SEO 2.0: Søg svar frem for bortforklaringer
Jeg er inde i en god stime .. Så her kommer der lige en lille SEO Podcast mere – denne gang med mit svar på et vigtigt udviklings-strategisk spørgsmål: Søger du svar eller bortforklaringer? Svaret finder du i SEO 2.0 i kapitel 18: “Søg svar frem for bortforklaringer”. Du kan høre hele kapitlet nedenfor …
[audio:https://www.demib.dk/wp-content/uploads/Lydbog1/18-soeg-svar-frem-for-bortforklaringer.mp3] Download denne podcast
OK , indrømmet – en af grundene til, at der kommer lidt ekstra SEO Podcasts i disse dage er, at jeg lige har fået en ny dejlig mikrofon, som jeg bl.a. bruger til speaks. Når jeg nu alligevel skulle teste den kunne jeg jo ligeså godt gøre lidt gavn imens 🙂
Emnet i dette kapitel er nu ellers vigtigt. Rigtig vigtigt, endda. For det handler om, at der desværre er mange, der i al foir høj grad leder efter gode undskyldinger for ikke at rette de fejl der måtte være på deres website – frem for at søge svar på, hvorfor og hvordan de får skidtet rettet. Og det er dumt. De misforstår og misforvalter efter min mening en fornuftig risiko-betragtning.
Du har sikkert flere gange hørt om min risiko-ligning, så den vil jeg ikke gentage her, men kort sagt mener jeg ikke det kan betale sig, at løbe en risiko – uanset hvor lille den måtte være, når der ikke er nogle fordele forbundet med den risiko man løber. Det kunne f.eks. være i spørgsmålet om at rette nogle fejl på et website der fører til duplicate content. Nogle udviklere bruger en masse energi på at finde “gode grunde” til at de ikke behøver løse problemet – frem for bare at få det løst. Det er for dumt. Men ikke desto mindre oplever jeg det meget ofte.
Anyway – hør kapitlet, det er lidt kortere end de andre – og smid en kommentar, hvis du har noget at tilføje 🙂
Johannes Wisby Andersen skriver
Jeg kunne ikke være mere enig i at det er dumt at løbe risici hvis der ingen fordele er tilknyttet- men jeg synes det er godt du lige får remindet os alle sammen, da man tæt falder hen i den typiske vane med overspringshandlinger.
Og ja, dette drejer sig ikke kun om SEO, men generelt alt man foretager sig i livet, og ting man foretager sig i forbindelse med sin forretning – der er ingen der har fået succes ved at springe ting over.
Man skal bare gøre det, det er jo ikke så svært når man endelig kommer i gang!
Lige lidt feedback til dine podcasts, du må meget gerne læse en tand hurtigere. Det er selvfølgelig godt man kan følge med og du taler klart og tydeligt, men det føles nemt som om at det bliver trukket i langdrag (det er muligvis også pga. indholdet du læser op fra, som jeg har lidt på fornemmelsen er trukket i langdrag / udpenslet lidt for meget i detaljer).
Men tak for endnu en god podcast 🙂
Grosen Friis skriver
Jeg ELSKER bare din intro-jingle 🙂
/Grosen Friis
Grosen Friis skriver
Hej Mikkel
Godt afsnit, god oplæsning, og nej, jeg synes ikke du skal læse hurtigere, jeg prøver at arbejde samtidig med at du sidder og læser op i mine hørebøffter, og så må det ikke gå hurtigere – så godt multitasker jeg nemlig ikke 🙂
… og så synes jeg bare rigtig godt om dine lidt provokerende indgangsvinkler til de forskellige emner, de må få alt fra journalister, udviklere og direktørere op af stolene med en tilpas mængde damp ud af ørerne 🙂
/Grosen Friis
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, oplæsningshastighed bliver der nok aldrig enighed om, men jeg ha valgt “DR stilen” for så er jeg i det mindste sikker på, at alle kan forstå hvad jeg siger. Og det er trods alt det vigtigste 🙂
Nogle gange er jeg bevidst provokerende – som et middel til at vække folk, andre gange siger jeg bare min mening og så opfattes det provokerende. Det er nok min natur 🙂
Jacob Worsøe skriver
Gode podcasts, demib!
Er der planer om at ligge dem i iTunes, så man kan abbonere på dem der? Det kunne være lækkert 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, men det bliver nok først når jeg skifter demib.dk over på en helt ny WP version med nyt de sign osv … det er på vej 🙂
Lars Meyer skriver
Godt kapitel, og jeg synes helt sikkert læsehastigheden er som den skal være her, hverken for hurtig eller for langsom. Man skal jo også lige have tid til at tænke over det og tygge på de informationer du kommer med, ellers ryger det jo bare lige ind og direkte ud igen.
Så mangler du bare lige at læse resten af bogen op 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hehe, ja – men som tidligere nævnt bliver hele bogen ikke læst op. Det bliver for stort et arbejde og dertil kommer at mange afsnit kræver at man ser kodeeksempler og illustrationer for at få noget ud af det. Men der kommer helt sikkert nogle flere afsnit i den kommende tid … så watch out 🙂
Lars Meyer skriver
Heh, kodeeksempler læst op – se DET kunne være fedt. Måske kunne jeg udgive en lyd-bog hvor jeg læser samtlige kodelinier op til: “sådan programmerer du et CMS” 🙂
Bortset fra det, så ser jeg (og helt sikkert andre) frem til nye afsnit eller måske bare andre podcasts i det hele taget, da det nogen gange kan være rart at sidde og lytte i stedet for at læse (især når man som jeg sidder og glor på enten papirer eller skærmen hele dagen).
Og så er færdselspolitiet vist ikke helt glad for mig når jeg læser mens jeg kører bil…
Janno Damgaard Lassen skriver
Hej Mikkel
Din stemme, din oplæsningshastighed og din tonalitet er fremragende… Det er en fornøjelse at lytte når du læser 🙂
Og som en lille kommentar til emnet, så er der ret mange der nyder bortforklaringens kunst som jeg oplever det.
Jeg skulle eksempelvis hjælpe en ven med seo, men da jeg kom med de ændringer han skulle lave, såsom 301, interne links og lukning af store DC problemer, prøvede han hele tiden at lede efter genveje og måder man kunne generalisere de ændringer der var nødvendige…
At jeg forklarede at det ville medføre andre problemer, og samtidigt kun løse dele af de andre, fandt han på nye bortforklaringer, og så stod jeg af toget…
Man kan ikke optimere noget som helst, hvis en programmør med blot grundlæggende seo-viden vil bestemme.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Godt eksempel Janno. Ja, det er tydeligt at ham du skulle hjælpe i virkeligheden ikke rigtigt ønskede hjælp – han ønskede at få bekræftet nogle forkerte opfattelser af hvordan søgemaskiner virker. Han søgte undskyldinger fremfor svar.