Et spark bagi – eller en hjælpende hånd?
Jeg har gennem tiden arbejdet med utallige virksomheder i store dele af verden – store som små, nye som gamle. De mange forskellige kunder har haft brug for næsten ligeså mange forskellige former for hjælp til markedsføring i søgemaskiner. Hver især har udfordringer og løsninger været unikke.
Der er dog alligevel to fundamentalt forskellige former som de opgaver jeg har løst kan opdeles efter: Et spark bagi – eller en hjælpende hånd. Det er vigtigt at du som køber af search marketing ydelser er bevidst om, hvilken kategori du befinder dig i.
Et spark bagi
Mange af de kunder jeg har arbejdet har blot ønsket, at få hjælp med nogle konkrete udfordringer, så de selv kan komme videre i arbejdet. Det kan være en analyse af deres website, hjælp til prioritering af opgaver, hjælp med strategier osv. De kan måske godt udføre det meste af det selv, men de har brug for lidt professionel assistance.
For den type kunder løser jeg, og mit team på deMib.com, den konkrete opgave kunden har behov for. Når det aftalte er leveret arbejder kunden videre med tingene selv. Ofte kommer de så igen efter nogle måneder eller et år, og skal have fulgt op på tingene, udviklet nye kreative ideer o.lign.
Det behøver ikke, at koste alverden at få denne hjælp. Mange af de analyser vi laver for kunder, strategiske oplæg osv. ligger på 10-20.000 kr. Så selv mindre virksomheder kan få glæde af dette.
En hjælpende hånd
En anden gruppe af kunder er dem, der ønsker et mere løbende forhold – i form af rådgivning og/eller håndtering af konkrete produktionsopgaver. Det er virksomheder for hvem, markedsføring i søgemaskiner spiller en central rolle for deres forretning. Den gruppe er stærkt stigende.
Typisk løber den type aftaler over langt tid – ofte flere år. Det er nemlig det lange seje, og vedvarende træk der i sidste ende kan give de rigtig gode resultater – selv i de mere konkurrenceprægende markeder.
Det koster naturligvis lidt mere, at få mig og mit team til at løse løbende opgaver, men i forhold til at opbygge et internt SEO team der kan klare det hele er det alligevel ofte en attraktiv løsning. Særligt for lidt større virksomheder, eller virksomheder hvor markedsføring i søgemaskiner spiller en stor rolle. Vores faste løbende kunder har typisk et budget på 10-50.000 kr. pr. måned til SEO. Dertil kommer så eventuelt budget til AdWords.
Hvilken form for hjælp har du brug for?
Det er vigtigt, at du som køber af search marketing assistance gør dig bevidst om, hvilken form for hjælp du har brug for, råd til og hvilke konsekvenser det har.
Hvis du vælger den første løsning, er det meget vigtigt at du afsætter interne resurser til, at implementere de anbefalede løsninger og arbejde videre med de strategier der udarbejdes. Ellers er dine penge til rådgivning spildt. Du får ingen forbedringer ud af en fin rapport i sig selv.
Hvis du vælger den sidste løsning skal du sørge for, at følge ordentligt op på det løbende arbejde. Du skal ikke bare blindt overlade det hele til en ekstern rådgiver. Sørg for, at der løbende holdes statusmøder, og bliv fra starten af enig om, hvilke faktorer der skal benchmarkes på – og hvordan de måles.
På engelsk bruges udtrykket “expectation management” meget. På dansk kunne man vel kalde det “forventningsafstemning”. Det er et udtryk for, at de forventninger du som kunde har skal afstemmes med det som leverandøren går ind til. Det er vigtigt, at du inden du indgår et længerevarende forhold til en leverandør får snakket dette igennem. De flerste konflikter jeg har oplevet i denne branche opstår fordi der ikke er overensstemmelse mellem det, som kunde og leverandør havde forestillet sig der kunne opnås af resultater.
