Bruger du (H-tags) overskrifter korrekt?
Der er desværre alt for mange webdesignere og udviklere, som helt har misforstået meningen med H-taggede overskrifter. De bruger dem som et design-element. Det er en fejl. Det er et struktur-element!
Og ikke nok med det. De fleste websites lider, udover forkert brug af headings (H-tags) også af en generel svag strukturering af indholdet. De færreste overholder korrekt “Landmark-struktur”.
Det skader brugervenligheden – særligt for synshandicappede, og kan desuden have en negativ indflydelse på SEO.
Så der er al mulig grund til, at holde sig til en stringent og korrekt kode-struktur. Det skal vi se lidt nærmere på i dag.
Hvorfor er en korrekt indholds-struktur så vigtigt?
En korrekt struktur af dit indhold er først og fremmest meget vigtig for besøgende med syns- eller bevægelseshandicap. Mange af dem anvender hjælpemidler, som skærmlæserprogrammer, når de skal bevæge sig rundt på en hjemmeside.
Skærmlæserprogrammerne kan læse overskrifter, afsnit og tekster op og via tastaturet kan man springe fra overskrift til overskrift – fra afsnit til afsnit.
Men det fungerer kun som det skal, hvis du har kodet dine sider med en ordentlig struktur. Har du ikke det bliver det meget sværere, for de mange brugere med større eller mindre handicap.
Så udover at det generelt er sympatisk at tage hensyn til alle, så er det også god business. Jeg går ud fra, at du gerne vil sælge til alle potentielle købere.
Søgemaskinerne bruger også struktureringen af dit indhold til bedre at forstå det. De vægter dine (H-taggede) overskrifter lidt højere og de øvrige Landmark-elementer gør det lettere at forstå de forskellige indholdsdele korrekt.
Der har altid været meget diskussion i SEO-kredse om, hvor vigtig god strukturering – og korrekt anvendelse af H-taggede overskrifter er. Min erfaring er, at det har en vis betydning.
Men uanset hvor vigtigt du selv tror det er i forhold til SEO, så er i hvert fald en ting helt sikkert: God og korrekt strukturering af dit indhold skader ikke!
Det er iøvrigt ikke kun søgemaskiner og folk med handicap der har glæde og gavn af en god struktur – det har alle andre læsere også. Det er lettere at overskue sider med en god og stringent struktur. Det kan være med til at få flere til at blive længere på dine sider, læse det hele og komme igen, fordi det opleves som et godt website.
Sådan bør du bruge H-taggede overskrifter
Generelt set bør du kun bruge H-taggede overskrifter til at strukturere det uniket indhold på en side – selve “artiklen”.
Du skal ikke bruge H-taggede overskrifter i f.eks. navigations-elementer eller labels – blot fordi du ønsker disse vist i en lidt større font-størrelse. Det kan du gøre med CSS.
En sides primære overskrift bør kodes med H1-tag. Hvis siden er opdelt i afsnit anvendes H2-tags til det første niveau. Er der afsnit under disse anvendes H3-tags osv – helt ned til H6-tags, om nødvendigt.
Du skal naturligvis ikke bruge flere niveauer end det giver mening i forhold til den enkelte side og tekst. Der er intet krav – hverken i forhold til brugervenlighed, handicapvenlighed eller SEO om, at bruge flere niveauer. Det vigtige er, at strukturen er logisk og altid hierarkisk opbygget.
- H1 – hovedoverskrift
- H2 – Første afsnit
- H3 – Underafsnit
- H2 – Andet afsnit
- H2 – Tredje afsnit
- H3 – Underafsnit
- H3 – Underafsnit
- H4 underafsnit
- H2 – Første afsnit
Det er vigtigt at du strukturerer dine H-taggede overskrifter i logisk rækkefølge. Hovedemne -> Underemne -> Underemner til ovenstående osv.
Sørg også for at hver enkel overskrift er beskrivende for indholdet i afsnittet. Det hjælper alle – brugere og søgemaskiner. Så i stedet for f.eks. at skrive “Mere information” i en overskrift, så bør du præcisere det til f.eks. “Mere information om kodning af H-taggede overskrifter”.
I forhold til SEO er dette også en oplagt mulighed for, at optimere sekundære keywords på en side. Hovedoverskriften (H1) vil have fokus på det vigtigste – mest søgte og relevante keywords, og de underliggende overskrifter (H2-H6) på sekundære – lidt mindre søgte varianter – delemner.
Brug ARIA Landmarks til strukturering af indhold
ARIA Landmarks er specificeret af W3C, som en simpel metode til strukturering af de forskellige indholdselementer på dit website.
Siden opdeles i forskellige elementer, som navigation, footer, main (hovedindhold) og aside (sekundært indhold).
Du kan læse mere om de enkelte elementer på W3C.
Jette Heine skriver
Tak jeg er flittig påtaler af brug af h-tags og hvorfor de virker.
Jeg har 2 spørgsmål til dig, Mikkel
Da du selv er wordpress bruger, kender du måske dette Yoast issue.
Jeg oplever at Yoast pointerer at der er anvendt mere end en H1, hvilket der ikke er.
Jeg tror fejlen ligger i temaopsætningen (vis title i header eller ej). Jeg kan ikke se noget i html.koden, heller.
1) Mon jeg kan gå ud fra, at når det ikke er synligt på hjemmesiden, så er det heller ikke i koderne?
Det andet spørgsmål er for dit eget blogindlæg her
2) Det ser ud som om du anvender H3 som afsnits overskrifter, hvorfor er det ikk H2?
venligst
Jette H