SEO TIP: URL-match dine keywords!
Du har sikkert allerede lavet en smule keyword research. Men hvis du er som de fleste, er det sikkert ikke nok. Du skal dykke dybere ned i din keyword data, udlede mere viden fra den – og vigtigst af alt: Bruge den viden meget mere struktureret, end de fleste gør i dag! I hvert fald, hvis du vil opnå bedre og mere målrettede resultater i søgemaskinerne.
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på URL-match af dine keywords – en process som det desværre er de færreste, der er omhyggelige nok med…
Keyword Research
Selvom det ikke er planen, at lære dig alt om Keyword Research i dette indlæg, så vil jeg alligevel lige bruge et minut på at beskrive det udgangspunkt, som du bør have, hvis du skal bruge de tips jeg kommer med om URL-match af dine keywords.
Når du har lavet din keyword research, så står du forhåbentligt tilbage med i hvert fald to lister:
- Top keywords
Denne liste bør indeholde de 10, 20, 50 eller lidt flere (afhængigt af branche, konkurrence og din kapacitet) keywords, som er vigtigst for dig at fokusere på. De vil sikkert være udvalgt ud fra en kombination af, at de er forholdsvist meget brugt, at det er realistisk for dig, at komme til at ranke på dem og at de konverterer godt.
- Keyword Tail
Resten af de mange keywords du i din keyword research har fundet – sikkert mange hundrede eller tusinder, vil du kunne sortere ud fra nogle af de samme kriterier som på din Top Keywords liste. Derudover vil jeg anbefale, at du ud fra denne data forsøger, at udlede nogle mere generelle træk ved den måde din målgruppe søger på: Om de bruger meget ental eller flertal, om de meget laver korte eller lange søgninger, hvilke tillægsord de oftest bruger, i hvilket omfang de har stavefejl – og hvilke osv.
De to keyword lister kan hver især bruges på forskellige måder.
Top Keywords listen vil du normalt bruge meget direkte i både dine SEO og søgeordsannonce-strategier. Det er jo de ord som du, død og pine, bare skal være synlig på.
Keyword Tail listen kan du dels bruge til at udarbejde undersider, eller blogindlæg efter. Sorter listen efter søgevolumen og kvalitet og gå så igang fra toppen af. Du kan også bruge de udledte generelle træk til at udforme stardader for opbygning af f.eks. produkt TITLE’s eller andre sider på dit website.
URL-match af keywords
Nu kommer så det punkt som rigtig mange desværre glemmer – for hver af dine keyword på Top Keywords listen (og måske de bedste fra din Keyword Tail liste) skal du finde ud af, hvilken URL på dit website, der er den bedste.
Det letteste er, at gemme det hele i et regneark. I den første kolonne skriver du hver af de keywords du har fokus på, i den næste skriver du den URL, som du gerne vil ranke på. Herudover kan du overveje, at tilføje kolonner til ranking data, backlink data (f.eks. som her BL/D = Back Link Domains), Citation Flow (som beregnet af MajesticSEO) og tilsvarende. I den sidste kolonne kan du tilføje kommentarer. Det kan så ende med at se således ud (eksempel domain og data) – bare (forhåbentligt) med mange flere keywords:
Ovenstående process er meget vigtig – for den tvinger dig til at tænke over hvilken URL der faktisk er den du helst vil have folk lander på, når de søger med et bestemt keyword. Du skal tænke på, hvad det er folk er ude efter, når de søger – hvad er deres intention?
Er de klar til at handle – så er en salgsside nok bedst. Er de bare igang med research, så er en informations-side nok bedre – eller et blogindlæg, en FAQ side, ordbog eller Wiki. Målet er, at opfylde søgebrugernes behov, fastholde, inspirere og i sidste ende konvertere dem til de mål du nu engang har.
Der vil sikkert være mange sider på dit rejsesite, hvor der står noget om hoteller. Det kan ikke undgås. Men DU skal selv afgøre, hvilken en som du helst vil have folk lander på.
Test dine URL-match af keywords
Det næste skridt er, at finde ud af om de sider du har udvalgt nu også er dem, som Google p.t. opfatter som de mest relevante for hver af dine keywords. Det kan du gøre ved at søge med dit keyword filtreret på dit site. I nedenstående eksempel har jeg søgt på demib.com for at finde den side, som Google mener er mest relevant for “SEO Kravspecifikation”:
site:www.demib.com SEO Kravspecifikation
Som du kan se er den URL (efter annoncerne), som Google viser på denne søgning (heldigvis) den helt rigtige – nemlig vores produktside for SEO Kravspecifikationer.
