Kan små virksomheder klare SEO-konkurrencen med de store? (video)
Mange mindre virksomheder har i de senere år oplevet, at det blive sværere og sværere, at trænge igennem til de øverste pladser i Google. Mange oplever, at det er de store, mere veletablerede varemærker og virksomheder, der løber med mere og mere af synligheden.
Matt Cutts, der er leder af Googles kvalitetsafdeling, har lavet nedenstående video, hvor han forsøger, at svare på lidt af den her bekymring. Men som sædvanligt er der en del problemer med hans vide, som i bund og grund udspringer af det faktum, at han jo ikke er SEO-mand – han er Google-mand. Og det er jo fair nok.
Du skal bare lige huske på, at Matt Cutts ikke er sat i verden, for at gøre lige din virksomhed mere synlig i Google – hans opgave er udelukkende, at gøre søgebrugerne mere tilfredse med det de finder.
Men lad os se lidt nærmere på problemerne …
Præmissen er forkert
Udgangspunktet for Matt Cutts svar, som du kan se i videoen nedenfor, er et spørgsmål, der bygger på den præmis, at fordi de store sites får meget trafik, opnår de bedre rankings og får dermed endnu mere trafik, så så genererer endnu bedre rankings og så videre …
Men sådan fungerer Google bare ikke. Det er ikke et websites eksisterende trafik der gør at de ranker godt. Ja, “user engagement data” er noget Google bruger i dag – så de ser skam også på hvordan dit website bruges af brugerne. Men den rå trafikvolumen er, efter min bedste overbevisning, nok en af de mindst vigtige faktorer.
Indenfor user engagement data er det i langt højere grad signaler der udrykker tillid og loyalitet, vi skal have fokus på.
Vi kan ikke alle blive det nye Facebook
I videoen forklarer Matt Cutts hvordan små virksomheder kan vinde over de store ved at fokusere på at skabe bedre kvalitet indenfor lige deres (ofte snævre, til at starte med) felt. Han bruger som eksempel Facebook, Instagram og Google selv, som eksempler på hvordan små virksomheder er blevet store på den måde – og dermed vundet synlighed.
Men det er jo en absurd fremstilling! For vi kan jo ikke alle sammen sigte efter – og endnu mindre opnå, at blive det nye Facebook, med hver eneste site vi åbner. Og måske har vi heller ikke lyst til det. Hvis vi skal vente på at opnå synlighed i Google til vi når de højder, så dør de fleste af os inden.
Matt Cutts har naturligvis en ponte i, at man som mindre virksomhed stadig godt kan vinde meget synlighed på, at fokusere ind på en snævert område, som man så forsøger at gøre meget bedre end de andre. Det er da bestemt ofte muligt, men ikke altid.
Hvis du f.eks. vil udleje sommerhuse, så er en så stor andel af den konverterende søgetrafik genereret af keywords der alle er svære at ranke på. Der er simpelthen ikke rigtig nogle lavthængende frugter tilbage. Der er allerede mange spillere på markedet som er rigtig dygtige.
Betyder det, at alle små virksomheder er fucked i Google?
Nej, det gør det bestemt ikke. Lad mig starte med at slå det fast.
Men der er (desværre for de små virksomheder) i de senere år sket nogle justeringer i Google der gør, at større virksomheder og kendte brands ER blevet mere synlige. De ranker bedre end før – uanset hvor hårdnakket Matt Cutts fornægter dette.
Måske opstår misforståelsen ved, at der nok ikke i Google er lavet et direkte filter der siger Big Brand = High Rank. Så simpelt er det naturligvis ikke. Så når Matt Cutts bliver spurgt om de store brands får bedre rankings, så kan han sådan nogenlunde sandfærdigt sige, at det gør de ikke – selvom vi andre faktisk kan konstatere, at det ER det der sker.
For det som sker er, at de ændringer Google i de sidste år har lavet, favoriserer mange af de faktorer, som store brands typisk er stærkest på. Det kunne f.eks. være den måde de betragter links på.
Før kunne mindre virksomheder gennem en aktiv indsats med linkbuilding forholdsvist let skabe tilstrækkeligt mange links til at kunne konkurrere med langt større virksomheder, der typisk ikke gjorde noget ved SEO. I dag har mange af den slags links små virksomheder byggede ikke længere noget særlig værdi. Det har derimod de links, som større virksomheder, helt naturligt, har.
Synlighed i de sociale medier er et andet eksempel. Mange virksomheder kæmper op ad bakke med at skabe bare nogen synlighed i de sociale medier. Store brands bliver helt naturligt diskuteret der – på¨godt og ondt. Men synlige er de. Så når Google pludselig vægter disse signaler lidt mere gavner det mere de store brands end de små. Sådan gennemsnitligt.
Så vejen frem for mindre virksomheder er, som jeg har skrevet en del om her på det sidste, at ændre radikalt på den måde SEO gribes an på. Det er i dag nødvendigt med en langt mere helhedsorienteret tilgang til både strategier og teknikker.
Se videoen med Matt Cutts
Nedenfor kan du se den omtalte video med Matt Cutts fra Google …
henrik skriver
Som altid godt indlæg der giver stof til eftertanke – tænker lidt. Kan man være et stort brand i en lille niche verden ? eller hvordan mener du et stort brand defineres af google?
Mathias skriver
Det giver lidt at tænke over – især hvis man selv synes det er lidt uoverskueligt med alle de store websites.