SEO for dummies – SEO 2.0 er ikke svær at læse
Jeg har kunne konstatere, at der er nogle, som har fået den fejlagtige opfattelse, at min store danske SEO bog: SEO 2.0 kun skulle være for søgemaskine-nørder. Det er på ingen måde tilfældet. Måske skyldes det, at den i sammenligning med alle andre bøger om SEO er så meget længere og omfattende. Men faktisk er den slet ikke så svær at gå i krig med, som nogle åbenbart tror.
Og det er jo lidt ærgeligt, hvis der er nogle der bliver skræmt væk, fordi de tror bogen kun er for nørder – eller bare fordi længden af bogen skræmmer dem. Jeg kunne næsten godt have kaldt bogen for “SEO for dummies” – men dels er “dummies” allerede en serie af bøger, og dels synes jeg faktisk at “SEO for dummies” ville virke lidt nedladende.
Faktum er, at bogen er skrevet i et sprog, som alle kan forstå. En meget stor del af bogen beskræftiger sig med områder, som de fleste kan have glæde af, og som alle helt almindelige mennesker kan lære. Dertil er der så nogle lidt mere teknisk avancerede afsnit og nogle områder, som måske ikke lige er aktuelle for alle (f.eks. Black Hat teknikker og Reputation Management).
Selv hvis du ser bort fra disse afsnit står du tilbage med en SEO bog, der går lidt mere i dybden med de mange områder indenfor SEO end de fleste andre SEO bøger. Men det gør den absolut ikke sværere at læse. På nogle punkter faktsk tværtimod. Den er bare lidt længere.
Længden behøver du heller ikke lade dig skræmme af. Det er en fagbog – ikke en roman. Du behøver ikke læse den fra den ene ende til den anden for at få noget ud af den. Mange vælger at dykke direkte ned i de afsnit der er aktuelle for dem.
Nogle af dem der har købt bogen har faktisk også bemærket, hvor let bogen egentligt er at læse. For eksempel skriver Gorm fra Sensitik: “Jeg ved ikke hvordan han gør det, men på en eller anden måde er det lykkes for Mikkel deMib, at skrive så det rammer både den uerfarne og nysgerrige, der gerne vil snuse lidt til SEO og den mere erfarne …”
Og Kim Jørgensen fra www.Erotic-Toy.dk skriver: “Bogen er nem at læse og forstå for folk som ikke har det vilde kendskab til SEO. Jeg er i gang med at lave nogen af de nemme ting som Mikkel nævner i bogen, og allerede efter et døgn var jeg steget fra side 10 i google, til side 1 …”
Du kan iøvrigt læse flere anbefalinger fra andre læsere her.
Hvis du er en af dem der har været tilbageholdende med at læse SEO 2.0 fordi du frygtede, at du ville være for dum til at forstå den – eller at du ville have mere gavn af en bog med mindre informationer i, så skulle du måske genoverveje det …
Du kan fortsat downloade den gratis version af SEO 2.0, hvis du gerne lige vil se om jeg har ret i hvor let den faktisk er at læse … denne “SEO for dummies” … 🙂
allerup skriver
Jamen, jeg venter osse bare på at du får slikket frimærket på min trykte version af SEO 2.0…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Den er sendt i fredags, så den burde være lige på trapperne 🙂
Per H. Jørgensen skriver
Jeg tror nok, at sideantallet virker afskrækkende på nogle. Faktisk kan jeg ikke huske, at jeg nogensinde før har læst en bog med det side-antal 🙂
Det har jeg så nu – og det kan godt anbefales! Og jeg vil faktisk anbefale, at man læser den fra ende til anden – bevæbnet med en “marker” – og at man lader læsningen strække sig over nogle uger (ellers bliver du helt bims i knolden og misser sandsynligvis for mange af de bedste informationer).
Efter min mening er effektiv SEO meget med “mange bække små” og derfor er det godt at komme hele bogen igennem. Efter første gennemlæsning kan man så vende tilbage til de markeringer, man satte under første gennemlæsning – og rykke på dem!
Endelig skal siges, at der er brugt noget der ligner dobbelt linjeafstand. Udover at det selvfølgelig gør noget ved side-antallet, gør det også bogen lettere at læse.
