SEO forudsigelser for 2011
Sidste år tillod jeg mig at komme med nogle forudsigelser for 2010. Det er ellers en risikabel sport. Men jeg fik faktisk mere ret end jeg havde turde håbe på: 2010 bød på en ren masakre af linkkataloger i Google. Og det var godt! For hold da mund, hvor var der efterhånden kommet mange komplet ligegyldige link-kataloger med i Google til stor og daglig gene for alle søgebrugerne. Det er der heldigvis ryddet godt op i nu.
Men hvad kommer der så til at ske på SEO-fronten i 2011? Kan jeg med ligeså stor nøjagtighed forudsige udviklingen, som jeg gjorde sidste år? Det ved jeg af gode grunde ikke endnu – men jeg kan da give det et forsøg …
1. Der vil komme mere Google bullshit i 2011
Google har historisk set løst problemer med dårlige søgeresultater på en af to måder:
1) Ved at rette i deres systemer (crawling, filtrering, indeksering og søgealgoritmer). Det er den metode som Google stort set altid officielt set siger de vælger. Det er da også en god løsning, hvis ellers det var sandt. Men det er også den dyreste og langsommeste løsning og den som potentielt set kan give flest uønskede bivirkninger i form af gode søgeresultater der bliver ringere.
2) Ved at foretage manuelle justeringer af bestemte søgeresultater – f.eks. ved at booste bestemte sites, de-ranke dem eller helt smide dem ud af indekset. Dette er på kort sigt en meget hurtig og billig løsning, med meget lille sandsynlighed for bivirkninger. Det er dog en lappeløsning, der ikke grundlæggende forbedrer søgemaskinen. Så det er normalt ikke den bedste langsigtede løsning.
Det er uhyre sjældent at Google indtrømmer, at de har brugt løsning 2. Meget mere sjældent end det faktisk er tilfældet. Det skyldes nok en blanding af forfejlet faglig stolthed, firmapolitik og en generel lemfældig omgang med sandheden.
Jeg forudser, at vi i 2011 vil opleve flere model 2 løsninger fra Google kombineret med en påstand om, at de (på næsten magisk vis) har fundet en algoritmisk løsning på det konkrete problem, så både de kendte eksempler er væk og alle fremtidige problemer af samme type ikke vil kunne opstå igen. Det vil derfor i endnu højere grad end tidligere være nødvendigt med en meget seriøs kildekritik, når der kommer udmeldinger fra Google i 2011.
2. Flere prissammenligningstjenester vil ryge ud af Google
Sidste år var det i høj grad artikeldatabaser og linkkataloger det gik ud over. I år tror jeg at det meget vel kan komme til at ramme de efterhånden alt for mange prissamenligningstjenester. For de er ved at forurene mange søgeresultater ligeså voldsomt som linkkataloger og artikeldatabaser gjorde tidligere.
Alt for mange søgninger efter konkrete produkter i Google returnerer endeløse rækker af prissammenligningstjenester. Man skal ofte meget langt ned i søgeresultaterne for at finde et link direkte til en butik der faktisk sælger den ønskede vare. Det giver en meget dårlig brugeroplevelse.
Jeg forudser, at vi i 2011 vil opleve at mange prissammenligningstjenester – og det der ligner, ryger ud af topresultaterne.
3. Integration med sociale medier bliver endnu vigtigere i 2011!
Hvis du ikke allerede er i fuld gang med at Twitte, bruge Facebook osv. så er det NU du skal i gang for der er ingen tvivl om, at de sociale fodaftryk bliver endnu vigtigere i 2011 end de var i 2010. Også direkte i forhold til SEO!
Google har allerede sagt, at de også ser på Twitter og Facebook links og ikke mindst hvem det er der linker til hvad. Og så er der live resultater fra Twitter og alverdens anden integration.
Social integration bliver i 2011 nøjagtigt ligeså vigtigt som linkbuilding. Social media marketing og SEO vil fortsat være to forskellige faglige udfordringer, der skal løses på hver sin måde – og ofte af forskellige mennesker, men effekten af de to vil smelte mere og mere sammen. Social search er en realitet i 2011.