René Madsen skriver
Rigtigt godt indlæg
Det er dejligt når virksomheder selv ønsker at være en del af en markedsføringsproces, men det giver ”næsten” altid problemer når de ting, der afrapporteres skal føres ud i livet efterfølgende.
Vi oplever meget tit mange går i stå i denne proces, simpelthen fordi de ikke kan overskue de forskellige aspekter, der ligger i en dokumenteret rapport.
Som du selv skriver! Rapporten gør det ikke alene. Derfor skal kunden altid afsætte interne ressourcer til udførsel og implementering, af de tiltag der beskrives i rapporten. Her er den bedste løsning at anvende rapporten og købe ekstern rådgivning hos den, der har udarbejdet rapporten, dette indtil alle de tiltag, der er beskrevet er løst.
Mange virksomheder ved i dag godt, der skal benchmarkes i forhold til konkurrenter på markedet, og her er det bare vigtigt at få aftalt målepindene for afrapportering, således de kan sættes op imod de forventninger, kunden har til hele virksomhedens SEO strategi.
Morten skriver
Mikkel nu spørger jeg bare af ren og skær nysgerrighed, men dem som ønsker et spark bag i, oplever du ikke ofte, at de ikke helt får prioriteret tingene, som de burde? Altså får de implementeret og udført opgaverne i henhold til rapporten, eller bliver det lidt lala, der er andre ting, som er sjovere, og derfor ryger tingene om bag i stakken?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er klart min oplevelse, at langt de fleste af de kunder vi giver en hjælpende hånd efterfølgende får gjort en masse ved de ting vi anbefaler
Christoffer Hauthorn Boisen skriver
Hvad er fordelingen mellem de to typer kunder, hvis jeg må være så fræk at spørge?
SoMo-Art skriver
Der er altid en spand seriøs guf i dine indlæg – tak for det !
Mikkel deMib Svendsen skriver
I antal er der flest som bare skal have en hjælpende hånd. I forhold til omsætning udgør de løbende kunder den største del. Den nøjagtige fordeling og omsætning holder jeg for mig selv 🙂
Morten skriver
Okay spændende…
Det er jo sjovt at høre lidt insider info, fra dem som arbejder med tingene. Men dem som bare skal have en hjælpende hånd, er vel også dem, som er dyrest at have som kunde? For der er altid mest arbejde i en ny kunde jo. Eller har i et smart system, som gør at de også er lukrative?
Jesper skriver
@Morten: Når man arbejder med konsulentydelser som SEO, er alle kunder (praktisk talt) lukrative…
Nikolaj Mogensen skriver
Hej Mikkel
Interessant indlæg – altid spændende at høre hvordan et SEO bureau arbejder 🙂
Dog har jeg et spørgsmål:
Når du siger et spark bagi – inkluderer det så også at i lærer viden fra jer. Altså fortælle om hvordan de skal udarbejde godt indhold, linkbuilde, interagere på de sociale medier og andre tiltag for at øge synligheden i Google?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, helt bestemt
Mette skriver
Hej Mikkel,
Det gælder vel som i alle livets andre forhold, at inden man går ind i noget så gælder det om at få afstemt hvilke forventninger man har til hinanden. Indenfor SEO der kunne jeg forestille mig, at det er vigtig at få afstemt, at hvis folk hyrer dig som ekspert indenfor et konkurrence præget område, jamen så kan de ikke forvente at ligge nr 1 ugen efter.
Jan skriver
Det var da en rigtig god pointe. Vi har hidtil betalt for et spark bagi, men forventet den hjælpende hånd. Vi skal vist lige have afstemt budget/forventning.
Michael Perry skriver
Det bedste en kunde kan ønske er vel en konsulent der er mere proaktiv (give spark bagi) end kunden selv. Det at være 2 skridt foran kunden tænker jeg giver den mest positive oplevelse af ydelsen.
@Demib
Oplever du at du oftere giver spark bagi eller rådgiver?
/Michael
Karma skriver
For hunden da du ved sgu da noget jeg kan bruge til opstart af ny shop