SES London : Danny Sullivan
Jeg er i London lige nu, til Search Engine Strategies konference. Som altid er det en fornøjelse at mødes med alle de andre gode folk i branchen, og ikke mindst mine mere nørdede venner. Her til morgen var jeg til to sessions: Danny’s keynote, der altid er værd at høre på, og det meste af en site arkitektur session med Shari Thurow og Allan Parker. I dette indlæg vil jeg fokusere på Danny’s keynote tale.
Danny havde som sædvanligt en masse gode pointer omkring markedsføring i søgemaskiner – hele branchen som sådan, g hvor alting bevæger sig hen. Til at begynde med havde hav en rigtig god forklaring på hvad det er search marketing egenligt er: “Omvendt Broadcasting”.
I traditionel broadcasting, f.eks. TV, afsendes informationer og reklamer på afsenderes komando, når det passer “ham”. Brugerne må så tune ind, hvis de gerne vil se det der vises, på det tidspunkt det vises. Markedsføring i søgemaskiner er lige omvendt. Her er det brugerne der tager initiativet. Det er brugerne som søger, når det passer dem, og så er det virksomhedernes opgave at være til stede når det sker. Det er et godt princip at forstå – og det er der mange der fortsat ikke gør.
Herefter kiggede Danny lidt på udviklingen i søgning – opdelt i tre generationer:
- 1. Generation – var fokuseret på on-site analyser, så som antallet af keywords på siden, placering etc, samt de menneskeligt drevet kataloger
- 2. Generation – var der hvor vi fik linkanalyserne ind. Off-site analyser.
- 3. Generation – er det der sker lige nu, med vertikal søgning og personificering af resultaterne. Specielt det sidste er meget spændende, synes jeg. men, på samme måde som da 2. generation kom frem, siger mange at NU er det slut med at spamme søgemaskiner – personificering kan ikke manipuleres (på samme måde som de samme typer påstod links ikke kan). men bare vent og se – det KAN manipuleres 🙂
Efter min mening mangler der fortsat to vigtige elementer i at lave bedre søgninger: Forståelsen af hvad et indekseret dokument faktisk handler om, og det samme for de søgninger der laves. Lige nu er det meste bare tegn og ord – ikke meninger. Men det er et stort og kompliceret skridt der kræver forbandede mange computerresurser at få styr på. Men det skal nok komme …
Danny snakkede også lidt om hvad “markedsføring i søgemaskiner” egentligt er for noget. Jeg kan godt lide hans opdeling af tingene:
- Search engine optimization (søgemaskineoptimering) handler om at få en mere prominent placering på relevante søgninger i det organiske (redaktionelle/ikke-kommercielle) indeks
- Search engine advertising (annoncering på søgemaskiner) har samme mål som ovenstående, men her betales der direkte for annoncerne i søgemaskinerne
- Search engine marketing (markedsføring i søgemaskiner) er en samlet betegnelse for begge dele – søgemaskineoptimering og annoncering i søgemaskiner
Nu når jeg desværre ikke at skrive mere, for jeg skal ned og afholde min session om dynamiske websites, men spørg løs hvis der er noget i vil vide om konferencen eller de enkelte sessions – så skal jeg svare så godt jeg kan. Og, jeg skal nok skrive lidt mere undervejs om det jeg oplever her i London.
Skriv kommentar