Hvor meget vil du betale for min SEO bog?
Som du måske ved har jeg længe været igang med at skrive en ny dansk bog, om markedsføring i søgemaskiner. Det startede med at jeg blot ville lave en lidt mindre guide, hvor jeg samlede nogle af mine bedste råd. Men så voksede ambitionerne, og jeg står nu med det, som ender med at blive en af de mest omfattende SEO bøger i verden nogensinde. Og så er den på dansk.
Jeg ved godt jeg længe har truet med at blive færdig med bogen, men jeg er hele tiden blevet afbrudt af andre projekter. Men der er håb forude. Over julen og her i det nye år har jeg opprioriteret bogen – dels fordi jeg bare vil have den færdig nu, og dels fordi jeg skal bruge noget af indholdet i andre sammenhænge også. Så der er lidt pres på nu 🙂
De første 250 sider er færdige, men jeg regner med at bogen ender på 350-450 (A4) sider. Indtil videre ser indholdsfortegnelsen således ud:
- Introduktion til søgemaskiner
- Introduktion til markedsføring i søgemaskiner
- Udvikling af strategi
- Keywords – nøglen til søgebrugerne
- Konkurrent- og Markedsanalyser
- Introduktion til søgemaskineoptimering (SEO)
- SEO Strategier
- Optimering af mindre og statiske websites
- Optimering af dynamiske websites
- Optimering i en Web 2.0 verden
- Optimeringsstrategier på udvalgte systemer
- Linkstrategier
- Social media marketing (SMM)
- Optimering af PPC-kampagner
- Optimering af paid inclusion programmer
- Risikoevaluering
- Black Hat SEO
- Hjælp! Mit website er forsvundet fra Google!
- Reputation management
- Hvis du flytter dit website
- Key Performace Indicators
- Web- og brugeranalyser
- Implementering i små og mindre virksomheder
- Implementering i store virksomheder og koncerner
- Case stories
- Appendiks A: Links
- Appendiks B: Bogliste
- Appendiks C: Ordbog
- Stikordsregister
Spørgsmålet er så hvad jeg skal tage for bogen. Og som sædvanligt kan jeg ikke holde den slags overvejelser for mig selv. Men hvorfor skulle jeg også det. Det er jo i sidste ende sikkert en del af jer, der læser denne blog, som måske kunne være interesseret i bogen. Så hvorfor ikke bare spørge jer …
Hvad vil du give for bogen?
Eller lad mig gøre spørgsmålet lidt mere detaljeret: Hvor høj en pris synes du er liiiige lidt for højt til at du vil købe – og hvilken pris synes du ville være et “en rigtig god pris”?
Bogen vil i første omgang alene blive tilgængelig som eBog i PDF-format. Det er der mange grunde til. Dels vil jeg selv gerne stå for udgivelsen – så jeg selv beholder alle rettigheder, og kan bruge materialet som jeg vil, og dels vil jeg gerne hurtigt og let kunne lave rettelser i bogen, uden at brænde inde med en masse trykte kopier.
Min egne overvejelser omkring prisen har gået lidt på om jeg skulle vælge en “high price low volume” strategi eller det omvendte. Der er fordele og ulæmper ved begge dele.
Med en høj pris for bogen – f.eks. 1.500 + moms som med Martin Thorborgs ePusher er det klart er der vil blive solgt forholdsvis få kopier – nogle få hundrede, vil jeg tro. Måske 1000, hvis det går godt. Det er så 1,5 mil brutto og det kan jeg nok godt leve med. Fordelen ved den høje pris er, at jeg opretholder en høj værdi af mine informationer. Sælges bogen meget billigt, kan det risikere at skade indtjeningen på andre områder, hvor noget af bogens materiale måske skal indgå.
Med en mellem-pris for bogen – f.eks. 3-500 kroner, vil den helt sikkert sælge meget mere. Men det skal den jo så også for at opnå samme omsætning. Til 500 kroner skal den sælge 3 gange så meget – 3.000 eksemplarer. Til 300 kroner skal den sælge 5 gange så meget – 5.000 kopier.
Min første bog om markedsføring i søgemaskiner solgte lige deromkring – men den kom i IDG-hæfte format og kostede under 100 kroner, så det er jo noget helt andet.
Og det er naturligvis også en teoretisk mulighed – at jeg solgte min nye eBog online til f.eks. 100 kroner. Det ville helt sikkert øge salget væsentligt. Men jeg tvivler meget på, at det vil ende med en ligeså god eller bedre bundlinie end de to første prismodeller. Og så er udvandingen af værdien jo også markant mere udpræget til den pris. Så jeg kan godt allerede nu sige, at det med næsten 100% garanti ikke bliver til 100 kroner du finder bogen.
Så hvilken prismodel ville du vælge, hvis du var mig? Og hvilken pris ville du selv købe bogen til?
Lars Bachmann skriver
Det lyder som et spændende projekt, og jeg er bestemt en potentiel køber.
Jeg vil foreslå at du sælger den til mig for 99,- og til alle andre for 995,- 😉
Jeg ved faktisk ikke hvad der er den rigtige pris for en sådan bog. Der har været en del debat omkring prisen på E-pusher, men Martin og andre har formået at argumentere for prisen, ved at “garantere” at man hurtig kan tjene den ind igen.
Driver man en webshop eller lignende, så vil din bog sikkert kunne give nogle guldkorn til hvordan man optimere sit site, som dermed giver flere besøgende, og i sidste ende endnu mere salg, så en bog af den type er lige så meget en investering, som det er god læsning.
Men skal jeg komme med et bud, vil sige 995,-
Så er den stadig i den “høje ende”, men billigere end E-pusher, som den nok vil blive sammenlignet med.
Torben Schmidt skriver
Jeg vil sige at det skal være en ualmindelig fantastisk bog, hvis jeg skulle give 1000 kr. eller mere for den. Jeg hører også til dem som syntes de 1500 kr. Martin Thorborg forlanger for hans bog er alt for høj. Så meget ville jeg aldrig give for en bog. Men det er blot min lille ydmyge holdning. Der skal nok være mange som vil betale prisen. Personligt ville jeg sige omkring 500 kr. er meget passende. Emnerne i bogen lyder spændende og jeg vil meget gerne læse den.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Torben, må jeg spørge – kunne du finde på at betale for et søgemaskinekursus (der typisk koster 4-6.000 pr. dag) eller gå til en af de store søgemaskinekonferencer (der typisk koster ca. 10.000 kr.)?
Hvis ja, hvorfor vil du så gerne betale “så meget” for de andre informationstyper – og ikke mere end 500 kroner for en tyk og omfattende bog (meget mere omfattende end selv de mest dybdegående konferencer)?
Hvis nej, så er du nok alligevel ikke helt i målgruppe for min bog 🙂
Brian skriver
Jeg synes også at en pris på 995 DKK er OK, og vil også gerne slippe 1500, hvis den ender på det.
Du kunne evt. lave to udgaver – en billg udgave med meget reduceret indhold for de brugere, som alligevel ikke kan kapere 400 sider – og den detaljerede udgave til en høj pris – den billige udgave, kan så også “markedsføre” den dyre.
Men er der ikke også et potentiale i at få den oversat til engelsk, så du har hele verdenen som dit marked?
Men se nu at få den gjort færdig – emnerne ser meget spændende ud.
Torben Schmidt skriver
hmm. Ja, det er da selvfølgelig noget om. Jeg ville nok finde ud af noget omkring et tilskud fra min arbejdsplads, så jeg skulle betale knap så meget for et kursus 🙂 Men du har da ret. Skal man på et kursus hvor man virkelig lærer noget så er prisniveauet oppe på omkring 5-6.000 kr. Personligt ville jeg nok også få mere ud af et kursus end alene med en bog.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Du kunne evt. lave to udgaver
Jeg har overvejet det – også det at lave en gratis “light” udgave, som med Martins bog. Men problemet er, at den måde min bog er opbygget, der er det næsten umuligt at splitte den op, på den måde. Det ville blive et ekstremt stort ekstraarbejde for mig, og meget skulle skrives helt om i de forskellige udgaver. Så jeg tror ikke det bliver til noget – der sgu rigeligt med arbejde i bare at gøre det ene version færdig hehe 🙂
Torben Schmidt skriver
Ja. Brians ide er faktisk glimrende. En billig og en dyr udgave.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Men er der ikke også et potentiale i at få den oversat til engelsk
Jeg arbejder også på en engelsk bog, men den har en lidt anden fokus end den danske. Den danske bog er skræddersyet til danske virksomheder, og kan ikke bare sådan lige oversættes uden at der skal tilføjes temmelig meget.
