SEO Kursus på udsalg! Det danske marked drukner i SEO Kurser …
I den seneste tid er der dukket en enorm mængde af nye SEO Kurser op. Et SEO Kursus kan bestemt være en god måde, at lære noget mere om SEO på – spørgsmålet er bare, om de mange SEO kurser der udbydes nu alle har en kvalitet, der kan forsvare den pris der tages for disse SEO kurser. Når jeg ser på de programmer der offentliggøres, og de undervisere der “prales” med, som “førende SEO eksperter” må jeg indrømme, at jeg har min tvivl …
Jeg har ikke tænkt mig i dette indlæg at pege fingre at bestemt SEO kurser. Du må selv lave din evaluering 🙂
Jeg vil dog påpege et par af de ting, som jeg undrer mig over, når jeg ser disse SEO kurser udbydt …
1) Hvem er SEO Eksperter?
Det kan man naturligvis altid diskutere. Men når jeg ser underviser, der for blot et par år siden selv sad på skolebænken som helt nybegyndere, blive markedsført som “førende SEO eksperter”, så synes jeg simpelt hen det stinker at snyd og bedrag. Man bliver ikke længere ekspert i SEO branchen på et par år!
2) Hvad indeholder det annoncerede SEO kursus?
Nogle af de SEO kurser jeg har set udbudt har hovedsageligt budt på undervisning i simpel opsætning af AdWords. Lad mig slå det fast: AdWords er ikke SEO! Andre SEO kurser beskrives som brede introduktioner til SEO, men glemmer så helt at programsætte nogle af de vigtigste ting – f.eks. linkbuilding, som ofte helt udelades. Teknisk SEO, SEO arkitektur udelades næsten altid. SEO uden linkbuilding er som en bil uden motor og hjul! At optimere tekster på et site, der slet ikke kan indekseres er komplet virkningsløst! At sælge den slags som et godt SEO kursus er simpelt hen ikke rimeligt … Det ligner i mine øjne det rene bedrag!
3) Får du en salgstale eller reel SEO undervisning?
Nogle kurser lugter langt væk af blot at være et salgsarrangement. Dette gælder særligt de SEO kurser, som så slet ikke ER SEO kurser, der i praksis har mest fokus på AdWords. Nogle gange prales der af, at en “rigtig Google person” kommer og holder oplæg. Hvis det er tilfældet, så VED du hvad du får – en salgstale, og ikke reel undervisning i, hvordan du udnytter systemet bedst.
4) Hvad koster SEO undervisningen?
Hvis du piller alle pauser, frokost osv fra – og de rene salgsoplæg, eller oplæg der ikke direkte har noget med SEO at gøre, hvor meget rigtyig SEO undervisning er der så tilbage? Prøv så at dividere prisen på SEO kurset med den tid. Nogler af de kurser jeg har set udbudt ender reelt set med en timepris på 500-1000 kr. pr. deltager – altså en pris der nærmere sig det du betaler for en personlig rådgivning. Til den pris skal det være nogel forbandede erfarne SEO eksperter der underviser (og det ser jge som sagt meget sjældent at det er). For mange vil det være langt bedre, at bruge pengene på f.eks. at købe min SEO bog og så supplere med nogle få rådgivnings/support timer hos en kvallificeret SEO ekspert.
5) Hvem udbyder SEO kurset?
En del af de kurser jeg har set annonceret udbydes af virksomheder, der i den grad har været tilbageholdende – ja ligefrem kritiske omkring SEO. Pludselig har de så set lyset, og så skal der fand’me tjenes penge på nogle SEO kurser. Det virker bare ikke troværdigt på mig. Dette kan så også hænge sammen med de undervisere de finder – for hvis udbyderne dels ikke ved så meget om SEO, og dels er mest fokuseret på selv at tjene penge på SEO kurset, ja, så ender de som regel ikke med de bedste undervisere.
Rosenstand skriver
Enig i hvert eneste ord – lige med undtagelse af det med din bog selvfølgelig 😉 Folk skal jo købe BÅDE din og min bog!
Spøg til side: Der mangler i uhyggelig grad ydmyghed over for det faktum, at SEO har “deep impact” på virksomheders indtjening. Og at deltagerne på et SEO kursus som oftest nærmest intet ved – og derfor sluger alt råt.
Jeg får også de invitationer til diverse kurser, som du nævner – og nogle af underviserne rådgiver faktuelt direkte skadeligt. Det er synd for dem, der lytter – og ikke specielt heldigt for vores branche.
Michael Kjeldsen skriver
Altså nu er det jo ikke for at provokere, men findes der brancher, hvor den slags IKKE sker? 😉
SEO er for mange stadig hokus-pokus, og hvor der er hokus-pokus, er der nemme penge at tjene…
SEO kursus dot net skriver
Nu kan vi jo ikke smide sider i toppen af søgeresultaterne hele tiden, så her er lige resultatet af dagens overspringshandling: http://www.seokursus.net – den uofficielle guide til dig der overvejer et SEO kursus… 😉
– Stefan
Henrik Blunck skriver
Det er fornuftigt at få en debat om hvad der virker, og hvad der ikke gør. For min egen del er jeg blevet forbavset over den positive effekt nogle helt tossede eksperimenter har haft. Tillad mig her at nævne bloggen ugensvitser på Blogspot. Jeg havde aldrig drømt om, at en blog uden selvstændigt domæne kunne komme til at score godt.
Men dér hjælper det så at tænke strategiske netværk. Når Google ejer Blogger er det klart, at Blogger prioriteres anderledes end andre blogdomæner. Ikke ALTID bedre, men i hvert fald lejlighedsvist et okay alternativ hvis ikke man vil ende med at smide hele indtjeningen i dusinvis af selvstændige domæner.
Subdomæner KAN have en værdi når de bruges rigtigt, og det er fair nok at påvise, at folk må se sig ordentligt for i stedet for at hoppe på det første de hører.
Tak for en god artikel. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Henrik, diskussionen i denne omgang er nu mere hvilke SEO kurser der er gode og hvilke der ikke er 🙂
Morten skriver
De fleste områder inden for IT har jo en eller anden form for certificering.
