SEO 2.0 – kommodificering af SEO markedet på vej
Vi er nogle stykker i branchen, der i snart flere år har snakket om, at der nødvendigvis må komme en “kommodificering” af hele SEM-markedet (paid såvel som organisk) på et tidspunkt – det vil sige en “produktificering”, “kommercialicering” eller “vareliggørelse” af produkter og serviceydelser.
Indtil nu har det meste af SEM-markedet været præget af traditionelle rådgivningsmodeller, hvor der dybest set afregnes for den tid, som en kvallificeret person skal bruge på at løse en given opgave. Meget lig en almindelig håndværker. Selvom der naturligvis bygges på en erfaring med arbejdet, der øges over tid, så er det i princippet forfra hver gang – der skal arbejdes ligeså meget på den første som den næste opgave. Og det er meget svært at skalere.
Mennesker skalere pr. defination ikke. Maskiner skalerer, software skalerer, services som mange kan bruge, uden at skulle øge de menneskelige resurser væsentligt, skalerer. Masseproducerede varer skalerer. Specialfremstillede varer gør det ikke.
Indtil nu er der dog ikke sket det store på SEM markedet. Særligt indenfor SEO (organisk optimering) står det stille … endnu. Indenfor de betalte søgeordsannoncer (PPC) er der sket en del. Selve PPC-søgemaskinerne er jo i sig selv en slags “commodity” -vare. Og rundt om PPC-søgemaskinerne har rejst sig et marked for skalerbare PPC-management services og -software. Der er dog fortsat mange, også på PPC-markedet, som stadig håndterer det som en ren “håndværksopgave”.
Der vil altid være behov for “håndværkerne” i et vist omfang. I min virksomhed deMib.com har vi således altid sat en ære i, at håndtere langt de fleste PPC-opgaver helt manuelt. Det kan vi se, giver os og vores kunder en særlig styrke på markedet.
Indenfor PPC-management er det så heller ikke så svært at finde og uddanne nye folk. Det gør, at det trods alt er lidt lettere at skalere en SEM-virksomhed, som min egen, indenfor de betalte søgeordsannoncer – også selvom der benyttes menneske-baseret løsninger. Men rigtig skalerbart – rigtig “kommodificeret” bliver det ikke med en manuel produktionsmodel.
Indenfor SEO-området – den organiske optimering, er der næsten intet sket. Det er stort set ren håndværksvirksomhed i dag. Det er såmænd ikke fordi, der ikke har været forsøgt med forskellige “commodity” -modeller. Jeg har også selv været i gang med flere – herunder et af mine ældre selskaber RedZoneGlobal (der iøvrigt blev Gazelle virksomhed i 2007). Det problem, som alle bare er løbet ind i – inkl. mig selv, er bl.a., at organiske commodity-produkter som det der var RedZoneGlobals udgangspunkt, har det med kun at overleve i en begrænset tid.
Når varemærke (brand), produkt og produktionsmetoder kobles så tæt sammen, som det har været tilfældet (til en vis grad) med RedZoneGlobal og andre tilsvarende “forsøg” fra andre, så bliver selskabet meget følsomt overfor ændringer i markedet. Det bliver en usikker model på lang sigt – og det var jo ikke ligefrem meningen med en commodity-model for SEO.
Vi har haft mange fine år i RedZoneGlobal, og vi håndterer fortsat nogle kunder og kampagner. Men slet ikke på samme nivau som tidligere. På den måde er det da gået meget bedre for os, end andre, der har forsøgt sig med tilsvarende commodity-modeller indenfor SEO (ingen nævnt, ingen glemt …:)), men det er bare ikke godt nok. Skaleringen virkede, men kun indtil markedet ændrede sig for meget. Brand, produkt og produktionsmetode var ikke uafhængige nok, og dermed blev det for svært at adoptere til forandrede forhold.
Der er flere store fordele ved at forsøge at finde frem til nogle gode commodity-modeller for SEO. Først og fremmest er det muligt at sælge kommodificerede produkter til en langt lavere pris end de traditionelle rådgivningsprodukter. Meget lavere! Masseproducerede varer koster langt mindre end håndfremstillede.
Man kan få en glimrende maskinfremstillet cykel til nogle få tusinde kroner. En super-duper håndbygget cykel kan let koste 10-20 gange så meget. Den er bare ikke nødvenigvis 20 gange så god. Den er måske dobbelt så godt, eller 4 gange bedre, men de fleste får mere for pengene med det standardiserede og masseproducerede produkt.
Spørgsmålet er så, naturligvis, om man gerne vil have verdens lækreste håndbyggede cykel, eller om man kan leve med den lidt mindre lækre masseproducerede model, og så spare de mange penge. Langt de fleste af os vælger den billige. Og sådan vil det også gå med SEO! Det kræver bare, at kvaliteten er acceptabel.
Der vil nok altid være et marked for kostbare håndproducerede varer – både dyre cykler og rådgvingsbaseret SEO. Standardiserede produkter kan heller ikke altid løse alle udfordringer. Hvis man nu f.eks. er født med 3 ben (OK, et lidt søgt eksempel …) så kan man slet ikke bruge en standard cykel – den vil være nul værd. Og som virksomhed kan man sagtens stå overfor nogle udfordringer med sin markedsføring i søgemaskiner, som på ingen måde kan løses alene af et kommodificeret produkt.
Alt kan ikke løses med standardierede produkter – men en meget stor del kan!
