3 helt forskellige slags SEO – søgemaskineoptimering
Jeg har igennem mange år tilpasset de services og produkter som jeg tilbyder indenfor søgemaskineoptimering, dels som direkte rådgiver, og dels gennem mine firmaer deMib.com og RedZoneGlobal Denmark.
Jeg er efterhånden nået frem til en gruppering af de SEO-services og produkter som jeg tilbyder, som jeg kan se fungerer godt. Det er ikke på alle tre områder jeg og mine firmaer har været lige stærke, men det kommer. Der er spændende ting på vej … 🙂
Den 3-deling jeg benytter i dag tror jeg mange vil have glæde af at høre lidt mere om, da den samtidig giver et godt indblik i hvad du kan forvente i forhold til hvilke budgetter du har – ikke bare hos mig, eller i mine virksomheder, men hos enhver SEO-leverandør på markedet.
Jeg opdeler i dag SEO-opgaver i tre grupper:
- Small Business
- Mellemstore virksomheder
- Meget store virksomheder
Small business
Der er intet nedladende eller negativt ment med udtrykket “small business”. Nogle virksomheder er bare ikke særligt store, er nystartede eller har en lidt svær økonomi, der gør at de ikke kan afsætte ret meget til markedsføring lige nu.
Mange mindre virksomheder og nye iværksættere har kun 5-10.000 kroner om året at gøre godt med til online markedsføring. Det er ikke ret meget, og de skal derfor tænke sig rigtig godt om for at få noget fornuftigt ud af de penge.
Desværre er der alt for mange i dette segment, der ender med at bruge alle deres penge på noget rigtig skidt. De lader sig lokke af direkte annoncehajer til helt værdigløse “reklamer”, eller de bider på krogen hos en af de mange telesælgende crap-leverandører (i mangel af bedre udtryk) på markedet. Du ved, sådan nogle, som f.eks. sælger “2.000 kunder fra Google …” til 10.000 kroner, knalder kundens 50 keywords ind i en enkelt adgruppe i AdWords og sætter hele kampagnen til 40 øre. Det giver en udgift til Google på 800 kroner og det tager under 1 time at sætte op og således ender leverandøren med 9.200 kroner for en times hjælp. Det synes jeg simpelt hen ikke er rimeligt! Og jeg tror ikke de stakkels virksomheder der bider på denne krog helt gennemskuer hvor lidt de egenligt får for pengene.
Jeg bliver lidt harm over, at disse små og ofte nystartede virksomheder, flås på den måde – uanset om det er af rigtige annoncehajer, eller af disse fast-pris-pcc leverandører, som jeg synes groft lukrerer på, at folk ikke ved hvordan Google og AdWords egenligt fungerer.
Jeg har ikke indtil nu været god til at servicere dette segment – hverken personligt eller i mine firmaer. Men jeg har i mange år haft den tanke at det må kunne lade sig gøre at give disse “stakkels” små-virksomheder noget bedre end det crap de alt for ofte ender med.
Men nu er der snart nyt på vej i den retning. I løbet af efteråret kommer vi i deMib.com med en række nye services, som vi mener kan hjælpe denne gruppe virksomheder. Gode valide produkter og services til en pris hvor de kan følge med.
Det er klart, at virksomheder med så små markedsføringsbudgetter ikke kan få den samme opmærksomhed fra mig personligt eller mine dygtige medarbejdere, som store koncerner der ligger flere hundrede tusind dollars. Men det betyder ikke, at disse mindre virksomheder ikke godt kan få noget ordenligt. Man bør ikke affinde sig med, at skulle vælge mellem annoncehajer og crap.
Hvis du driver en mindre virksomhed, eller bare har et lille marketingbudget, er det vigtigt at du erkender, at du skal gøre lidt mere arbejde selv, hvis du vil have gode resultater. Ikke alene, du har bestemt brug for hjælp med søgemaskineoptimeringen, men du kommer til at deltage lidt mere i det praktiske arbejde, end hvis du havde flere penge til outsourcing. For 5-10.000 kroner er det simpelt hen praktisk umuligt for kompetente søgemaskineeksperter at bruge den tid med dig som er nødvendig.
