SEO Konference i Iran
I denne uge kom jeg hjem fra en af de mest interessante konferencer, og rejser, jeg længe har været på – en SEO og Online marketing konference i Iran. Det var 3. gang EB Conference blev afholdt og det var en kæmpe succes med næsten 2.000 deltagere i de 3 byer den blev afholdt i.
Hvordan jeg endte med, at tage til en konference i Iran er en lidt længere historie, men den korte version er, at arrangøren af EB Conference, Hamid Sepidnam, var med som taler på RIMC konferencen i Island sidste år. Der faldt vi så i snak og han luftede om jeg havde lyst til at deltage på næste års EB Conference i Iran. Det havde jeg. Og det førte så til, at jeg i år blev inviteret, som den ene af 4 udenlandske talere til denne konference. De andre 3 talere var Kristjan Mar Hauksson fra Island, Bas Van Den Beld fra Holland og Marvin Liao fra USA. Et rigtig godt team!
Konferencen blev afholdt i 3 byer – først i Tehran, som var det største arrangement, der strakte sig over 2 dage, og så i Karaj, der ligger lidt uden for Tehran og så til sidst i Mashhad, der ligger 1 times flyvning fra Tehran.
Konferencen var, næsten overraskende, professionelt arrangeret. Konferencesalen i Tehran var intet mindre en fantastisk imponerende – stor flot, velindrettet og teknisk set mere avanceret og velfungerende end de fleste konferencelokaler jeg har været i, i vesten.
Men det var naturligvis ikke det eneste som var anderledes – og overraskende. I Iran har de, generelt set, en noget mere pompøs – ja nogle vil måske ligefrem kalde det for en vulgær, måde at præsentere ting på. Når vi talere trådte ind på scenen skete det med fanfarer og lys, som om vi var rockstjerne. Temmelig voldsomt, men jo også meget sjovt. Jeg tror ikke kun det var fordi vi var prominente udenlandske gæster – sådan gør man bare der. Men flot var det og det gav jo også et vist kick at starte op på.
Mit bidrag til konferencen var 2 foredrag af 1 times varighed hver. På mange af de andre konferencer jeg taler på har jeg ofte kun 15-20 minutter, så det var godt at have en hel times taletid til hvert af mine to emner: “Linkbuilding & Social Visibility” og “Big Brand SEO”.
Iran er, som du sikkert ved, et af de lande der har mange restriktioner på brugen af Internet. Båndbredden er begrænset og de har en “kinesisk” firewall, der forhindrer adgang til flere sites – herunder Facebook, Twitter osv. Men som i alle andre lande, der har den slags restriktioner, finder folk naturligvis hurtigt løsninger til at omgå dem. I Iran er det således helt almindeligt, at folk benytter VPN, så de kan få adgang til de sites de ønsker. Således er der da også over 15 millioner Iranske profiler på Facebook, hvilket understreger, at den slags spærringer ikke virker. Og det var ikke noget folk lagde skjul på – brugen af VPN blev offentligt diskuteret og der var masser af offentlige reklamer for firmaers Facebook sider – præcis som vi ser det her hos os.
På enkelte punkter er Iran, ret overraskende for mig, faktisk lidt foran os i Danmark i forhold til Nettet. En af de lokale talere på konferencen var den meget kendte, og internationalt anderkendte, teknologiekspert Dr. Ali Akbar Jalali. En yderst sympatisk og ekstremt spændende herre. Et af de projekter han havde gang i var det han kaldte “Internet landsbyer”. Kort fortalt går det ud på, at etablere fuldt dækkende trådløse WiFi by-net – så alle i en landsby kan få adgang til Nettet. Den første landsby var etableret, hvilket har affødt massiv international omtale og nu er han så igang med at rulle det ud i ikke mindre end 10.000 landsbyer! Imponerende!
I vores del af verden har vi længe snakket om tilsvarende “bynet” – men hvad er det blevet til? Ikke en skid! Det er næsten pinligt, at et land som Iran på det punkt overhaler os indenom. Ja, faktisk bliver det mere og mere pinligt at vi i Danmark stadig må leve med store huller i dækningen.
