Mange former for SEO – og SEO-firmaer
I takt med at SEO-markedet er blevet større er det også blevet langt mere bredspektret. Der er kommet flere og flere mulligheder til og der udbydes konstant nye services og produkter. Markedet er blevet mere segmenteret. Ikke alle SEO-produkter, og ikke alle SEO-firmaer egner sig til alle typer af virksomheder. I dette indlæg vil jeg fortælle lidt mere om nogle af de mere udbredte typer af SEO-firmaer, services og produkter på markedet.
SEO på telesalg
Lidt groft sagt kunne man vælge at opdele SEO-markedet i dem der bruger telesalg og dem der ikke gør! Den inddeling er der nok nogle der ikke bryder sig om, men ikke desto mindre synes jeg ofte, at der er nogle lidt kedelige karaktertræk ved netop de SEO-firmer der benytter telesalg.
Det kan skyldes, at hvis man skal lave effektivt telesalg skal man have nogle letsælgelige standardprodukter – guld, sølv eller bronce-modellen. Det er svært at sælge komplekse konsulentløsninger med (ofte) unge telesælgere uden den store faglige baggrund.
Standardprodukter har dog som regel det problem, at de ikke passer perfekt til nogle som helst. Det svarer lidt til at spise en universal mirakel-pille, hvis man bliver syg, uden iøvrigt at få stillet en diagnose først. Det kan da godt være man er heldig at det virker, men det er og bliver et skud i blinde.
Et andet problem med telesalgsprodukterne i SEO-markedet er, at de ofte bliver for dyre. Det kan muligvis skyldes netop denne salgsmodel, som kræver at man giver en rimelig stor procendel til sælgerne. Det gøre produkterne dyrere for kunden. Og ofte sælges de i en så forsimplet indparkning, at det er svært for kunderne at gennemskue priserne.
Og endeligt er der et kæmpe problem med, at telesælgere generelt lyver. Sådan er det bare. Det er en del af faget. Problemet bliver dog meget tydeligt i SEO-branchen, hvor vi dagligt ser og hører om telesælgere der påstår, at de ringer fra Google (hvilket de ikke gør), at de har en specialaftale med Google der sikre dem bedre organisk indeksering (hvilket heller ikke passer) eller at de de sælger er “søgemaskineoptimering”, når de i virkeligheden bare sælger en dyr AdWords administration.
Man kan sikkert godt finde eksempler på SEO-virksomheder der benytter telesalg og som også leverer gode kundetilpassede løsninger, men jeg synes bare ikke jeg ser dem så tit.
SEO konsulenter
I den anden ende af skalaen har vi så de mere specialicerede konsulenter, der som oftest næsten ingen standard produkter har på hylderne. Det er i den gruppe jeg selv befinder mig mest i.
Jeg tager altid udgangspunkt i den enkelte kunde, og forlanger normalt, at der udføres ordentlige markeds- og konurrentanalyser inden en strategi og implementeringsplan vedtages (med mindre kunden selv har lavet det i forvejen). Det er lidt tungere, og uomtvisteligt mere omfattende økonomisk, men det virker også bedre – særligt for store virksomheder, der har meget på spil. Men for små og mindre virksomheder kan det godt være et helt urealistisk overkill. Omkostningerne står simpelthen ikke mål med den potentielle indtjening for de mindre virksomheder.
Andre kundetilpassede SEO-løsninger
Midt imellem de to yderpunkter findes en række mere simple konsulentydelser og delvist standardiserede produkter og services. Og dem er der mange af. En stor del af dem er ganske glimrende for mindre virksomheder, websites der ikke er så komplekse og bancher og markeder, hvor konkurrencen ikke er så stor.
I mine firmaer deMib.com og RedZoneGlobal tilbyder vi bl.a. den type produkter og services. Nogle af disse produkter er i princippet standardiserede løsninger, men til forskel fra telesalgsvirksomhederne, prøver vi ikke at prakke de samme løsninger på alle kunder. Det er nemlig langt fra alle standardprodukter, alle virksomheder kan få glæde af.
Nogle delvist standardiserede produkter baserer sig på teknik, og andre på strategier. Det er særligt de teknisk standardiserede systemer man bør være på vagt overfor. Flere af disse systemer indeholder alvorlige risici for kunden. Det vil typisk være systemer, hvor der produceres en større mængde optimerede sider, som kunden herefter får udleveret til placering på sit eget website. Eller, det kan være såkaldte “SEO-moduler” til eksisterende shopping- eller content management systemer (CMS).
