Hvad er spam?
Folk spørger mig ofte om hvad spam helt præcist er – altså spam i søgemaskinerne. Søgemaskinespam. Som jeg har nævnt flere gange tidligere anderkender jeg ikke rigtig begrebet. Spam er først og fremmest et udtryk søgemaskinerne har fundet på som en dårlig undskylding for ikke at kunne frembringe ordentlige søgeresultater. Aviserne snakker jo ikke om “spam”, når en smart spindoktor får lokket dem til at skrive noget der senere viser sig at være det rene vrøvl. De acceptere bare at de er blevet snydt.
Hvis man endelig skal snakke om hvad spam virkelig er, synes jeg stadig, at Gregg Bosers defination er den bedste: Sites Positioned Above Me – SPAM. De sites der ligger over mig er spam – dem der ligger under mig er nogle latterlige amatører. Så enkelt kan det siges 🙂
Søren Sprogø skriver
Ha ha, god definition 🙂
Min personlige definition af søgemaskinespam, er sider der er 100% målrettet mod søgemaskinerne og ikke mod de besøgende. Altså sider som i bund og grund er noget vrøvl, og som ikke har til formål at konvertere besøgende.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis søgemaskinerne ikke kan lide den slags sider du beskriver kan de da bare lade være med at tage dem med – på samme måde som en avis kan vælge ikke at bringe en løgnagtig spin fra en eller anden smart PR-mand. Forskellen er, at når vrøvlet smutter igennem på en avis erkender avisen deres egen skyld – når de samme sker for søgemaskinerne råber de straks op om spam og fralægger sig ansvaret for deres eget medie. Barnligt, hvis du spørger mig! 🙂
Stefan Juhl skriver
Søren, jeg tror der er meget langt imellem sider der er 100% målrettet mod søgemaskiner, men ikke har til formål at konvertere besøgende. Det tror jeg de færreste vil spilde deres tid på, da det jo praktisk talt er meningsløst 😉
Alt det der med at kalde diverse SEO teknikker mv. for spam, er også noget lidt mærkeligt noget. Søgemaskinerne skal jo levere det brugeren søger efter, og de færreste brugere interesserer sig vel for hvilken URL de ser, hvordan de indgående links er fremskaffet osv. Hvis brugeren søger efter ‘buy PRODUCT-XYZ’ så vil de jo have steder hvor de kan købe XYZ, og ikke f.eks. en wikipedia side, hvor en eller anden ukendt person har beskrevet produktet.
Det store spørgsmål er jo i og for sig hvad brugeren betragter som “spam”… Det må jo være de sider, der ikke levere det de søgte efter. Meget såkaldt spam er jo faktisk temmelig målrettet og lige til sagen – spammere / de mere kreative.. er jo ude på at tjene penge…
Der er selvfølgelig også alt det spam som bare ender med at vise brugeren diverse PPC annoncer, men mange af de annoncer leder så hen til nogen som leverer varen, og det vil jeg mene ofte vil være bedre end f.eks. en wikipedia sider, eller en side fra en blogger der lige skulle ud med hvad han lige tænkte på…