Skræmmer SEO?
Jeg oplever desværre mange, som synes SEO er så kompliceret og svært at forstå, at de helt undlader at gøre noget som helst for at optimere deres website.
Men lad dig ikke skræmme. Faktum er, at selv med ganske lidt viden, kan du blive mere synlig i Google end de fleste af dine konkurrenter.
I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på hvordan du kan komme frygten for SEO til livs og lære nok til at skabe synlige forbedringer.
Det første skridt er ofte det sværeste
Min gode ven Martin Thorborg har i de sidste dage skrevet en række rigtig gode indlæg om, hvordan mange af os udskyder vigtige beslutninger. Han har nogle gode pointer.
Når jeg bliver ældre, når jeg har gjort min uddannelse færdig, når jeg arver penge, når børnene bliver større, når jeg vinder i lotto… Undskyldningerne er mange, når “farlige” og ukomfortable beslutninger skal tages.
Det samme kan siges om SEO.
Du ved sikkert allerede godt, hvor vigtigt det er at dine kunder kan finde dig i Google. Uanset om du driver en lokal virksomhed – som en frisørforretning, skønhedsklinik, håndværker eller cykelsmed, eller en landsdækkende eller international webshop, så søger dine potentielle kunder i Google efter det du tilbyder.
Men måske er du ikke rigtig kommet igang med SEO fordi det virker for uoverskueligt, usikkert eller svært. Måske frygter du at spilde en masse penge uden at opnå de ønskede resultater. Måske er du bare i tvivl om hvor du skal starte – og så ender du med at udskyde beslutningen om at gøre noget.
Basis SEO er bedre end ingenting
Min erfaring er, at langt de fleste virksomheder – selv i dag, har gjort alt for lidt for at optimere deres websites. Og selv blandt dem som har gjort noget har de fleste lavet så mange og helt basale fejl, at resultaterne bestemt ikke er imponerende.
Det er surt for dem – men det er ikke desto mindre til din fordel!
For det betyder, at du faktisk kan komme rigtig langt blot ved at følge nogle simple principper for “best practise SEO” – eller basis SEO.
Der er naturligvis brancher, hvor konkurrencen er så hård og hvor dine konkurrenter har gjort så stort og godt et arbejde med SEO, at du ikke alene med basis SEO kan opnå de resultater du gerne vil. Men det er under alle omstændigheder en god start.
Med basis SEO har du de vigtige og grundlæggende ting på plads – at dit website bliver korrekt indekseret, at siderne er designet og kodet på en måde som Google kan forstå, og at der er skabt nogle links til dine sider, så Google kan finde dem.
3 gode tips til god basis SEO
Der er tre ting, som jeg i dette indlæg vil fremhæve, som du altid bør gøre. Følger du disse gode råd vil du – alene med det, sandsynligvis få et bedre optimeret website end mange af dine konkurrenter.
Step 1: Registrer dit website i Google Search Console
Du bør altid registrere dit website i Google Search Console. Det er helt gratis og det er den absolut bedste værktøj til at holde øje med hvordan Google opfatter dit website.
Du kan registrere dig helt gratis her.
Der kan godt gå et par dage, efter du har registreret dit website, inden du begynder at få data. Men herefter bør du gennemse de forskellige rapporter og se om der rapporteres om fejl. Ret de fejl du kan, eller få dine udviklere til at hjælpe dig.
I min bog kan du læse meget mere om, hvad du kan bruge de forskellige rapporter til.
Step 2: Analyser dit website med Screaming Frog
I Google Search Console kan du kun se den data Google ser og det er begrænset hvor mange analyser de tilbyder. Så derfor anbefaler jeg også meget, at du crawler dit website med programmet Screaming Frog, for at identificere andre svagheder og fejl, som bør rettes.
Du kan downloade en gratis version af Screaming Frog her.
Hvis dit website er på under 500 sider er Screaming Frog (med visse begrænsninger) gratis at bruge, men er det større koster det £149 om året. Det er dog penge der er givet rigtig godt ud – jeg bruger selv Screaming Frog hele tiden.
I Screaming Frog findes der rigtig mange rapporter. Det kan ved første øjekast godt virker lidt uoverskueligt, men tag det stille og roligt. Se de forskellige ting igennem, kig efter om der er fejl og ret dem så efterhånden som du har tid. Jo flere fejl du får rettet jo bedre.
Særligt vil jeg anbefale, at du tjekker at alle dine sider har unikke og gode TITLEs og META-descriptions. Det er en af de ting mange glemmer og som har en stor betydning for din synlighed.
Tip 3: Get more links!
For nogle år siden skrev en af mine kollegaer i Tyskland en SEO-bog, som blev sat på auktion i kun et eksemplar. Om køberen endte med at føle sig lidt snydt skal jeg ikke kunne sige, men bogen havde kun en side, hvorpå der stod: Get more links! 🙂
Manden havde dog ret. En af de vigtigste faktorer for din synlighed i Google er – og har i mange år været, hvor mange gode websites der linker til dig.
Jeg ved godt, at det kan virke lidt uoverskueligt at få links til dit website. Men som med al anden basis SEO kan jeg garantere dig for, at dine konkurrenter har det på samme måde. Og med al sandsynlighed er der mange af dem, som derfor intet gør. Hvis bare du gør lidt er du derfor bedre optimeret end dem.
Jeg bragte forleden dag et uddrag fra min nye bog her på bloggen med nogle gode tips til links, som du kan læse her. Jeg vil også anbefale, at du læser et andet af mine indlæg om links her.
Der er uendeligt mange måder at få links til dit website. De to vigtigste ting er: At du gør noget – og ikke bare håber på de kommer af sig selv, og at du ikke kun skaffer links på en enkelt måde. Gør noget forskelligt. Tilmeld dig nogle steder, deltag i debatter, skriv nogle spændende indlæg, lav nogle konkurrencer, kontakt lokale medier. Jo mere du kan sprede dine aktiviteter jo bedre linkprofil får du.
Jeg har et langt kapitel i min nye bog der går meget mere i dybden med linkbuilding og en masse flere konkrete eksempler på, hvordan du kan få links til dit website.
Dagens bedste tip …
Det bedste råd jeg kan give dig – uanset om du vil og kan gøre lidt eller meget ved optimeringen af dit website er, at købe min nye bog.
Her vil du både lære en masse mere om basis SEO og, hvis du får blod på tanden, mere avancerede teknikker til optimeringen af dit website.
Philip Rossen skriver
Jeg tror, at SEO bliver sværere hver eneste år. Det tager tid og erfaring at skaffe gode backlinks. Fndes der et gartis alternativ til Screaming Frog? Har du en guide til at bruge værktøjet?
Mikkel Svendsen skriver
SEO er i hvert fald blevet langt mere komplekst med tiden og ja, at skaffe gode links der faktisk har en positiv effekt er bestemt heller ikke blevet lettere.
Screaming Frog er, med visse begrænsninger, gratis for op til 500 sider. Der er ikke nogle gratis alternativer, jeg kender til, som kan bare i nærheden af det samme.
I min nye bog er der mange tips til hvordan du kan bruge Screaming Frog i de forskellige kapitler. Det er min bedste anbefaling til en brugbar guide 🙂