Udtynding i det danske SEO Marked
På trods af at det går fabelagtigt godt i SEO-branchen, sådan generelt, er det bemærkelsesværdigt hvor meget der er blevet tyndet ud i leverandørerne de sidste par måneder.
Først meddelte det Nordjyske selskab Refocus at de går konkurs, og forleden dag blev Addvisors så opkøbt af Notabene. Begge selskaber var ellers forholdsvis markante på det danske marked, men som selvstændige leverandører kommer vi nok ikke til at se dem mere – er mit gæt.
Om der så vil opstå nye selskaber i kølevandet på dem der er “forsvundet” ud af markedet, eller om det blot vil blive absoberet af de andre spillere er svært at sige. For mit eget vedkommende oplever jeg dog, at hver gang et selskab lukker ned, eller bliver overtaget af andre, så får vi nye kunder i min butik. Så jeg brokker mig ikke 🙂
For branchen som helhed er det nok heller ikke så dårligt med lidt færre, mere seriøse og permanente virksomheder. Det giver tryghed for kunderne og dermed give grobund for en endnu større vækst for de leverandører, der fortsat er tilbage.
Rosenstand skriver
Ja – udviklingen det seneste års tid har unægtelig vendt op og ned på mange ting for os. Vi oplever også, at der kommer nye kunder til, hver gang der sker opkøb. Måske ud fra devisen om at det er sjovere at være en stor fisk i en lille dam end en lille fisk i en stor dam?
Er prisen høj nok, er alt jo til salg – og de mange salg p.t. behøver ikke hænge sammen med så meget andet end netop det…
Du har ret i, at det er paradoksalt med en konkurs i branchens suveræne glansperiode. Alle gode SEO’ere kan jo vælge og vrage mellem kunderne, og ventelisterne vokser. Men så’n er der jo så meget, der kan undre…
Jeg tror bestemt, vi vil se nye selskaber og markante spillere på markedet. Der er mange “boblere” derude, og når de har fået tørret hvalpefedtet af, får vi nok bank. Men det er også OK.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Er prisen høj nok, er alt jo til salg
Det oplever jeg bestemt ikke altid. Specielt indenfor de kreative brancher har jeg oplevet at penge ikke åbner alle døre. F.eks. har jeg oplevet bands der kunne sælge deres musik til reklamer for meget store penge, men lige meget hvad beløbet var sagde de nej. Forklaringen her er, at kunsterisk integritet sjældent er til salg.
Jeg tror også godt Microsoft ville have købt hele Facebook nu, men der var ingen pris tilsyneladende høj nok (personligt ville jeg dog nok have sagt – OK, hvis mit firma er 80 milliarder værd nu, så stik mig 40 kontant, så smutter jeg :))
Der er også mange andre ting der ikke er til salg. Lige meget hvor meget du betalte mig ville du f.eks. ikke få lov at have sex med min kone 🙂
Så nej, ikke alting er til salg.
> de har fået tørret hvalpefedtet af, får vi nok bank.
Det har jeg hørt i mange år, men faktisk oplever jeg det personligt omvendt – min possition i markedet styrkes og cementeres år for år. Men det kommer naturligvis ikke uden at kæmpe. Fidusen er, at rent strategisk har jeg – eller andre der allerede er “på toppen”, den kæmpe fordel, at det kræver væsentligt færre kræfter et forsvare en possition end det gør at angribe den. Det er simpel matematik og militær strategi. Men det er klart, at hvis man bare læner sig tilbage og intet gør for at forsvare sin possition i et marked, så kan andre naturligvis godt snuppe den.
> Du har ret i, at det er paradoksalt med en konkurs i branchens suveræne glansperiode.
Ja, helt bestemt! Jeg kan sagtens forstå at man sælger sin virksomhed, som Addvisors har gjort – det er jo et aktivt valg, men en konkurs i denne branche lige nu er sgu lidt underligt …
Hans-Henrik Hansen skriver
Det er vildt nok.
Jeg har ikke engang fået hjemmesiden op at køre endnu, men har rigtig travlt 🙂
40 milliarder: solgt!
Michael skriver
Nogen der ved om ReFocus faktisk er gået konkurs?