På engelsk findes der allerede mange gode bøger om SEO og SEM. I dag er der så mange, at jeg ikke tror at det rigtige at sende ud på det engelske marked er en bred SEO/SEM bog som den jeg laver på dansk. Så mit engelske bogprojekt er fokuseret dels på en om dynamiske websites – som klart er det jeg er mest kendt for i USA og England. Og så har jeg et andet lille hemmeligt Engelsksproget projekt også.
Men hvornår de Engelske bøger kommer ud ved jeg slet ikke endnu. Lige nu har jeg fokus på at få den danske færdig! 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Et lille tillægsspørgsmål …
Har nogle af jer arbejdet mere seriøst med videnskaben omkring prissætning?
For nogle år siden læste jeg en del af Ken Evoys bøger og snakkede en del med ham. Han er ikke dum! Han har bl.a. skrevet eBogen Make Your Price Sell, der beskriver en meget videnskabelig metode til at finde den bedste pris.
I denne bog arbejder han bl.a. med tre strategier:
1) Den strategi der vil sælge flest produkter – en “penetration” strategi
2) Den strategi der vil give den største profit (typisk kan prisen hæves lidt i forhold til en penetration strategi uden at salget falder så meget – så bundlinien bliver bedre)
3) Skimming strategi – hvor prisen er noget højere, men stadig med en fornuftig profit. Det giver et mere ekskulsivt propdukt.
Anette skriver
Martin Thorborg har tilsyneladende succes med sin høje pris, og det har han bl.a. fået, fordi han er “et godt navn”. Ikke hvem-som-helst ville kunne slippe afsted med det. Jeg mener, at du uden at blinke kan tage samme pris for din bog, som dels er meget specialiseret, dels ser ud til at bliv ret omfattende. Hvis den får strålende anmeldelser og /er skrevet i et sprog, som jeg kan forstå!/, kunne jeg godt finde på at købe den, selvom jeg synes, at 1.500 kr. er en uhyrlig pris.
Michael Oxkjær skriver
Jeg syntes også det er svært at sætte en pris uden at kende noget til “dybden” af indholdet.
Jeg har efterhånden købt flere e-bøger og alt for tit er jeg blevet skuffet over indholdet.
Jeg vil skam gerne give 1500 for din bog, men så har jeg også en helt klar forventning om, at der følger en del guldkorn med.
Det vil derfor helt klart være af ret stor betydning hvem din bog henvender sig til. Er det til nybegyndere eller er den skrevet til dem der har den basale viden inden for SEO?
Jeg vil ikke give 1500 for en bog hvor jeg kan læse at titel-tagget er vigtigt, det ved jeg godt, der skal mere kød på, altså nogle guldkorn jeg ikke kan finde på ethvert anden SEO site.
Med andre ord – byder din bog på noget jeg ikke kan finde i f.eks. seobook af Aaron Wall?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Bogen er som sagt først og fremmest speciel fordi den er på dansk, med dansk udgangspunkt og er så bred som den er.
Der er nogle afsnit som er for begyndere, men der er også meget i den tungere ende. Sætter man sig ind i alt det der er indeholdt fra A-Z ender man med at blive ret velvidende vil jeg mene.
Den skal nok lidt ses som en blanding a Frøken Jensen og Marketing Warfare 🙂
Henrik Stenmann skriver
Hej Mikkel,
Når vi køber os fattige i marketing sherpa hæfter som vi køber 4-5 stykker af om året så giver vi gladelig 895 $ for et hæfte. Så jeg mener også, at du burde ligge på dette niveau.
Din bog bliver jo forældet allerede om 2 år. og din viden er værdifuld sikkert for rigtig mange mennesker. Pris min. 4000 kr. Dem som køber bogen vil det formentlig være en af deres bedste investeringer målt på det forventet udbytte de får af en højere placering i søgemaskinerne samt bedre forståelse af nettet.
Bogen er jo unik… og det koster.
Med venhilsen
Henrik
IIH Copenhagen
Michael Kjeldsen skriver
Henrik >>
At prissætte bogen til 4.000 synes jeg lyder helt vildt. Du skriver jo netop, at bogen bliver forældet om 2 år, og når den er skrevet til et dansk marked (i modsætning til Marketing Sherpa), så er markedet vanvittig begrænset imho.
Hvis Mikkel er tilfreds med kun at sælge ganske få eksemplarer, så er det måske den pris han skal op i, men jeg tror simpelthen ikke, at det danske marked er modent til den pris endnu – der er ikke nok købere.
Mikkel >>
Det er kun dig, der ved hvad der står i bogen, derfor er det også kun dig, der kan prissætte den. Hvis du vil have et kvalificeret bud fra os “menige”, så kan du jo eventuelt lægge et kapitel eller to til download, gennem bloggen. Det kan give os en idé om indholdets værdi 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Bogen vil helt sikkert have stor værdi i langt mere end 2 år. Meget af det jeg skriver om er netop skrevet ud fra en strategisk vinkel som gør, at du kan bruge samme metoder, uanset om det er i dag eller om 5 år.
Meget af det jeg ved om dynamiske publiceringssystemer, og som der kommer til at stå en masse om, ændrer sig faktisk heller ikke meget. Jeg har stort set sagt det samme til de virksomheder jeg har rådgivet indenfor teknisk SEO de sidste 5-6 år. Det er kun små ting der er ændret – de vigtigste ting i forhold til optimering af f.eks. et dynamisk website er det samme i dag som for 5 år siden.
Dertil kommer, at netop med en eBog er det forholdsvist let at rette faktuelle fejl, efterhånden som naturligvis vil dukke op.
Jeg tror heller ikke markedet i Danmark er klar til en pris på 4.000 kroner – omend jeg på mange måder godt kan se, at det ville være rimeligt. Når jeg ser på hvor mange års viden der ligger i den, så ville 30.000 i virkeligheden være endnu mere rimeligt. Men det betaler ingen for en bog. Sådan er det bare – fair eller ej 🙂
Ud fra det jeg foreløbigt hører her tror jeg en pris på 995 nok er det niveau jeg kan forvente den bedste bundlinie på. Men jeg er bestemt ikke faast besluttet på lige den pris, så hvis der er flere der har gode argumenter for den eller den anden pris så sig endelig til …
Henrik skriver
Er nok, nok? – gå på vingerne med en udsalgspris på 1.999,00 ex. moms!
Rosenstand skriver
Hvorfor dog sælge den til 995,-? Det er der bestemt ingen grund til!
Tag du roligt mindst 1.500 moms og indbyg en form for opdateringsservice i den – eller adgang til et lukket forum for erfaringsudveksling etc. for dem, der har købt bogen.
Herre Jemini altså… Jeg har kunder, der sælger varer på deres webshops med et DB på langt over 4.000 kr. pr. salg. Og det er forstandige folk, der godt kan regne økonomien ud i at købe en bog til 1.500 kr. og få bare ét salg mere om året (sat på spidsen).
Hold kadencen, deMib – og lad mig minde dig om dit eget indlæg om planerne for 2008 😉
Hvis 1.500 er for meget for nogle, er det da deres problem – medmindre du har en social mission. Og det har du jo ikke lige på det her område, vel? De mennesker må så købe bogen “Bliv nr. 1 i Google” til 49,95 nede i Kvickly. Det er heller ikke alle, der kan eller vil køre i fede biler…
Hele denne svada under forudsætning af, at der er noget reelt “high-end” indhold i bogen, der rækker ud over at huske title og den slags 🙂
Og ja – du kan bare sende mig et eksemplar til 1.500 moms!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er som sagt på ingen måde fastlåst på prisen endnu. Jeg kan sagtens se det fornuftige i mange af de forskellige argumenter.
I sidste ende ender jeg nok med at vælge den pris, som jeg tror samlet set vil indtjene mest. For Thomas du har ret – jeg har ikke nogen speciel social mission med bogen. Udover min naturlige lyst til at fortælle om det jeg brænder for, så er det såmæmd bare endnu et kommercielt projekt 🙂
Morten skriver
Jeg synes det er helt vilde priser i taler om. Ok hvis jeg kan kalde mig og med rimelighed for SEO ekspert kan jeg forstå prisen. Men hvis det er vink til dit title tag og at PR er en halvdød ting så er det satme dyrt!
