SuperBest gider ikke høre på kunderne – lukker deres blog!
Da skandalerne om SuperBest’s kødfusk begyndte at rulle i november sidste år var supermarkedskæden hurtig til, at undskylde i store avisannoncer med overskriften “Invitation til dialog”. Som det ene af to elementer i denne dialog valgte SuperBest at åbne en blog d. 18.11. Det kunne såmænd også have være et glimrende element i et forsøg på at rette op på den meget negative omtale og oplevelse hos kunderne. Men den overlevede bare ikke ret længe … På trods af at de indledte annoncerne med teksten “Vi tror på sund dialog med vores kunder …” gider SuperBest øjensynligt alligevel ikke at høre på andre end sig selv …
Den 24 december – 3 dage efter at DR afslørede mere kødfusk i SuperBest valgte de i al stilhed at lukke deres blog igen. I løbet af bloggens 6 ugers levetid havde ledelsen også kun gidet deltage med 6 indlæg på bloggen. Så alt tyder på, at de helt fra starten af faktisk slet ikke ønskede dialog med kunderne. Det lugter af et dårligt marketing stunt uden egentlig forankring i firmaet. Og det egner en blog sig altså ikke til. Tværtimod!
Jeg ved ikke helt hvad SuperBest havde forestillet sig. Jeg var ikke selv inde på bloggen, men jeg kan forstå, at der naturligvis kom mange negative kommentarer fra kunder. Det burde de have forudset. Men tilsyneladende var de slet ikke interesseret i at snakke med sure kunder. Og så er det jo lettere at lukke igen. Det er bare ikke særlig klogt.
Hvis der blev uddelt en pris til den dårligste virksomhedsblog, så ville SuperBest være en rigtig god kandidat!
Men hvad sker der så nu, hvor SuperBest har trukket sig ud af dialogen med kunderne? Stopper kritikken? Nej, naturligvis ikke. Jeg kritiserer dem her – ikke bare for deres forfejlede blog, men i høj grad også for deres klamme kødfusk, og det samme gør mange andre. Kritikken stopper ikke – men det gør SuperBest’s mulighed for at imødegå denne kritik i øjenhøjde med kunderne. Det får dem til at fremstå helt modsat af det de ellers annoncerede i november – som nogle der ikke gider dialog med kunderne, og som ikke gider at lytte på kritik.
For alle andre virksomheder må læren af denne sag være, at man ikke skal gå i gang med at blogge – gå i dialog med kunderne, med mindre man faktisk mener det og er rustet til at tage denne dialog. Det var SuperBest øjensynligt ikke.
Du kan læse lidt mere om sagen på Politikens Tjek
Jesper skriver
“Jeg var ikke selv inde på bloggen” – hvorfor egentligt ikke?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jerg havde ikke set den var åbnet før den var lukket igen 🙂
morten skriver
Nogle rigtig gode pointer du har der Mikkel!
Uden at skulle være efter SuperBest, så virker det altså som om, at allerede da skandalen rullede, så troede ledelsen blot, at lidt reklame i TV og i de store Aviser ville redde dem ud. Men det er jo gået stik modsat, og er blot blevet forværret efter, at de er blevet taget i det igen efterfølgende…
De har vel slet ik tænkt deres strategi igennem, eller overvejet konsekvenserne af dette træk, og er sikkert blevet overrasket over de mange besøg og kommentarer!
Kasper Bergholt skriver
Ja — der er altså nogen kommunikationsfolk, der går rundt med hovedet under armen. Det indtryk får man i hvert fald…
Det er gået galt igen og igen med virksomhedsblogs de sidste 5 år, og det fortsætter. Æv.
Nicolai Bjoern skriver
Hej
Det skyldes helt sikkert en inkompetent, forældet ledelse der ikke forstår at bruge web 2.0 a 2010. Der skal nye kræfter på banen for internettet er helt sikkert kommet for at blive, og det er virkeligt et værdifuldt redskab i de rette hænder.
Mvh.
Ole F skriver
Hej Mikkel,
Og nu er det så gået galt igen for dem … Og mon ikke de savner deres blog nu?
Spørgsmålet er om det ikke er på tide at skifte marketingchef? Når man godkender en kampagne, hvor en af de bærende punchlines er en meget engageret (og dybt debil) købmand, der erklærer: “… Og det vil jeg gøre til de lægger mig i køledisken” jow goddaw mand – det var klogt. Gad vide, hvad de ellers lægger i den disk?
Tak for en fantastisk SEO-blog BTW.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