SEO risikoevaluering
Som nævnt ovenfor kan der være alvorlige risici for kunderne ved brug af teknisk standardiserede systemer. Det primære problem er, at sådanne systemer som regel ikke lever op til søgemaskinernes krav, og dermed kan man risikere, at søgemaskinerne smider det site ud, som siderne ligger på. Hvis siderne placeres på kundens eget website, eller ligefrem er en integreret del af det publiceringssystem der anvendes, ramme udelukkelsen således kundens eget website. Og det var jo bestemt ikke meningen.
Inden man vælger en sådan løsning kan det derfor anbefales, at der laves en ordentlig risikoevaluering først. Desværre er der ikke ret mange SEO-virksomheder, som faktisk tilbyder ordentlige risikoevalueringer af deres eller andres løsninger. Alt for mange afviser spørgsmål om risiko med svar som “der er 1000 kunder som bruger det, så der kan ingen risiko være” eller “mange store virksomheder benytter dette system, så det er ikke farligt”. Sådanne svar er desværre ikke gode nok!
Det er netop det faktum at mange kunder benytter det samme standardiserede tekniske system der gør dem så farlige! For hvis søgemaskinerne først finder problemer hos en enkelt kunde der benytter systemet, kan søgemaskinerne oftest finde frem til alle dem der benytter samme system og så sker det at de alle smides ud på en gang.
Det er desværre for omfattende, i dette indlæg, at komme ind på de mange konkrete risici, og en nærmere gennemgang af hvordan man vurdere risici ved et bestemt produkt, eller hvordan man kan reducere risici for sig selv. Men det vil jeg muligvis komme tilbage til i et senere indlæg. Jeg kan dog anbefale at du altid spørger din leverandør om mullige risici ved det produkt de forsøger at sælge dig, og hvis deres forklaring ikke lyder troværdig så lad være med at købe det. Tjek evt. ogsaå hvad folk skriver om systemet i offentlige debatter og nyhedsgrupper, eller spørg andre eksperter i markedet.
Afregningsmodeller for SEO
Der afregnes på mange forskellige måder i branchen. I den tungere ende afregnes konsuleneter, som undertegnede, normalt med en timepris eller projektpris. Der afregnes for den tid der bruges. For de delvist og fuldt ud standardiserede produkter er priserne som regel faste. Man betaler for de produkt man får.
Begge ovenstående afregningsformer er dog helt uafhængig af, hvor godt det faktisk virker for den enkelte kunde. Min timepris er den samme, uanset hvor meget din virksomhed kommer til at tjene på det, og et standardiseret produkt koster det produktet nu engang koster. Men der er også en tredie løsning: Performancebaseret aftaler!
Med en performancebaseret afregning betaler du helt eller delvist for effekten af den markedsføring i søgemaskiner der laves. Der afregnes typisk på et af disse niveauer:
- Betaling for ranking (Pay Per Rank)
Dette er en meget, meget dårlig model, som jeg stærkt vil anbefale at du holde dig helt væk fra. Erfaringerne i markedet har vist, at denne model ubetinget er den, som skaber flest konflikter mellem kunde og leverandør. De to største problemer med denne model er, at det dels er umuligt at lave ordentlige objektive målinger af rankings og dels at rankings i sig selv intet fortæller om den værdi du, som kunde, får. - Betaling for besøg (Pay Per Click – PPC))
Denne model er den mest udbredte og kendes også fra PPC-søgemaskiner som Google AdWords. Det er efter min mening en god model, da den er forholdsvis let at måle ovjektivt, og fordi de besøg der afregnes for faktisk har en reel værdi for dig, som kunde. - Betaling for konverteringer (Pay Per Action – CPA)
Denne model tilbydes ikke af så mange SEO-virksomheder i markedet. Men, for mit eget vedkommende er det faktisk denne model som vi satser mest på og flere og flere af de projekter vi går ind i afregnes på denne måde. Med denne model sikres kunden, at der kun afregnes når der faktisk sker en action (typisk et salg) som har en direkte målbar værdi. - Betaling med ejerskab (Pay Per Equity – PPE)
Denne model er ret ny, og kun ganske få SEO-virksomheder i hele verden arbejder på denne måde. Personligt satser jeg, sammen med ovenstående model, meget på denne type af løsninger. Med denne model afregnes der hverken for rankings, trafik eller konverteringer, men i stedet for med en andel af virksomheden. De er kun ganske få virksomheder denne model egner sig til, og jeg skal være ærlig at sige, at jeg i hvert fald er yderst selektiv. Men, for de rette parter er der ingen tivl om, at denne model er en af de stærkeste da min (søgemaskineekspertens) interesse i virksomheden er 100% identisk med de andre ejeres.