4. Dyb links bliver endnu vigtigtigere
Dybe links har spillet en stor rolle i mange år, men jeg er ret sikker på, at de vil komme til at spille en endnu større rolle i 2011 end nogensinde før. Google lægger ikke engang så meget skjul på det – det kan f.eks. ses på den øgede fokus de har givet det i webmaster tools.
For en del år siden udviklede jeg en “one page – one link” strategi for et stort community i USA. Strategien var god dengang, men endnu bedre i 2011. Dit link-strategiske mål i 2011 bør være som minimum at skaffe et godt link til hver eneste side på dit website – og det dur ikke, at det bare er en masse dybe links fra de samme domæne. Det skal spredes over så mange unikke domæner som muligt. Det er ikke en let opgave, men det er bare om at komme igang med det samme. Dine konkurrenter er allerede i fuld sving …
5. Flere SEA og Google AdWords bureauer vil lukke
OK, dette punkt handler ikke om SEO, men om SEA, men jeg har alligevel medtaget det …
Når de nye regler om gennemsigtighed for AdWords”tredjepartspartnere” træder i kraft i Danmark i februar i år vil det ramme alle dem, der indtil nu er sluppet afsted med, at opkræve flere hundrede procent i administrationsgebyr.
Naturligvis vil der fortsat være masser af mindre og mere uerfarne kunder i markedet, der ikke har hørt om de nye regler og som derfor fortsat vil kunne spises af med meget høje og ugennemsigtige priser. Der er jo (desværre) fortsat også en del folk, der hopper på annoncehajers salgstaler, selvom der har været ekstremt meget omtale af netop den type fuskere.
Yderligere udhules de nye regler for AdWords i Danmark af, at det tilsyneladende kun er de bureauer og rådgivere der er med i Googles partnerprogram, der vil blive underlagt de nye regler. Oprindeligt troede jeg at det ville blive alle annoncører, der fik ret til gennemsigtighed (uanset hvor umuligt det så kunne blive i praksis at håndhæve). Men sådan ser det ikke ud til at blive.
Jeg er dog ret sikker på, at de nye regler for gennemsigtighed i AdWords priserne vil være med til at presse markedet. En del af dem, der indtil nu har kune føre sig frem med “Google emblem” og agressive sælgere, men har leveret elendigt håndværk og alt for høje priser får det (heldigvis) svært.
Jeg forudser, at vi i 2011 vil se flere af de gamle bureauer og rådgivere med fokus på AdWords dreje nøglen om eller helt ændre strategier.
Det var så hvad det blev til af SEO forudsigelser for 2011. Nu må vi se om et års tid, hvor meget af det jeg får ret i … 🙂
Sebastian Krausing skriver
Ja, man må jo sige at du ramte meget godt sidste år.
Jeg håber dog ikke du får ret i det med prissammenligningssiderne, men du har ret i at de efterhånden fylder en for stor del af de organiske resultater i Google.
Nu må vi se hvad året bringer 🙂
Søren Sprogø skriver
Ved du hvad, Mikkel?
Jeg både håber og tror på, at du får ret i samtlige af forudsigelserne 😛
Thomas Nielsen skriver
Spændende læsning Mikkel. Det vil jeg da helt sikkert skrive mig bag øret. Du virker jo til at være godt inde i hvad der sker og hvordan Google arbejder.
Rosenstand fra Concept-i skriver
Der er næppe megen uenighed mulig der. De sociale medier var allerede i 2010 væsentlig, og Google nåede da også at melde det ud inden årsskiftet. Prissammenligningssiderne vil sikkert ryge – i hvert fald en stor del af dem. Det kan næppe være anderledes.
Lukning af bureauer har vi allerede set, og jeg tror, du har ret i, at flere vil følge. Jeg kan faktisk ikke rigtig komme i tanker om nogen af dine punkter, der kan være megen usikkerhed om.
Men hvem tror du køber Twitter i 2011?