Det garanterer naturligvis ikke, at man er ekspert – men i det mindste må man forvente at den certificerede har et vist kendskab til det område, som han/hun beskæftiger sig med.
Nu er der jo ikke noget større firma i stil med Microsoft, Oracle, SAP osv. som er oplagt til SEO (da slet ikke Google) – men måske det var noget for jer, som rent faktisk er eksperter at udbyde en eller anden form for (international) certificering.
Det kunne være spændende.
Andreas Lolk skriver
@Morten
Hvordan skulle man kunne lade branchen stå for en certificering?
Hvad skulle være baggrund for denne certificering?
Hvem skulle stå for denne certificering? Skulle det være Thomas og Mikkel? Dvs. de to skulle bestemme hvilke konkurrenter de gerne ville “lukke” ind på markdet på den måde?..
Arh, det tror jeg nu ikke.. Brug nu den gamle metode med sund fornuft og ordentlig research. Så kan du ikke gå helt galt i byen..
Morten skriver
Hvis man endelig skulle lave en certificering, så skulle den jo nok være international. Og i første omgang ville det jo nok kræve en eller anden form for “Sammenslutning af SEO-eksperter” – som så skulle stå for certificeringen.
Om det så på nogen måde er realistisk i virkeligheden, er så en anden sag. Men det kan jo lade sig gøre indenfor andre brancher, sååå…
Og i øvrigt tror jeg nu ikke, at Thomas og Mikkel er specielt bange for konkurrence.
Som alt andet (Microsoft-konsulenter, database-eksperter osv.) er der stadig forskellige niveauer indenfor viden/erfaring. Men den lille webshop behøver jo nok heller ikke hyre hr. deMib til deres sikkert forholdsvis simple SEO-opgaver. Så længe de ved, at de får en kvalificeret rådgivning.
Og ja, certificering eller ej, så er sund fornuft, research osv. altid et must.
Rosenstand skriver
Tanken om en certificering er umiddelbart besnærende – men tænkes den igennem, er der huller.
De eneste, der reelt kunne forestå en sådan certificering, er søgemaskinerne (Google, Microsoft etc.). Og jeg tvivler på, at ret mange af de rigtige SEO’ere vil indgå i den pagt. Til forskel fra f.eks. Google Advretsing Qualified programmet, ville sådan en certificering med garanti indeholde paragraffer, der kunne sende os alle i fængsel i 800 år, hvis vi trådte på en enkelt guideline eller to. Ikke at vi kunne finde på det selvfølgelig – men det kunne jo ske ved et uheld 😉
Problemet helt generelt er ikke, at der er et stort udbud af mennesker og virksomheder, der gerne vil udføre SEO for andre. Problemet er, at en meget stor del af dem har et yderst romatisk forhold til sandheden om egen erfaring og kompetence.
De udbydere af f.eks. SEO kurser, der har fået Mikkel i blækhuset, er ikke konkurrenter til hverken ham eller jeg. Tværtimod: Deres arbejde og deres rådgivning giver os masser af ekstraarbejde, når det hele ramler og kastanjerne skal rages ud af ilden. Men faktisk er det ikke særligt fedt at slukke ildebrande i forhold til at brandsikre – men det er pokkers godt betalt.
Skulle Mikkel, jeg og nogle stykker andre være 100% egoistiske her, skulle vi blot tie stille. For der opstår hver eneste dag nye brandtomter, vi skal redde grundet udbydere af SEO, der tror, de kan gå på vandet – og så pludselig opdager, at bundgarnspælene er væk 😉
Men det er bare IKKE artigt at fremstille helt grønne i faget som førende eksperter – endsige bilde folk ind, at et to dages kursus kan erstatte 10-12 års erfaring, netværket med søgemaskinernes gode folk etc.
Og det er et tidsspilde at skulle forklare en webansvarlig i et dansk firma, at han IKKE kan tælle sine backlinks i Googles søgefelt, selvom han lige har læst i en paperback bog, at det kan man.
Og så er der da lidt faglig stolthed i det her også. Som branche er det da træls, at der render så mange rundt og rådgiver med alvorlig mine og ekspertkasket på om ting, der i allerbedste fald er uskadeligt og uvirksomt – men som desværre ofte har direkte negative konsekvenser med 6-7 cifrede tab til følge.
Som jeg skrev i 1. kommentar: Ydmyghed kan være et vigtigt værktøj, og er dte en virksomheds “liv på nettet”, man har i hænderne, er ydmyghed helt nødvendig.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der ER og HAR faktisk været flere som udbyder SEO certificering – men er der nogle af jer der kender disse certificeringer? OK, der ser i et af problemene 🙂
Bruce Clay, som jeg har kendt i mange år, er nok den der i længest tid har lavet en certificering. Men det er HANS certificering (hvilken han heller ikke lægger skjul på) og den er knyttet til HANS metoder, HANS etik, og HANS tools. Det er der sådan set ikike noget galt i – han er skam fin nok, men der er bare mange andre måder at lave effektiv SEO på en hans, og særligt hvis man arbejder i de mere konkurrenceprægede industrier, så dur Bruce’s lidt for over-etiske tilgang til det hele ikke rigtigt (og han ved det godt, for han var sel engang en mega-spammer :))
Jeg har ingen planer om en certifcering – og jeg gider bestemt ikke spilde min tid på at sidde i rundkreds med konkurrenterne for at blive enige om lavest fællesnævner. Jeg har prøvet – det er en håbløs opgave 🙂
Hvis jeg endelig skulle lave en certificering ville det blive lidt på samme måde som med Bruce – men på mine betingelser og dermed ville MIN certificering blive ligeså ensidig som Bruce Clays (bare på en anden måde …)
René skriver
Når talen falder på SEO kurser er der kommet mange udbydere til igennem de sidste 4 – 5 år. Der tilbydes endda kurser i SEO på aftenskole. ( hvilken professionel SEO ville undervise på aftenskole til nogle få hundrede kroner i timen? )
Der er mange der har lært lidt om titles og tags og tror det er her det sner.
