SEO af passwordbeskyttede websites
I forbindelse med dagbladenes planer om, at indføre en “betalingsring” omkring større dele af deres online aviser synes jeg det var aktuelt, at skrive lidt om, hvordan man kan lave SEO på et passwordbeskyttet website. For det er faktisk muligt. Men det er ikke helt uden udfordringer og begrænsinger.
Som udganspunkt er det naturligvis mest logisk, at Google skal kunne få adgang til dit website, hvis du ønsker, at få det crawlet og indekseret. Så hvis du passwordbeskytter dit website, eller dele af det, som det er planen at dagbladene nu vil gøre, så vil Google ikke kunne få adgang til det og så er der intet at indeksere, intet at ranke og du mister al din (gratis) søgem,askinetrafik. Logisk nok.
Det er dog ikke hele sandheden, men tilbage til det om lidt.
Dagbladene henter i dag en meget stor del af deres besøgende fra netop Google og det vil derfor være et hårdt slag for dem, hvis de mister al den (gratis) trafik. Så det tror jeg ikke de er så interesserede i.
Der kan også være andre websites, som fra starten af – eller på et tidspunkt, har eller får et helt legitimt behov for at passwordbeskytte hele eller dele af websitet. Hvis du har, eller får, sådan et website, så er det nu du skal spidse ører …
For, det behøver som sagt ikke at blive søgemaskine-døden for et website, hvis det passwordbeskyttes. Der findes et par brugbare muligheder for at søgemaskineoptimere selv passwordbeskyttede websites. Men det er vigtigt, at du vælger den rrigtige model og holder tungen lige i munden, når du implementerer din løsning. For hvis du fejler det mindste går det helt galt.
De tre muligheder, som jeg vil gennemgå i dette indlæg er:
- Google First Click Free (FCF)
- Delvis visning af passwordbeskyttede sider
- Cloaking
Google First Click Free (FCF)
Google First Click Free blev oprindeligt introduceret af Google som en særlig løsning til nyhedsmedier, men i dag kan alle, med de tekniske restriktioner der er, benytte sig af First Click Free programmet. Men det kræver, at du overholder de retningslinier, der gælder.
Google First Click Free er i princippet en form for legitim cloaking. Sider på dit website, som ellers er passwordbeskyttet giver du Google adgang til at crawle, ved at udelade dem af din passwordbeskyttelse. Så kan de indekseres og rankes.
Men for at få lov til at gøre dette skal du så til gengæld give de brugere der klikker sig ind fra en Google søgning lov til at se den første artikel (i sin helhed, altså ikke bare første side af flere, hvis den er opdelt). Vil den samme bruger så læse flere sider på dit website, så må du gerne præsentere brugeren for en betalingsside – en betalingsring.
Det er ekstremt vigtigt, at Google First Click Free implementeres på den korrekte måde, for hvis ikke du gør det, så risikerer du, at Google opfatter det som almindelig cloaking med de konsekvenser, som det kan have.
Delvis visning af passwordbeskyttede sider
Den anden løsning kræver ikke at du overholder nogle bestemte regler fra Google. Løsningen er sådan set meget enkel, og benyttes i stor stil af blandt andet betalings-websites med erotiske noveller.
Det du gør er, at du viser et kort uddrag af dine passwordbeskyttede sider – f.eks. første del af en artikel. Så har du en side, der kan indekseres med en overskrift og det hele. Hvis ellers ikke teksten er alt for kort, og i øvrigt har dine keywords med i den del der vises for alle, så er der gode chancer for at du kan få den til at ranke.
Hvis de besøgende så vil læse resten af artiklen, så kan du kræve at de betaler for det.
Da både Google og brugerne får det samme – begrænsede, indhold er der ingen SEO-risiko ved denne løsning.
Cloaking
Den sidste løsning jeg vil nævne i denne omgang er cloaking. Cloaking er en teknik, hvor du viser en version af dit indhold til søgemaskinernes robotter og en anden version til brugerne. I forhold til passwordbeskyttede sider, giver du således Google fri adgang, men kræver betaling af alle de brugere der kommer på besøg.
Google har en meget strikt politik imod cloaking, så hvis du benytter dig af denne metode er der derfor en risiko for, hvis Google opdager det, at du vil blive udelukket af deres indeks. Andre søgemaskiner har en knap så firkantet holdning til cloaking, men med Googles dominerende stilling på det danske marked er det bare ikke så brugbart.