Har set tråden på amino, men kan ikke finde nogen informationer hverken på cvr.dk, kob.dk eller statstidende.dk omkring det skulle være rigtigt. Eneste er som sagt tråden på amino, hvor at Kenneth Kromann udtaler sig omkring de er indgået konkurs i et indlæg d. 13-11 (http://www.amino.dk/forums/p/24443/169628.aspx#169628) men burde det tage så lang tid? Vi har d. 25-11 nu, og såvidt jeg ved tager en konkursbegæring ikke så lang tid? Men er ikke 100% sikkert, undrede mig bare lidt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg ved det faktisk ikke, Michael, men når direktøren fra et aktieselskab offentligt udtaler at de vil gå konkurs, så må man gå ud fra at det er korrekt. Jeg kan dårligt forstille mig de ville sige det, hvis det ikke passer.
Michael skriver
Nej nok ikke lige den fedeste PR at få ud hvis man ikke mener det, synes bare det er meget underligt det ikke er opgjort et sted endnu at de faktisk ER gået konkurs. Ved ikke hvad de kan få ud af med den udtalelse med at de er gået konkurs, hvis de ikke faktisk er det. Mon der er en fidus med det hele, jeg kan bare ikke forstå det som sagt, kunne være nogle andre erhvervsfolk kunne forklare det.
Rosenstand skriver
Den med at få bank var nu også lidt ironisk… 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Den med at få bank var nu også lidt ironisk…
Får man blå mærker af ironisk bank? 🙂
Rosenstand skriver
Du ka’ lige stille an, næste gang vi ses – vente et par minutter – og så kigge dig i spejlet. Er du blå, er svaret JA. Er du stadig lidt nørdefarvet iklædt orange, kan du glæde dig over, at ironiske bank ikke giver blå mærker…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg ved ikke om jeg tør – du er så stor, og som du har set ved selvsyn er min krop ikke bygget til fysiske udfordringer 🙂
Henrik Stenmann skriver
En salgspris på kun 4.9 mio hvoraf 3.5 mio i cash og resten i aktier, som er båndlagte.
Kan man ikke undre sig over, at en virksomhed som Addvisors ikke har en højere salgspris. De har været på markedet siden 2001 og har i dag 8 medarbejdere.
De er på et vækstmarked, hvor de både arbejder med SEO og SEM i stor stil. Derfor er jeg meget overrasket over denne salgspris. Hvis man alene ser på omsætningen, så er den formentligt større end salgsprisen….
Hvad mener du Mikkel og Hr. Rosenstand I to sværvægtboksere.
I øvrigt er det også overraskende, at ReFocus ligefrem er gået konkurs “I disse tider”
Henrik Stenmann
Rosenstand skriver
Mikkel: Min mor lærte mig, at jeg ikke må slå på dem, der er mindre end mig. Så lad os holde os til det, vi efterhånden (med noget tilvænning) har fået lært godt: Verbale dueller med mening i!
Min mening om prisen for Addvisors? Uha – verden har lært mig, at der altid er mere end det, øjet ser. Blandt andet fremgår det af den officielle meddelelse, at Notabene overtager to medarbejdere. Så resten følger åbenbart ikke med…
Addvisors havde i 2006 et bruttooverskud på 4,8 mill. og en afkastningsgrad på 28 – resultat før skat på 1,6 mill.
Så det…
Henrik Stenmann skriver
Ja, det er jo lige det…
Deres bruttooverskud må så formodes, at være endnu højere i 2007 med mindre de har brugt alle pengene i LAS VEGAS :-). Men uanset hvad, så virker det underligt, at man sælger nu og til en pris på str. med bruttoresultatet fra 2006 giver ikke ligefrem mening.
Nåh men tak for og fordi du ikke slog løs… det må du vente med til på tirsdag i Holstebro, hvor jeg skal holde foredrag om AdWords. Glæder mig meget til at høre dig på IT-messen omkring SEO.
Henrik
Rosenstand skriver
Jeg slår altså ikke på dem, der opfører sig anstændigt – og så bestemmer man jo selv, om man vil være i den gruppe eller ej.
Mit indlæg på tirsdag er på bare en time, og det skal “sparke” dagen i gang, så det bliver nok mere generelt end “dybt”… Hmmm – måske burde jeg begynde at tænke lidt over, hvad jeg skal sige 🙂