Så i lige dette tilfælde mener Google, at den URL fra vores website, der bedst matcher en søgning på “SEO Kravspecifikation” er den som vi også gerne vil have til at ranke på dette keyword. Det er godt. Men sådan forholder det sig langt fra altid. Det er ikke usædvanligt, at det er nogle andre URL’er fra dit website, som Google mener er mere relevante. Og så er det du må dykke ned i hvorfor det forholder sig sådan …
Rank de rigtige URLs – med interne faktorer
Men hvad gør du så, hvis det er nogle andre URL’er end din udvalgte, som Google mener er mest relevant på et keyword? Der er i første omgang to ting du bør se på – og måske forbedre:
- Tekstoptimering
Først skal du se på, om dit keyword er godt nok optimeret på siden – særligt sammenlignet med de andre sider, som Google mener er mere relevante. Bruger du dit keyword i sidens TITLE, i overskrifter, body-teksten og andre objekter? Er det tydeligt nok, at din side handler om dit keyword? Hvis ikke, så bør du optimere dine tekster på siden.
- Interne links
Du skal både se på, om der generelt er for få interne links til din udvalgte side – i forhold til de andre. Og du skal se på, om de andre steder på dit website der også handler om (for at blive i ovenstående eksempel) “hoteller” konsekvent linker til din udvalgte hotel-side – og ikke omvendt.
Du kan bruge tools som XENU og Screaming Frog spiders for at få indsigt i, hvor mange interne links der er til de forskellige sider på dit website.
Ved at søge som i eksemplet ovenfor kan du få en liste over alle sider Google mener er relevante på dit keyword. Start fra toppen og gå så mange sider igennem du orker – tilføj mindst et link til din ønskede keyword-target side på hver af disse, men link ikke tilbage fra din target-side.
Det vil hjælpe Google til at forstå, at det er din udvalgte target-side, der er den mest relevante for dette keyword.
HUSK at du ikke skal bruge samme link-tekst til din target-side fra alle dine interne sider! Brug varierende link-tekster – også “stopords-links”, som “klik her” og “mere information”.
Rank de rigtige URLs – med eksterne faktorer
Når de interne faktorer er helt på plads, så er det muligt, at du allerede med det har gjort nok, for at opnå de ønskede resultater. Søg i Google på hver af dine udvalgte keyword og se hvordan du ranker – og om det er med dine udvalgte URL’er.
Husk at være logget ud af Google og slet dine cookies inden du søger – hvis du vil have nogenlunde præcise resultater! Hvis du ranker godt – som i nedenstående eksempel, så kan du gå videre til næste keyword. Hvis ikke du ranker så godt, så er det tid at se lidt nærmere på de eksterne faktorer.
Der er to væsentlige faktorer:
- Links fra andre websites
- Omtale i sociale medier
Du kan teste hvor mange der linker til en af dine websider med f.eks. MajesticSEO. I nedenstående eksempel kan du se, at der er 9 domains der linker med ialt 95 links til vores side om “SEO Analyse“.
Dette tal, samt kvaliteten af de links der peger på siden (Citation Flow i MajesticSEO), kan du så sammenligne med de konkurrenter der ligger lige over eller under dig. Ved at skaffe nogle flere links til siden vil du øge dens chancer for at ranke godt.
Der findes kostbare værktøjer, som kan hjælpe dig med, at undersøge hvor meget dit domæne generelt, eller en bestemt side på dit website, omtales i sociale medier, men du kan også bare søge i Google og derved få en vis indsigt. Du kan f.eks. søge på denne måde:
Søg på samme måde i de øvrige store sociale medier og noter antallet af sider for hver af dem i dit regneark. Hvis du foretager samme analyse på nogle af dine konkurrenter vil du få en ide om, hvor det er du mangler at sætte mere ind.
Keyword URL-match – start i dag!
Jeg ved godt, at ovenstående kan lyde som en meget omstændig og tidskrævende process. Det er det også. Jeg vil ikke forsøge, at bilde dig noget andet ind. Men samtidig kan jeg skrive under på, at det er en af de mest solide måder, at arbejde med optimeringen af dine vigtigste keywords på.
Hvis ikke du gør dig helt klart hvilke URL’er det er du gerne vil ranke på med hvert af dine udvalgte keywords, så overlader du det til tilfældigheder og Google at afgøre. Og det kan absolut ikke anbefales!
Så kom igang i dag. Hvis du har mange primære keywords, og måske endda på flere sprog, så tag det fra en ende ad. Start med f.eks. 10 og arbejd dig så igennem listen henover de kommender uger og måneder. Det vigtigste er, at du kommer igang med denne process.
Det er ikke sikkert, at du med ovenstående process alene kommer helt til tops med alle dine keywords. Der er også andre faktorer som spiller ind. Men det er en rigtig god start og det giver dig et struktureret grundlag at arbejde på og det er i alle fald godt.
Jeg og mit team på deMib.com kan naturligvis også hjælpe dig med dette – og alle andre aspekter af din søgemaskineoptimering, hvis du ikke selv har tid til det. Du kan kontakte os via vores website, skrive til mig på mikkel@demib.com eller ringe direkte til mig på: 22 27 07 10
Kenneth Wellin skriver
Supergodt indlæg Mikkel. Som med al tydelighed viser, at det er vigtigt at arbejde analytisk, målrettet og med overblik for at opnå et godt resultat.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Knut Nägele skriver
Tak for et virkelig brugbart indlæg. Godt med noget struktur på en luftig og kompleks proces.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak – godt du kan bruge det 🙂
Sasa Kovacevic skriver
Hej Demib
Det er virkelig nice, at du er begyndt at blogge mere. Det var vist på tide!
