SEO debat i åbne SEO forums dør næsten altid … til sidst
Jeg har siden 1997 været involveret i mange online SEO debatter og forums og selv drevet et enkelt af dem på dansk. I starten er de bedste af dem gode for både dem der hjælper og dem der bliver hjulpet. De første 2-3 år går det som regel fint, men så sker der et eller andet …
Langsomt bliver SEO debatterne invaderet af flere og flere “trolls”, folk der vil spille kloge, men bestemt ikke er det og derfor giver virkelig dårlige “gode” råd, og folk der vil kæmpe til sidste blodsdråbe for at fastholde nogle faktuelt forkerte informationer om SEO. Det er temmelig trist at se på, når det sker.
For mange af dem der lytter på de “gode” råd handler det om deres levebrød – og deres ansattes jobs. Hvis de ender med at lytte på forkerte råd, så kan det i værste fald være meget skadeligt for deres virksomhed. Helt konkret kan det ende med at de bliver smidt helt ud af Google.
Til at starte med kan de fleste godt leve med den smule “støj” der kommer på linien i debatter, og de mest aktive debattører vil forsøge at opretholde et ordentligt niveau og kæmpe imod alle myterne og løgnene om SEO. Men min erfaring er, at med mindre der er virkelig stærk opbakning fra administratorer og moderatorer i en debat til arbejdet med at fastholde kvaliteten, så vil det blive med med at skride mod det værre.
Skridt for skridt – uge for uge, bliver det værre og værre. I takt med at dem der til at starte med forsøgte at kæmpe for SEO debatten falder fra bliver det mere og mere umuligt at fastholde den gode SEO debat der var engang. De få rådne frugter ender med at inficere hele frugtkurven, der efterlades som en stinkende mødding.
Jo mere skidt der fylder arkiverne op – tråde med tvivlsomme råd og uimodsagte myter og misforståelser om SEO, jo værre bliver det. Det er en ond cirkel – den modsatte effekt, af det der som regel startede debatten. Gode indlæg tiltrækker flere gode indlæg. Dårlige indlæg tiltrækker mere skidt og afholder andre med mere korrekte informationer fra at deltage. Det bliver for meget op ad bakke.
Jeg har som sagt oplevet denne udvikling i mange debatter. Min egen gamle SEO debat måtte jeg også lukke til sidst, da jeg ikke personligt havde kræfterne til, at sikre det niveau jeg synes der skulle være – helt gratis. Det er dobbelt så hårdt at få en debat på rette spor, når det først er gået galt, i forhold til at opbygge og vedligeholde noget der er sundt og godt.
Jeg har også oplevet det i andre danske debatter om SEO. Til at starte med kæmper jeg – og andre der ved hvad de snakker om, for at opretholde et ordentligt og korrekt fagligt niveau. Men efterhånden som flere og flere trolls og fusentastere der dukker op, jo mere håbløst bliver det at kæmpe for kvalityeten. I hvert fald hvis der ikke er den nødvendig opbakning til denne linie fra ejerne. Og det har jeg som sagt ikke oplevet her i Danmark.
Mange af disse uheldige oplevelser med åbne online debatter om SEO var bl.a. medvirkende årsag til at jeg sidste år valgte at udvikle “Brevkassen“, som en del af SEO Supporten. For selve grundtanken med en debat kan jeg godt lide – specielt det, at folk kan læse om andre folks problemer og ikke mindst de løsninger de fandt på dem. Arkiv-værdien af en god debat er enormt stor.
Med SEO Supportens Brevkasse har jeg så valgt helt at skære den tværgående debat mellem medlemmer fra. Det er den der skaber mest støj og i sidste ende dræber de fleste åbne SEO-debatter. I SEO Brevkasen foregår debatten i den enkelte tråd alene mellem den der oprindeligt stillede spørgsmålet, og en af eksperterne på SEO Supporten – mig eller en af mine dygtige medarbejdere. Hele tråden arkiveres, så de andre medlemmer kan læse den og lære af den.
Det fungerer faktisk rigtig godt. Vi laver så også en redaktionel kategorisering af alle tråde, så det er noget lettere at bladre rundt i arkivet, og vi tilstræber, at der ikke svares en masse gange på de fundamentalt samme ting.
Naturligvis er det ikke helt det samme som de åbne debatter. Hvis man bruger disse til sådan at hyggesnakke lidt med vennerne, så er Brevkassen på SEO Supporten naturligvis ikke god, men hvis man søger korrekte svar på nogle af de udfordringer man har med sin markedsføring i søgemaskiner, så kan jeg se i dag, at Brevkassen er en langt bedre løsning: Du er sikker på at få et korrekt svar indenfor 2 dage fra en kvalificeret SEO-ekspert og din tråd bliver aldrig smadret af provokatører og tumper.
