SEO Workshops – SEO Workshop med deMib
Jeg har i den seneste tid lavet en del SEO Workshops for virksomheder, der ønsker en bedre intern viden om, hvordan de griber arbejdet med markedsføring i søgemaskiner an. Det er en virkelig god løsning, for rigtig mange, og derfor vil jeg gerne her fortælle lidt mere om, hvordan det fungerer, hvordan det kan gavne og hvodan jeg griber det an.
Man kan tilegne sig viden om markedsføring i søgemaskiner på mange måder. Men uanset, om det er planen, at håndtere al markedsføring i søgemaskiner med eget personale, eller om dele eller hele det praktiske arbejde skal outsources, så er det vigtigt med en vis portion viden. Uden at vide lidt, eller meget, om sagerne kan man hverken gøre det selv eller blive en god indkøber.
Mange virksomheder vælger i disse år at insource arbejdet med markedsføring i søgemaskiner. For rigtig mange virksomheder er det også en meget fornuftig beslutning. Kan man afsætte de fornødne resourser til det – i form af kvalificeret og dedikeret personale, så kan det meget ofte betale sig. Dels får man jo interne medarbejdere til en anden pris end eksterne konsulenter og dels kommer disse medarbejdere ofte tættere på produktet og virksomheden end en ekstern konsulent kan. Det er et godt grundlag for det daglige arbejde med markedsføringen i søgemaskiner.
Udfordringen med at håndtere en ren eller delvis intern håndtering er i høj grad viden. En konsulents store fordel er, at han arbejder med mange forskellige virksomheder, som der kan drages erfaringer fra. Interne SEO-teams arbejder kun med den ene virksomhed, og kan derfor mangle et bredere vidensgrundlag. Eller bare lidt input udefra.
Og her er det SEO Workshops kommer ind, som en rigtig god mulighed for at udvikle, uddanne og inspirere de interne teams der skal arbejde med markedsføringen i søgemaskiner. Det vil som oftest både involvere markedsføringsmedarbejderne, skribenterne, designerne, sælgerne og ikke mindst IT-afdelingen.
SEO Supporten, som jeg har omtalt nogle gange på det sidste, er naturligvis en anden god måde, at tilegne sig nødvendig viden om markedsføring i søgemaskiner. Min erfaring er, at kombinationen af SEO Workshops og SEO Supporten er virkelig god – og det har flere af mine kunder da også netop valgt. Særligt er den løbende rapportering i SEO Supporten guld værd, når det løbende arbejde skal evalueres af det interne team eller som en del af SEO Workshops.
SEO Workshops
Når jeg laver SEO Workshops foregår det som regel efter følgende model:
- Forberedelse
Der afsættes normalt kun nogle få timer til forberedelse af den enkelte SEO Workshop. Jeg tager udgangspunkt i det gennemarbejdede materiale jeg har forberedt til hver type af SEO Wokshop. I nogle tilfælde kobles workshoppen sammen med en mere grundig analyse, som der så afsættes ekstra tid til. Ønsker kunden, at jeg skal bruge lidt længere tid på at kigge på deres site inden workshoppen afholdes, kan det naturligvis altid aftales.
- SEO Workshop
Typisk varer en SEO workshop 2-3 timer – enkelte gange op til 4 timer. Det er min erfaring, at maks 4 timer er rigeligt for de fleste. Efter 4 timer er de fleste som regel godt trætte i hovedet. Workshoppen har normalt form, som en blanding af oplæg fra min side, diskussioner mellem hele gruppen og nogle gange praktiske øvelser eller tests af værktøjer. Det afhænger lidt af agendaen på den enkelte workshop.
- Efterbehandling
Der afsættes normalt knap 1 time efter hver workshop, hvor en kort opsumering af dagens beslutninger udformes og fremsendes, sammen med anden dokumentation fra worksoppen.
Alt i alt afsætter jeg normalt maks 1 dag til forberedelse, afholdelse og efterbehandling og tager en samlet pris på 20.000 kroner pr. workshop inkl. alt materiale og dokumentation. Skal der bruges ekstra tid på analyser eller forberedelse af konkrete workshops, aftales der en budgetramme for dette.