For tre år siden købte jeg en bog : “CMS med Dreamweaver” – nu kunne jeg promovere mit egent CMS system …… og hvis folk hoppede på den kunne jeg kræve tusindevis af kroner for et “Unikt” produkt. Som mange danske webdesign firmaer praler med ….. “Vores helt egen professionelle, stabile bla, bla bla”
Glemte jeg at sige at bogen kostede 99 kr.
Jeg ved godt at dit kundepotentiale ikke er stort i lille danmark MEN!
Ja, ja så alligevel – jeg vil jo også gerne læse den bog … specielt hvis jeg efter endt læsning er en fuldblods SEO mester af første grad.
Men hvis det er endnu et kommercielt projekt du har gang i – så er jeg ked af at fortælle dig at du har valgt et forkert emne!
🙂
Martin H. Møller skriver
Hvis du kommer med nogle råd, som man ikke han finde alverdens steder i forvejen, ville jeg ikke have noget imod at slippe en anelse over 1000 kr.
Dog må jeg sige, at det begynder at gøre ondt ved de 1500 moms, som Martin Thorborg tager for ePusher. Der er grænser for, hvad mindre iværksættere gider at give, uanset hvor gode argumenterne er.
Mvh,
Martin H. Møller
Peter skriver
Den optimale pris kan beregnes hvis man har data nok, men det er der ingen der har 🙂 Så måske du skal anlægge andre kriterier?
Hvis indtjening er kriteriet, så bør man vel også tage højde hvor mange kroner en læser gennemsnitlig trækker hjem i ordrer til din virksomhed? De kunder du taber ved at gå fra 100 kr til 200 kr er nok også mindre interessante end dem du taber ved at gå fra 1000 kr til 2000 kr.
Jeg har lige læst e-pusher, men det var fordi min arbejdsgiver havde købt den. Jeg var egentlig træt af Martin Thorborg, fordi jeg syntes det blev kvalmt at han var så meget i visse medier for få år tilbage. Bogen har helt klart ændret min opfattelse af ham, og hvis jeg mødte ham i dag ville jeg gå over og hilse på ham. Men det er først efter at have læst bogen at jeg mener den er pengene værd.
Jeg tror du har nok goodwill nok til at kunne trække en del købere til en høj pris, især hvis du smed et eller andet ekstra oveni, f.eks. et lukket seminar der samtidig giver mulighed for at mødes med andre ligesindede.
Allan S. Laustsen skriver
Sælg den med et opdaterings abbonoment til 1500-2000 moms.
Publicer et par prøve kapitler af bogen som en teaser, hvis indholdet er godt og kan give en fortjeneste tilbage til køberne af bogen er prisen ikke så vigtig. Hvis den værdi bogen kan levere overstiger købs prisen så har køberne af bogen jo haft en gevinst ved at købe den, og ikke en udgift.
Jeg har selv købt Martin´s bog og jeg kan roligt sige at den er ALLE pengene værd, mest af alt fordi den ikke kun er aktuel lige nu, da mange af de pointers han har med også vil gøre sig gældende i lang tid fremover.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det vil altid være et problem med en bog, at man ikke ved om man kan lide den før man har købt og læste den. Man må så stole på de eventuelle anmeldelser man ser, eller forfatteren der har skrevet den.
Man bliver ikke ekspert i noget som helst af nogen bog – men en god bog kan give dig de redskaber du skal bruge for at blive dygtig. På samme måde som med et godt kursus. Det er først hvis man faktisk arbejder med de metoder og redskaber som bogen, i dette tilfælde, beskriver at man går fra “informeret” til det jeg vil kalde “dygtig”.
Og hvis du gerne vil være rigtig ekspert, så skal du nok læse nogle flere bøger end bare min. Uanset hvor bred den bliver vil der altid være detaljer en anden bog dækker bedre – ellers ville den ende med 5.000 sider, mindst 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er altid “farligt” at love folk noget, der måske aldrig kommer. Det ville jeg have det skidt med. Men hvis en garanteret gratis opdatering, såfremt opdateringer kommer, vil gøre folk mere trygge ved købet, så vil jeg da bestemt overveje dette. Ja, det lyder vel egentligt meget rimeligt, når jeg tænker mig lidt om …
> Hvis indtjening er kriteriet, så bør man vel også tage højde hvor mange kroner en læser gennemsnitlig trækker hjem i ordrer til din virksomhed?
Nahh, det indgår ikke rigtig i mine beregninger på denne bog. Det er mig, som forfatter, der er afsender på bogen – ikke mine selskaber. Og personligt har jeg allerede flere rådgivningsopgaver en jeg har tid til.
Så min fokus er helt og holdent læserne af bogen – og bogens økonomi isoleret set.
Rosenstand skriver
“Der er grænser for, hvad mindre iværksættere gider at give, uanset hvor gode argumenterne er.”
Ja – det er der helt sikkert. Lige som der er en ligefrem proportional grænse for, hvor mange små iværksættere der bliver store og scorer kassen 😉
@ Morten: Du skriver: “Men hvis det er endnu et kommercielt projekt du har gang i – så er jeg ked af at fortælle dig at du har valgt et forkert emne!”
Mikkel har jo skrevet, at det er et kommercielt projekt – hvad skulle det ellers være, når manden lever af SEO? Du nævner, at SEO er et forkert emne at tage fat i. Hvorfor mener du det? Er det fordi, du ikke mener, der sker noget særligt på det område? Eller at det ikke er noget, danske virksomheder har interesse i?
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Der er grænser for, hvad mindre iværksættere gider at give
Nu er bogen absolut ikke kun henvendt til små iværksættere generelt. Målgruppen er nok i højere grad dem der er meget fokuseret på lige SEO – enten fordi det er virkelig vigtigt for deres mindre virksomhed, fordi de er ansat til det i en lidt større virksomhed eller fordi de allerede arbejder som SEO’er på et bureau og har brug for mere viden.
Nick skriver
Som de andre siger vil 1000 kr nok være meget passende.
En pris på 1500 for martins bog synes jeg lyder rimelig vildt:)
Men jeg kan selvfølgelig godt følge argumenterne bag disse – men jeg tror bare at så snart du bevæger dig og 1000 kr.’s grænsen at det begynder at trække en del folk pr 100 kr den stiger.
Dog vil jeg da råde dig til at tage et udplug af nogle af kapitlerne, nogle fremtrædne kapitler, hvor der er noget man kan bruge – og ligge i en light-version – evt. kun et “halvt” tip – så de er nødt til at købe bogen for at få den uddybet – det kunne være en god teaser – også fordi man så kan fornemme sproget o.s.v i bogen.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jo mere jeg tænker over det er jeg efterhånden ret sikker på at der ikke vil komme en light udgave. Det vil simpelt hen tage for lang tid, og repræsentere bogen så ringe at det er bedre folk slet ikke får det – for de vil få et undøvendigt dårligt indtryk af bogen. Men først og fremmest er det fordi det vil tage så meget ekstra tid at lave det. Det har jeg ikke mulighed for.
Nick skriver
Jamen det er jo op til dig demib 🙂
Hvis en light-udgave vil repræsentere bogen dårligt, så vil jeg give dig ret i, at den ide bare skal droppes 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis bogen var opbygget på samme måde som f.eks. ePusher, der i praksis mest minder om er en række enkeltstående artikler, ville det være let nok, men sådan er den slet ikke byget op. Så hvis man kun viser noget af den, skald er skrives ret meget om, ellers ender det let som det rene halve vrøvl. Og den tid har jeg bare ikke – det vil forsinke boget meget mere end jeg har lyst til 🙂
Dimitri Hardorff skriver
Hvor meget vil jeg betale for din bog? Hmm… En maks. pris vil ligge omkring de 5.900-6.000 kroner moms.
Hvor meget ville jeg sælge bogen for hvis jeg var dig? Omkring de 1.500 moms.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg kan huske den tidligere omtalte Ken Evoy lavede nogle sjove eksperimenter med dynamisk prissætning af en eBog. Han kaldte det noget i retning af “dynamic pricing”.
Systemet gik ud på, at han satte en startpris på varen. Var der så mange der købte, over X tid, så steg varen. Kom prisen så for højt op, så folk stoppede med at købe, faldt den langsomt igen, indtil det igen gik den anden vej.
Folk kunne så booke sig ind på en pris de ville give. Hvis den aktuelle pris f.eks. var røget op i 1.200 kroner kunne man byde ind til 1.000. Men dem der bød ind, var så samtidig med til at øge efterspørgslen, og dermed drive prisen op.
