Shit happens!
Alle kan lave fejl og alle systemer kan fejle. Den perfekte verden findes ikke. Selv hvis alle gør sig al den umage de kan. Det må vi leve med.
Det afgørende er ikke om du oplever fejl, men hvordan disse fejl håndteres. Og her er der meget store forskel …
Som virksomhed må du leve med at du aldrig kan gøre alting perfekt. Fejl VIL ske, uanset hvor omhyggelig du er med alt hvad du laver.
Og som forbruger må du også leve med, at selvom du handler med nogle dygtige og engagerede folk, så kan der ske fejl. Selv de bedste fejler ind imellem.
Shit happens!
Det vigtige er, som sagt, hvordan disse fejl håndteres. Nedenfor har jeg opstillet nogle meget simple retningslinier for, hvordan jeg som forbruger synes det er rimeligt at fejl håndteres. Og det burde altså ikke være så svært for de fleste virksomheder, at leve op til:
- Let kontakt
Når jeg opdager en fejl, så skal det være let for mig at se, hvem jeg skal kontakte og hvordan, for at få rettet fejlen. Jeg forsøger altid at påføre kontaktinformationer alle de steder, hvor mine online kunder foretager en handling – f.eks. et køb eller et download.
- Hurtig respons
Alt efter hvor alvorlig fejlen er, forventer jeg som forbruger en hurtig respons. Hvis det er en fejl der forhindrer mig i at komme videre – f.eeks i en kønsproces, ibrugtagning af produktet osv, så skal der reageres hurtigt. Jeg sidder og venter …
- Ordentlig forklaring
Hvis fejlen blev løst med det samme, så giv en forklaring på hvorfor det skete og hvad der blev gjort for at fikse det. Jeg har ikke brug for alle de nørdede detaljer – bare et hurtigt overblik, så jeg kan se at sagen blev grebet ordentligt an. Hvis fejlen ikke ligger hos leverandøren, men er en såkaldt “fejl 40” (en fejl der skyldes et objekt der oftest befinder sig ca. 40 cm foran skærmen …), så forventer jeg en god forklaring på hvad jeg som kunde skal gøre for at undgå denne “fejl”. Giv mig noget brugbar hjælp, så jeg kan komme videre.
- Lad være med at gentage de samme fejl igen og igen
Jeg kan som sagt sagtens leve med, at dem jeg handler med som forbruger laver fejl en gang imellem, men jeg bliver lidt irreteret hvis de samme fejl dukker op igen og igen – særligt hvis det skyldes “sløseri” eller at simple tekniske fejl bare ikke bliver ordnet som lovet.
I forbindelse med mit seneste ehandels-projekt – salget af min nye bog, har jeg naturligvis heller ikke helt kunne undgå fejl – både fejl fra min side, og “fejl 40” fejl. I alle tilfælde har jeg forsøgt, at overholde ovenstående simple retningslinier. Særligt har jeg oplevet, at en lynhurtig respons – helst indenfor få minutter – gør folk rigtig glade. Det er klart. Ventetid er irreterende.
En del af de “fejl” jeg har haft skyldes en dårlig kommunikation fra min side – f.eks. har nogle haft svært ved, at finde det rigtige password til bogen. Nogle leverandører ville måske mene, at folk er dumme, når de ikke kan finde det – det står jo i mailen! Men sådan ser jeg ikke på det. Jeg opfatter det som MIN fejl, at jeg ikke formåede at kommunikere det klarere, så alle let og ubesværet kan finde password’et. Så efter jeg fik denne fejlmelding de første gange, en af de første dage bogen var på gaden, gik jeg naturligvis i gang med at forbedre det. Det ser i det konkrete tilfælde ud til at have hjulpet – og således har jeg bremset den fejl og forhåbentligt gjort en masse kommnde kunder gladere.
Hvis ovenstående retningslinier ikke følges, når jeg som forbruger oplever en fejl, så bliver jeg til gengæld sur. Det er skide irreterende hvis jeg ikke kan finde ud af hvem jeg skal kontakte og hvordan, hvis der går 100 år før jeg hører noget tilbage, hvis det svar jeg får ikke hjælper en skid eller hvis den samme fejl kommer igen og igen.
Så, spar dig selv for sure kunder – hvis du følger ovenstående retningslinier, så kan du undgå mange dårlige kundeoplevelser (ikke dem alle – ingenting er jo perfekt, men mange).
Michael Kjeldsen skriver
Det er så sandt, som det er sagt, Mikkel!
Gennemsigtighed, evnen til at indse egne fejl og lynhurtig responstid, er hamrende vigtige elementer i en succésfuld forretningsplan.
Kristian Sørensen skriver
Det er helt korrekt. En god plan till hvordan man skal forholde sig til fejl internt i virksomheden.
Vi kan heller ikke helt undgå der sniger sig fejl i de systemmer vi leverer til kunder.
Lige hvor meget man tester er det først når man går live med tingene man kan se hvordan det egentlig spiller. Men der sidder vi så også altid klar til at tilrette fejlene lynhurtigt.
Janno Damgaard Lassen skriver
Rigtigt fine tanker omkring fejlhåndtering Mikkel, især der hvor du skriver at du opfatter ting som din fejl fordi du ikke kunne kommunikere tydeligt nok, det var der mange firmaer der kunne lære en del af.
Og vi har vist alle prøvet den med at melde en fejl, for blot at konstatere at der intet bliver rettet, det er en effektiv måde at miste kunder på…
Jeg tror egentlig heller ikke folk er dumme, de gider bare ikke sidde og lede efter svaret, så hvis man ikke giver dem det “lige op i hovedet” er de videre…
Det samme gælder jo indenfor konverteringsoptimering, hvor de højeste konverteringer kommer med de rigtigt placerede “calls to action” og klare beskeder om hvad man vil have folk til at gøre.
I øvrigt under punkt 2 om hurtig respons, skriver du om kønsprocessen… der fik jeg lige nogle indre billeder der forstyrrede min læse koncentration et øjeblik… 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg må konstatere, at tasterne på mit keyboard ikke altid passer med størrelsen på mine 10 timmelfingre 🙂