Slut med Google Keyword Data!
Nu er det slut med at se, hvilke keywords folk har søgt på, når de kommer til dit website via Google!
Du har sikkert allerede lagt mærke til, at en stigende andel af den trafik du får fra Google er noteret som “not provided” i Google Analytics. Fra og med i går vil keyword data fra samtlige søgninger fra Google blive usynlige! I hvert fald, hvis folk har klikket på et organisk link. Kliks på AdWords vil fortsat medsende keyword data.
I oktober 2011 begyndte Google at kryptere søgninger, via https, for de brugere som var logget ind på Google, samt de fleste mobile brugere. Ved samme lejlighed valgte de at fjerne keyword data fra for de krypterede søgninger, så vi som webmastere ikke længere kunne se keyword-data for de krypterede søgninger.
Det førte til et ramaskrig! Vi var mange som dels var rigtig ærgerlige over, at det skete og savnede gode svar på hvorfor Google gjorde som de gjorde. Men nu er slemt så blevet værre!
I al stilhed gennemførte Google i går et skift, hvor samtlige brugere fremover vil blive tvunget over på den krypterede søgning – og dermed ryger alle keyword data fra de organiske søgeresultater.
Hvorfor fjerner Google keyword data?
Der har været mange spekulationer over hvorfor Google gør dette – men desværre ingen klare svar.
Først var der en del, som troede af det var af rent tekniske årsager – når søgninger bliver leveret via en krypteret forbindelse (https) mente nogle, at http-referrer data, som er det datafelt i et http request hvor vi kan se hvilke keyword folk har brugt når de besøger vores website fra en søgemaskine, slet ikke kunne medsendes. Men det passer ikke. Det kan det sagtens. Og det ses jo også med al tydelighed i det faktum, at keyword data stadig medsendes, fra de samme søgeresultater, hvis blot brugeren klikker på et AdWords link frem for et organisk link.
Google forsøgte så at lufte et argument om at det var for at beskytte brugernes privatliv. Det er sådan set rigtig nok, at referrer data fra søgemaskiner kan misbruges, men argumentet falder bare til jorden, når Google fortsat leverer denne data til deres annoncøer via Google AdWords. I hvert fald bliver argumentet temmelig klamt – vi vil gerne beskytte dit privatliv mod onde marketingfolk, med mindre disse marketingfolk betaler os en masse penge, så skider vi på dit privatliv. Ahhh, den holder vist ikke helt!
En sidste teori, som der godt kunne være mere hold i er, at det er af rent politiske grunde Google har valgt at fjerne keyword data for alle brugere. Politik er ofte den rette forklaring, når det der sker virker helt idiotisk. Så det kunne sagtens være tilfældet. Men det er blot et gæt.
I alle fald må vi fremover til at venne os til, at vi ikke længere kan se hvilke keywords folk har søgt på i Google, når de lander på vores website – altså med mindre vil vil betale for al vores søgemaskinetrafik via Google AdWords og helt droppe at fokusere på de organiske resultater. Men det ville i sandhed være åndssvagt – ikke mindst set i lyset af, at det stadig er i omegnen af 2/3-dele af alle kliks der kommer via de organiske resultater.
Jeg har ikke kunne få bekræftet endnu, om dette vil blive udrullet i hele verden med det samme. Det ser ikke ud til at det fuldt ud har ramt Danmark endnu. Men min vurdering er, at det vil det gøre. Så uanset om dit website tiltrækker søgebrugere på Dansk eller andre sprog, må du leve med, at undvære den tidligere keyword data.
Ingen keyword data – hvad gør vi så?
Lad mig starte med at slå fast, at når keyword data fjernes fra http-referrer feltet så kan vi ikke trække keyword data ud på andre måder. Når keyword data ikke medsendes er den data der simpelt hen ikke. Man kan ikke “hacke” sig frem til det på nogen måde.
Hvis vi vil finde ud af hvad folk søger på når de finder vores websites bliver vi derfor nødt til at undersøge det på andre måder. Nu og her er der to metoder, du kan overveje.
Den første og letteste metode er, at bruge Google Webmaster Tools. Her finder du en rapport, som viser en del af de keywords du ranker på i Google, hvilken gennemsnitlige placering du har, samt hvor meget trafik hvert keyword har ført til. Desværre er denne data ikke komplet, jeg oplever ofte fejl i den og du kan ikke se hvilken side folk er landet på, samt de mange andre ting du ellers har kunne analysere i f.eks. Google Analytics. Men det er trods alt bedre end ingenting.
Det andet du kan gøre giver dig ikke helt den samme data som før, men trods alt en vis ide om, hvilke områder du ranker bedst på. Ved at se på hvilke sider på dit website, som har modtaget organisk søgemaskinetrafik, kan du til en hvis grad gætte dig til, hvilke keywords der må være søgt på. Det er nemlig kun keyword data der er fjernet – du kan stadig se, at de besøgende kommer fra Google. Men indrømmet, denne løsning er både besværlig og unuanceret.
Jeg har desværre ikke nogle bedre og mere brugbare råd lige nu og her, men i løbet af de kommende måneder og år vil der sikkert dukke bedre løsninger op. Men indtil da må vi leve med, at vi nu får langt mindre data at arbejde med.
Google stjæler min data!
Som almindelig bruger af Google er jeg vred! Referrer data er ikke Googles data! Det er data som MIN browser medsender, hvis jeg har valgt at den skal gøre det og tilladt det i min firewall. Det er en kommunikation imellem MIN browser og DIN webserver. Det rager groft sagt ikke Google.