Et meget sindrigt system – og egentligt meget sjovt. Men desværre lidt for bøvlet at sætte op lige til den her bog. Men det er da bestemt noget jeg godt kunne finde på at eksperimentere med, ved en anden lejlighed.
John skriver
Hvis prisen er for høj, så er det som at prædike bibelen for de troende, og det udvider jo ikke menigheden. Hvis folk der til dagligt arbejder med SEO vil give flere tusinde kroner for din sikkert udmærkede bog, så må de da hænge gevaldigt i skivebremsen. Mange der har e-shops har (tror jeg) ikke selv den store indsigt i at optimere deres sites, så de vil nok ikke købe bogen, men ty til folk der til dagligt arbejder med den slags. Mit forslag ville være at sælge den til en pris på ca. 1 kr. pr. side som også er
gennemsnitsprisen for en bog, så ville de ‘ikke-troende’ nok også købe bogen, men ok. så ville det måske også være at kaste guldkornene i grams ?
Det var så bare et forslag fra en helt almindelig gennemsnitsbruger af SEO.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> og det udvider jo ikke menigheden
Det er heller ikke målet med bogen. Det er som sagt ikke noget filantropisk projekt, og jeg er sådan set ligeglad med hvor mange der ender med at læse den – jeg er bare ude på, at få maksimeret indtjeningen på det (store) arbejde jeg har lagt i bogen 🙂
Søren Sprogø skriver
Jeg vil maks. give 600 kr. for den.
Kommer det meget op over den pris kan man lige så godt gå ud og købe 2-3 tilsvarende bøger på engelsk for samme pris.
Men jeg tror du nok bliver nød til at sætte prisen højere af følgende årsag: Målgruppen er stærkt begrænset (danskere, der interesserer sig for online marketing). Så for at tjene bare en smule penge på den skal prisen op.
Desuden vil jeg gætte på at der er en stor skare af mennesker, der vil købe bogen uanset pris. Mest fordi den bærer dit navn 😛
Og at mængden af mennesker, der vil gå uden om den pga. for høj pris er væsentligt mindre.
Så bare bank prisen op på de 1.000 . Du vil godt nok miste mig som kunde, men sikkert tjene flere penge. Og det er jo det det hele drejer sig om 😛
Peter Rekvad skriver
Prisfastsættelse er altid sjovt. Udbud og efterspørgsel fastsætter prisen. En gammel stribe med Steen og Stoffer viser det med tydelighed. Steen sælger hotdogs til 100.000 kr. Og som han siger: Jeg skal bare sælge en 🙂
Så spørgsmålet er ikke hvad den skal koste, men hvor mange du vil sælge. Du bestemmer – via prisen – hvor mange der skal købe din bog. Del dine kunder op i forskellige målgrupper.
Eksempel:
De profesionelle, der vil læse bogen – de skriver den lidt om ligger den i powerpoint og afholder kurser – 1o K a day.
Den professionelle e-købmand der lever af sit website er den der vil give næstmest.
Projektledere i webbureauer er også nødt til at have indsigten, så de kan huske at programmere det ind fra starten (i øvrigt noget alt for mange glemmer)
Så er der den online marketingchef i virksomheden, der skal have den på hylden, hvis nu direktøren skulle kigge forbi kontoret. og kan stille de tre mest bevaet spørgsmål næste gang bureauet kommer på besøg.
Find selv på flere
– og så er der resten (glem dem)
Hver gruppe har deres egen værdi for hvad denne bog er værd. Så din opgave er ikke finde ud af hvad bogen skal koste, men hvilken gruppe der er flest købere i. Opgiv den ønskede indtjenning øverst i dit regneark og regn baglæns. Vupti, så har du prisen. Håber det går lidt bedre for dig end for Steen 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, måske skulle jeg bare tage 1 mill for bogen, og så håbe på at sælge en 🙂
– det gør jo også hele faktureringen en del lettere …
Udfordringen ligger ikke kun i at finde ud af hvilke målgrupper der findes og hvad de vil betale. Kunsten er at finde lige præcis det punkt hvor prisen og antal solgte enheder giver bedste bundlinie. Men det er ikke et helt enkelt regnestykke – og hvis det skal bruges til noget bliver man nødt til at have noget data i stil med det Ken Evoy leverer systemet til med Make Your Price Sell.
Men realistisk set, så får jeg sgu nok ikke tid til at gribe det så videnskabeligt an. Det ender nok mere med et kvallificeret gæt – bl.a. baseret på den meget gode feedback her 🙂
SEO blog.dk skriver
Der er vist noget økonomisk teori der siger, at prisdiskrimination er den mest rentable prisfastsættelse. Prisdiskrimination betyder kort sagt, at tage forskellig pris fra forskellige købere. Mere præcist: at tage lige netop den pris, hver enkelt er villig til at give. Problemet ved denne form for prisfastsættelse er så, at folk bliver misundelige og sure hvis andre får det samme produkt til en lavere pris.
Dette problem kan i praksis overvindes ved at lave forskellige slags tilbud, på samme måde som nogle virksomheder laver studietilbud. Ved sådanne tilbud kan man lade de der har råd, betale meget, og de der ikke har så meget råd, betale ikke så meget. på den måde udvider man antallet af kunder samtidig med at man ikke mister så meget indtjening på grund af prisnedsættelsen.
Det er praktisk svært at lave den form for tilbud, men hjælper lidt hvis man kunne lave noget “ekstra” som kunne begrunde, at det der har råd køber den store pakke. Nogen har nævnt adgang til eksklusivt forum. En sådan skelnen kunne kombineres med et “virksomhedstilbud” og et “privattilbud”.
Endelig kunne man lave en prisdiskrimination, hvor man betaler høj pris for at være blandt de første der får bogen. På den måde kunne du starte med en høj pris, og så efterhånden give mere og mere rabat, for til sidst at holde “udsalg”. På den måde skulle man også kunne maksimere indtjeningen. Ulempen er, at de der har købt til høj pris måske bliver lidt sure. Specielt hvis man ikke på forhånd har informeret om prisnedsættelsen. Man risikerer på den måde også, at komme til at virke “billig” i sidste ende.
Personligt tror jeg en pris på 450 kr. er det højeste jeg ville give for en bog. Men måske er jeg heller ikke målgruppen 🙂
Mvh.
Knut
Mikkel deMib Svendsen skriver
Prisdiskrimination er bestemt en mulighed, men det bliver ikke ved at tilbyde noget ekstra til dem der betaler mere – der er rigeligt med arbejde med at lave bogen færdig, til at jeg vil forsinke det yderligere med endnu flere ting. Jeg bliver nødt til at fokusere på bogen, ellers smutter projektet fra mig igen.
Kunsten med mange forretningsprojekter er ikke at finde på mere man kan putte obenpå for at tjene mere – men hvordan man kan pille fra, så man skal lave mindre, og tjene mere 🙂
Morten skriver
Jeg kender en kvinde, der udgiver mange kogeboeger. Da hun havde udgivet sin foerste, var hun ikke helt tilfreds med den “deal” hun fik af forlaget. Da hun saa en dag saa en kendt dansker staa ved en bar, gik hun op til ham og sagde “hej, maa jeg lige hoere, hvad du tjener paa din bog?”. Han blev lidt paf og mente ikke lige, at det ragede hende, men da hun havde introduceret sig selv og forklaret hvorfor hun spurgte, fik de en laengere snak om emnet. Jeg vil foreslaa, at du hiver fat i Thorborg.
Han har jo faaet ret blandede modtagelser for sin pris-saetning, men jeg synes, han har haft gode argumenter for at holde prisen. Der udover er jeg een af dem, der mener, at hans bog hurtigt er tjent hjem igen. Og jeg kan kun forestille mig, at det samme er tilfaeldet med din. Jeg ville spoerge ham, hvordan han ville prissaette sin bog, hvis han skulle goere det om igen – og saa foelge det raad. Det er min erfaring her i livet, at man slet ikke skal undervurdere god gammeldags erfaring i et fag.
I oevrigt fryder jeg mig hver gang, der bliver udgivet en e-bog. Kan ikke se hvorfor forlagene skal skumme floeden, naar nu det er en helt anden person, der har gjort hele arbejdet (nu faar jeg nok nogle forlagsfolk paa nakken).
Beklager i oevrigt de manglende danske tegn – sidder og sveder i det 35 graders varme Argentina.