Ulrik - mensbasic.dk skriver
Hvor håber jeg da bare du får ret igen Mikkel, – prissammenligningstjenesterne er efterhånden en stor pestillens, -og der er jo ikke nogen der bibringer noget nyt.. Så krydser fingre for dine forudsigelser…:)
Robert Rungholm skriver
Nr 2. er jeg stor tilhænger af. Jeg ser dem gerne forsvinde. Jeg læste den anden dag en interessant artikel om mængden af spam mv. der kommer frem på ret almindelige Google-søgninger. Læs her: http://techcrunch.com/2011/01/01/why-we-desperately-need-a-new-and-better-google-2/
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Men hvem tror du køber Twitter i 2011?
Facebook 🙂
Søren Romlund skriver
> Men hvem tror du køber Twitter i 2011?
>>Facebook
Ahva. jeg var ellers overbevist om du vil sige micosoft. :S
Jacob Worsøe skriver
Hvorfor er det en dårlig brugeroplevelse at returnere prissammenligningssites fremfor specifikke butikker? Hvis jeg som forbruger skal købe et produkt, så vil jeg da gerne igennem de sites for at finde frem til den billigste butik, fremfor den som har været bedst til SEO. Det behøver jo absolut ikke at være den bedste forhandler der ranker bedst, så hellere lade prissammenligningssites rangerer forhandlerne fremfor Google’s algoritme.
Når det så er sagt, så er der selvfølgelig ikke brug for at hele side 1 er fyldt med forskellige prissammenligningssites der alle yder samme service. Så nogle af dem må væk 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er flere år siden at Google indførte nye regler om, at de ikke vil indeksere “søgeresultater” – det har bare ikke ramt prissammenligningstjenester så hårdt endnu. Men det er jeg ret sikker på det komer til. Og det med rette.
For problemet med prissammenligningstjenester er det samme som andre søgeresultater i søgeresultater – det er en omvej til det, som Googles brugere leder efter.
Iøvrigt er prissammenligningstjenester jo i reglen ikke sites der lister hverken de bedste eller billigste butikker – men kun dem der betaler for at være med. Det er kommercielle kataloger med fokus på shopping.
Jacob Worsøe skriver
Det koster selvfølgelig penge at få kunder gennem edbpriser.dk, men når stort set alle forhandlere bruger sitet, så vil den billigste ofte være den billigste overordnet set. Og så er det jo et glimrende søgeresultat at vise til brugeren. Omvej eller ej.
Mikkel deMib Svendsen skriver
SEO handler ikke så meget om, hvad du eller jeg mener er gode søgeresultater – det er Googles afgørelse, baseret på hvad der bedst tjener deres brugere. Og Google ønsker ikke søgeresultater i søgeresultater af den simple grund, at langt de flæeste af deres brugere bliver irreteret over det – like it or not 🙂
John Nielsen skriver
Hvor bliver det dog rart, og hvor vil det dog hjælpe betydeligt på søgeoplevelsen, hvis dine forudsigelser om prissammenligningstjenester i Googles søgeresultater holder lige så godt, som din forudsigelse af linkkatalogers udfasning af søgeresultaterne sidste år.
Skal man finde den bedste pris på den nyeste android mobiltelefon, iPhone eller tablet pc, kan man jo ikke undgå at snuble over en masse sites, hvis “resultater” tilsyneladende styres mere af indtjeningen på at de er med, end ønsket om reelt at finde den billigste mobiltelefon.
I søgen efter gode, reelle og solide anmeldelser af de nye mobil-gadgets er man pt ved at drukne i et hav af totalt intetsigende Adwords-overfyldte mellemlandingssider.
Det håber jeg, at der også bliver ryddet op i, når den udrensning af prissammenligningstjenester kommer, som den jo nok gør – når nu du forudsiger det. 🙂
Jeg håber virkeligt, at du har ret.
Det vil gavne brugerne i meget stor grad, hvilket jo kun kan være i Googles interesse.
Din forudsigelse sidste år vagte kortvarigt en del debat blandt andre i SEO branchen. Rigtigt mange var meget uenige, og troede ikke, at Google kunne finde på så drastiske metoder. Mon ikke de skeptiske vil være lidt mere forsigtige med den type skråsikkerhed denne gang.
Dejligt at følge med i dine forudsigelser.
Thumbs up! 🙂
Mikael Rieck skriver
Gode forudsigelser Mikkel.
