jeg har tlnkt på om man kan stole på de sider som har google ads på????????
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det lyder ikke somom det faktisk er Google du har handlet med. De har nemlig ikke opsøgende sælgere, der ringer rundt til småkunder. Det er der derimod en række svindlere som gør, og udgiver sig for at være Google – men det kan man altså ikke klantre Google for.
Hvem har du betalt til? Fik du en regning tilsendt og fra hvilket firma – eller betalte du selv direkte til Google via kreditkort på google.com? Har du betalt en fast pris for hele kampagnen eller en variabel pris pr. klik?
Der er stort set ingen medier der vil garantere dig en effekt af dine annoncer. Du får heller ingen garanti hvis du indrykker en annonce i en avis eller køber en TV-reklame. Mediernes opgave er at vise dine reklamer – ikke at drive din forretning. Men med Google AdWords betaler du trods alt kun for den response du får, i form af kliks til dit website – med de fleste off-line medier betaler du for bare at blive vist, uanset om der er nogen response. Men hvad der så sker når folk kommer frem til dit website er altså dit eget ansvar.
Alle dem jeg kender der bruger mange penge på Google AdWords tjener også godt på det. Det ved jeg, for de måler effekten meget omhyggeligt.