Da jeg ikke er speciel teknisk, så er det super fedt, at du tager det helt ned på et nemt og praktisk niveau, hvor rigtig mange kan være med.
Fortsat det gode arbejde og endnu flere blogindlæg tak!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak – ja, jeg måtte desværre nedprioritere demib.dk i en periode, men det er godt at være tilbage igen med lidt mere fokus på 🙂
Nikolaj Mogensen skriver
Fint indlæg Mikkel
Jeg oplever at det ofte i webshops er kategoriser, der skal rangere højt på topprioritet søgeord. Kategorisider der kan optimeres væssentlig med gode tekster i toppen og eventuelt bunden samt interne links igennem brødkrummestier.
Noget så lidt kan gøre en markant forskel! Super vigtig pointe som du fint kommer omkring 🙂
Tak
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Og ja, ofte er det (desværre) kategorier, som optimeres på de lidt bredere kategori-keywords. Når jeg skriver “desværre” så er det fordi, jeg ikke altid synes, at kategori-forsider er de bedste landingsider på de brede keywords.
Problemet er, at mange af de brede keywords ikke kan klassificeres som “transactional keywords” – de er derimod ofte af typen “Informational Keywords”. Folk er mere i research-mode end købs-mode, når de f.eks. søger på f.eks. et bredt kategori-keyword som “fladskærme”. Og derfor er det ikke optimalt for dem, at lande på en kategori-forside, hvis den “for meget” har fokus på at sælge produkterne i kategorien – og det er jo ligesom formålet med en kategori-forside.
Det er vigtigt at tænke på hvad folk der søger med et bestemt keyword mon er ude efter. Hvad søger de svar på? Hvordan kan du bedst hjælpe dem med de rette svar? Måket er, at fastholde deres interesse i dig og i sidste ende handle med dig.
Sasa Kovacevic skriver
Mikkel
Men når folk søger efter de brede keywords, er det så ikke fordi de af den grund ønsker at få en “oversigt” over produktet? Hvis jeg gerne vil købe fælger til en bil, så søger jeg nok efter fælger og ikke et bestemt mærke af fælger. På den måde får jeg oversigten og ud fra den, kan jeg så vælge hvad der passer til mine krav.
Kan du måske give et eksempel på, hvornår det er bedst at fokusere på et specifikt produkt som landingside frem for kategorien?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nogle gange kan kategori-sider være de bedste, men andre gange er de ikke. Man bør bare ikke som udgangspunkt tro, at kategori-forsiderne altid er det bedste på alle de brede kategori-ord.
Som alternativ til kategori-forsider på de brede keywords mener jeg ikke et bestemt produkt vil være det bedste der hjælper søgebrugeren videre i den research de er igang med – i tekst, billeder og evt. video. Altså mere informations-tuneg sider, end kategori-forsider typisk er.
Martin Kirk skriver
Rigtig fint indlæg igen Mikkel.
Kan kun give dig ret i, at det kan være en omstændig proces, men som bestemt er tiden værd.
Er man ikke klar over hvilke url’er man ønsker placering på SERP på, ja så står man jo på bar bund. Så rigtig fint oplæg til alle der ikke har fået det gjort, eller løbende holder det opdateret.
Mvh
Martin
Palle skriver
Hej Mikkel – godt indlæg, som opsummerer fint og giver noget systematik, at arbejde med.
Der er tilsyneladende en fejl i linket til SEO-kravspecifikationen.
VH
Palle
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak Palle 🙂
Linket er rettet nu – der havde lige sneget sig et http:// for meget ind.
Jonas Hansen skriver
Rigtigt godt indlæg. Der var lige nogle småting jeg kunne gøre bedre.
Men jeg har også et spørgsmål.
Under URL-match af keywords.
Når man har lavet en match på Urlen – Titlen – Description.
Er der så en forskel på hvor i Titlen – Description match keywords skrives.
Skal det skrives først, sidst eller har det igen betydning?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Generelt er først bedre end sidst, men det mest afgørende er at både TITLE og META_description sælger – at det får folk til at klikke på lige DIT link, frem for et af de 10-20 andre på samme søgeresultat-side.
Jonas Hansen skriver
Tak for svaret. Jeg har lige et sidst spørgsmål.
Vil det hjælpe at skrive det vigtigste keywords flere META_description?
Mikkel deMib Svendsen skriver
META-descriptions har ingen indflydelse på rankings – kun på display og klikraten. Så skriv den på en måde der virker mest inspirerende på din målgruppe
Jens skriver
Spændende artikel, jeg kan især godt lige funktionerne man kan indtaste direkte i google søgefeltet.
Jeg kan også huske de engang havde en linie man kunne indtaste, hvis man ledte efter fonte 🙂
Alex Hansen skriver
Tak for en super artikel det er lige noget jeg kan bruge på min side.