Saa vil jeg glaede mig meget til bogen lander, deMib.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Martin er en af mine gode venner, så jeg snakker tit med ham – og jeg har da også snakket med ham om bogen og prissætningen. Jeg forsøger bare at samle så meget input som muligt inden jeg endeligt beslutter mig 🙂
Nicki Hviid skriver
Hej Mikkel
Nu har jeg siddet og læst alle indlæggene igennem og har tænkt på, om ikke det er muligt at finde en lignende udgivelse i f.eks. belgien, holland eller lignende lande. Lande der giver dig mulighed for sammenligning.
Desuden synes jeg at det er vigtigt, at du overvejer hvilken værdi din bog potentielt tilfører køberen og hvad denne værdi vil koste, hvis du skal betale dig fra den samme ydelse udført af en professionel.
Enormt spændende diskussion – jeg har ingen forstand på SEO, dog læser jeg noget markedsføring, men mange gode inputs ud har fået.
Nicki Hviid skriver
En lille ekstra tanke.
Hvis du kan finde ud af, at markedsføre din bog, så selv mindre virksomheder indser, at din bog kan skabe en større værdi i deres virksomhed, end hvad de har betalt for bogen. Ja, så er det jo bare et spørgsmål om hvor stor en værdi du mener, eller hvor mange penge du mener virksomhederne kan spare, ved at købe netop din bog.
Selvfølgelig skal lignende engelske bøgers priser tages med i dine overvejelser – for du må spørge dig selv, om hvor stor en forskel det gør, at din bog er dansk og ikke engelsk.
Var det en gang ævl? Er vist lidt træt..
Christian Brix skriver
I mit tilfælde ligger smertegrænsen ved ca. kr. 5-600,- moms.
Hvis jeg skal fundere over det, mener jeg, at det også vil være en fornuftig pris ud fra dine egne betragtninger. Ved at prissætte den så lavt, vil du få et markant større amked. Kommer den op på kr. 1000 og derover, vil du henvende dig til ivrige iværksættere (og evt. tebalrede webshop-ejere) og folk, der decideret arbejder med SEO som deres primære funktion. Altså netop dem, der også kunne finde på at ofre 5-6.000 på et SEO-kursus eller lille konference. Altså trods alt et ret begrænset marked.
Ved at sætte prissætte den et godt hug under de 1.000 kr. tror jeg derimod, du ville nå alle os, der interesserer os for SEO enten privat (måske sysler lidt med webshops eller websites privat også) eller som en mere eller mindre begrænset del af vores daglige arbejde. Altså alle os som oftest vil svare NEJ til dit spøgsmål om, hvorvidt vi kunne finde på at bruge 6.000 på et SEO-kursus eller 10.000 på en konference.
Markedet vil ikke blot blive fordioblet eller “triplet”, men blive langt større..
Mit gæt er at med en pris på 5-600 (måske tilmed 700,-) er markedet 5-10 gange større end markedet for de mere hardcore “nørder”/igangsættere/webshop-ejere..
Det er selvfølgelig fra mit perspektiv, men det er indlæg vel altid.. 🙂
Jesper Rohde skriver
Hej Mikkel
Jeg ser frem til, at bogen er færdig.
Jeg vil forslå, at du sælger ebogen for ca. 995,- ex moms for den færdige udgave.
Dertil kan du tilbyde et opdateringsabonnement på fx 495,- , hvor evt. rettelser og ændringer fortages kontinuerligt. Yderlig kan der måske for “abonementskunder”, med tiden, ‘smides’ et par kapitler oveni de eksisterende 🙂
Så vil man sgu da få meget for pengene.
Kristian skriver
250-450,- så køber jeg den. Derover, så køber jeg den ikke.
Jeg har købt Thorborgs “Iværksætter til jeg dør” for 300,-, men ikke den dyre bog, selvom begge emner interesserer mig.
Alt over 5-700,- er for meget til at jeg køber den (Men derfor kan det jo stadig godt være den rigtige pris, men så er jeg blot ikke blandt køberne)
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tusind gange tak for alle kommentarerne. Det er virkelig værdigfuldt at høre jeres forskellige gode ideer og bud på hvad I ville give. Mange gange tak for det!
Jeg synes I har virkelig mange rigtig fornuftige betragtninger, som jeg bestemt vil tage med i min endelige beslutning.
> Dertil kan du tilbyde et opdateringsabonnement
Dette er en virkelig god ide – altså at opdele bogpris, og opdateringspris i to. Så kan folk få lidt “rabat” hvis de kan leve uden opdateringer. Det kunne jeg godt overveje som en mulighed …
Jesper Rohde skriver
>> Dette er en virkelig god ide – altså at opdele bogpris, og opdateringspris i to. Så kan folk få lidt “rabat” hvis de kan leve uden opdateringer. Det kunne jeg godt overveje som en mulighed …
Netop 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, ideen er ikke så dum 🙂
En anden ide til prisdiskrimination jeg vil overveje er, om jeg kan tilbyde en studierabat til alle studerende, der jo ikke har en arbejdsgiver til at betale gildet, og som sikkert ikke har hverken 1000 eller 1500 moms til en bog. Det ville så nok alene blive til dem med studiekort – og kun en bog pr. kort 🙂
Jesper Rohde skriver
Jesper Rohde skriver
Hov der forsvandt teksten skisme, beklager.
>>En anden ide til prisdiskrimination jeg vil overveje er, om jeg kan tilbyde en studierabat til alle studerende, der jo ikke har en arbejdsgiver til at betale gildet, og som sikkert ikke har hverken 1000 eller 1500 moms til en bog. Det ville så nok alene blive til dem med studiekort – og kun en bog pr. kort
Ja den ide er også god. Måske kan du også sælge den som “klassesæt”.
Et klasseabbonement á 20 ebøger til én pris.
Så kan du skrive et særlige afsnit for studerende og implementerer i studieudgaven.
Efter endt studietid, kan de studerende så fx overgå til amindeligt abbonement som os andre 🙂
Strategen skriver
Hej Mikkel
Jeg ser ingen grund til at sælge din bog billigere end e-pusher. Jeg er overbevist om at din bog har større værdi end kr. 1500,-
At få hjælp af os der arbejder med seo er ikke nemt for kr. 1500 – så hvorfor hælde hel specialiseret viden ud for et alt for lille beløb.
Uden at ville provokere – vil jeg mene at man ikke bør beskæftige sig med markedsføring i søgemaskiner hvis man ikke vil give 1500 kr. for en bog – som åbenlyst er skrevet af en der ved meget. Så HVÍS din bog virkelig kommer med specifikke tips og værktøjer til high-end-seo så kan den viden jo ikke erhverves billigere andre steder?
Så vær ikke en “skruebrækker” – men hold dig bare prisførende 🙂 – det gør du vist alligevel på konsulenttimerne …
Savio skriver
Sæt prisen på din Ebog til 2000 kr. Laver du god markedsføring for den, og påpeger hvor meget man kan indtjene er det en fair pris. De interesserede som VED at de kan få noget godt ud af det her vil købe den med det samme.
Derefter laver du halvårlige udsalg.
Start 2000 kr.
Efter 6 måneder. 1000 kr.
Efter 12 måneder 500 kr.
Det er vel fuldstændigt legit, at en vare kommer på udsalg. Og hvis man virkeligt vil vente i 6 måneder for at spare 1000 kr. eller 12 måneder for at spare 1500 kr. Er man alligevel ikke seriøs nok med sin forretning.
På denne måde kan du få fat i en større målgruppe, men samtidigt beholde de værdier du starter ud med. At din VIDEN KOSTER PENGE.
Kennith skriver
Hej Mikkel,
Jeg vil bestemt mene at du skal vælge at tage dig godt betalt for den. Det er der flere grunde til. For det første så er du jo en meget kompetent mand der ved hvad du taler om så det du har at sige skal ikke kastes i grams for håndører. Desuden mener jeg som du selv er inde på at det er bedre at holde den viden lidt “eksklusiv” selv om jeg godt ved at der vil være mange af dem der købte en sådan bog der ikke fattede dens “værdi” og derfor aldrig ville komme igennem den eller bruge det. Et eller andet sted så syntes jeg også det at man betaler en ordentlig pris for din viden er det mindste man kan gøre, og ved at sætte en høj pris kaster du ikke perler for svin. Dem der køber din bog værdsætter den og vil bruge det.