Hvis man lige ser på nogle af de sider de selv praler med at have optimeret, lukker man ret hurtigt ned, for resultaterne er nedslående, mange fyldt med noget der ikke er så smart og forældede metoder. Normalt blander jeg mig ikke i hvad andre gør, det er et forhold imellem dem og deres kunder, men vil give Mikkel ret i der indenfor de sidste år er kommet rigtigt mange med SEO kasket på, i 1999 da vi startede op med SEO ( dengang Mikkels website var grøn ( farven) var der ikke så meget fokus på søgemaskiner og placeringer på disse, og der var ingen kurser, lige nu er der nogle der finder et område og syntes det kunne være spændende at rådgive indenfor, men holder livremmen når disse kurser udbydes? Og hvad undervises der i?
Man skal have lidt hår på brystet i dag for at kunne viderebringe en faktuel viden indenfor SEO, det kræver erfaring indenfor den måde søgemaskinerne fungerer på, og her skilles fårene fra bukkene ret hurtigt, det er ikke noget der giver søvnløse nætter her, for der er ikke tale om konkurrenter til den gamle garde, men de kunder der hopper på vognen er ude i et marked som kan de kan have svært ved at overskue.
Problemet for en virksomhed der sender deres webmaster på et sådan kursus og regner med når de kommer hjem springer virksomhedens hjemmeside op på Google på alle de søgeord de kan finde på, opdager ret hurtigt at sådan er verden nu engang ikke skruet sammen.
Alene opsætninger af rewrite rules, isapifiltre, viewstate flytninger, 301 problematikken, link sammensætningen, kodningsændringer og arkitektur mv. kræver test, test og knowhow for at kunne få et website helt i mål med SEO – og hvis underviseren kun læser op ad en bog og ikke kender noget til de faktuelle ting og har prøvet det selv i praksis på mange websites, er kursisterne ilde stedt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Noget af det sværeste ved SEO er, efter min mening, ikke de enkelte faglige områder – men det samlede overblik, og at kunne prioritere hvor der sættes ind, i forhold til markedet, de praktiske resurser til rådighed, organisatoriske begrænsinger osv.
En af mine meget gamle og gode veninder, Heather Loyd-Martin, svarede lige på en lignende snak på på Twitter …
“You’re SO right. Especially folks new to online marketing/SEO..That’s why so many of us work with/are strategists now. …”
Og der er jeg også meget endt – som strategi ekspert…
Man kan sagtens lære nogle konkrete ting på et kursus – skrive gode titler, lave keyword research, markedsundersøgelser, analysere konkurrenter, lave nogle links osv – men dels vil de færreste kurser komme hele vejen rundt, det er ikke sikkert det er de vigtigste ting der faktisk kommer med, og endnu værre, der mangler måske helt det overblik der kan føre til den rigtige strategi og prioritering.
Men det værste er måske i virkeligheden, at jeg næsten altid oplever lidt for unge og uerfarne SEO’ere nægter at tro på de langsigtede risici, der kan være med forskellige ting. F.eks. hører jeg igen og igen sådanne folk med undren i stemmen sige: Jamen, hvorfor ville Google dog anbefale webmastere at gøre XXX (f.eks. bruge cannonical-tags, no archive-tags, rel_NOFOLLOW osv), hvis det ikke er det bedste at gøre?
Konsekvenserne for dem der følger naive råd fra uerfarne SEO’ere, f.eks. på et SEO kursus, kan være meget alvorlige! Vi er mange, som utallige gange har set de sørgelige resultater af dårlige SEO-råd. Det kan have langt mere alvorlige konsekvenser for en online virksomhed (ja, enhver virksomhed i dag), at lave lort i SEO’en – end det er at fucke lidt op i f.eks. nogle Wordfiler efter et dårligt MS Word kursus.
Jesper skriver
Går det meste ikke op i at sælge bøger efterhånden?
Syntes ikke jeg læser et eneste indlæg hvor den ene eller anden bog ikke nævnes.
Jeg har hørt, at nogle af de kursus der udbydes, handler mere om at sælge bøger end give kursisterne noget brugbart med hjem
Per H Jørgensen skriver
Jeg deltog selv på et SEO kursus for et par år siden.
Med min viden i dag kan jeg se, at vi i høj grad kun “skimmede overfladen”. I det hele taget er det nok min holdning, at et 1-dags kursus ikke er af særlig høj værdi inden for et emne som SEO. Dels er emnet meget komplekst – så det for ukyndige kan være svært at få et overblik – dels er det faktiske arbejde med SEO et langstrakt og omfattende arbejde. Det kræver meget grundigt dokumentation man kan støtte sig til, som der bestemt ikke var noget af på kurset.
Jeg har købt begge de herrer Mikkel og Rosenstands bøger og mener, at det er en meget bedre løsning (nej, det er ikke for at fedte :-)). Netop fordi at det daglige arbejde med SEO for en som (heldigvis) også tænker på andet, kræver noget dokumentation at støtte sig til. Endelig er mængden af information i bøgerne langt, langt større end det man kan nå igennem på et dagskursus.
René skriver
Når der skal være tale om helhedsorienteret undervisning indenfor SEO, er det vigtigt at den person der holder kurset har forståelsen for de delelementer der indgår i en samlet pakke, her tænkes på risikovurderinger, planlægning af strategier, den tekniske side for at kunne levere noget brugbart i forhold til deltagerne på kurset.
Der kan være stor forskel på hvilken målgruppe i virksomheden disse kurser retter sig imod, er det ledelsen? Marketingsafdelingen? Eller programmører?
Faktum er i dag, som tidligere nævnt i flere indlæg, at der i mange sammenhænge er tale om personer/undervisere der ikke har lagt deres visitkort på søgemaskinerne og derfor formodentligt mangler helheden i det stof der formidles til deltagerne.
Det er selvfølgelig fordi SEO håndværket er et fagområde der er blevet meget populært for tiden. Alle har mere eller mindre en mening om dette spændende fag, og mange! selv helt unge personer har alle 10 – 15års erfaring indenfor faget ifølge egne udtalelser, der gik de i folkeskole, men det lyder nu meget godt når de andre SEO virksomheder siger de har det.