Grosen Friis skriver
Helt enig… Direkte teleseoalg er at sammenligne med direkte salg af komplicerede maskiner til produktion af spegepølser, hvor model 1 kan producerer den alm. spegepølse og model 2 guld spegepølsen 😉
/Grosen Friis
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, generelt hader jeg personligt telesælgere af enhver art, men der er da bestemt produkter som egner sig mindre godt til det end andre. SEO er et godt eksempel på noget som jeg mener telesalg egner sig rigtig skidt til (set fra kundens og markedets side), hvorimod en standardiseret vare som f.eks. et avisabnnement nok egner sig bedre.
Men, som sagt hader jeg personligt telesælgere af et godt hjerte, lige meget hvad de så iøvrigt prøver at sælge. JEG køber når JEG har lyst til det – ikke når det lige passer ind i en tilfældig telesælgers hverdag. Og jeg køber KUN produkter over telefonen, som jeg i forvejen har researchet og fundet en levrandør på, som jeg gerne vil handle med – og så er det MIG der ringer, når det passer MIG.
Tommy Frøkjær skriver
Fin, og overraskende lang, indlæg 🙂
Jeg mener dog at PPC, skal være omfattet af nogle klare regler om hvordan de besøgende forsøges skaffet. PPC er jo det samme som telefonsælgerne sælger, besøgende med en fast pris per besøgende (ofte deres udgifter til AdWords x 3).
Grosen Friis skriver
Jeg kan følge Dig meget langt, men jeg kan dog godt acceptere telesalg når det er B2B. Dog har annoncehajer forplumret telesalg meget, og ødelagt det for dem som har et seriøst ærinde!
Men en ting jeg SLET SLET IKKE kan forstå er tilladt, er telesalg til private, at man må ringe til private og sælge avisabonnementer, bøger og forsikringer er mig en gåde? Ikke mindst når man ikke må sælge biler, børster og rengøringsmidler via telefonen! Jeg håber en dag, at det bliver total forbudt at ringe til private med salg for øje, uanset hvilket produkt det så end drejer sig om!
/Grosen Friis
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg kan heller ikke acceptere B2B telesalg – både fordi jeg synes det er en ekstremt forstyrrende salgsmetode og fordi telesælgere generelt er nogle løgnere uden noget som helst andet mål end bare at sælge. Min arbejdsdag er for vigtig til at spilde tiden på den slags. Dertil komer, at produkterne de sælger normalt er noget lort.
Et andet problem med det tilladte B2B telesalg er, at mange mindre virksomhedsejere som jeg, kun benytter et telefonnummer – til både privat og virksomhed, og jeg ønsker ikke hemmeligt nummer. Dermed ringer de reeelt set til mig privat på alle mullige tider.
Ialle fald, i forhold til SEO er jeg ret sikker i min sag – det der sælges via telesalg er i bedste fald ubrugeligt, i værste fald direkte bedragerisk.
Grosen Friis skriver
Hej Mikkel
Du må virkelig have været udsat for mange og meget pågående og urimelige sælgere via telefonen og den slags er naturligvis spild af tid og til stor irritation.
Jeg har ikke været udsat for ret meget telesalg i min tid som selvstændig, men jeg har også gjort alt for IKKE at stå i en eneste telefonbog eller lign., for den slags tror jeg nemlig ikke skaffer en eneste kunde, det skaffer kun telesælgere 😉
Jeg er enig med Dig i at SEO services er alt for komplicert til at kunne sælges via tlf. (Spegepølsen om igen 😉 ) Man kan højst høre om en potentiel kunde har lyst til et møde, hvor man kan høre nærmere om denne potentielle kundes nuværende situation og ønsker, og så derefter vurdere, om man kan hjælpe den pågældende kunde eller ej!
/Grosen Friis
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er forskel på mødebooking og telesalg – omend begge dele godt kan virke lige forstyrrende 🙂
Grosen Friis skriver
Hej Mikkel
He he, ja lige præcis, der er forskel på mødebooking og telesalg!
Jeg ser mødebooking som en acceptabel måde at få skabt en salgskontakt på på B2B markedet, mens telesalg næsten aldrig kan give en kunde tilstrækkelig information og tid til at vurdere værdien af en vare/ydelse. Telesalg på B2B markedet skal dog ikke forbydes, for indenfor erhvervslivet mener jeg man må forvente en vis portion fornuft og eftertænksomhed hos den der bliver “ringet op”. Men jeg mener at al form for forsøg på salg via telefonen på B2C markedet ikke skal være tilladt!