Hvad prisen skal være det er jo svært at sige. 995,- syntes jeg lyder billigt og jeg ville købe med det samme, Men når du er oppe i den pris så tror jeg helt ærligt ikke at det gør nogen forskel om du tager 1995,- Fordi “nasserne” er allerede faldet fra ved 995 og dem der betaler det ved hvad den viden potentielt er værd.
Jeg ville gerne sige at jeg ville betale mere men jeg hostede lidt da jeg så de 1500 Martin ville have for sin bog, men jeg købte den. Jeg ved jeg gerne vil købe din bog men jeg tror jeg ville vente eller springe over hvis den kostede over 2000 selv om jeg ved den potentielt kunne være mere værd og jeg lige har købt et par sko der kostede mere ;o) Men min konklution lad være med at sætte dit lys under en skæppe hvis matin kan tage 1500 så kan du i hvert fald også.
Held og lykke med den, jeg glæder mig til at læse den.
Brian Brandt skriver
Mikkel, en side kommentar, da jeg lige læste at du havde snakket med Ken Evoy. Jeg har afprøvet hans system Sitesell i et års tid, og det var seo på et grundlæggende plan, men det virkede. Noget du har haft fingeren med i?
Din bog er jo nok også lidt mere “teknisk” for mange, tror jeg uden at vide det, og det giver da baggrund for at tage 1.500 kroner for den. Mange aminoer håber jo nok at du sælger den til 200 kr, men de vil nok ikke få så meget ud af den, som de der allerede arbejder med seo. Da de har nok i at forstå titles og meta.
Christian Foged skriver
Spændende med en offentlig prisdiskussion om dit kommende produkt “hvad er jeg værd” – ikke så tit at den slags i offentligt forum.
Jeg tror det afhænger meget af hvem DU vil have til at købe bogen, og hvad dit ambitionsniveau for bogeb er. Er det alle der syntes “at det der SEO lyder spændende”, eller er det i topniveau med strategiske vurderinger, dyb teknisk insigt i SEO mm? Jo højere niveau, desto mindre mål gruppe – jo mindre målgruppe desto højere pris.
Som jeg eser det (ud fra dit indeks) ser den ud til at ligge lige midt imellem, med vægt mod den lidt lettere ende, og jeg tror derfor at det er kombination af fornuftigt volumen og en rimelig pris. Hvis du ligger dig op af andre gode bøger i kategorien (ex Mike Moran, Search Engine Marketing) og ganger dette med 2 (da det er dansk, og nyt) vil jeg tro at du har en pris viser din værdi og samtidigt har potentiale for stort volumen. En pris omkring en 500-600 DKK inkl moms vil jeg se som rimeligt.
Og mon ikke der kommen en engelsk udgave? ;o)
Er selv vandt til at betale omkring 8000 for branchespcifikke SEO rapporter/strategier, men der er det så snævert og målrettet at det er guld værd for målgruppen, og stort set ingen værdi for andre brancher. Din bog ligger lidt i den anden ende af spektret.
Men glæder mig til bogen, og ryder da nok i indkøbskurven.
PS: Ligen en personlig bemærkning; håber på en papirudgave – lever i en total digital verden, men er nu rart og lade sig inspirere i en god stol med noget indbundet, frem for en stak print eller foran en skærm.
Ulrik skriver
Mikkel, jeg glæder mig til bogen.
Jeg købte ikke Martins bog da jeg syntes at det var lige i overkanten, men det er jo blot min mening/pengepung.
Jeg har en psykologisk grænse der siger at det samlede beløb for købet af en bog skal ligge under 1000,-
Man kan læse sig til meget på internettet, og for f.eks. 1500,- kr. læser jeg gerne løs på internettet.
Men kan det holdes under de magiske 1000,- kroner, så foretrækker jeg et samlet værk…
Tommy skriver
Hej Mikkel
Det lyder for, mig som om at de der kender effekten af god SEO godt vil betale en høj pris for bogen. Men de der af den ene eller anden grund ikke har haft gode erfarringer med SEO som f.eks at fordoble deres besøgstal/salg/omsætning mm ikke vil betale en så høj pris, det kunne også tænkes at nogle af de potentielle købere ikke tror de er teknisk gode nok til at kunne forstå dele af bogen ?
Forslaget om en light udgave har også været oppe, men det lyder ikke som om det får succes. Det fik mig til at tænke på om det ikke var muligt at lave hvert enkelt kapitel valgbart for køberen ? På den måde kan du jo tage den høje pris til de SEOér der ved hvad den er værd, og de der enten ikke er teknisk gode nok til at forstå de mere komplekse ting, eller bare ikke har brug for viden omkring f.eks. Title Tag, Statiske/Dynamiske sites eller andet, kan jo så vælge det/de kapitler fra 🙂
Jeg er sikker på at du ville kunne sælge (dele) af bogen til mange mindre webshop-ejere der ikke har programmør uddannelser eller lign. bag sig, som ville vælge bogen fra på grund af for høj pris.
Som sagt var det bare en tanke, ved ik om det er muligt sådan som bogen er skruet sammen, og så kommer problematikken jo alligevel om hvad kapitlerne skulle prissættes til 🙂
Jeg vil gerne give 100-1500 kr.
Held og lykke med den. !!!
Mathias skriver
Kan rigtigt godt lide din 995,- så kan os fattigrøve også have råd til den.
Vil meget gerne købe den til en tudselas… 1500,- ja så begynder det at knive med at få råd til det sådan bare lige når man er på SU som jeg eksempelvis.
Rasmus skriver
Jeg synes at Martin Thorborgs 1500 kr plus moms er en fair pris, både for hans bog og for din… Det er jo stadig en lav pris i forhold til informationernes værdi, og sikre som du selv siger at værdien af din viden ikke udvandes på samme måde som ved en lavere pris.
1500 kr kan jo tjenes ind på ingen tid med de informationer du sikkert kommer med, og vil samtidigt henvende sig til en målgruppe som sandsynligvis også vil overveje at benytte sig af dine nye ydelser til mindre og mellemstore virksomheder når bogen er læst færdig.
Kim Guldberg skriver
Hvis du f.eks. kikker på hvad Børsens Ledelses Håndbøger koster så starter vi ved 1500,- og da dit marked jo potentielt er meget mindre end en generel ledelseshåndbog.
Udbud og efterspørgsel hænger som bekendt sammen, men kvalitet er også en parameter der skal tages højde for og kan du få et par gode uafhængige anmeldelser fra folk der ved hvad de snakker om, så ser jeg ingen grund til at du ikke skulle kunne tage 2.500,- pr. kopi.
Der er jo ingen der siger at bogen skal koste det samme i hele dens levetid. Måske kan du lave et januartilbud i 2009 hvor den sælges for sølle 1.500,- ligesom der kan laves andre kampanger. Du kunne oven i købet foreslå Martin at lave et tilbud hvor man kan købe begge bøger som en samlet pakke næste jul til en spotpris af 3.000,-
Jeg har ingen smertegrændse blot jeg føler at der er overskud. Er bogen 5.000,- værd, betaler jeg gerne 3.000,- for den måske mere. Overbevis mig at den er prisen værd og jeg køber
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak for de mange gode indlæg! Jeg er helt overvældet over hvor mange gode input der er kommet.
Endnu engang må jeg konstatere, at det betaler sig at være meget åben med det man går og laver. Det er jo fantastisk at jeg i løbet af under 2 døgn kan få SÅ meget brugbar feedback! Imponerende!
Bo Tranberg skriver
Jeg vil gerne være med på 1000-1500 kr, som for mig er mange penge set i relation til f.eks. min su 😉
Hvad med en variabel pris? Betaler man 1500 kr for man bogen. betaler man 2500, får man en lille bonus artikel med… dem der betaler over 3500 får så bogen samt en CD med et eller andet guf på? 🙂
Bo Tranberg skriver
.. Og til din ide om rabat til studerende, så er jeg helt enig 🙂
Morten skriver
Min bemærkning:
“Men hvis det er endnu et kommercielt projekt du har gang i – så er jeg ked af at fortælle dig at du har valgt et forkert emne!”
Her mente jeg egentlig bare at en tankegang der siger : “En lille målgruppe automatisk må give en højere pris”. Den holder ikke 100%
Havde bogen været på engelsk var målgruppen jo 1000 vis gange større – så er jeg ret sikker på at mange vil mene at en sådan bog skal koste omkring de 500kr.
Men nu er den altså på dansk! …. bliver bogens værdien så højere? Nej selvfølgelig ikke – det er den samme bog, de samme ord, de samme oplysninger og guldkorn.