Det er forståeligt nok, at mange virksomheder ønsker mere viden om SEO og søger efter denne viden, de er ude i et marked hvor det er svært at skille de forskellige annoncer fra hinanden, når kurset skal planlægges, men faktum er, hvis forventningerne til, at man kommer hjem efter en eller to dage og revolutionerer verden med sine placeringer på søgemaskinerne, bliver man slemt skuffet.
Men for SEO branchen vil der opstå det samme fænomen som da teambuildings kurser, personlighedsudviklings kurser, blev populære for år tilbage, alle mulige virksomheder begyndte at poppe op og have varen på hylden, der var sågar eksempler på personlighedsudviklingskurser, hvor ikke psykologer begyndte at eksperimentere med sine kursusdeltagere, så de efterfølgende måtte have psykologhjælp i det etablerede system, efter en selvbestaltet lomme psykolog på kurset havde været i gang med sine teorier ( TDC sagen ).
Det viser bare at inden for alle fagområder der har en nyhedsværdi, vil være virksomheder der kaster sig over denne mulighed for indtjening, der vil nok ikke være meget at stille op, men konkurrence til den gamle garde er de ikke, og ej heller en trussel, da de virksomheder der vil være på placeret godt og have en online strategi ved godt hvor de kan få den, og det er ikke på et tilfældigt kursus.
Johnny Speiermann skriver
Jeg er nok temmelig enig med Michael Kjeldsen. Det samme foregår i alle brancher og inden for næsten lige meget hvad, man beskæftiger sig med.
Og det bliver nok aldrig anderledes.
Men er det ikke altid sådan med kurser? Det kan aldrig blive andet end en introduktion til et emne – så er det op til én selv at arbejde videre med tingene, hvis man vil være dygtig.
Så den dygtige underviser er ikke nødvendigvis én, der kan gøre dig god til noget, og som ved alt om det givne emne. En dygtig underviser er en person, som kan gøre dig tilstrækkelig interesseret i emnet til, at du selv vil bruge tid på at blive dygtig. Og så skal underviseren naturligvis give dig nogle værktøjer til, hvordan du arbejder videre med tingene for at blive god.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Men er det ikke altid sådan med kurser?
Både og. Hvis kurset er fokuseret nok – f.eks. på linkbuilding alene, så kan du faktisk få RIGTIG mange direkte brugbare ting med hjem. Jeg har også ofte oplevet tips på sessions på de store udenlandske konferencer være MEGET givtige (et enkelt tip engang tjente jeg over 1 million på i det efterfølgende år!)
Problemet er, at mange af disse workshops og seminarer annonceres som værende et alternativ til både erfaring og rådgivere – og det er for de fleste af de arrangementer det rene vrøvl.
Rosenstand skriver
Enig, Mikkel. Denne formulering fra et af de omtalte kursers beskrivelse siger vist det meste:
“Spar udgiften til et SEO-bureau. Hvis i selv kan værktøjerne er der ingen grund til at betale i dyre domme for disse services”.
Faktisk må udbyderne have fået røde ører efterfølgende, for teksten er nu fjernet på beskrivelsen – men den lever stadig smukt i Googles cache.
Hmmm… Betyder det så, at de, der har tilmeldt sig for definitivt at spare pengene til SEO, bliver snydt? Eller nedsættes kursusgebyret nu, hvor det ekstremt vigtige punkt ikke længere er med?
Det ER da lidt sjovt 🙂
Niels Henriksen skriver
Ja… der er mange mærkelige tilbud om både kurser og SEO. Jeg har selv lige idag holdt et foredrag om linkbuilding i en netværksgruppe for ehandel og der kom nogle gode historier om SEO-folk som vil sælge noget men ikke vil fortælle om hvad det er.
Jeg tror også med kurserne at der er nogle der har øjnet nogle hurtige penge og de vil malke det mens de kan.
Torsten Kammeyer skriver
Jeg synes at der mangler lidt “overblik” og forståelse for undervisning i denne debat. Forstå mig ret, men det handler jo også om indsigt (læs: overblik) i undervisning og ikke kun i SEO.
Min kommentar er nok mere til René, da han undrer sig over at folk gider undervise på aftenskole. Du kan f.eks. også lære sprog på de dyre private sprogskoler ude i byen, hvor de er dygtige, men der er også dygtige undervisere på aftenskoler, der kan deres kram, hvor du også kan lære de samme sprog til en betydelig lavere pris. Hvorfor gør de dog det? Tja, det kan der nok debatteres meget om, men faktum er, at vi er her.
Jeg er selv underviser på aftenskole, og jeg underviser også i SEO på aftenskole. Jeg har personligt over 21 års undervisningserfaring på aftenskole og at udvide mit engagement på aftenskole til også at indeholde SEO var helt naturligt, når jeg nu også arbejder med det til dagligt.
Hvad kurset går ud på? At lære om søgemaskineoptimering, naturligvis. Jeg havde ikke regnet med at der ville være så meget summen over indholdet på et sådan kursus samt hvad en underviser bør tjene på det.
Hvem har overblik når de kommer ud fra et kursus? Næsten ingen. De har en idé om hvad de skal hjem og lave. Overblikket kommer med erfaring. Alle er “nervøse” og famler sig frem, selvom de har lært hvad de skal gøre. Når du har taget kørekort til bil eller pc, så famler du dig stadigvæk frem indtil du har øvelse / træning i det. På ingen måde er det anderledes her.
Jeg er ret sikker på, at kursister godt ved, at de skal holde øje med hvad de tilmelder sig. Kursister er jo ikke dumme, blot fordi der debatteres her at de skal holdes i hånden. Folk har tilmeldt sig kurser i årtier, så nyt er det jo ikke. Specielt på aftenskole er det ikke ualmindeligt at deltagerne ringer og snakker med underviseren inden de tilmelder sig.
Hvad kommer kursisten så af sted med? Jamen det afhænger af holdet i helhed. Jeg har gennem årene undervist mange i forskellige IT fag, men tonen er ofte den samme: på professionelle kurser hos dyre udbydere med japanske haver og des lignende, skal kursisterne for enhver pris trækkes igennem en hulens masse emner, da det sælger bedre med en masse buzz ord på salgssiden. Og hvad får de ud af det? Ikke meget. Men flere vælger så at tage det på aftenskole med succes i stedet for. Det lyder helt tosset, men lad mig forklare.
