Så store er søgemaskinerne
Der er netop kommet nye tal ud fra HitWise der viser fordelingen mellem de 3 største søgemaskiner, Yahoo, Google og MSN – denne gang for det Amerikanske marked. Det mest påfaldende er, at HitWise’s tal på visse punkter er en hel de forskelligt fra de to andre store analysefirmaer på området, ComScore og NetRatings. Lad os se på en sammenligning af talene fra de 3 forskellige analyser …
Google:
ComScore: 43%
NetRating: 50%
HitWise: 59%
Yahoo:
ComScore: 28%
NetRating: 22%
HitWise: 22%
MSN:
ComScore: 13%
NetRating: 11%
HitWise: 11%
Og hvilke tal er så de rigtige? Det kan de i princippet gdt være alle sammen, da der er tale om helt forskellige målemetoder og derfor også et helt forskelligt datagrundlag. I forhold til markedsføring i søgemaskiner vil jeg dog nok vælge at tro mest på HitWise, da de baserer deres analyser på faktisk logdata fra ISP’erne:
Det største problem ved alle talene – uanset hvem de kommer fra, er dog, at de ikke nødvendigvis passer lige for dig – lige for dit segment. Og, det som talene slet ikke fortæller noget om er, hvor godt de besøgende så konverterer – hvor meget de er værd. Indenfor mange brancher er MSN mange gange bedre konverterende en Google, så selvom de er mange gange mindre (i alle undersøgelserne) kan MSN godt være mindst ligeså, eller mere, vigtige end f.eks. Google.
Som altid er det vigtigt at huske på, at sådanne tal bare er tal. Der skal tænkes grundigt over sagerne før man får noget brugbart ud af dem 🙂
Skriv kommentar