Derfor:
“Men hvis det er endnu et kommercielt projekt du har gang i – så er jeg ked af at fortælle dig at du har valgt et forkert emne!”
PS.
Jeg glæder mig til den kommer!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er ikke helt enig i at bogen er magen til engelske bøger af slagsen. For det første er den på dansk, og for rigtig mange mennesker er det vigtigt, fordi de ganske enkelt ikke er lige så sikre på engelsk. Og for det andet er den skrevet med dansk udgangspunkt til danske virksomheder – og det er noget andet end en Amerikansk fokuseret vinkel.
Så bogen er bestemt mere værd for en dansk virksomhed, SEO’er eller marketingmand end en tilsvarende engelsk bog – ikke at de ikke også kan være rigtig gode.
Det sidste er, at bogen er meget bred og dyb – mere end de fleste selv på engelsk 🙂
> Hvad med en variabel pris?
Jeg overvejer stadig forskellige former for varieret pris, men det bliver i form af fravalg – ikke tilvalg, som ekstra materiale eller andre services, for det vil blot forsinke bogen yderligere.
Amjad Halim skriver
BRUG TID SOM DIFFERENTATOR
Prisdiskrimination er særdeles anvendt indenfor bogbranchen. Køb en hardback udgave for kr. 350 i dag, eller vent 6 mdr. på en paperback udgave til kr. 99. i dit tilfælde kunne du sagtens gøre det samme. Du har jo planer om at opdatere den med jævne mellemrum. Start med en dyr udgave til fx. 1999 og ‘udgiv’ en fattigmandsversion fx. 6 mdr. senere uden de nyeste opdateringer. Altså lad de prisfølsomme vente 6 mdr. med at få opdateringerne.
prismodelen bruges også hos fx. euroinvestor, hvor ‘tid’ er vigtigt for nogle, men ikke for andre. her er ventetiden bare 15 min.
Tjek I øvrigt dette om priselasticitet:
http://da.wikipedia.org/wiki/Elasticitet_(økonomi)
Det handler om hvor mange procent efterspørgslen vil falde, hvis din pris stiger med 1 procent.
Henrik Stenmann skriver
Hej Mikkel,
Når jeg skriver 4.000 kr. for en SEO fra dig, ja så stejler flere herinde og bliver vildt forarget over hvordan kan jeg dog forslå 4.000 kr. Det er rigtigt, at hvis det for dig kun handler om ren bundline, så skal du ned i pris. Hvis det også handler om branding, samt en fastholdelse af niveau til f.eks. en ny bog om 2 – 3 år, så skal du op i pris måske ikke 4.000 kr.
Personligt synes jeg bogen skulle koste 4.000 kr. For det handler ikke om prisen – MEN om udbyttet.
Hvis man ikke forstår dette, så kan de købe Kvicklybogen til 49,50 kr.
Vi får tit afvist kunder, som synes det er for ”dyrt” fordi det ikke forstår det. Hvad vil man helst betale 400 kr. og tjene 40.000 eller betale 4.000 kr. og tjene 400.000 kr.
Dvs. Hvis din bog kan f.eks. betyde en høj placering på et givent søgeord grundet nogle af dine teknikker. Så får de måske 3-4 henvendelser om måneden, som de normalt ikke ville få. Dvs. Måske 40 henvendelser på et år. Det betyder, at man rent faktisk har betalt 100 kr. arbejdstid pr. ny kunde, hvis bogen kostede 4000 kr. for det ene søgeord.
Når alt dette er sagt, så er du nok nødt til at sælge bogen for de 1.500 kr. For dem som har læst Martins bog vil jo uden tvivl sige jep, det ville være mine bedste 1.500 jeg gav ud og købe bogen ingen tvivl om det.
Derudover så skal man jo også nå ud til nogle nye “folk”, som ikke kender dig. Hvis man giver 1500 kr. for en bog, så er man selvfølgelig også i den seriøse ende.
Held og lykke… bogsalget….
Henrik Stenmann
IIH copenhagen
Jarlskov skriver
Jeg tror nu heller ikke der vil være noget galt i at tage 1000-1500-2000 for bogen, på trods af at det ligger uden for mit prisleje. Personligt ville jeg synes det ville være helt fair med en studierabat 😉 Selvfølgelig også selvom det betød at dele af bogen blev taget ud, man kan jo desværre ikke få alting forærende, selv ikke som studerende 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis jeg alene skulle prissætte ud fra, hvad jeg mener indholdet er værd – hvad læserne kan spare ved at læse den i forhold til hvad de ellers skulle betale for lignende viden (eller den tid det ville tage at finde og lære det selv X en rimelig timeløn), så skulle bogen koste MEGET mere end 1.500 eller 4.000. Det gælder også for Martins bog til 1.500.
Men for at optimere den samlede bundlinie kan man ikke bruge værdien af indholdet alene til at bestemme prisen 🙂
Torsten Bo Hansen skriver
Når vi holder pris for en bog op imod et kursus skal man huske på at et kursus har et begræset antal deltagere, hvorimod bogen er tilgængelig for langt flere. Budskabet kan så at sige komme hurtigere ud til flere med en mindre indsats og du kan afholde kurser i SEO samtidig med at bogen “sælger sig selv” – hvorfor dette også bør regnes med i en egentlig profitkalkyle.
Jeg mener man bør sammenligne en bog med bøger. Med mindre der – med i købet – er lagt op til at man får adgang til en række onlineværktøjer, så skal prislejet findes indenfor det leje, hvor SEO bøger typisk befinder sig.
En fair pris findes i omegnen af de 700 DKK.
Det er en spændende indholdsfortegnelse og virker som en bog, der kommer godt rundt om emnet, hvor jeg især glæder mig til at læse casesstories og se hvor dybt bogen stikker.
Held og lykke med prissætningen 😉
Poul Erik Petersen skriver
Hej Mikkel
Glæder mig til den udkommer! Jeg har haft stor fornøjelse af dit tidligere hæfte, som semiprof søgeoptimator og kan have endnu mere glæde af den nye. Hvad vil jeg give? Tja da det nu er dig, vil 700 kr ikke afskrække mig eller hug den op i 2 dele (hvis du kan) a 500 kr. Fint nok at spørge potentielle købere om prisen 🙂 Jeg vil nu foretrække en rigtig papirbog, men med links til eksempler er det jo nemmere med e-bogen. Hvis den bliver for dyr øger du nok chancen for at den bliver kopieret og “distribueret” gratis. God vind, Mikkel! Og få den da så skrevet færdig, så jeg har lidt godnatlæsning 🙂
Poul Erik Petersen skriver
Hej igen
Vil lige tilføje: Hvis den er for billig, er der for mange der køber den og hvis “alle” webdesignere bruger anvisningerne og “alle” rykker 25 pladser op på søgelisten, bliver placeringerne på fx google jo ca. status quo. Så har bogen pludselig ingen værdi – eller bliver et “must have”. Måske noget vrøvl, men det er der vel også plads til. pep
Mikkel deMib Svendsen skriver
Selv hvis alle Danskere købte bogen ville det ike blive et problem – hvis ellers de læser og følger bogen, for pointen i SEO er jo netop at finde de strategier der passer bedst til lige din virksomhed. Hvis man bare stiller sig op i køen og gør ligesom alle de andre har man ikke helt forstået SEO endnu 🙂
Brix skriver
“Hvis jeg alene skulle prissætte ud fra, hvad jeg mener indholdet er værd – hvad læserne kan spare ved at læse den i forhold til hvad de ellers skulle betale for lignende viden […]”
“Problemet” er selvfølgelig om man skal satse på dem, der er sikre på, at det vil være noget helt unikt de får ud af bogen, og det mener jeg altså er et meget begrænset marked, en “lukket” skare primært bestående af os der læser din blog andre seo-nørder og iværksættere. De vil være villige til at betale et pænt beløb, a la for Martin Thorborgs eller mere.
Men alle andre vil blive afskrækkede af det. Potentielt er alle Danmarks virksomheder nemlig kunder – altså også alle de MANGE, der ikke har _særligt_ fokus på SEO, et utal af studerende og semi-nørder, der fifler lidt med hjemmesider i fritiden osv. osv.. Det kræver “bare” at prisen ligger nede ved “bagatelgrænsen”. Hvad denne bagatælgrænse er, er dog selvfølgelig også forskelligt, men jeg er overbevist om at 1000 er en psykologisk smertegrænse, man er nødt til at komme under for at få den kæmpe målgruppe med..