Alle ønsker at få noget ud af et kursus – ikke trækkes igennem så de kun får meget lidt ud af mange ting, men hellere gennemgå færre ting mere grundigt og så være fortrolige med dem. Så nej, du kan ikke nå at få overblikket på 1 hel kursusdag på et SEO kursus (eller 2 dage), men du kommer langt. Du ved hvad det går ud på, du kan tale med om processen, du kan arbejde med søgeord, ved hvor kilder til det er, HTML tekniske krav til din udbyder/programmør, hvad links betyder for dit website osv. Men først når du har arbejdet med de enkelte områder på dit eget website får du mere viden, og så er du klar til at stille uddybende spørgsmål på nettet eller hos din underviser, der gerne smider et klippekort for telefonkonsultation. 😉
Uanset hvem du taler med, så matcher deltagerne sjældent 100 % profilen. Der er altid nogen der gerne vil lave alt det de magter, og de kan måske ikke selv kode. Men de kan jo tage en kravliste med til deres udvikler, og sige hvordan de vil have 404 siden, hvordan response headeren skal være, hvilke sider skal redirectes og hvornår.
Husk på at folk kommer der af forskellige årsager, og ikke kun for at lave alt selv. Rigtig mange kommer for at kunne tale med om emnet og kunne trække i trådene i de oprettede webprojekter.
Hvis de ideelle krav til en underviser er, at han skal kunne beskrive tekniske detaljer ekstremt nøjagtigt og på så mange platforme som muligt, samt have udført det i rigtig mange år (= meget erfaring), så kommer alle til kort. Har kørelæren selv bygget sin bremse på bilen? Har han gjort det på flere bilmærker? Typisk nej, vil jeg gætte, men de underviser alligevel i det med succes.
Du skal regne med, at en kursist vil næppe spilde sin tid med, at du viser hvor dygtig du er ved at vise hvordan samtlige redirects kan laves på alle webservere. Det er effekten og betydningen der er vigtig. Resten kan han referere til eller han kan vise et eksempel på forlangende.
Jeg skal ikke ud og forsvare andre udbydere der er på markedet med kurser, men jeg vil påpege at der er nogle holdninger, der strider i mod det flere skriver her i indlægget. Ordet overblik bliver nævnt i flæng, og jeg fristes til at være lidt flabet 😉 og sige, at problemet her ligger i manglende overblik i hvad formålet er med undervisning. Mit bud på det: Ikke at vise hvad du selv 100 % er i stand til, men at give kursisterne det de har behov for, til at komme i gang / videre med, og det synes jeg ligger et stykke væk fra debatten her, hvor det er en absolut helhed eller ingenting.
Mine første og sidste ord på et sådan kursus plejer at være, at de ikke bliver eksperter i søgemaskineoptimering, men de får et grundlag til at arbejde med. Men det er jo ikke unikt for SEO – sådan er det med alle brancher.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak for din kommentar, Torsten – men med al respekt, så ER der stor forskel på den type foredrag, seminarer og kurser der afholdes på de fleste aftenskoler – og så den type, hvor der inviteres erfarne professionelle, som har arbejdet med et fag i mange år på tværs af lande, organisationstyper og markeder. Og folk er også villige til at betale en helt forskellig pris for det.
Underviserne kræver også helt forskellige priser for det. Jeg tjener typisk 15-25.000 pr. dag som rådgiver og det vil jeg naturligvis ikke skære ned til en brøkdel, for at undervise på en aftenskole. Det samme gælder de fleste af mine kolegaer i branchen.
> Jeg har gennem årene undervist mange i forskellige IT fag
Ja, men SEO er ikke et IT-fag – det er et markedsførings-fag. Og der er stor forskel. SEO er lige dele faglig viden og “kunst”, på samme måde som de meste anden markedsføring. Der er derfor også kæmpe forskel på det udbytte man kan få af at høre en erfaren “kunstner” – og så en, der hovedsageligt lever af at undervise i det.
Din sammenligning med tekniske fag er ikke rigtig så relevant i forhold til SEO. Rigtig meget af det som man har brug for at vide, kan nemlig ikke bare slås op i en manual – som man kan med f.eks. undervisning i bilreperation eller programmering.
Problemet er, at jeg gang på gang står og skal hjælpe virksomheder, der har fået fucket deres SEO op, fordi de har fået “gode råd” af undervisere uden den nødvendige erfaring og en lidt for selvsikker tro på, at de kendte de rigtige svar. Det gør de mange gange ikke – og så ender det med at koste de virksomheder, der følger disse råd, en fandens masse penge (både i tab og ved at skulle panik-hyre sådan nogle som mig bagefter).
Hvis man overhovedet skulle sammenligne SEO med f.eks. bilreperation, så ville det svare til, at man på aftenskole – eller dårlige kurser, bilder folk ind, at de kan droppe mekanikeren, da de sagtens selv kan fikse alle de sikkerheds-kritiske ting på bilen. Det kunne ende med at folk blev slået ihjel, den dag bremserne fejler, fordi de har fået dårlige råd.
Man kan naturligvis sagtens lære nogle ting på aftenskole – både om biler og SEO, men det er altså vigtigt at kurser ikke oversælges og at man bilder folk ind, at de kan undvære professionelle håndværkere efter et seminar eller 2 dages kursus 🙂
Andreas Lolk skriver
Min fornemmelse med mange af disse kurser og grunden til, at mange markedsføringsfolk bliver sendt på disse SEO kurser – både de seriøse og mindre seriøse af slagsen – er, at de så har bedre mulighed for at bestille den rette SEO ekspert / konsulent til deres projekt.
SEO er trods alt så nyt for de fleste markedsføringsfolk, at de ikke har en hulens forstand på det og det er trods svært at bestille noget, hvis du ikke har en føling for hvad det er overhovedet.
Torsten Kammeyer skriver
Jeg vil give dig ret i at udbuddet er meget bredt, men ville dog lige slå fast, at bare fordi det er på aftenskole, så er det ikke lig med lavere kvalitet. Når alt kommer til alt, så er det den menneskelige ressource, der står bag, der bør vurderes på.