Specielt er jeg spændt på at se udviklingen med prissammenligningssiderne og i særdeleshed Pricerrunner og Kelkoo. De har irriteret mig længe og giver mig meget sjældent noget brugbart.
Den eneste udfordring jeg ser er, at mange af de ting som de ranker for ikke findes i ret meget bedre versioner. I hvert fald ikke på en måde så søgemaskinerne burde kunne finde dem. Kunne de enkelte webshops bare lære at optimere deres sider bedre, så tror jeg det hele ville løse sig selv.
Frank skriver
Hej Mikkel
Jeg tror helt bestemt at du har ret i de fleste punkter. Håber virkelig også at de forskellige prissammenligningssider ryger sig en tur. Ved godt at der er mange der er glade for dem, men som du selv skriver, så er det ikke givet det er den billigste pris man finder derinde (snakker af bitter erfaring).
Glæder mig til at se om de holder stik.
God dag 🙂
Frank
Rolf skriver
5 punkter det er svært rigtigt at være super uenig i. Lige som flere andre, ser jeg også frem til at Google forhåbentlig finder en løsning på færre prissammenligningssider i resultaterne.
Det sværeste er at spå om fremtiden. Ser frem til at se hvor meget ret du i forhold til dine forudsigelser.
Klaus skriver
Uha spændende forudsigelser. Nu bliver det spændende og se om de holder stik. Som jeg kan se i de andre kommentarer, er jeg ikke den eneste der, er spændt på om prissammenligningssiderne får dårligere placering i google 🙂
Morten skriver
Spændende forudsigelser! Det bliver sjovt at se hvor mange der holder stik, men en ting er sikkert! Der ligger alt for mange siger derude med alt for meget intetsigende indhold. Og hvis Google kan rydde op i disse er der kun godt!
Mvh
Morten
Jacob Rohde skriver
Jeg håber at Google også gør noget ved “scaper” sites som bare putter en Wiki artikel eller andet originalt indhold in på en side omgivet af reklamer.
Som udvikler anvender jeg fx. tit stackoverflow.com, men de sidste par måneder er de i Google blevet outranked af efreedom.com på mange søgninger. efreedom.com scapper bare indholdet, og skaber ikke selv noget orignalt indhold.
Uanset om original content creators har SEO issues eller ej, finder jeg det dybt problematisk.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg forstår skam godt din frustration, Jacob, men jeg tror desværre ikke du skal regne med nogle stabile løsninger på den slags i 2011. Det er nemlig en langt mere kompleks problematik end de andre jeg nævner og jeg ser ikke nogle sikre løsninger på den slags lige rundt om hjørnet.
> Uanset om original content creators har SEO issues eller ej, finder jeg det dybt problematisk.
Ja, men der går nok mange år før du kan vinde Le Mans i en nedslidt Opel Record fra 89 eller vinde 100 meter løb i OL med kun 1 ben 🙂
René Madsen skriver
Godt nytår Mikkel
Du rammer ikke helt skævt med disse forudsigelser, det er forståeligt at prissammenligningssider ikke qua sine mange websider skal være favoriseret i forhold til sider med den ”ægte vare”.
Tror du ikke at Google vil forsøge sig med en anden model til vægtning af linkværdier i forhold til websider og trust i 2011, det ses allerede, at websider mange tror har en linkværdi, rent faktisk har fået fjernet juiceværdien og er mere eller mindre værdiløse i link sammenhæng.
Google adwords bureauerne har jeg ikke medlidenhed med, de har i alt for lang tid haft kronede dage, så her tror jeg du har fuldstændigt ret, når de ikke kan sælge elastik i metermål, men må forholde sig til en opsætningspris og en pris for det løbende arbejde..
