Markedsundersøgelse: De små websites rykker mest i søgemaskinerne op til jul!
Med udgangspunkt i SEO Supportens Konkurrent Hitliste system har vi besluttet at udgive en række af søgemaskine-fokuserede markedsundersøgelser over det næste stykke tid. Den første er på gaden i dag og har, meget aktuelt, fokus på hvilke websites, der er mest synlige i søgemaskinerne på et udvalg af de ord, som mange bruger her op til jul, når de skal shoppe julegaver online.
Se markedsundersøgelsen om jul, julegaver og julehandel her.
Konkurrent Hitlisten bygger på SEO Supportens unikke metode til beregning af den samlede værdi (som vi kalder Ranking Score) af alle rankings på et sæt af keywords på tværs af de store søgemaskiner: Google, Yahoo og MSN/Live.com. I beregningen tages der hensyn til hver enkel ranking og søgemaskine. Det endelige tal indekseres på en skala fra 0-100.
I den første markedsundersøgelse har vi indsamlet ranking data for 60 keywords i de tre store søgemaskiner. For hver af alle de unikke websites vi har fundet – som ranker på et eller flere keywords i top 30, har vi beregnet en fuld Ranking Score. De 100 websites med den højeste Ranking Score har vi medtaget på den færdige Konkurrent Hitliste.
Vi viser i markedsundersøgelsen både den absolutte og den relative Ranking Score for hvert enkelt domæne.
Den absolutte Ranking Score tager udgangspunkt i den maksimalt opnåelige Ranking Score – hvilket man opnår ved at ligge nummer 1 på alle keywords i alle søgemaskiner. Det er jo det bedste man kan opnå. Det er der dog som regel ingen websites, der kan præstere, så den absolutte Ranking Score ligger normalt på langt under 100 – selv for de bedst rankede websites.
Den relative Ranking Score tildeler 100 point til det website med den højeste absolutte Ranking Score. De andre website’s Ranking Score beregnes så med udgangspunkt i dette indekstal.
Det kan godt være det lyder lidt mere kompliceret end det faktisk er. Det er heller ikke så vigtigt, om du lige forstår hele regnemodellen. Prøv selv at se på undersøgelsen – den er faktisk ret overskuelig og let at forstå, synes jeg 🙂
Denne markedsundersøgelse vil, i lighed med de andre vi har planlagt, blive opdateret en gang om måneden – på samme måde som Konkurrent Hitlisten gør for dem der abonnerer på SEO Supporten. Du vil så kunne se, måned for måned, hvilke websites der rykker op og ned på listen, hvilke nye der kommer til osv. Præcis på samme måde, som med en traditionel musik-hitliste (som faktisk, hvis jeg nu skal være helt ærlig, er det der jeg har snuppet den visuelle og konceptuelle ide fra).
Nogle vil måske spørge sig selv, hvad de så overhovedet skal med et abonnement på SEO Supporten, nu hvor vi planlægger, at lægge en masse af disse branche- og markedsundersøgelser frit ud?
For det første er de markedsundersøgelser vi lægger ud generelle for udvalgte markeder, brancher eller, som i den aktuelle markedsundersøgelse en sæson, og baserer sig på de keywords vi udvælger. Det er sandsynligvis et andet sæt af keywords du har brug for at monitorere.
For det andet er det vigtigt at huske på, at SEO Supporten er MEGET mere end blot konkurrent Hitlisten. Faktisk er den en ganske lille del af den samlede service. En anden vigtig del, der hænger sammen med Konkurrent Hitlisten, er Ranking Rapporten, hvor du kan følge dine egne rankings og sammenligne dem med udvalgte konkurrenters. Faktisk er det systemet fra Ranking Rapporten, og den Ranking Score som vi opfandt til dette, der ligger til grund for Konkurrent Hitlisten. Og så er der alle de andre SEO rapporter, guides, Brevkassen, SEO ordbogen, nyheder, tools og links. Markedsundersøgelserne er blot en lille teaser …
Kasper Bergholt skriver
Interessant. Fin måde at promote jeres service på. Data, der er lige til at gå til — og samtidig vil det vel krible i mange for at få mere specifikke resultater for deres søgestrengsniche(r).
Jeg kan se, at Netposten allerede har “samlet” nyheden op…
http://www.netposten.dk/?pageid=5&ArticleID=1025939
/Kasper
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak!
Ja, det er klart at undersøgelser som disse er med til at sætte fokus på den virksomhed der laver dem, og de teknikker de bruger til det. Den strategi har vi ikke opfundet 🙂
Erhvervsbladet og FDIH har iøvrigt også samlet nyheden op, og jeg regner med et par stykker mere finder undersøgelsen tilstrækkeligt interessant til at bringe.
Birgit Larsen skriver
Og så fik FDIH også lige givet jer noget ekstra fokus på markedsundersøgelsen i deres nyhedsbrev 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, og Berlingske Business, Netposten og Erhvervsbladet har også skrevet om undersøgelsen.
Vi tilføjer i øvrigt løbende de websites og nyhedskilder, der omtaler SEO Supporten her: http://www.seosupport.dk/default.asp?id=132