Menneskeligt og kulturelt var min rejse til Iran helt fantastisk. Iranerne er nogle utroligt venlige og søde mennesker. Ja, deres system – deres ledere og skiftende regeringer, er ikke lige vores kop the, men det samme kan jo siges om mange andre landes styrer. Men der er forskel på systemer og mennesker. Mennesker er overraskende ens – vi står op om morgnen, passer vores jobs, ønsker vores børn bliver lykkelige osv. Systemer og mennesker er ikke det samme. Og Iranerne, som mennesker, kan jeg kun holde af.
Iranerne bruger i endnu højere grad end vi gør i vores kultur, gaver som en måde at sige tak på. Store flotte gaver. Så jeg blev overdynget med fantastiske håndvævede persiske tæpper, kunsthåndværk, safran osv. Da jeg rejste derned havde jeg 16-18 kg i baggage – da jeg tog retur var der knap 50 kg!
Alt i alt var det en fantastisk tur. En tur der understreger for mig, at det på alle måder kan betale sig at tage til konferencer i lande lidt udenfor vores del af verden. Jeg håber på, at jeg får lejlighed til at vende tilbage til Iran snart igen, for der er meget mere i det land jeg gerne vil se og opleve.
Vi lavede et afsnit af Strikepoint imens jeg var dernede. Det er vist første gang at der sendes fra Iran på Webmaster Radio! Du kan høre programmet, der inkluderer et interview med den farverige arrangør af konferencen Hamid Sepidnam her.
Jeg tog som altid, når jeg er ude at rejse, en masse billeder i Iran. Du kan se den samlede redigerede samling her – og en særlig “colors of Iran” collection her.
Knut Nägele skriver
Sikke nogle fantastiske billeder! Og så mange. Ser ud til at være et bedre kamera end på mobilen.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak – og ja, jeg tager de fleste billeder med mit Canon 5D med L-objektiver. Og når de så efterbehandles lidt bliver det faktisk helt godt 🙂
Knut Nägele skriver
Ok, udstyret er i høj grad i orden kan jeg høre:-) Fedt at få det brugt godt!
Morten Elm skriver
Spændende at se, hvordan SEO-viden også kan bringe en til den del af verden – specielt for en globetrotter som mig.
Var det landet, der gjorde, at dit jakkesæt er lidt mere “afdæmpet” end ellers 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det jakkesæt jeg brugte til den konference er syet med en særlig tynd tråd, som gør det yderst velegnet når det er meget varmt. Så det var den primære årsag til valget. Men jeg ønskede heller ikke, at sende signaler, som jeg ikke var sikker på – i den kultur, hvordan ville blive fortolket. Så jeg holdt det lidt mere konservativt. Jeg ER jo en kamæleon 🙂
Morten Elm skriver
Det var nok en meget klog beslutning 🙂
Henrik Kepler skriver
En spændende historie, som du fagligt og visuelt får kombineret på meget flot vis. Dejligt når religion og anden overbevisning ikke er en hæmsko
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak. Med årene er jeg blevet bedre og bedre til at være sammen med, og holde af folk, som ikke lige deler mine egne holdninger helt – det kan være til politik, religion, kunst eller andet. Det gør (min) verden større, synes jeg 🙂
Theis Brouer skriver
Det lyder godt nok, som en fed entré I havde jer. Også interessant at læse om Iran uden at det handler om kemiske våben 🙂
Charlotte skriver
Spændende indlæg og sjovt med rockstar introen. Hvile søgemaskiner fylder mest i Iran, er google også en stor spiller der?
Mikkel deMib Svendsen skriver
De har p.t. ingen lokale søgemaskiner af betydning, så ja, det er de samme store globale søgemaskiner der er vigtigst i Iran, som vi også bruger i vores del af verden.
Markus Jalmerot skriver
Jeg vidste ikke de havde internationale SEO konferencer i Iran. Du lærer noget nyt hver dag.