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Tror du ikke at Google vil forsøge sig med en anden model til vægtning af linkværdier
Nej, ikke nogen fundamental ny model, men de vil bygge videre på de modeller de har og indpasse de nye sociale links mere, og så tror jeg som sagt, at dybe links bliver endnu vigtigere end før. Så ændringer ja, men ike et fundamentalt nyt system 🙂
Kim Sand Sørensen skriver
Med hensyn til prissammenligningsiderne er det så udelukkende pga indekseringen af interne søgninger/tags der gør at du mener at google vil smide dem ud, eller er der andre problemstillinger der gør det? Jeg kan godt se det er et kæmpe problem med alle de crap pages der kommer frem når interne søgninger indekseres, så på den måde er det fint, dog syntes jeg stadig der er nogle gode sammenligningstjenester derude som ikke fortjener at blive smidt ud, eller smidt længere ned i resultaterne.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Problemet med både søgeresultater i søgeresultater og prissammenligningstjenester (som jo grundlæggende er det samme) er, at de fungerer som et mellemled mellem Google og det brugerne faktisk ledte efter. Og da folk er utålmådige irreterer det dem. Og særlig slemt bliver det når der er mange af den slags sider i søgeresultaterne. Og det er der på mange produktsøgninger i dag.
Det var som sagt nøjagtigt det samme vi så med kataloger og artikeldatabaser sidste år – for 5 år siden var det “gameldags” scraper sites. Og i alle tilfælde er de blevet ryddet ud, når det er blevet for slemt. Og det vil nok også ske for prissammenligningstjenesterne nu.
Der skal dog nok være nogle få af dem der overlever i søgemaskinerne. Der er også fortsat enkelte kataloger og artikeldatabaser tilbage i Google. Men det store flertal tror jeg får et hårdt år i 2011 …
René Madsen skriver
Sider der nok også ligger inde for kategorien ”forurening af internettet” er de sider der fortæller hvor meget et enkelt domæne er værd, her grappes tekstsnippets fra alverdens websider, disse sider er typisk krydret med Google adsense til glæde for domæne ejeren, men til irritation for brugerne af Google.
Mange af disse sider er begyndt at poppe op i søgeresultaterne, de har ingen linkværdi i forhold til de sider de viser, her er typisk tale om websteder, der bare har høstet domæner og oplysninger ved at crawle nettet.
Så her er også en kandidat til et indsatsområde for Google.
Bo Kalvslund skriver
Er Google et land med egne love..?
Jeg sidder og tænker på dine forudsigelser om at de vil foretage flere manuelle ekskluderinger mv. – de såkaldte “handjobs” – i 2011
Hvad er objektive søgeresultater egentlig og med hvad ret kan Google smide sider ud?
Jeg hørte tidligere på året et podcast med een der udviklede sin egen søgemaskine baseret på de sproglige betydninger af indholdet.
Det lyder måske en kende kedeligt – men det er vel mere objektivt end søgeresultater baseret på antal links – eller hvad?
Mht. prissammenligningstjenester – ja så troede jeg i min naivitet at resultaterne på edbpriser var et objektivt resultat – men man bliver klogere hver dag..
Søgemaskineoptimering er jo et spændende felt – og ja det bliver spændende at se hvad fremtiden bringer.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Hvad er objektive søgeresultater egentlig og med hvad ret kan Google smide sider ud?
Med samme ret som alle andre medier selv kan bestemme hvad de vil have med. Ingen har RET til at være i Google – ligesom ingen har RET til en forsidehistorie i Berlingske Tidende. Det er naturligvis redaktionen selv der bestemmer det.
Når jeg forudser, at Google vil fjerne prissammenligningstjenester i deres søgeresultater, så er det fordi det giver Googles søgebrugere en dårligere oplevelse med Google. Og det kan Google nanurtigvis ikke acceptere. Gode søgeresultater er deres kærneprodukt.
Bo Kalvslund skriver
Hvis man skulle være lidt polemisk – så er det ligesom ytringsfriheden – den kan også gradbøjes – mener nogle…
Hvad er definitionen af gode søgeresultater?
Hvis jeg skal købe et kamera og ikke kender Googles prioriteringer (flest links og bedste søgemaskineoptimering minus de sider de har ekskluderet – f.eks. prissammenligningstjenester) – så får jeg dét resultat der er måske ikke giver det billigste kamera.
Nå men jeg forstår egentlig godt hvad du mener Mikkel..;-)
Jeg fik en idé igår (det sker ikke hver dag..)
Kunne man forestille sig at man som webshop kunne levere en form for RSS-feed med model og pris – som der så kunne bygges søgeresultater udfra i selve søgemaskinerne – altså en tjeneste der er gratis at bruge i modsætning til at skulle tilmelde (betale) for at være med i pristjenesterne..