Men det er jo ikke så meget anderledes end med så mange andre områder du, som mindre virksomhed, har berøring med. Jeg går ud fra, at du heller ikke ringer til en IT-konsulent til 1.800 kroner i timen, når du skal have installeret ny software på din computer. Mange ting må man klare selv som mindre virksomhed, og det kan man også godt med den rette hjælp og støtte. Kunsten er, at bruge sine begrænsede midler, der hvor de giver mest.
Og når vi snakker SEO er en blanding af korrekt information, hjælp med lidt sværre ting og support den model, som jeg har oplevet giver de bedste resultater.
Mellemstore virksomheder
Når vi bevæger os op i de mellemstore virksomheder, ser vi typisk på budgetter i Danmark på 25-100.000 kroner årligt. Nogle lidt mere og andre lidt mindre.
De virksomheder der er meget salgsfokuseret vil ofte have gavn af at se mest på bundlinien – kommer der mere ind ved kampagnerne end de koster. Sålænge der er en dokumenteret positiv ROI på de kampagner der køres er der ingen grund til, at sætte øvre begrænsninger. Hvis man tjener 2 kroner for hver krone der bruges på markedsføringen i søgemaskiner, så er det jo dumt, at holde igen på budgetterne.
Andre virksomheder er mindre direkte salgsfokuseret, eller har sværere ved at måle resultaterne præcist. Nogle af dem er mere fokuseret på branding, fremvisning (som f.eks. ejendomsmæglerne) eller support af eksisterende kunder. Disse virksomheder opererer som oftest med et mere fast marketingbudget.
I alle fald, når vi er oppe i budgetter på 25-100k er der er langt højere grad mulighed for at få mere hjælp med den praktiske implementering, optimering og vedligeholdelse af markedsføringskampagner i søgemaskinerne.
Typisk vil man med disse budgetter kunne købe sig til nogle gode standardiserede produkter så som site- og keyword-analyser, udvikling af mere indhold, linkbuilding og PPC-administration.
Men det der som regel ikke bliver råd til for denne målgruppe er de store målgruppe-, konkurrent- og markedsanalyser, som kan danne et mere velovervejet grundlag for en effektiv strategi. Jeg ved godt dette kan lyde lidt akademisk for mange mennesker, men det er nu faktisk meget praktisk. Ved at undersøge de forhold man skal arbejde med, og de udfordringer man står overfor i markedet, meget omhyggeligt er det muligt at lægge nogle strategier, som der er meget større chance for bliver en succes. Hvis man ikke laver disse undersøgelser og bruger dem til udarbejdelsen af en god strategi, så skyder man lidt i blinde.
Problemet er, at disse undersøgelser, og den efterfølgende udarbejdelse af en effektiv strategi tager forhholdsvis lang tid og kræver dygtige erfarne folk. Så det ender naturligvis med at koste en del. Alt i alt kan disse undersøgelser meget let overstige de 25-100k som disse mellemstore virksomheder har at gøre godt med alt i alt. Og det giver jo ingen mening, at bruge hele budgettet på forundersøgelser og strategi, hvis der så intet er tilbage at gennemføre strategien med.
Så, vi er tilbage ved “hyldevarerne” – standardprodukter, som har vist sit værd, og som for mange virksomheder giver gode resultater. Den slags findes der heldigvis en del af på markedet. Udfordringen er, at adskille disse fra alt de skidt som også udbydes.
En god tommelfingerregel for standard SEO og SEM produkter og services til mellemstore virksomheder er, at det skal kunne tåle dagens lys! Bed om at se et eksempel på det som din leverandør vil levere. Hvis din leverandør f.eks. tilbyder at skrive nye keyword-optimerede sider til dit website, som vi ofte gør i deMib.com, så bed om at se et eksempel på sådanne tekster. Hvis ikke disse eksempler lever op til den sproglige kvallitet som du øsnker, så vælg en anden leverandør!
Meget store virksomheder
Når vi kommer til de helt store virksomheder så er budgetterne meget forskellige. Nogle bruger lige så lidt, eller mindre, end de mellemstore og små virksomheder, mens andre bruger flere millioner om måneden.