Mikkel deMib Svendsen skriver
E-bogen er skrevet med 1,3 i linieafstand. Jeg synes, som også du siger, at det gjorde den noget lettere at læse på skærm 🙂
Parfume skriver
Jeg vil klart også anbefale bogen. Jeg har ikke selv den store erfaring med søgemaskineoptimering, men føler virkelig jeg får noget ud af denne bog. Jeg gør selv det, at jeg tager og læser et kapitel i bogen – Når dette er læst, så laver jeg ændringer på min hjemmeside. På den måde kan jeg løbende følge de forbedringer der kommer på siden.
SEO 2.0 er ikke en bog der skal læses hurtig, men en bog man skal læse stille og roligt og så følge alle de gode råd.
allerup skriver
Sideantallet har også været noget der har afholdt mig fra at bestille e-bogen – For jeg har simpelthen ikke orket at skulle fodre printeren med 3 pakker papir.
Nu har jeg fået bogen ind ad døren, og et postbud med lange arme – Så nu skal der læses!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det lyder godt 🙂
Janno skriver
Som nogen af jer nok ved har jeg haft en lille finger med i at læse korrektur på bogen, og kan bekræfte at den er både velskrevet (især efter korrekturlæsningen) 🙂 og omfattende.
Jeg har dog ofte oplevet at mange mennesker bliver skræmt af sådan en omfattende sag, og i den ånd mente jeg at en begynder skulle starte et andet sted, hvilket jeg ser bekræftet i allerups kommentarer.
At jeg har nærlæst den 2 gange i forbindelse med korrekturen giver mig et indblik i størrelsen, og den kan i den grad virke skræmmende for en nybegynder tror jeg.
Det er dog fuldkommen korrekt af dig at pointere at alle kan læse den og få meget ud af den, det bliver vi aldrig uenige om.
Og det gør den uden sammenligning til den mest omfattende bog om markedsføring i søgemaskinerne der nogensinde er skrevet på dansk, og måske en dag en klassiker på andre sprog også?
Min oplevelse er at man kan finde interesse i seo ved at læse lidt om det online, men vil man virkeligt i bund og skabe større resultater er seo 2.0 et sikkert hit, også for en newbie.
Så lad dig ikke skræmme af størrelsen, bogen er hver en krone værd, og lidt til.
Det er du velkommen til at citere mig for.
Niels Henriksen skriver
Jeg skal bare have nosset mig sammen til at købe en ebook reader istedet for at læse den på laptop eller sidde med et km højt bjerg af papir.
Men det ville være rart at man kunne fjerne passwordet i den 🙁
Bo Kalvslund skriver
Tak fordi du ikke har kaldt den SEO for dummies – Mikkel.
Men måske skulle du markedsføre den (signatur på Amino mv) som “Håndbogen i SEO” eller “Få proffesionelt overblik over Søgemaskine optimering”.
Jeg synes det er en genial titel du har nu: SEO2.0 Beta – men det er måske for de indviede – som du skriver i bogen så er det for at tage lidt gas på web2.0 og gøre det lidt uhøjtideligt.
Men uden jeg ved så meget om markedsføring så tror jeg en henvendende titel vil appelere til flere.
Du har undertitlen “Håndbog i markedsføring i søgemaskiner nederst på bogen – jeg synes det skulle stå hørere oppe. Fokus på håndbog. Mikkel nederst på forsiden.
Og så vil jeg knytte en kommentar til din forside-illiustration – den er skæg – men heller ikke helt gennemskuelig eller “letopfattelig” for tungnemme som mig.
“6 forretningsmænd på vej ind i en labyrint…”
Det er sgu da ikke sexet..
Hvor er Mikkel Demib i egen person – et flot billede med knaldrøde farver…
Eller hvad ved jeg – noget man husker – ikke noget der skal fortolkes.
Det er selvfølgelig noget irrationelt snak når det nu er indholdet det handler om – men jeg synes det du sælger er power og magt til folket og erhvervslivet og det synes jeg du skal være stolt af og signalere med din bog også.
Lige nu signalerer du noget for nørder (al respekt for dem – jeg er selv een…)
Hvad med nogle videoklip også som markedsføring ligesom Thomas Rosenstand og Martin Thorborg også bruger. Så kunne du også i egen person fortælle om bogens opbygning og dens læsbarhed kombineret med dens seriøsitet og afmystificere den lidt.
Det var bare mine 2 cent
Bo
Kim Jørgensen skriver
Jeg har ikke fået læst hele bogen endnu. Men har dog læst SEO FAQ og jeg synes de er skrevet så alle kan være med, i et letlæseligt sprog, hvor man ikke skal læse hver anden linje igen for at forstå den.