SEO er lidt ligesom at gå til lægen
Jeg kom fornyligt til at tænke på, at det at gå til lægen på mange måder minder om SEO. Når vi går til lægen er det som regel fordi vi har ondt et eller andet sted eller fordi der er noget der ikke er helt som det skal være. Noget der burde være bedre. Når vi går igang med SEO er det tilsvarende fordi vi regner med, at kunne få det bedre i søgemaskinerne.
Vi forventer normalt at lægen kan stille en klar diagnose og udskrive den rette medicin. Mange har samme forventning til en søgemaskine-ekspert. Men i begge tilfælde er det dog som regel en lidt urealistisk forventning. Vi kan i hvert fald langt fra altid – som patenter eller SEO-kunder, regne med at få ligeså klare svar, som vi tror vi kan.
SEO-Eksperter er ikke troldmænd
Mange af dem der opsøger en SEO-ekspert har en forventning om, at SEO-eksperten præcist kan fortælle hvad der skal gøres for at få top rankings på lige netop de keywords der måtte ønskes. Som med et magisk trylleslag tror de, at eksperten kan få dem op i toppen af Google. I det mindste kan de vel fortælle den nøjagtige vej og styrke, der skal sættes ind med, ik? En klar diagnose og en pille der med garanti virker.
Men nej, så enkelt er det desværre ikke med SEO – og det er det heller ikke altid hos lægen.
Læger famler ofte (lidt) i blinde
Da jeg var yngre troede jeg, at et besøg hos lægen altid ville udløse en klar diagnose – en forklaring på, hvorfor jeg f.eks. havde ondt i halsen, og efterfølgende en pille – noget medicin, der ville helbrede denne navngivne lidelse. Men i dag ved jeg, at det langt fra altid er sådan hos lægen. Ofte kan de ikke sådan lige sætte et præcis navn på lidelsen – give en klar diagnose. Og det er ikke altid der bare lige er en bestemt pille man kan tage og så går det væk.
Både læger og SEO-eksperter må meget ofte leve med nogle delvist præcise diagnoser. Der er måske indikationer på en dårlig linkprofil, manglende social synlighed, tynde sider eller duplicate content. Som SEO-ekspert ved man, at det i alle fald vil være godt, at forbedre på de svage områder og rette synlige fejl. Men hvilken en af de forskellige “piller” der ender med at gøre udslaget og “helbreder patienten” (give de bedre resultater, der ønskes), er det er som regel umuligt at sige med sikkerhed.
Hvis lægen ikke kan sætte en helt præcis diagnose på din lidelse må han pejle sig ind på noget der kan hjælpe. Han skyder naturligvis ikke i blinde – det gør en dygtig SEO-ekspert heller ikke, men der foregår en vis del trial-and-error – kvalificerede og velbegrundede forsøg.
Som at pille et løg – indefra
Når der ikke kan stilles en præcis diagnose – hos lægen eller din SEO-ekspert, så er det bedste du kan gøre, at alliere dig med fagpersoner, der kan hjælpe dig vej igennem de kvalificerede eksperimenter der skal laves. Skridt for skridt må du bevæge dig i den retning, som alt tyder på er den bedste.
Det er, som jeg engang har sagt i et interview: Som at pille et løg, lag for lag – indefra!
Du kan se de første lag, fjerne dem, arbejde dig igennem dem, men du kan ikke vide med sikkerhed, hvor mange lag der er. Du må bare tage fat, arbejde dig igennem til du når overfladen – til du er helbredt eller ranker så godt som det kan forventes.
Hverken SEO eller lægevidenskab kan altid give de helt præcise svar på, hvordan man “reder patienten”. Men en dygtig håndværker – en god læge eller SEO-ekspert, kan som regel pejle sig frem til hvilken retning der skal arbejdes, for at få det hele til at gå lidt bedre. Og skridt for skridt kan man så arbejde sig hen imod en rigtig helbredelse.
Velkommen til den virkelige verden 🙂
Hans skriver
Efter som det er så abstrakt som det er, så er det vel også årsagen til at man ser så mange plattenslagere derude, som tager sig betalt for noget arbejde de egentlig ikke rigtig har styr på.
Skal dog lige skynde mig at sige, at jeg ved godt du er dygtig til det du laver. Bemærkningen var ikke tiltænkt dig 🙂 Men jeg er sikker på at du også har hørt om de omtalte svindlere 🙂