Søgemaskiner, opdatering og vedligeholdelse
Jeg støder ofte ind i virksomheder, der har fået et tilbud fra en eller anden SEO-leverandør i markedet, som indeholder et punkt der heder “vedligeholdelse” eller “opdatering”. Nogle SEO-virksomheder sælger for eksempel forskellige varianter af “Information Pages” (uanset om det så lige er det eller ej – men det er en anden historie …) med en tilhørende “vedligeholdelsesaftale”. Ifølge disse aftaler, skulle det være nødvendigt løbende at overvåge søgemaskinerne for algoritmiske opdateringer, og foretage justeringer af siderne hele tiden. Desværre er det noget forbandet vrøvl!
Ikke alene er det noget vrøvl, men når man ser på nogle af de “gode råd” disse SEO-virksomheder så kommer med undervejs, bliver jeg altså rigtig sur (i faglighedens navn). Jeg så f.eks. fornyligt en større SEO-virksomhed i Danmark der sendte en “nyhed” ud til sine “Information Pages” -kunder, hvor de fortalte at Google lige netop nu havde ændret algoritmen, så skjulte links ikke længere er tilladt. De skjulte links de tidligere havde rådet kunden til at lave til de “spammende” sider de havde fået leveret, skulle således fjernes nu.
Nyhed? Det er sgu da ingen nyhed! Skjulte links har være på søgemaskinernes hadeliste i mange, mange år. Faktisk så længe jeg kan huske. I årevis har de fortalt webmastere der gad at lytte, at de ikke accepterer skjulte links. Det er absolut ingen nyhed. At “sælge” dette som en nyhed, er simpelt hen bedragerisk.
Faktum er, at 80-90% af det om er vigtigt for god søgemaskineoptimering er præcis det samme i dag, som det var for 4, 6 eller 8 år siden. For langt de fleste virksomheders vedkommende er det rigeligt at skulle koncentrere sig om de 80-90% som ændrer sig meget lidt. Det er kun hvis markedsføring i søgemaskiner prioriteres ekstremt højt, eller hvis der er virkelig meget konkurrence i markedet, at de sidste 10-20% for alvor kommer til at betyde noget.
Mange af de websites, og websider jeg har været med til at producere og optimere gennem årene ranker lige så godt i dag, som de gjorde for 2, 3 eller 5 år siden. De er grundlæggende lavet død solidt. Godt håndværk holder.
Selvfølgelig ER der kommet nye ting af betydning til siden 90’erne. Vigtigst af alt er nok linkpopularitet. Det var først for alvor i det nye årtusinde at links kom til at betyde noget. Og i dag betyder de virkelig meget i alle søgemaskiner.
Men når vi snakker om den måde som din webarkitektur er opbygget, den måde du udarbeder din navigation, den måde templates til siderne udformes, og den måde som tekster skrives og implememteres på, ja så er der næsten ingen forandringer. Og i hvert fald ikke forandringer der på nogen måde skulle forsvare at man betaler for månedlige eller kvartalsbaserede “overvågninger” eller “vedligeholdelse” af sine sider.
Det man har brug for, er en løbende evaluering og udbygning af den måde man arbejde med såvel søgemaskiner, som al anden markedsføring. Og det er noget helt andet end simpel overvågning af algoritmiske ændringer. Det handler i meget høere grad om strategi. Udvikling og tilpasning af strategier.
Naturligvis er det spændende at overvåge de små og detaljerede ændringer i søgemaskinernes algoritmer. Jeg er en søgemaskinenørd, så jeg følger udviklingen meget tæt, læser hver måned hundredevis af siders information, og foretager et utal af interne test for at holde mig opdateret. Men det er fordi jeg er fagnørd. Det meste af den viden har jeg kun brug for i ganske særlige situationer. I langt de fleste tilfælde er de 80-90% som jeg altid har gjort (rigtigt) nok.
Michael Oxkjær skriver
Ja jeg tænkte sg* også mit da en af mine kunder videresendte omtalte mail. Det pudsige er bare, at min kunde ikke har linket til de pågældende informationpages de sidste 4 måneder, men det har “optimeringsbureauet” bare ikke opdaget, så det er ikke meget de holder øje med deres kunder når først de har solgt “løsningen”.
Min kunde ønsker ikke at bruge disse sider længere, men har jo bundet sig for et år af gangen så derfor er linket blevet fjernet.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Kunderne kan altid fjerne siderne, når de finder ud af hvor dårligt de virker, eller når de bliver bange for den forhøjede risikoprofil de har for deres eget website. Det kan godt være de har bundet sig til at betale i et år, men ingen leverandør kan tvinge kunden til at beholde de producerede “spamsider” på websitet – eller de skjulte links 🙂
Morten skriver
Kan man få navnet på omtalte firma??…. Og evt. mailen i dens fulde længde (så vi alle ved, hvad der snakkes om)
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Kan man få navnet på omtalte firma??….
Nej 🙂
– og tror mig, der er mange flere end den ene jeg lige tager udgangspunkt i her. Der er masser af SEO-virksomheder der tilbyder helt igennem “tomme” vedligeholdelsesaftaler uden egentlig værdig for kunden.
Morten skriver
Tror dig… Ikke for at svine dit job til, men det lyder som om, at SEO-branchen er ved at udvikle sig til internettets brugtvognsforhandlere. Men det er jo også nemt, når emnet er så uigennemskueligt.
Markus Loong Brandt skriver
Jeg syntes også det er meget ugennemskueligt.
Havde lige en kunde der har fået nogle information pages. Men de havde en redirect til deres alm. sider. Er det så ikke Bridge/Jump/doorway (eller hvad de nu hedder) sider?
Og burde man som SEO ikke gøre opmærksom på at det ikke var smart at bruge sin hoveddomæne til det? Plus at de ville have vedligeholdelses aftale…
BTW Mikkel .. jeg læste på amino at du var igang med at skrive en bog?
Så for at fatte mig kort: Hvornår? Hvad? hvor meget? Black hat white hat? :0)
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis der redirectes er det IKKE en Information Page. At påstå dette er efter min overbevisning bedragerisk.
med hensyn til bogen må du vente og se 🙂
Morten skriver
Bog… Spændende…
Har netop pløjet mig igennem den der “Bliv nr. 1 på Google” og var på ingen måde imponeret.
Een af de ting, jeg var mest overrasket over, var, at der ikke var en kæmpe samling af links til hvor, man kan finde yderligere information. For der er jo masser af spændende steder her på nettet. (Hermed tip videregivet).