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du blander ytringsfrihed og publieringsret sammen. Vi har ytringsfrihed, ja, men der er ikke publiceringsret.
Med andre ord – du må sige det du har lyst til, men du har ikke noget ret til at kræve at hverken Google eller andre medier skal bringe det du siger.
Dine forslag må vi tage op en anden gang. Dette indlæg handler om de konkrete SEO forudsigelser jeg er kommet med for 2011.
Bo Kalvslund skriver
Ja det har du ret i – men Google har status af orakel i mange sammenhænge.
Som du skriver er seriøs kildekritik nødvendig – som i mange andre sammenhænge.
Men som du også skriver så er det en dans på en knivsæg for Google med hvordan deres resultater bliver til: om det udelukkende er via deres algoritme eller om de selv manuelt cencurerer resultaterne.
Googles resultater er subjektive – ingen tvivl om det – og det er nok også godt for at resultaterne kan bruges til noget og ikke blot er fyldt med SEO teknisk overload.
Men det ændrer ikke ved at de har et stort ansvar overfor brugerne og i forhold til sig selv og deres troværdighed.
Det er en privat tjeneste som man kan bruge eller lade være – men idag bliver Google i høj grad brugt i f.eks folkeskolen når der skal hentes oplysninger til opgaverne.
Hvad vil jeg sige med det – bibliotekerne er jo også fyldt med mere eller mindre objektive/subjektive bøger/information.
Det jeg tænker på er: ville det være godt med mere åbenhed hos Google – lidt ligesom Wikipedia – hvor man kan komme med kritik af de publicerede informationer?
Det er fand’me en stor magt de har når man tænker over det – og hvis de får ry for at sortere (for meget) manuelt i resultaterne så kan de vel få problemer med ombudsmanden?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du skal da være velkommen til at kæmpe for en nationalisering af private børsnoterede selskaber. Det er ikke en kamp jeg støtter.
Men lad os nu holde os til emnet Bo. Denne tråd er ikke en generel snak om Google eller deres ret til at drive deres søgemaskine. Den diskusion er taget tusind gange og er ret uinteressant.
Bo Kalvslund skriver
Godt så…
Johannes Wisby Andersen skriver
Jeg håber, som så mange andre kan jeg se, at du har ret med prissammenligningstjenesterne. For det er nok den største pestilens i søgeresultaterne. Som du nævner så er det blot en omvej.
Jeg finder det især MEGET irriterende når man søger efter anmeldelser af et bestemt produkt. Tit ender man på et katalog hvor de for hvert produkt har en “reviews” tab, hvilket også er fint – men oftest så har de ikke links til nogen anmeldelser alligevel.
Steen Christensen skriver
Det kunne da være rart hvis webshops fik lidt mere plads i søgemaskinerne 🙂
Hvor læser man om Sociale medier og brugen af dem i forhold til SEO.
Morten skriver
@Mikkel
Når du siger prissammenligningsites, mener du så Kelkoo eller nogle af de uendelig mange wordpress sites? Eller begge?
Jeg er helt enig i dine forudsigerlser, som blot vil gøre søgeoplevelsen bedre, især indenfor bestemte brancher.
Men jeg undre mig meget over, at du ik har nævnt noget om de mange meningsløse blogs, som der efterhånden er online. Blogs med et ellet få indlæg, eller blogs som bare spamer uden reelt indhold, og hvis eneste mening er linkbuilding.
Hvordan ser du fremtiden for disse? Sker der noget i 2011, eller kan vi bare forvente en forværring af situationen?
Mikkel deMib Svendsen skriver
@Morten, jeg tænker sådan set på prissammenligningstjenester i bred forstand, omend nogle få af de bedste og mest veletablerede – som Kelkoo, nok har en større chance for at overleve oprydningen. Jeg tror ikke det hele forsvinder, men det har taget overhånd, så en del kommer til at forsvinde fra søgeresultaterne – på den ene eller den anden måde.