At Google bryder ind, som en tyvagtig mellemmand om natten, og stjæler denne data er helt absurd og urimeligt. Jeg vil gerne selv bestemme over min egen data!
Lars Juhl skriver
Hej Mikkel
Kunne man ikke forestille sig, at Google ville gå All in på kapitalisme, og åbne op for Not Provided data via deres Analytics Premium model. Selvfølgelig mod en lille erkendelighed, som i skrivende stund er $150.000 pr. år 🙂 ?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det kunne man sagtens forestille sig, men i så fald ville de hurtigt få alvorlige problemer med monopolmyndighederne – da andre udbydere af analytics software jo så vil blive presset ud af en monopolignende spiller. Så jeg tvivler på det bliver gennemført.
René Madsen skriver
Ja, det giver jo nogle nye udfordringer for virksomheder at holde et vågent øje med de besøgendes adfærd og hvilke søgninger, de er kommet fra på Google.
Det er nok ikke tilfældigt, at de kun er fjernet fra de organiske søgeresultater!
Brian Ahle skriver
Jeg vil ikke mene det er tyveri af data, da det er en selv der går ind på Google. Hvad de så vælger at give os, er fuldstændig op til dem. Din browser og min server, men VIA Google. Derfor deres data.
Tåbeligt og pisse irriterende at de gør det hele not provided – korrekt. Tyveri – nej desværre.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Http-requestet sendes af min browser – ikke af Google. Referrer dataen er min. Når Google frarøver den er det absolut at sammenligne med data tyveri. Det er slet ikke deres opgave at agere selvbestaltet gestapo-enhed.
Morten Vadskær skriver
Suk ja… det var tider dengang det hele var frit tilgængeligt.
Det her gør bare søgeordsanalysen endnu vigtigere og kræver folk tænker endnu mere kreativt. For år tilbage satte jeg et trådløst netværk op på Vesterbro Torv og kaldte det “free hotspot”. Eneste formål var at se, hvad folk googlede. Det var desværre ikke specielt brugbart. Det var restauranter, bordeller, buslinjer m.m., men det kan være, man skal til at sætte sådan nogle op rundt omkring for at få indsigt i folks søgemønstre.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er skam stadig masser af keyword data tilgængeligt – primært via Google Keyword Planner. Så der er ingen grund til at sniffe det selv.
Problemet er, at Google nu helt fjerner data, som min browser ellers normalt ville sende til den webserver jeg besøger.
Det er ikke Googles data og dermed er der ikke rigtig tale om, at noget andre ejers skulle være frit. De ejer det ikke til at starte med.
Noget helt andet er så, at jeg tror Google helt fejlfortolker forholdet mellem organisk og AdWords, hvis de satser på at det vil give flere AdWords indtægter. Hvis virksomheder ikke kan tracke organisk trafik så godt, som tidligere kan det i værste fald føre til, at de generelt set vægter andre medier højere – som f.eks. Googles ærkefjende Facebook.
Johnny Speiermann skriver
Det er umiddelbart svært at gennemskue den langsigtede strategi. På kort sigt vil flere måske sætte sin lid til annoncer, men det må i givet fald medføre højere klikpriser. Og så tror jeg at rigtig mange småannoncører ender med at falde fra.
Tobias Bay skriver
Er det bare mig eller er der også lukket af for søgeord i Google Webmasterværktøjer?? Jeg har kun data frem t.o.m. d. 23/9… Jeg ved godt der plejer at være noget forsinkelse på, men da ikke så lang tid.
Tobias Bay skriver
Min fejl… Webmasterværktøjer er nu opdateret, mente bare ikke der var så mange dages forsinkelse på.
Nicolai Lønne skriver
Jeg hørte en interessant alternativt begrundelse et andet sted: Googles største konkurrent i dag er Facebook.
Alle websites med respekt for sig selv (med undtagelse lige af din deMib) har en Facebook Like knap og den sender selvsagt uhæmmet data tilbage til Facebook.
Hvis Google sender referrer data med til browseren, så vil Facebook snuppe denne, koble den søgehistorik op på brugeren og bruge det til bedre ad-targetting. Slemt nu hvor Facebook bider Google i anklerne, men den dag FB kommer med et adsense alternativ, så bliver de en rigtig konkurrent til Google – og det har Google selvsagt ikke lyst til at hjælpe dem med.
Jeg bifalder ikke Googles handling, men hvis det er deres baggrund så forstår jeg dem måske godt… 🙂
Richard skriver
Google ønsker at du betaler for søgeord data via PPC, snart Google vil sende dig en faktura, hvis de leverer dig en besøgende!
Søren F. Lillesøe skriver
Rigtig interessant artikel og nyhed. Google lader sig styre af pengepungen og gør livet svært for alle, der kan og vil SEO. Det er der ikke så meget nyt i – andet end de nu skruer urimeligt meget op for “charmen”.
Jeg kan ikke gøre andet end opfordre folk til at anvende f.eks. søgemaskinen Duck duck go til deres søgninger eller installere andre analyseprogrammer som alternativ til Analytics. Hvem kender et godt alternativ? Jeg har hørt om Pivik f.eks.
Kris Gabriel skriver
Hej Søren
Jeg har også hørt om Pivik – http://piwik.org/ men det er ikke helt så “lækkert” som Analytics kan jeg forstå.
Du kan også finde andre spændende alternativer her; http://www.onextrapixel.com/2013/07/16/ten-best-alternatives-to-google-analytics/
Finder du andre alternativer så lad os høre.
Mvh. Kris
hduddannelse.dk