Indtil nu har det mest været de store virksomheder, som arbejder med direkte salg online, som har brugt de fleste penge på markedsføring i søgemaskiner. Der findes også virksomheder som gør det mest af branding- eller kunde-support årsager, men de er fortsat et mindretal. Dette tror jeg dog vil ændre sig, i takt med at flere og flere af de store virksomheder forstår den strategiske værdi i at være synlig overfor sin målgruppe i søgemaskinerne – uanset om man sælger direkte til dem online eller ej.
De store virksomheder har råd til at lave de rigtige foranalyser i markedet. Og det er også ekstra vigtigt at netop de gør det! For dels er det som regel en tungere process at få disse strategier implementeret i store virksonheder og der kan ikke så let ændres undervejs, og dels kan selv meget små ændringer have en meget store praktisk betydning for disse store virksomheder. Når man arbejder med millioner af sider, i mange lande, og millioner af kunder, så kan blot 2-5% forbedring på et enkelt punkt betyder millioner ekstra på bundlinien hver måned. Så det gælder om at få alting gjort helt rigtigt.
Med de store virksomheder, og de store budgetter, åbnes der også op for mange flere kreative og specialdesignede løsninger. Den slags tager tid, og koster naturligvis en del, men for den enkelte virksomhed kan det også vise sig at være langt mere effektivt end standard-løsninger.
Typisk vil store virksomheder, med meget store websites, også have gavn af forskellige former for automatiseringer – f.eks. automatisering (eller “scripting”) af TITLE-tags og META-data, relevant krydslinking, specialdesignede sitemaps osv.
En anden ting som typisk spiller væsentligt ind når omfattende SEO-strategier skal føres ud i livet i store virksomheder, er mennesker! De mennesker i virksomheden, som er nødvendige for at få alting på plads skal motiveres, supporteres, holdes til ilden og de færdige resultater skal testes. Jeg anvender en hel række forskellige metoder og teknikker til dette, herunder bl.a. “visibility score cards”, “implementation compliance charts” og forskellige former for benchark reports udover mere direkte support, skriftlige SEO-guidelines, training sessions osv.
Faktisk kan den menneskelige faktor være en meget store del af arbejdet i større virksomheder. Det er ikke usædvanligt at 80% handler om mennesker og kun 20% om SEO!
Hvor hører jeg til – og hvad kan jeg få?
Ovenstående inddeling mellem små, mellemstore og helt store virksomheder er mest af alt baseret på økonomi. Der er en del mellemstore virksomheder, som anvender budgetter i en størelsesorden der i virkeligheden placerer dem i gruppen af store virksomheder, og der findes masser af store virksomheder der bruger så lidt at de ender i gruppen af de helt små.
Men der er også nogle organisatoriske forskelle. Små og mindre virksomheder er ofte mere vant til at gøre tingene selv, og det er typisk også lettere at ændre indre processer her. Det giver en dynamik og fleksibilitet som kan bruges til at kæmpe mod de større virksomheders mange penge.
Michael skriver
hey mikkel – kan du komme med eksempler (navne) på firmaer der leverer crap og/eller er annoncehajer? det vil hjælpe når man skal navigere udenom sådanne tosse-firmaer i fremtiden 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er flere websites som beskæftiger sig direkte med annoncehajer. Amino.dk har et område dedikeret til den slags og du kan finde gode råd på f.eks. hajnettet.dk eller annoncehajer.dk
Leverandører af det jeg kalder “crap” er typisk ikke listet på disse sites. Her er en god tommelfingerregel, at hvis leverandøren ikke vil fremvise eksempler på det du køber, så er det nok ikke værd at købe. Og generelt ville jeg holde mig helt væk fra dem som ringer uopfordret for at sælge dig løsninger over telefonen – specielt dem som “kræver” at du siger ja med det samme. Der er som regel en god grund til de ikke ønsker at du får for god tid til at undersøge tingene, leverandøren og deres produkter, ordenligt.
Jeg vedligeholder ikke en liste over de firmaer som jeg synes leverer crap – dem må du desværre selv finde, eller bede kompetente folk om at evealuere tilbud du er i tvivl om.
Bjarne Balle skriver
Super indlæg!
Mere klarhed over hvilken indsats og hvilke ydelser, der du’r til noget i forskellige situationer er klart vejen frem.