Hvis du har et passwordbeskyttet website, eller påtænker at ændre hele eller dele af dit website til at være passwordbeskyttet vil jeg meget stærkt anbefale dig, at tage fat i en SEO-ekspert, som kan hjælpe dig med at vælge og implementere den rette løsning. Det kan som sagt meget let gå alvorligt galt, hvis du ikke gør det helt rigtigt. Jeg, og mit team på demib.com, kan naturligvis hjælpe dig, hvis du ønsker det. Smid en mail til mig på mikkel@demib.com, hvis det er aktuelt.
René Madsen skriver
Ja, det bliver spændende at se, hvorledes de vil løse dette problem i praksis.
Modellen med første klik gratis, den lyder umiddelbart god, men hvis brugerne er gode til at søge på Google og styre cookies, så vil der i teorien kunne læses flere artikler gratis i sin fulde ordlyd.
Hvis versionen med delvis visning af passwordbeskyttede sider anvendes, så må kun den synlige del, som brugerne ser indekseres af Googles crawlere, ellers vil der i Googles optik være tale om cloaking. Afhængigt af længden på disse udtræk kan der opnås gode placeringer på disse i resultatlisten.
Cloaking løsningen er nok ikke anbefalelsesværdig til kunder på disse platforme.
Frederik Hyldig skriver
Jeg kan også allerede se overskriften for mig: “Sådan undgår du at betale for at læse online aviser!”. Skulle nogle aviser vælge First Click Free som løsning, ville det være godt linkbait med en artikel, der beskriver hvordan 🙂
Joachim skriver
Uden lige at have undersøgt det yderligere, ved du så hvordan Google håndhæver FCF? Går ikke ud fra, at det er manuelt arbejde, så man skal vel på en eller anden måde “undersøges” af en robot. Har du erfaring med det?
Thea Straub skriver
Interessant artikel!
Cloaking er vel aldrig rigtig en anbefalelsesværdig løsning, men First Click Free lyder som en fornuftig model. Måske ikke for dagbladene, men for mange mindre virksomheder, hvor der ikke findes en offentlig interesse i at “snyde” sig til mere gratis indhold, og hvor målgruppen måske ikke er IT nørder, vil denne model formodentlig give de bedste resultater i Google – forudsat at den implementeres korrekt, naturligvis.
Christoffer Hauthorn skriver
Hvordan virker First Click Free? Kan jeg så bare lave en site:www.jp.dk søgning og så har jeg adgang til det hele? 🙂
Man kan naturligvis skifte IP gennem TOR-netværket eller lignende, hvis Google begrænser sig til 1 klik per IP-adresse.
Er der nogen som kan vise et eksempel på et site, der benytter sig af “First Click Free”-modellen? Jeg har selv overvejet disse problemstillinger ifht. at have et betalingssite, så det kunne være spændende at se hvordan det fungerer i praksis.
Mark Winther skriver
Cloaking kan vel aldrig anbefales? Som i aldrig på noget tidspunkt?
Iøvrigt genialt indlæg, ikke mindst fordi du har hele side 1 på din overskrift 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jo, cloaking kan skam godt anbefales i nogle situationer – f.eks. hvis du har en chef der insisterer på, at hele websitet SKAL være opbygget i Flash eller som ren grafik. Men der er også andre tilfælde – men det må jeg gå mere i dybden med i et andet indlæg 🙂
Mark Winther skriver
Men risikere du ikke stadig at google smider dig ud?
Sørensen skriver
Superspændende emne!
New York Times er i øvrigt en virkeligt interessant case, for dem af jer der selv er beskæftigede med nyhedsmedier på internettet.
Deres tilgang til den overordnede problemstilling med at indføre en “pay wall” er lærerig, interessant og så tilbyder den også et alternativ Mikkel ikke umiddelbart har med i sin ellers fremragende gennemgang.
Kort fortalt har NYT gjort det utroligt nemt at omgå deres “betalingsring”, hvilket givetvis har flere fordele. I denne forbindelse er den mest interessante, at Google må antages at kunne omgå den. Derudover træder den først i kraft efter 20 sidevisninger, hvilket i harmoni med den “sløsede” sikkerhed burde gøre det en smal sag, at give Googles crawlere adgang til alt indhold på sitet.
Om NYT så kan tjene penge på deres model og om den kan overføres til det danske marked er spørgsmål, vi stadigvæk venter på at få besvaret. Men under alle omstændigheder er det et utroligt interessant spin på hele konceptet med premium indhold på nettet.