Jeg kunne godt finde på at sige ja-tak til et salgsmøde, men jeg siger konsekvent altid pænt nej-tak til direkte telesalg, for jeg føler mig faktisk aldrig 100% tilstrækkeligt klædt på til at kunne vurdere kvaliteten af en vare/ydelse der sælges på denne måde, og derudover så undgår jeg også at ryge i kløerne på en annoncehaj.
/Grosen Friis
Sørensen skriver
Du skriver, at du vil komme ind på risikovurdering i et senere indlæg – det glæder jeg mig til!
Samtidig indikerer dit nuværende indlæg dog allerede inden da, at det helt katastofale er, hvis diverse standardprodukter bruges på kundens eget site. Kan jeg få dig til her i kommentarerne blot at sige et par ord om, hvorvidt man efter din erfaring er 100% på den sikre side, hvis man bruger et uafhængigt site, som det ser ud p.t…?
Takker! 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Sørensen, det er ikke helt nok at sitet er uafhængigt – alle foot prints skal være fjernt, så der ikke er nogen objektiv forbindelse mellem de to sites. Hvis det gøres ordentligt er du så godt som 100% sikker, og skulle tingene pludselig ændre sig kan du jo bare “reverse” kampagnen (det vil sige, hvis et eksternt site kan skade det site der peges på, peger du det blot hen på dine konkurrenter frem for dig selv hehe – men, det er som sagt aldrig sket endnu)
Tommy Frøkjær skriver
Hvis man kan komme med ønsker til emner(?), vil jeg da også lige kaste en bold i luften som dig, Marcus eller en af jer andre SEO-bloggere gerne må gribe:
Hvilke løfter er mest objektiv/fair/tilladt at give en potentiel kunde?
Jeg synes at der bliver rakket ned på firmaer, der lover gode positioner, mere trafik, etc. Jeg tror ikke jeg har hørt én eneste type løfte man kan give, uden at andre SEO’er synes man er useriøs… omvendt er det jo svært, at overtale en kunde med et løfte om “at man vil arbejde for sagen” 😀
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg giver normalt 3 typer af løfter:
1) Jeg arbejder på timepris – og du betaler for den tid jeg bruger (ganske som en revisor, advokat, tømrer eller så meget andet). Om du tror jeg er dygtig nok eller ej er din opgave, som kunde, at vurdere.
2) Jeg arbejder på klik-basis – i det tilfælde betaler kunden kun for de besøg der genereres af min indsats. Det er rimelig konkret garanti
3) Og en endnu mere værdigfuld garanti er, når jeg arbejder på affiliate-basis, hvor jeg kun får betaling når der faktisk gennemføres en handel.
Jeg plejer ikke at have problemer med hverken mine løfter eller at leve op til dem.
Marcel Fuursted skriver
Mon ikke du mener Marcel, og ikke Marcus? 😀 Selv om der er mange der kalder mig Marcus. også selvom det står i min signatur 😉 Hehe
Tommy Frøkjær skriver
Hov hov, ikke snakke uden om! Jeg spurgte om hvilke løfter du giver kunderne, ikke hvad du hed ;o)
Marcel Fuursted skriver
Man behøver ikke give løfter i de tilfælde man arbejder performance based 😉 Og ellers vil jeg sige det samme som Mikkel. Du betaler for den tid du bruger mig. Det eneste jeg kan love er hjerteblod. Vi knokler for kunden…
Men når man er på besøg hos kunder hører man mange sjove ting. En fælles “bekendt” for os alle havde også aflagt én af disse kunder, jeg besøgte i Kbh idag, et lille besøg. Og samtalen var gået på SEO. Denne fælles “bekendte” havde så sagt til kunden, at han kunne det hele, og opgaven ville koste 40-50.000. Dertil havde kunden spurgt til en performance based aftale, hvor den fælles “bekendte” svarede: “Jeg er for god til at arbejde performance based!”
Jeg må nok indrømme, at jeg glæder mig til den dag, hvor jeg bliver så god, at jeg ikke længere skal lave performance based aftaler fordi jeg er så dygtig, at jeg kan nøjes med at fakturere meget mindre og give kunden tilsvarende 😀 Men skidt nu med det… Hehe
Kurt Moskjær Andersen skriver
Rigtig godt indlæg, Mikkel.
På vegne af kunder er vi også blevet kontaktet af telesælgere, der ville sælge Adwords-kampagner. Næsten samstemmende for alle gælder, at de påstår enten at være ansat hos Google eller have specielle aftaler som gør, at de kan lave en fordelagtig kampagne for kunderne. At kunderne så kan have svært ved at sige nej, kan man egentlig ikke fortænke dem i, hvis man tager alt hvad telesælgerne siger for gode varer.