Spam blogs – også kaldet sBlogs, er det flere år siden Google satte ind for at forsøge at fjerne. Men det er ikke så let, da signalerne ikke er nær så klare. De gør dog løbende hvad de kan i forhold til kvalitetsvurdering, men perfekt er det langt fra. Jeg tror dog ikke vi kommer til at se et direkte målrettet angreb måd blogs lige foeløbigt.
Optimator skriver
Jeg glæder mig MEGET til at forudsigelse nr. 2 bliver effektueret. Det er godt nok blevet besværligt at finde en “ærlig” anmeldelse af et produkt, der ikke er forfattet af en eller anden form for marketing-bureau. Selvfølgelig må prissammenligningstjenester/reviews gerne være der, men på en eller anden måde ville det være rart hvis de mest “scrapede” udgaver blev detroniseret en smule.
Nr.1 håber jeg ikke du får ret i 😉
3-4 enig
5’eren har jeg ikke rigtig sat mig ind i.
Godt nytår, vi ses derude!
Kenneth Bach skriver
Jeg er helt enig i et flere af dine forudsigelser. Specielt den del med de dybe links, har man kunnet se at de har haft fokus på i en periode. Hvis man tænker logisk på hvad de gerne vil med deres søgemaskine, er det jo i virkeligheden også noget der har stor relevans for brugerne og derfor er jeg specielt enig i at det må være her, der skal fokuseres i 2011.
Morten skriver
@Demib
Jeg håber du får ret, og at sider som Kelkoo mm også ryger lidt ned, da de oftest forstyre mere end de gavner.
Så sent som idag søgte jeg efter et produkt. 2 gange røg jeg ind på Kelkoo, men de havde ik produktet blot et tekst, som omtalte det. Samme problem er der tit med Piximania, som har en tekst, som fanger Google, uden at de har det pågældende produkt… Pisse træls, for at sige det på godt jysk!
Lina Kvols skriver
Mikkel, du forudser, at der kommer mere Google bullshit i 2011.
Jeg har min tvivl om, at ‘Google instant’ som er lanceret i USA, og som kommer til DK i 2011, er genialt, men det får i hvert fald betydnig for SEO.
Rasmus Hjordt skriver
Jeg kan ikke huske, at jeg én eneste gang har haft gavn af prissammenligningssiderne. Når jeg søger et produkt, er jeg ikke interesseret i at få alle mulige kunstige mellemled smasket op i hovedet. Jeg kan godt selv finde ud af at foretage en prissammenligning, hvis jeg ønsker det. Den slags sider er KUN til irritation og jeg håber sandelig, at Mikkel får ret – i det hele.
Ole skriver
Ville du mene at en side som den mit navn linker til hører under prissammmenligningssider og vil blive degraderet ? der er ingen prissammenligning nu men planen er at det vil komme snart.
Karsten Jensen skriver
Kunne være glædeligt om Google fik luget ud i de mange links, som jeg ofte anser som spam-links. Ikke mindst de mange prisportaler, som man som almindelig bruger kan få fornemmelsen af, blot er skabt for bannernes skyld.
John Bakken skriver
Det bliver spændende med sammenligningssiderne!
Jeg tror fx der er mange Aminoer der vil komme til at hænge lidt med mulen, hvis sammenligningssiderne bliver nedprioteret søgemaskinerne.
Andreas Linde skriver
Jeg håber at du får ret mht. prissammenligningssider. De er SÅ irriterende. De popper op ved hver eneste søgning, og du har ret når du siger, at det ødelægger brugervenligheden.
Jeg må hellere se at komme i sving med at skabe dybe links! :=)
Henrik Helbæk skriver
Nu er det jo altid nemmere i bagklogskabens ulidelige klare lys, men social integration synes ikke at have den samme vægtning som linkbuilding, som forudsagt. Det kan selvfølgelig være at det kommer – året er ikke slut endnu.
Lasse skriver
Kan huske at jeg læste denne lige da du postede den, og nu er jeg sjovt nok røget tilbage hertil, her halvvejs inde i året.
Skal vi have en midtvejs evaluering? 🙂
Kunne specielt godt tænke mig at høre om dine tanker vedr. Panda, nu hvor vi alle er blevet lidt klogere efter udrulningen i USA.