Få du nok ud af dit SEO-budget?
De fleste har I dag forstået vigtigheden af, at have en god og effektiv search marketing strategi – inklusiv et solidt SEO-element. Selv de helt store virksomheder er kommet med og de fleste har i dag afsat en del af budgettet til SEO. Ofte for lidt, men trods alt et skridt i den rigtige retning.
Spørgsmålet er så bare, om du så også får reel værdi for det du investerer i SEO.
Ved du hvordan pengene bruges? Hvad er strategien? Hvad er jeres benchmarks og hvordan går det med dem? Virker det eller spilder du pengene? Kaster du dem bare efter dit medie- eller reklame-bureau og håber på det bedste?
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på hvad mange gør forkert og hvordan du kan gøre det bedre …
SEO på budgettet
SEO er for mange fortsat en forholdsvis lille dele af budgettet. Større virksomheder samler ofte størstedelen af deres medieindkøb hos et godt mediebureau. Det er nok også meget fornuftigt for mange af dem. Sådan generel set.
Men i takt med at mange flere virksomheder har fået en forståelse for, at SEO er vigtigt, har de ytret ønske om at få det med. Og det har de så i en vis udstrækning fået. Det er lettere for mange at samle det hele hos en leverandør.
Ud af et samlet årligt mediebudget på nogle millioner afsættes der så måske et par hundrede tusinde årligt til SEO. Så er mediechefen glad. SEO er krydset af på listen. Alle er glade. Eller næsten.
For desværre synes jeg ofte det ser ud som om, der ikke bliver leveret ret meget SEO-værdi for pengene og der er alt for ofte en katastrofal mangel på målbare resultater. Når jeg spørger disse mediechefer så aner de i reglen ikke hvad der er gjort og hvilke konkrete forbedringer det har ført til.
Brug dit SEO-budget effektivt
Nu er et par hundrede tusinde kroner årligt ud af et budget på flere millioner naturligvis ikke alverden. Men det er trods alt stadig penge, som det er dumt at spilde. Ikke bare fordi det i almindelighed er dumt at spilde penge, men i særdeleshed fordi en manglende, eller forkert, indsats på SEO-området har så alvorlige konsekvenser.
Mange store virksomheder burde bruge langt mere end et par hundrede tusinde kroner årligt på SEO. Når man ser på, hvor stor en andel af deres samlede trafik på websitet SEO kan stå for, så burde der afsættes meget større budgetter. Men selv med et par hundrede tusinde kroner årligt kan der faktisk godt gøres noget godt.
Selv for et mindre budget er det muligt at påbegynde en process i jeres virksomhed, hvor alle medarbejdere gradvist bidrager mere og mere, og mere og mere rigtigt, til at forbedre jeres synlighed i søgemaskinerne. I takt med at både teknikere, indholdsredaktører og kommunikations-medarbejdere forstår hvordan de kan bidrage, og får det indarbejdet i deres daglige rutiner, vil i begynde at se resultater.
At kaste pengene blindt efter et bureau der siger, at “det der SEO-noget skal de nok fikse…” er dumt. Risikoen for, at du ikke for noget ud af det er meget stor.
Start med en god SEO-Strategi
Jeg vil meget anbefale, at du starter med at få dine SEO-strategier helt på plads. Hvad der er bedst for lige jeres virksomhed at gøre afhænger af en masse faktorer – herunder måden jeres målgruppe søger på, søgemarkedet, tekniske og praktiske begrænsninger, resurser osv. Få en SEO-strategi på plads. At arbejde derudad i blinde er den dårligst mulige løsning.
Herefter vil jeg anbefale, at du opsætter nogle klare og målbare mål. Det kan være flere besøgende fra søgemaskinerne, flere salg, rankings på bestemte keywords osv. Jeg plejer at anbefale, at der måles på både synlighed, trafik og handlinger i det omfang det er praktisk muligt.
Når SEO-strategien så skal implementeres er det afgørende vigtigt at få et godt overblik over alle de udfordringer i står med, så de kan prioriteres ordentligt. Nogle ting er “must have” og andre ting er “nice to have”. Det er meget vigtigt, at du får taget fat i tingene i den rette rækkefølge.
Det er mennesker der skaber resultater
Du bliver også nødt til at se kritisk på de udfordringer du har. Er det tekniske? Er det organisatoriske? Er det andre menneskelige faktorer?
I store virksomheder er 90% af udfordringen med SEO næsten altid mennesker. Derfor vil en meget stor del af løsningen på SEO-udfordringerne være, at hjælpe folk med at blive bedre til, som en naturlig del af deres hverdag, at gøre de ting de gør, så det påvirker SEO mest og bedst muligt. Hvis alle gør det begynder der at ske mirakler.
Hvis du er en af dem, der sidder i en større virksomhed, og kan nikke genkendende til ovenstående udfordringer. Og er du usikker på, om I får nok ud af jeres nuværende SEO-budget, så tag fat i det! Start med at tage en snak med dem der i dag sender SEO-pengene til. Spørg dem grundigt ud om hvad de faktisk laver for pengene og hvilke resultater det så har bidraget til.
Hvis ikke de kan svare ordentligt på det, eller hvis du ikke selv føler dig kvalificeret til den proces, så grib fat i mig, eller en anden kvalificeret SEO-fagmand, så skal jeg nok hjælpe dig videre.
Jeg ønsker dig held og lykke med SEO-arbejdet. Bare husk, at der skal arbejdes for pengene, hvis der skal ske noget 🙂
Skriv kommentar