Dog behøver du ikke nøjes med en alm. slaveløn på sådanne kurser. De kurser jeg underviser i på aftenskole koster mere end de andre – af samme årsag. Sammenligner du prisen, så er den hævet i forhold til andre hold af samme varighed, så – det er bare med at lave en god handel, som det er med alt andet i business.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Dog behøver du ikke nøjes med en alm. slaveløn på sådanne kurser.
Jeg har endnu til gode, at møde nogle aftenskoler, der er villige til at betale den type honorar jeg – og andre med samme erfaring, stiller krav om 🙂
Det samme gælder iøvrigt de fleste af de kommercielle kursusvirksomheder – de ringer ofte til mig og spørger om jeg vil være underviser på nogle SEO kurser hos dem, men de ender altid med at takke pænt nej, når de hører hvad jeg plejer at få for den slags
Johnny Speiermann skriver
Man skal nok også se på folks behov – og om et givent kursus opfylder det.
Når man står og skal have kørekort, så behøver man nok ikke Michael Schumacher som kørelærer for at lære det, og man vil nok heller ikke betale for ham.
Men kørelæreren skal så rigtigt nok heller ikke sælge basispakken som om, at det er et Formel 1-kørekort, man kommer hjem med.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Netop, Johnny. Det vigtigste er, at folk ved hvad de får og at det er prissat rimeligt i forhold til det. Jeg synes så bare ikke, at de fleste af de SEO Kurser jeg ser udbudt lever op til det simple krav – de oversælger dem ganske enkelt. Og det er ikke rimeligt.
Jeg kan som sagt også se resultaterne af det. Igen og igen skal jeg forklare kunder, hvorfor det de har lært på et kursus er skrupforkert, eller hvordan det direkte er årsagen til de problemer de står med – og måske allerede selv har mærket effekten af. Og det er trist.
Det er ikke al viden der er noget værd – ikke hvis det man får at vide er forkert 🙂
René skriver
Hos en Professionel SEO der arbejder med rådgivning om markedsføring, opsætning af SEO strategier, programmering mv. ligger timelønningerne typisk på ca. kr. 1.500,- – kr. 2.500,- pr. time og i nogle tilfælde væsentligt højere, hvis der er tale om performance aftaler.
Virksomheder der kan halvere sit adwords budget og samtidig have den samme besøgsrate og konvertering med organisk optimering vil gerne betale denne pris.
De kender allerede prisen på den annoncering de køber igennem adwords, så selvom prisen lyder høj, er den faktisk meget billig i forhold til de ekstra besøg optimeringen giver.
Med al respekt for aftenskolelærere tror jeg ikke at der er så mange af dem der dagligt arbejder med SEO som hovedfagsområde vil tage et job på FOF, og dele guldkornene ud i plenum til den sats som der betales der.
Problemet med SEO og markedsføring er der ikke er så mange der behersker alle facetter inden for fagområdet, det gælder den måde marketingskampagner sammensættes på, målgruppe identifikation, sammensætning af en SEO strategi, koder websitet for kunden, sammensætter linkpakker, opfølgning, kontrol og konkurrentanalyser mv.
Så derfor er der mange facetter der skal med her, jeg har svært ved at forestille mig en aftenskole som udklækker SEO eksperter, her er der nærmere tale om hr. og fru Jensen der lærer lidt om at skrive lidt titler og tags, hvilket de sikkert syntes er godt, og alle skal jo starte et sted.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Netop, Rene – der er altså også forskel på at tage et aftenskolekursus i dokumentarfilm, og så tage på et eksklusivt seminar med f.eks. Michael More (Oscar vindende documentafilmsinstruktør).
Hvis aftenskolelæren bilder eleverne ind, at han nok skal lære dem alt det de skal bruge for at få en Oscar, så synes jeg han sælger sit kursus lidt for stort. Hvis Micahel More reklamerer med det samme er det altså lidt mere troværdigt 🙂
Det kan godt være, at aftenskolelæren ved en masse om, hvor knapperne på camcorderen sidder og hvordan man betjener Final Cut Studio, men han er ikke “kunstner” – og det er netop “kunsten” der skiller både den gode dokumentarfilm og den gode SEO-strategi fra hinanden. Og det er som regel erfaringen der gør, at man vinder den Oscar.
Jeg kan huske for mange år siden, da jeg var i musikbranchen, der udgav jeg en plade med et band der ned Nude. Vi havde fået en vildt dygtig reklame-guru til at lave coveret – fordi han synes det var sjovt (altså gratis). Han spurgte så: Skal jeg lave et cover der vinder en Grammy? Vi grinede, og tænkte, at det kan man da ikke, men sagde naturligvis ja ja. Så lavede han et cover der vandt en Grammy!
Den slags lærer man altså bare ikke på aftenskole – med al respekt 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
En lille tilføjelse …
SEO er på mange måder MEGET anderledes end de fleste af de fag der ellers undervises i – på aftenskole og andre kurser.
Med SEO er man i konstant konkurrence om de 10 (eller 3-5, hvis man virkelig gerne vil ses!) øverste pladser. Hvis man kun ved nok om SEO – f.eks. fra et mangelfuldt kursus der påstod at kunne lære en mere, til at komme “op” på side 2, 3 eller værre, så er hele arbejdet fuldkommen spildt. Der er ingen præmie til taberne!
Sådan er det ikke hvis man f.eks. tager et kursus i MS Word eller bilreperation. Man er så at sige ikke i konstant konkurrence på de to områder om et meget begrænset antal pladser.
Det er fint nok at tage et kursus i “kondiløb” – men hvis ambitionen er at blive top 10 i 100m løb (og det ER målet med SEO!), så hjælper det ikke noget hvis man ikke kan løbe de 100m på under 17 sekunder 🙂
René skriver
Netop – Der er kun 10 pladser på side 1, og præmien og klikfrekvensen på side 12 visninger er ikke nævneværdig stor, der er kamp om placeringer på de søgeord der giver flest besøg ud fra de søgeord og sammensætninger der frekventerer den højeste trafik, og som samtidig er relevante for virksomheden samt de produkter den ønsker at afsætte på Internettet.