Pas på med sammenligningen med prisen på Martins bog.. Selvom jeg personligt anser dig for at være langt mere “førende på dit felt” end Martin kan siges at være på sit, så ER Martin altså markant mere kendt i medierne og i den brede befolkning, og kan af den simple grund (hvor uretfærdig den end er), tage mere for sin bog og stadig sælge til en række “almindelige” mennesker, uden forkuseret hardcore interesse for emnet. Din bog er nødt til at komme ned i et lavere prisleje, for at “almindelige mennesker” overbevises om at de skal “løbe risikoen” og se om investeringen virkelige ER bedre end at købe en af de bedste engelske bøger billigt læse et par timer på nettet…
🙂
Peder Andersen skriver
Efter at have checket koden på din website ville jeg nok anbefale en pris på kr 795 men hvis du sætter den op på sin egen mini website med eget domæne vil den nok kunne trækkes op på kr 995.
Jeg mener også der er en magisk grænse ved kr 1000.
Til den pris vil den ramme meget præcist på de små virksomheder der selv laver deres SEO. Der er det ikke super avancerede teknikker der skal anvendes for at få deres sider op på et atttraktivt antal besøgende. Det er derimod ofte de mest banale ting som folk mangler, selv på store virksomheders sider. Så markedet hos de semi professionelle er kæmpestort, og du kan helt sikkert få en rigtig god del af dette marked.
Joachim Løvgaard skriver
Jeg synes at prislejet skal ligge mellem 500-800kr., det er hvad alle vores bøger, som studerende, koster, og dit arbejde og erfaring ligger sikkert på samme niveau som deres.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg har mange overvejelser omkring prisen og salgsformerne lige for tiden, men 5-800 kroner ender det nok ikke med. Jeg tror ganske enkelt ikke at det vil give det nødvendige merslag, der skal til for at komme ned i den pris.
Jesper Hvejsel skriver
Jeg vil sige 995 eller noget i den stil. Så ville jeg købe den helt sikkert. Tror du også at jeg ville betale 1500, så de 995 er nok mest fordi jeg vil spare de sidste 500. 🙂 Jeg købte også e-pusher, som jeg synes har betalt sig hjem. Så hvis du kan lærer mig lige så meget er det noget billigere end et SEO kursus eller at ansætte en SEO mand.
Morten skriver
……. kommer bogen ….. eller var det bare for sjov
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, den skal såmænd nok komme – der er bare hele tiden andre projekter der kommer i vejen for en færdiggørelse 🙂
Morten skriver
…… og imens skal vi ligge langt nede på Googles søgesider 😉
Ja, ja du har travlt ….. men designet til din Redpitt kan da ikke lige frem være en tidsrøver!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Morten, jeg tror bare du skal finde noget andet at kaste dig over – lad være med at vente på mig bog. Du kan sikkert alligevel ikke lide den
Morten skriver
Det er jeg oprigtigt ked af at hører. Jeg har faktisk gået og ventet på den.
Har jeg sagt (skrevet) noget forkert?
Torben Kovaltsenko skriver
Hej Mikkel
Der er vel næppe megen tvivl om at mange af dine læsere enten kommer til at sælge din viden videre eller kommer til at bruge den som en del i deres fast arbejde, hvorigennem de tjener til det daglige brød. Der er vel heller ikke meget tvivl om at folk ikke finder mere kompetent litteratur på dansk end denne bog.
Målgruppen for bogen er relativ snæver, idet det kun vil være professionelle webmastere og SEO-folk, som vil have interesse. Jeg kender på ingen måde salgstallene bag Thorborgs E-pusher, men jeg kan da forstå at han har solgt tilfredsstillende. Jeg tror dog at der en den store forskel på Jeres to bøger at Thorsborgs budskab er rammere en brede målgruppe.
Jeg tror det bliver svært at sælge så mange af dine bøger til det danske marked som E-pusher. Omvendt tror jeg i højere grad at målgruppen for din bog er klar over den værdi, den vil kunne bidrage med og jeg mener derfor du skal op i en pris over E-Pusher.
Hvis folk synes det er for dyrt kan de jo bare begynde og kigge rundt på nettet og så gøre deres egne erfaringer. Du har over 10 års erfaring og det skal naturligvis honoreres.
Jeg vil mene omkring 2.500 kr. plus moms.
Og så vil jeg slutteligt nævne at jeg ikke mener man altid skal profitmaksimere på relativ kort sigt. Sælg bogen til det den kan trække – den er det sikkert værd!
Jeg glæder mig til den udkommer.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Min første bog om SEO på dansk solgte i næsten 6.000 eksemplarer – og det var i 1998! 🙂
Prisen var ganske vist en hel anden end vi snakker om nu, men det understreger blot at markedet er der – og det er ikke blevet mindre de sidste 10 år, vil jeg mene.
Satte jeg prisen på min bog til under 100 kroner, tror jeg således godt jeg kunne sælge 5-10.000 eksemplarer – men for at ekspedere så mange bøger skal jeg bruge en publisher/distributør, og så falder den andel der går til mig væsentligt. Jeg fik blot 12-15% på den sidste bog.
Ved at sætte prisen væsentligt højere, og derved sælge færre, kan jeg bedre selv håndtere det og samtidig snuppe størstedelen af indtægten.
Anyway, det er sjovt at regne på de her ting, vurdere de forskellige muligheder – og spændende at høre alle jer andres betragtninger her 🙂
katja skriver
Jeg syntes at det er passende som du selv foreslår mellem 300- 500 kr
Der med får du osse de folk som bare vil vide noget mere om Seo med og ikke kun de store seriøse herre o_O.
Implementering i små og mindre virksomheder
Implementering i store virksomheder og koncerner
Hvilken pris du rammer alle mål grupper med -_O
1.Folk der arbejder inden for rådgiving/konsulent — vil købe til højere pris
2.Stor virksomhed egen seo konsulent —- vil købe til højere pris
3.Folk som har en hjemmeside og gerne vil videre eller vide mere —-køber ikke til høj pris
3.Folk som har en lille internet shop/hobby bassic —- køber heller ikke til høj pris
Thomas skriver
Syens egentlig idéen med faldende pris over tid er god. Jeg ville gerne købe Thorborgs bog og din, for at vide mere om emnerne, men har egentlig ikke noget at bruge dem til, hvorfor en pris på flere tusinde er for dyr.
Med en faldende pris over tid, kan du først dække den seriøse del af markedet af, dernæst de lidt mindre krævende og i sidste ende, os andre, der blot er interesserede i emnerne, men uden økonomisk interesse i dem.
Personligt er min max pris nok 5-800.
Mikkel skriver
“Problemet” med E-pusher er vel, som flere viust har pointeret, at den har en pris, så alle har råd til at købe den – hvilket gør konkurrencen for at differencere sig, og brænde igennem på søgeresltaterne endnu sværere…indenfor E-pushers scope vel at mærke.
Hvis den bog du koger på, kan få et site til virkelige at blive markant mere synligt, så synes jeg ikke en pris på 2.500,- er for dyrt.
Dels koger man de “useriøse” fra (du kan naturligvis være ligeglad med hvor seriøse køberne er, men køberne differentere sig ihvertilfald fra “300 bobs for en bog”-folket), og dels sender man også et signal om, at bogen vitterlig er en guldgrube.
Desuden stiger motivationen for at bruge en bog, hvis man har givet 2.500 kroner for den betydeligt.
Jeg tror de dyreste bøger jeg har indkøbt har kostet lidt under 1.000,- kroner, og har været trykte. Fælles for stort set alle fagbøger jeg har købt er, at et firma har købt dem til mig, hvilket har gjort at jeg har været, om ikke ligeglad med prisen, så ikke har tillagt prisen den store betydning…
Hvor langt er du med bogen?
søren skriver
noget nyt om bogen?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det er der faktisk, men jeg har med vilje ladet være med at fortælle noget, før den faktisk ligger klar denne gang. Men jeg kan da afsøre så meget at det nu er tættere på en nogensinde, og at det har fået en helt anden prioritet her i det nye år 🙂
Michael Qvist skriver
Jeg ville betaler de 1500 uagtet om det er af egen lomme eller over arbejdet.
Hvis der bare er lidt nyt viden eller indsigt, er det langt mere nyttigt end et seminar til flere 1000 kr.
håber det er god læsning.
Vh
Michael Qvist