Nå, men nu skulle det hele slet ikke handle om SEO Supporten – jeg synes bare, at det er en meget naturlig og spændende udvikling på området. Den løser et behov, som de færreste debatter kan leve op til på længere sigt.
Men er der så slet ingen SEO-debatter, der kan blive ved med at være gode?
Jo, der er da eksempler – desværre ikke nogle i Danmark. Men i USA kører f.eks. WebmasterWorld stadig ret fornuftigt -selv efter mange år på markedet. Men det har også altid været hårdt styret af ejeren Brett Tabke og et hold af moderatorer. Det samme var tilfældet for SearchEngineForums – hvor jeg selv var moderator for mange år siden, der var drevet af Jim Wilson indtil han døde for nogle år siden. Han holdt også en meget stram og målrettet linie i debatten. Det betød så også at mange blev “begrænset i deres ytringsfrihed” eller direkte smidt ud, hvis de ikke kunne leve op til Jim Wilsons regler. Om han så altid havde ret i sine vurderinger ved jeg ikke, men resultatet var i hvert fald at de tilbageværende debattører fik en rigtig god debat ud af det.
Så det kan godt lade sig gøre at opretholde en ordentlig kvalitet i en SEO-debat. Men alle de tilfælde jeg har set, har været præget af en ekstrem stram styring og en høj grad af konservatisme. Det gør det naturligvis sværere for nye medlemmer, at lave “revolutioner” i debatten – men det giver så til gengæld en debat af en mere stabil kvalitet, som bliver ved med at være lige værdigfuld.
Henrik skriver
Interessant.
Som du selv beskriver er der simpelthen for mange kokke der lader dårlig mad.
Jeg støder ofte på selvproklamerede SEO specialister, hvis eneste erfaring er at læse et par forums, og diverse ebøger – det bliver man sku ikke ekspert af, det optjenes igennem lang erfaring.
Jeg forstår udemærket din problemstilling til at det er svært at skille fårene fra bukkene, især fordi det faktisk er svært for udefrakommende at kende forskel på et godt og dårligt råd, men i de fleste tilfælde er det bare et spørgsmål om at stille et par kritiske spørgsmål.
Henrik
Rosenstand skriver
Ja – vi deler jo disse oplevelser, må man sige. Men mon ikke “survival of the fittest” også gælder her? Hvis debatforaer får lov at køre af sporet, falder kvaliteten dramatisk, som vi har set det på det seneste. Og så smutter de seriøse brugere ~ mindre trafik ~ forumdød.
Det er med garanti hundesvært at styre et forum, og det KAN ikke gøres uden en stærk og alfaderlig hånd. Er den ikke til stede, er det kun et spørgsmål om tid.
Men som der står i den gamle danske sang: “For de gamle som faldt, er der nye over alt” 🙂
God weekend!
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Og så smutter de seriøse brugere ~ mindre trafik ~ forumdød.
Rent fagligt har du ret i at dårlige debatter dør – men rent kommercielt synes jeg ikke det altid går sådan. Se bare på EB og tilsvarende debatter.
Man kan med andre ord godt blive ved med at skabe vækst i en debat – i form af flere medlemmer og mere debat selvom den faglige kvalitet falder. Det bliver så bare nogle helt andre debattører der på sigt gider deltage og det faglige udbyttet af debatten forsvinder så naturligvis helt – og kan i værste fald gå hen og blive direkte farligt at lytte på.
Rosenstand skriver
Det er sandt – men i min verden er en debat, der går ad pommern til fagligt også død. Og desværre ender de faglige debatter tit et sted, hvor rådene i allerbedste fald er uskadelige. Der går en rum tid, inden folk opdager det, og indtil det sker, står diverse råd som “sandheden”. Synd for dem det går ud over.
Janno skriver
Rart at se at man ikke er den eneste der har valgt at skrue voldsomt ned for vores ellers så dejlige seo debat i ved selv hvor…
Det er synd for dem det går ud over som Thomas skriver, og sørgeligt for alle de “kloge” hoveder man skal kæmpe med over et svar man ikke er i tvivl om er korrekt.
Hvis de optimerer deres egne sider som de giver råd, må man håbe de har dybe lommer.
Især typen der skriver at man tager fejl for sådan har de selv gjort i mange år, og de kan da fremvise denne og denne nummer 1 placering…
At deres nummer 1 placeringer så er på ord med mindre end 100.000 konkurrerende sider, stort set ingen adsense annoncører og derfor i realiteten uden egentlig konkurrence på ordet, gør jo bare at man sidder og ryster på hovedet af dem og i sidste ende opgiver at trænge igennem.
Grosen Friis skriver
Hej Mikkel
Godt, relevant og aktuelt indlæg.