Derfor er kampen i gang, og har været det længe, det bliver ikke lettere i morgen at starte en SEO virksomhed, kravene til forståelse af alle facetterne inden for SEO og samtidig være lidt af en troldmand er nogle af de krav der stilles til fremtidens SEO folk.
Hvad hjælper det at udstikke en strategi som ikke giver besøgende til de websider der optimeres på?
For 10 år siden var det meget lettere at placere websites på søgemaskinerne, grunden var der var ikke så meget fokus på området, men i takt med fokus på SEO er kommet i højsædet, og flere eksperter med lang erfaring kæmper om de højeste pladser til deres kunder, vil der typisk gå en rum tid før nye spillere i markedet kommer til skud.
De etablerede SEO virksomheder kender hinandens metoder, vi støder tit på websites som vi kan se er optimeret af en konkurrent som vi kender og respekterer, ligesom de kan se det den anden vej, det er lidt af gamet – der hvor vi sammen med kollegaer er på de bedste pladser, er der ikke plads til hr. og fru Jensens optimering, så det ville være at stikke blår i øjnene på dem på et 2 dages kursus eller aftenskole kursus.
Hvis vi eller kollegaer ikke er placeret med kunder med et givent søgeord på de første pladser på søgemaskinerne, er det fordi der ikke er kunder i det segment, men kommer de, vil fru Jensen ryge nogle sider bagud meget hurtigt. Sådan ser virkeligheden ud.
Det er da bedre at købe noget lekture om emnet og sætte sig ind i hvad optimering er, herved kan man også bedre forstå hvad der skal til når man konsulterer en SEO ekspert til opgaven i virksomheden.
Hvis man ønsker en kursusmodel, sker det bedst sammen med etablering af SEO til virksomheden, få et SEO Introkursus, få anvist lekture til kursisterne, når optimeringen går i gang på virksomhedens hjemmeside foregår det derefter som et samspil imellem SEO virksomheden, og de medarbejdere der har været med på kurset.
Hvis man gerne vil i gang selv kan man da bare øve sig ud fra det man kan læse sig til, her vil jeg dog ikke anbefale man gør det på virksomhedens udstillingsvindue på Internettet (hjemmesiden) men købe et par domæner og smide nogle sites ud og øve sig på disse først.
Johnny Speiermann skriver
Det sjove ved SEO er vel også, at det tit er den rigtige idé, som giver en masse indgående links, som gør forskellen i placeringerne. Og det er vel næsten her, man betaler for den professionelle hjælp – ikke for at lave de grundlæggende dansetrin, men for at få nogle idéer til, hvordan man for alvor gør en forskel. Og det lærer man jo nok ikke på et kursus.
Jeg kiggede på et par sider i går, hvor en dansk side har omkring 50 indgående links, mens en af deres udenlandske konkurrenter har 1,5 millioner indgående links. Det tager noget tid at indhente, hvis man kun tilmelder sig linkkataloger og laver H1-overskrifter 🙂
Janich Rasmussen skriver
Handler det ikke bare om, at SEO er ved at blive kommercialiseret?
Mikkel, du skrev selv:
“Jeg har endnu til gode, at møde nogle aftenskoler, der er villige til at betale den type honorar jeg – og andre med samme erfaring, stiller krav om 🙂
Det samme gælder iøvrigt de fleste af de kommercielle kursusvirksomheder – de ringer ofte til mig og spørger om jeg vil være underviser på nogle SEO kurser hos dem, men de ender altid med at takke pænt nej, når de hører hvad jeg plejer at få for den slags”
Ledes der så ikke bare efter et billigere alternativ, der dog måske ikke har samme erfaring, men trods alt stadig ved en masse nyt?
Kunden føler sikkert den samme værdi (måske fordi kunden ikke ved bedre)?
Det lugter lidt af udbud og efterspørgsel (billigere SEO-viden).
Samtidig en anden observering: Hvem bestemmer hvem der er “eksperter”?
Er det den brede befolkning eller ligesindede?
Det er svært at gøre det selv, og derfor griner jeg også lidt af din tidligere kommentar her (selvom essensen virker genkendelig) 🙂
“Og der er jeg også meget endt – som strategi ekspert…”
René skriver
Når det handler om bundlinje i virksomhedsregnskabet, kan selv den blinde se, at øget indtjening via organiske resultater fra søgemaskinerne har en væsentlig værdi for virksomheden, derfor er de villige til at betale for øget opmærksomhed, hvis de ikke ønsker det kan de jo bare fortsætte med adwords, der kender de jo allerede prisen pr. klik på de søgeord de gerne vil være placeret med på søgemaskinerne, jo højere de vil ligge med deres annoncer jo højere klikpriser.
Priserne her kender kun en vej, og det er op.
SEO området er ikke som et traditionelt fagområde med officielle skoler, certificeringer, hvor alt er ens, og udføres på samme måde hver gang efter en bageopskrift, her handler det om resultater til sine kunder, og ikke andet, der er tit tale om nørder der kan se muligheder, hvor andre ser begrænsninger i deres tilgang til søgemarkedet.
Kurser skal have en vis længde, hvis de skal være kompetencegivende og brugbare indenfor SEO.
Salgsmøder/dagskurser kan bruges til en øjenåbner, og ikke ret meget mere, faktuel viden flyder ikke til overflod på sådanne kurser.
Hvis man skal holde sig i magiens verden vil mange gerne lære at trylle og ser op til f.eks. en tryllekunstner som Henrik Svanekær, som er en af de bedste tryllekunstnere i Verden. Jeg tvivler på at Topps trylletricks i Saxkøbing, kan levere det rette udstyr til opgaven i denne kategori, men folk får da her lidt magi for pengene, hvis de ønsker bedre udstyr skal de have det hos nogen af de bedste tryllekunstnere i branchen, og det er ikke ligetil, for disse kapaciteter ved hvad prisen er for den vare de har på hylden.
Det er det samme indenfor SEO industrien.