Jeg har afholdt mange forskellige typer af workshops i den seneste tid. Nedenfor kan du se nogle af dem, som er mest populære:
- SEM: Analyse og strategi
Denne workshop har fokus på de helt grundlæggende dele af din markedsføring i søgemaskiner, at gøre. Målet er, at hjælpe dig med at finde frem til den bedst mulige strategi for markedsføring i søgemaskinerne af lige din virksomhed – dine websites.
- SEO: Arkitektur og kode #1
Den tekniske del af organisk søgemaskineoptimering (SEO) er ofte ret omfattende, når det handler om store websites. Derfor klippes denne del ofte op i to workhops, hvor der på den første typisk er mest fokus på de “bløde” dele af teknikken – så som hvordan domæner bruges, hvordan de grundlæggende strukturer opbygges osv.
�
SEO: Arkitektur og kode #2
Den anden tekniske SEO Workshop har som regel fokus på de mere hard-core dele af arkitekturen og kodningen – de lidt mere komplicerede og teknisk tunge spørgsmål.
- SEO: Optimeret skrivning til søgemaskiner
Det er uhyre vigtigt, at dem der skriver indholdet på websitet har en fornuftig forståelse for, hvordan deres arbejde har indflydelse på søgemaskineoptimeringen – og hvordan de med ganske enkle metoder, kan forbedre det meget. Udfordringen er som regel, at nå frem til en passende balance mellem søgemaskineoptimering og andre redaktionelle krav og ønsker.
- SEO: Linkbuilding
Som de fleste efterhånden ved, så er det ufatteligt vigtigt med tilstrækkeligt mange gode links til dit website. Det er bare ikke altid så let, at finde de bedste løsninger til at skaffe dem. På denne workshop gennemgår vi en hel masse af de muligheder der er og får snakket om, hvilke der kan bruges bedst, billigst og mest effektivt i lige jeres virksomhed.
- PPC: Google AdWords optimering
Der er kæmpe stor forskel på en godt optimeret AdWords kampagne, og så en lidt mindre godt optimeret kampagne. En godt optimeret kampagne har en bedre dækningsgrad, koster mindre pr. klik og konverterer flere brugere billigere (bedre ROI til følge). På denne workshop snakker vi om, hvordan jeres kampagne kan optimeres bedre, og hvordan i kan arbejde mere effektivt med den fortsatte optimering.
- COMMUNITY: Søgemaskineoptimering af brugergenereret indhold
Brugergenereret indhold er nok et af de hotteste områder lige for tiden. Alle og enhver bliver opfordret til at gå i dialog med brugerne. Og det er som regel også rigtig fornuftigt. Brugerne forventer det i dag. Men det er ikke altid let, at gøre det rigtigt – mest optimalt. Der er mange faldgrupper og spørgsmål, og der er mange ting man kan gøre for at optimere det – både i forhold til brugerne og søgemaskinerne. Et godt optimeret community – f.eks. i form af debat eller blogs, kan være utroligt effektivt i søgemaskiner. Men kun hvis det gøres helt rigtigt. På denne workshop vil du lære, hvordan I kan gøre det bedst muligt.
- ANNONCER: AdSense optimering
På samme måde som med AdWords er der store gevinster at hente på en ordentlig optimering af AdSense annoncer på dit website – hvis du altså bruger den slags. Dette skal ikke ses som en generel opfordring til at bruge AdSense – mange sites, f.eks. eShops, synes jeg ikke egner sig til AdSense, men det er du sikkert allerede selv opmærksom på. På denne workshop snakker vi om de mange muligheder der er, for at optimere AdSense kampagner, så indtjeningen og oplevelsen hos brugerne bliver så god som mulig.
Bestil en SEO Workshop
Du kan bestille en SEO Workshop med mig ved at skrive til mig på: mikkel@demib.com
Den samlede pris på en SEO Workshop er som sagt 20.000 kr. (+moms)
Skriv kommentar