For nogle virksomheder vil det være tilstrækkeligt med en standardiseret løsning – eller også har de bare ikke råd til mere. For andre virksomheder kan de kommodificerede produkter og serviceydelser bruges som et grundlag for arbejdet, hvortil der så kan tilføjes mere specialicereret rådgivningshjælp, der hvor behovet er.
Pointen er, at jeg tror stort set alle, om nogle år, vil bruge de kommodificerede SEO-services og produkter i et eller andet omfang i deres samlede SEO-arbejde.
Det samme er sket på mange andre markeder. I gamle dage var computere sådan nogle store tunge ting, der kun blev solgt i ganske få eksemplarer. I dag er de massefremstillede, og selv de største virksomheder benytter i dag standardiserede computere der spyttes ud i millionvis fra effektive fabrikker i Fjernøsten.
Vi benytter alle kommodificerede produkter – store som små. Forskellen er, at store virksomheder, og dem der iøvrigt har mange midler til rådighed, udover de standardiserede “basis” produkter, så også har råd til at udvide med lidt mere “luksus”, der hvor behovet eller ønsket opstår.
Men der er som sagt forandringer på vej. SEO 2.0 er lige rundt om hjørnet. Det ses ikke så tydeligt endnu i Danmark, men i USA er det allerede tydeligt hvilken vej vinden blæser. De største SEO-virksomheder vil om få år ikke være dem, der har flest dyre konsulenter siddende – men dem som har udviklet nogle kommodificerede produkter, der kan skaleres til de millioner af kunder der faktisk har behov for sådanne services.
Som jeg har nævnt nogle få steder allerede, er vi på vej med en ny “SEO 2.0”, kommodificeret service i deMib.com under navnet “SEO Supporten“.
SEO Supporten er det stærkeste produkt jeg nogensinde har været i nærheden af indenfor denne branche. Det opfylder alle de krav jeg har til sådan en service – både forretningsmæssigt og håndværksmæssigt. Løsningen har en faglig kvalitet jeg kan stå 100% inde for, den er til at betale for alle og så vil denne service ikke dø ud over tid – SEO Supporten vil aldrig blive forældet eller overflødig. Og hvordan kan det så lige lade sig gøre, og hvordan kan jeg garantere det, spørger du måske dig selv…
Det er nu meget enkelt – i mine øjne. Sådan er det jo med gode løsninger, når først man har fået øje på dem. SEO Supporten udmærker sig ved netop ikke at være bundet op på bestemte produktionsmetoder eller kortsigtede “tricks”. Varemærke, produkt og produktionsmetode er ikke bundet sammen. Selve produktet består grundlæggende set af tre dele:
- Viden
Og viden vil man altid have brug for, når man skal markedsføre sig i søgemaskinerne. Form og indhold vil skifte over tid, men det er så det vi sørger for altid er up-to-date.
- Hjælp
Uanset hvor meget viden man får, vil de fleste stadig have behov for hjælp med, at få svar på specifikke spørgsmål. Det vil heller aldrig ændre sig.
- Data
Udover viden og hjælp har alle også brug for noget data, der kan fortælle hvor gode resultater der kommer af arbejdet, om det bliver bedre over tid (hvilket det jo gerne skulle hvis man nu klokler med det) og ikke mindst hvordan man klarer sig relativt i forhold til sine konkurrenter. Det vil aldrig ændre sig! Det der vil ændre sig er den data, som det er aktuelt at se på. Og igen, det sørger vi så for at vedligeholde.
Vi lancerer som sagt SEO Supporten i Danmark indenfor få dage (OK, du kan faktisk godt tilmelde dig allerede nu!). Det bliver naturligvis enormt spændende at se, hvordan det danske marked vil tage imod det, men at dømme ud fra de reaktioner vi har fået indtil nu – fra både store og små virksomheder, så er mine forventninger meget store.
Men det er ikke kun i Danmark SEO Supporten lanceres. Som sagt er de lidt længere fremme med commodity-tankerne på SEM-området i USA end vi er her i Danmark – men ikke meget! Og p.t. findes der faktisk ikke en eneste “one-stop-SEO-shop” som SEO Supporten på det Amerikanske eller internationale marked. Så en amerikansk (international/engelsksproget) version er næste skridt – og her er vi allerede langt med planerne …
Jeg kan desværre ikke fortælle så meget om planerne for USA endnu, bortset fra, at navnet i USA bliver et andet (end SEO Supporten), at vi allerede har sammensat det team og selskab, der skal lancere produktet i USA, samt at vi forventer at være på gaden i USA (globalt/engelsk) lidt senere på året.
Det bliver sindssygt spændende, at få dette nye produkt på gaden og være med til at kick-starte hele kommodificeringen af SEO markedet. Jeg har aldrig i mit liv været mere sikker på noget som helst – det her er vejen frem, hvis man vil tjene store penge indenfor SEO i de kommende år!
Der vil som sagt stadig være brug for de mere “håndværksbaserede” services. Dem vil vi også fortsat tilbyde i deMib.com. Og rene konsulentvirksomheder, vil naturligvis også have en vis værdi – en del af dem er jo også blevet opkøbt gennem de senere år. Men værdien af et “konsulenthus” kommer aldrig i nærheden af den værdi som en produktvirksomhed kan opnå. Konsulenthuse sælges for få millioner. Produktvirksomheder sælges for mange millioner eller milliarder.
Skriv kommentar