Husk endvidere:
Det er ikke alle fagområder der egner sig til 1 og 2 dages kurser eller aftenskole undervisning,
Et kursus i f.eks. hjertekirurgi og transplantationsteknik er sjældent udbudt på FOF selv om der er mange dygtige aftenskolelærere.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Et kursus i f.eks. hjertekirurgi og transplantationsteknik er sjældent udbudt på FOF selv om der er mange dygtige aftenskolelærere.
God måde at illustrere det på! 🙂
Benny Thaibert skriver
“Spar udgiften til et SEO-bureau. Hvis i selv kan værktøjerne er der ingen grund til at betale i dyre domme for disse services”.
“Jeg tjener typisk 15-25.000 pr. dag som rådgiver”
Citater fra kommentarfelterne.
Det omtalte kursus sælges til 5000,- og udbyderen har 8 eller 12 pladser. Dvs et udsolgt kursus er 12×5000=60000 over 2 dage ~ 30000 i omsætning per dag. Hvis et SEO kursus kan høvle det hjem ER der et lukretivt marked for det.
Jeg synes dog det umiddelbare “problem” i SEO kurser ofte ligger i at hele emnet koges ned i en gryde og sælges som én ting. I virkeligheden består SEO jo af mange gryderetter der burde splittes op i mere dedikerede kurser med områdefokus, fremfor Wash & Go inkl føntørrer kurser.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Benny, regnestykket ændrer jo ikke på det faktum, at kursusudbyderne ikke ønsker at betale mig det, som jeg kræver for den slags. Det må jo skyldes, at de selv forventer at beholde størstedelen, og så spise underviseren af med et mindre beløb. Og så får man altså bare ikke sådan nogle som mig på 🙂
Benny Thaibert skriver
Det tror jeg på Mikkel, de fleste kursusudbydere er frakking grådige. Men når du nu allerede har tastet en bog ind i word har du unikt materiale – og så har du et navn folk kender – så du kan springe det klassiske salgsled over og sælge direkte til kursisterne. Og lur mig om du ikke også kan ryste lidt online reklame sammen der ikke rammer helt skævt. Så bestemmer du selv hvor meget snaps der skal i kaffen.
Og når du så vil taste bog 2 sammen har du via kurserne fået uvurdelig feedback på dine forklaringesmetoder og emnelogik så dit version 2 produkt bliver voldsomt bedre (med lidt held).
Torben Kring skriver
Efter godt 10 måneder på markedet med mit firma forstår jeg først nu rigtigt vigtigheden af SEO for forretningen. Eller rettere har jeg nok vist dét, men ikke forstået det. Vi er blevet klogere. Men først efter rigtigt at få en SEO ekspert ind, som hjalp os. Og joh, vi har også prøvet andre “såkaldte eksperter”, men der kan jeg kun give Mikkel ret – der er forskel på kvaliteten på markedet.
Vi arbejder nu målrettet efter SEO optimering – der er meget at gøre – vi starter med de lavthængende frugter – men vi vil også kontinuert gøre brug af en SEO ekspert, da vi aldrig får tiden til at fordybe os nok til at kunne følge med. For mig handler det om rådgivning ift. vores forretning, og derfor vil jeg nok hellere betale for enkelttimer end deciderede kurser – det er også en læring, jeg har haft. Velvidende at jeg giver mere på den korte bane.
Strategen skriver
Den gode seounderviser er en der kan lægge niveauet efter kursisternes niveau – længere er den vel egentlig ikke.
Jeg vil mene at fagligheden naturligvis skal være på plads – men det skal tilgangen til kursisternes forudsætninger bestemt også være … jeg underviser hundredvis af kursister alene i 2009 – og deres forudsætninger svinger rigtig meget – men alligevel lykkes det gang på gang at få gennemført kurser hvor der scores højt på både det faglige som det pædagogiske.
Der er stor forskel på kurserne men jeg er da ikke bleg for at fremhæve at dem jeg holder på eksempelvis IBC og i Huset Markedsføring har fået fantastisk gode tilbagemeldinger.
Michael Sørensen skriver
Nu har jeg læst det meste af denne debat og jeg synes ikke rigtig at der kommer nogle brugbare kurser frem.
Jeg er ved at starte op som selvstændig med en webshop og da jeg lige er blevet ledig, har jeg ret til op til 6 ugers kursus forløb.
Jeg har ikke råd til at hyre en SEO specialist og da jeg kan bruge op til 6 uger på kursus, vil jeg følgelig gerne benytte mig af det.
Men men det er ikke så nemt at finde et kursus der er godkendt til ledige samt et kursus der ikke gør at jeg laver rod i det for mig selv.
Som helt nystartet, er det vel bedre at gøre noget (SEO) end ikke gøre noget?
Jeg arbejder i Prestashop (en gratis template) og jeg har selv sat shoppen op (igen gratis, da jeg har meget små midler).
Jeg har spærret for adgang til googles robotter (efter råd på amino, muligvis fra Mikkel deMib Svendsen) og nu hvor jeg bare mangler den sidste godkendelse fra nets, tør jeg ikke åbne for google, da jeg er bange for at blive indekseret galt 🙁
Tænk sig. Jeg blev så glad, da jeg hørte at jeg havde ret til op til 6 ugers kursus og nu kan jeg ikke finde noget brugbart!!
SEO, Adwords, import fra Asien, alt brugbart har interesse.
Kom de kloge herre, giv mig et råd.
På forhånd tak
De bedste hilsener
Michael Sørensen
Peder Lyager Jensen skriver
Google man SEO ekspert skal man vel egentlig bare vælge den der ligger øverst? 🙂
Bjørk skriver
Tak for det gode indlæg. Jeg bliver ofte kontaktet via LinkedIn med tilbud om SEO opdatering af min blog. Generelt fra folk der uden min accept sender nyhedsbreve jeg ikke har subscribed til. Det er drøn irriterende. I min optik må man yde en ubeskrivelig dårlig service når man må gribe til den slags kneb for at kabre kunder
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg synes ikke der er noget galt med markedsføring og salg – også opsøgende salg, men man skal naturligvis overholde lovgivningen, herunder også markedsføringslovens regler om, hvordan man må henvendes sig.
At der markedsføres og foretages opsøgende salg på et produkt er ikke det samme som at det er dårligt.