SEO prioritering – lær hvordan du prioriterer dit SEO-arbejde
En af de største (og desværre meget oversete) udfordringer ved SEO er, at prioritere arbejdet. Måske ved du allerede en del om de mange ting du kan gøre for, at søgemaskine-optimere dit website – lige fra de mange tekniske forbedringer der kan laves, udbygning og optimering af dit indhold, linkbuilding og social synlighed. Der er uendeligt mange ting du kan gøre for at optimere dit website.
Men det er bare ikke alle ting der har lige stor effekt, og nogle ting er indbyrdes afhænge. Noget er “must have” og andet er “nice to have”.
Men hvordan prioriterer du så alle de mange ting du kan gøre for, at optimere dit website? Det er jo praktisk umuligt, at lave det hele på en gang. Hvor skal du starte og hvor skal du ende?
Jeg har gennem de sidste 10 år udviklet en SEO-prioriteringsmodel, som fungerer rigtig godt. I dette indlæg vil jeg forklare, hvordan den virker …
3-punkts plan for prioritering af din SEO
Der er 3 punkter i mit system for prioritering af arbejdet med SEO:
- Lav en liste over alt hvad der kan gøres
- Vurder alle issues på en 3-punkt skala
- Vurdér “nice to have” issues på en 5-punkt skala
Det er meget vigtigt, at du er meget omhyggelig med hvert enkelt punkt i planen og følger den nøje. Det kræver naturligvis en vis viden om SEO at lave de nødvendige analyser og vurderinger, og det kan godt tage et stykke tid. Til gengæld ender du så op med en plan for hvordan du skal gribe arbejdet med SEO an, som vil give dig langt bedre resultater, hurtigere og med meget færre resurser end ellers. En professionel SEO-prioritering bygget på objektive kriterier.
Nedenfor vil jeg gennemgå de 3 punkter i planen lidt mere detaljeret …
Punkt 1: Lav en liste over alt hvad der kan gøres
Det første skridt er, at få et samlet overblik over, alle de ting du potentielt set kunne gøre for at søgemaskine-optimere dit website. Det kan godt gå hen og blive en meget lang liste!
Jeg plejer at starte med, at inddele alle punkter efter en simpel pyramide-model.
Nederst i pyramiden har du det tekniske fundament. Det er alle de ting der har med din infrastruktur, website-arkitektur, URL-formater, kodning osv, at gøre. Jeg sammenligner det ofte med fundamentet til et hus. Hvis ikke fundamentet er lagt godt og solidt risikerer du, at huset på et tidspunkt braser sammen. Til gengæld er det meste af det nogle ret statiske forhold – når først det er på plads, når først et solidt fundament er lagt, kan du trygt arbejde videre med overbygningen.
Det næste niveau i SEO-pyramiden er indhold. Det handler både om mængden af indhold, typen af indhold, brugergenereret indhold, eget-genereret indhold, indhold udefra, indholdsformater, opdateringsfrekvenser osv.
Det sidste niveau i pryramiden er det jeg kalder “P&Q” – en forkortelse for “Popularity & Quality” (popularitet og kvalitet). Selvom det i pyramidemodellen godt kan se ud somom, dette blot er en ubetydelige lille pyntefigur på toppen af kransekagen skal du ikke tage fejl: Dette punkt er ekstremt vigtigt! Punktet dækker over både linkpopularitet og social synlighed men også de mange nye faktorer Google er begyndt at se på, der samlet set handler om, hvordan brugerne opfatter dit website, hvor lang tid de bruger på det, hvor mange der putter varer i kurven, hvor let det er at identificere dit firma osv. Det er efterhånden en meget kompleks samling af parametre. Men som sagt, meget, meget vigtige, at have helt styr på!
Hvis du har brug for lidt mere inspiration til din liste kan jeg anbefale, at du tager et kig på The Periodic Table of SEO Ranking Factors. Det er en forholdsvis komplet samling af ranking-faktorer, grupperet og prioriteret. Det kan godt virke lidt uoverskueligt, når du starter med at kigge på den, men prøv at bruge et par minutter og læs hjælpeteksterne, så skulle det gerne begynde at give lidt mening.
Punkt 2: Vurder alle issues på en 3-punkt skala
Når du har et samlet overblik over alle de faktorer, som du vil medtage i dine videre analyser skal du igang med at analysere dit website og dit marked med udgangspunkt i denne liste. For hvert enkelt punkt skal du nu vurdere om det falder indenfor en af følgende 3 kategorier:
- GRØN: Der er ingen problemer – alt er som det skal være
- RØD: Der er et alvorligt problem, som har højeste prioritet (Must Have)
- GUL: Der er et problem som du bør gøre noget ved (Nice to Have)
Den grønne og den røde kategori er ikke så svære, at forholde sig til. De grønne punkter er de ting, som er perfekte som de er. Du har forhåbentligt nogle af disse punkter. De røde punkter er de ting, som du skal gøre noget ved med det samme – hvis ikke de ordnes kommer du ikke videre. Det kan f.eks. være alvorlige indekseringsbarrierer, spam, manglende indhold eller slet ingen links.
Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan et lille udsnit af en sådan gennemgang kan ende med at se ud:
Så er der alle de gule punkter tilbage – og dem har du garanteret en del af. Det har de fleste sites. Det er alle de ting, som du kan gøre lidt bedre end de er i dag. Der hvor der er plads til optimering. Det er “Nice to Have’s”. Det er de gule punkter vi skal have prioriteret som punkt 3 i vores prioriterings-plan …
Punkt 3: Vurdér “nice to have” issues på en 5-punkt skala
Når de gule punkter skal prioriteres ser jeg på tre forskellige forhold:
- Hvor stor effekt det forventes at have
- Hvor lang tid det forventes at tage før effekten slår igennem
- Hvor mange resurser der skal afsættes for at implementere forbedringerne
Jeg vurderer de tre punkter på en 5-punkt skala:
- Meget lille effekt. Meget resurse- og tids-intensiv
- Lille effekt. Forholdsvis resurse- og tids-intensiv
- OK effekt. Ikke så resurse- og tids-intensiv
- God effekt. Mindre resurse- og tids-intensiv
- Meget god effekt. Meget lidt resurse- og tids-intensiv
Jeg gemmer alle disse informationer i et regneark og udregner en samlet sum på tværs af de tre punkter ved at gange dem med hinanden. Den maksimale sum et punkt kan opnå er således 125 (5 x 5 x 5) – det er for punkter med en meget høj effekt, en meget hurtig virkning og et meget lille resurseforbrug. I den anden ende af skalaen kan et punkt som minimum få 1 point (1 x 1 x 1) – det er for punkter med en meget lille effekt, som det tager lang tid for at virke og som kræver en masse resurser at implementere.
Derimellem er der naturligvis mange varianter – de fleste punkter vll ligge et godt stykke over 1 (f.eks. 3 x 3 x 2 = 18) og forholdsvis få vil få den maksimale score på 125.
Når du har lavet alle dine vurderinger og samlet det hele sammen i dit regneark, så har du en færdig facitliste for dine prioriteringer af alle de gule (Nice to Have) punkter. Du kan så vælge udelukkende at sortere listen efter den samlede sum – og så bare gå i gang fra toppen af, men du kan også vælge at prioritere effekten, tiden eller resurseforbruget højere, hvis du er ude efter hurtigere resultater eller, hvis du har mangel på resurser.
I alle fald har du med denne prioriterings-model et objektivt grundlag for at prioritere alle dine Nice to Have punkter, så det ikke bare bliver tilfældigheder der afgører, hvor du starter og hvor du ender.
Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan en lille bid af dit færdige regneark kan se ud.
SEO-prioritering tager tid og kræver viden!
Som du næsten kan regne ud, når du har læst ovenstående, kræver det en del viden og en masse tid, at lave en god og så objektiv som mulig prioritering af dit SEO-arbejde.
Først og fremmest skal du kende alle de faktorer, som du bør overveje at gøre noget ved, herefter skal du kunne analysere i hvilken grad de er på plads i dag, og til sidste skal du lave 5-punkt vurderingen af alle de gule faktorer. Jo mere viden du har om SEO, jo mere præcist kan du lave dette.
Hvis du synes det virker alt for uoverskueligt kan jeg og mit team på demib.com naturligvis hjælpe dig med det. Vi har lavet hundredevis af denne type analyser for alverdens websites.
Michael Oxkjær skriver
Du går da helt amok med super fede blogindlæg i øjeblikket, det er jo helt vildt 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tusind tak, Michael 🙂
Ja, efter jeg fik det nye design på bloggen på plads er jeg bare blevet enormt inspireret til at få lukket en masse ting ud – det er vist lidt en boble der er gået hul på. Der er meget mere på vej …
Michael Oxkjær skriver
Det ser jeg frem til, og måske man skulle overveje nogle ændringer på sin egen hjemmeside hvis det giver den form for motivation 🙂
Meget af det du skriver har jeg jo stiftet bekendskab med på Masterclass, men det er fedt lige at få det frisket op og holde én oppe på beatet 🙂
Henrik skriver
Hej.
Tak for godt indlæg.
Hvad mener du med “hvor let det er at identificere dit firma” ? Mener du online reputation?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, det jeg mener er, at det skal være let for Google at læse navn, adresse og andre kontaktinformationer til dit firma. Hvis ikke de kan læse det mistænker de, at dine besøgende heller ikke kan – og websites der ikke tydeligt fortæller hvem de er, er ofte nogle skumle/dårligere websites at handle med, så derfor er det med til (i dag) at give dårligere rankings.
Søren Kottal skriver
Godt skrevet og meget brugbart indlæg. Tak skal du have!
Det ser ud som en god model for prioritering af opgaver, ikke bare for SEO, men også generelt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Den sidste del af modellen – 5-punkt skalaen, har jeg gennem årene fine-tunet sammen med bl.a. min gode ven Bryan Eisenberg, som også bruger den i sit arbejde med konverteringsoptimering. Og den er, som du også nævner, sikkert brugbar i mange andre sammenhænge også. Det er en rigtig god model til objektiv prioritering.
Skrotbil skriver
Meget God Service 🙂
Skrotpræmie skriver
Tak for deling