Jeg kan godt lidt din ide med en “brevkasse” og jeg synes det er en god måde I bruger den på SEO Support. En brevkasse tager fordelene ved 1:1 kommunikaiton og en åben debat og blander det sammen, men det kræver dog, at man har nok dygtige folk til at supportere brevkassen, men det har I jo uden tvivl også på SEO supporten 😉
Jeg har også oplevet de “forum” problemer du omtaler, grunden til min begrænsede deltagelse i SEO debatterne på det seneste er dog ikke på grund af disse problemer, men at jeg ikke længere jeg kan finde tiden til det, og at jeg synes, det er de samme SEO basis spørgsmål man svarer på igen og igen. Man kan i 90% af tilfældene svare på sådanne spørgsmål ved at henvise til et SEO blogindlæg eller en SEO-gør-det-selv side og det er der ikke så meget sjov ved i længden.
Sidstnævnte tror jeg faktisk er en naturlig process for mange forumdebattører, det er sjovt i starten at besvare alle typer spørgsmål – også basis spørgsmål – men til sidst har man ikke lyst til at blive ved, det er som om man kører i ring.
Hvis der så er nye og fagligt kyndige debattører der kan tage over, så er det jo ikke noget problem, men noget tyder jo på at det ikke altid er tilfældet..
/Grosen Friis
vejle bryghus skriver
Kan kun tilslutte mig. Synes det er synd for mange starter som rigtig gode steder med meget brugbart information. Dette betyder jo så, at et forum bliver velbesøgt og ser sker der typisk detm at der er alt for mange der ikke ved nok om ting der begynder at lege ekspert.
Netop det har ødelagt mange gode forums
Anders Christensen skriver
Når et forum opnår en hvis størrelse er der altid en tindens til at de “gamle” brugere bliver mindre aktive. Det som jeg har lært er at det kræver nogle gode admins og så en masse kompetente moderatorer at holde et kvalitetsforum kørende.
For at opretholde en høj kvalitet og god debat er det en fordel at give ens moderatorer en form for gevinst ved det arbejde de gør. Dette kan enten være direkte økonomisk eller ved at give dem en helt speciel “helte” status på forummet (eller hele sitet hvis det er muligt). Man skal altså ofte give noget mere end bare æren af at være moderator hvis man vil holde på de gode moderatorer i længden.
I sidste ende handler det dog om at de folk der sidder bag ved det hele brænder for det. Jeg har efterhånden set mange forums nærmest uddø fra den ene måned til den anden fordi der er kommet ny ejere på et site.
Der er nød til at være nye tiltag og løbende forbedringer der holder på de gamle brugere og moderatorer ellers vil de fleste forums (og web-sites) stille og roligt blive overfyldt af begyndere – hvilket så i sidste ende betyder at kvaliteten af debatten bliver ringere og ringere.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg synes ikke nødvendigvis det vigtigste er, at holde på de gamle brugere i en debat – men at holde en god stil og en høj kvalitet.
Moderatorer kan være en god hjælp, men det kræver at de styres hårdt at administratorerne med henblik på at opretholde netop den stil og kvalitet som ejerne ønsker. Moderatorerne kan ikke klare det alene uden en stram styring.
Der hvor der ofte fejles er, efter min mening, at der gives alt for lang snor til trolls og folk der tror de ved meget mere end de faktisk gør – som slynger om sig med f.eks. råd om revision, jura eller SEO og som de er “100% sikre” på er rigtige – men bare ikke er det.
Lige for tiden er det f.eks. blevet meget moderne i både debatter og blogs, at wannabe SEO’ere forsøger at bilde folk ind at duplicate content slet ikke er noget problem. I en debat kan man så enten vælge at slå hårdt ned på det vrøvl og lukke den slags tråde – evt. efter et kort og korrekt svar, eller man kan vælge “den åbne stil” og holde fast i at de bedste argumenter da nok vil vinde. Men det gør de ikke. For mange af dem der faktisk kender de korrekte svar på den slags spørgsmål gider simpelt hen ikke blive ved og ved med at skulle bruge oceaner af tid på at skulle tilbagevise den slags vrøvl.
Resultatet bliver så, at flere og flere tråde – der åbnes med de samme gamle emner, ender med at fremstå med rodede eller direkte forkerte konkulusioner. Det har jeg set igen og igen – både herhjemme og i USA.
Rudi Mortensen skriver
Hvad med DigitalPoint Forum, hr. Demib?
Nu er jeg lige blevet medlem her for et par uger siden, og jeg får da også en masse gode råd med på vejen ved at snuse lidt rundt, men mener du at der findes for mange trolls derinde, til at du gider nævne forummet?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Mit indlæg ovenfor er ikke en liste af debatter – men en kritik af den måde, som debatter som regel udvikler sig.
DigitalPoint er absolut et af de steder der har lidt meget under en svingende kvalitet – og mange “gode råd” man nok ikke skal følge. Det har på samme måde som mange andre steder ændret sig fra dengang det startede
flerelikes.dk skriver
Interessant læsning, og kan kun være enig i det du skriver. Det samme er egentlig gældende på ellers finde Facebook gruppers fora, som også bliver forstyrret af en masse støj..