SEM Toolbox
Den sidste dag på denne uges SES-konferencen i London, havede jeg to sessions. Den første var jeg ordstyrer på, og den havde titlen: “My SEM Toolbox” – oversat til dansk, noget i retning af “Mine værktøjer til markedsføring i søgemaskiner”.
Jeg holder meget af denne session. Der er altid nye spændende tools oppe og vende, og ny inspiration til nye måder at anvende dem man allerede kender.
Udover undertegnede, som ordstyrer, var der 4 dygtige folk i panelet: Rob Kerry fra England, Kristian Mar Hauksson fra Nordic eMarketing (ham der også stod bag RIMC konferencen på Island – super flink fyr!), Thomas Bindl fra Tyskland og Garry Beal fra USA.
De havde alle sammen en masse gode bud på spændende tools. En ting der dog gik igen, i alles indlæg var, opmærksomheden på, at det vigtigste tool der findes i SEO og SEM sidder midt mellem ørene! Selv de bedste tekniske redskaber hjælper intet uden en god portion kreativ fortolkning og forståelse for mediet.
Tre af de tools som både jeg selv, og mange af talerne fremhævede som yderst vigtige var:
- Et regneark (jeg bruger MS Excel)
Det er et fatastisk redskab til at opsamle, analysere og få et overblik over forskellige former for data, eksport fra diverse systsmer etc. - Notepad – eller tilsvarende simple teksteditor
Den bruges både til at betragte kode fra andre sites, opstille simple tekst elementer, skrive kode osv. Uundværligt! - Firefox browser
Denne browser findes der en hel række super fede plug-ins til, som gør en masse af det daglige arbejde med SEO meget lettere
Flere talere fremhævede også, at det ofte kan være en fordel at lave sine egne tools. Sådan har jeg altid gjort. Jeg bruger mest mine egne værktøjer. Årsagen til dette er både, at så kan jeg få det som jeg vil, men også at jeg er lidt paranoid med offentlige gratis tools. Man ved aldrig hvem der sidder i den anden ende og “lytter med” …
Mange fremhævede også et værktøj der heder Internet Business Promoter (IBP) fra Axendra. Jeg har ikke selv brugt det, men det indeholder mange glimrende værktøjer – så måske skulle jeg se lidt nærmere på det.
De fleste nævnte også et tool, som jeg også selv har brugt meget: Xenu spider, der er en lille men meget effektiv spider, der egentligt er lavet til at tjekke døde links, men som også kan bruges til at få et overblik over TITLE-tags på et site og interne linkstrukturer.
Når jeg får tid til at samle mine notater liodt, kan det være jeg laver en samlet liste over nogle af de mange tools der er blevet præsenteret på denne session, samt nogle flere af de andre jeg selv har brugt gennem tiden. Var det noget?
Michael Oxkjær skriver
Det ville da være super lækkert med en sådan toolliste, den skal være hjertelig velkommen :o)
Mht. IBP, så har for nogle år siden stiftet et kort bekendskab med den, men der er vist kommet en nyere og mere “indholdsrig” version siden :o)
Knut Nägele skriver
Jamen jeg synes også en liste med tools kunne være meget spændende.
Marcel Fuursted skriver
Ja, kom med en masse analyser og holdninger til de forskellige værktøjer :-D. Det kan vi altid bruge jo 😉
Jesper Normann Rohde skriver
Jo tak. Det lyder rigtigt spændende. Gerne med lidt kommentarer til 🙂
Morten Bock skriver
Sådan en liste kunen være meget interessant. Også gerne med en anmærkning af hvilket prisleje de ligger i 🙂
Bo Tranberg skriver
Gläder mig ogsä!
Nogen af jer, der kender til et (SEO) Tool som kan overväge ens placeringer i Google? f.eks. pä 100-200 söge ord? Eller skal man bruge slave-metoden?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, der findes forskelige tools af den slags, men man skal passe meget på med den måde man bruger dem på – specielt her efter Google har nedlagt deres gamle Web-API, som jeg skrev om forleden dag (https://www.demib.dk/google-web-api-467.html). Hvis sådanne tools bruges for aggressivt vil det let kunne føre til at din IP spæres i kortere eller længere tid hos Google.
Men det er faktisk ikke engang det vigtigste problem med ranking-toools. Der er mange andre, herunder:
– Du ser kun din rank – ikke hvad du ranker op imod (de andre sites)
– Hvis du skal se alle ord som overhovedet giver besøg, bliver rapporteringerne ofte for omfattende, svære at gennemføre og uoverskuelig – med mindre der udføres avanceret mining af dataen. Tager du ikke alle ord med, bliver dine rapporteringer meget unøjagtige.
– En stigende grad af reginalisering, personificering og andre individuelle eller gruppe-baseret tilpasninger gør generiske ranking-rapporter meget mindre nøjagtige – det er ikke sikkert din målgruppe ser det samme som dit rapporteringsværktøj.
Bo Tranberg skriver
Takker 🙂
Ingen vej uden om, og skulle man, sä skal man lige läne naboens Pc först 😉
Kurt Moskjær Andersen skriver
Jeg er på udkig efter et godt stykke software som kan håndtere links-kampagner ifm. SEO til et domæne – udover et regneark 🙂 Nogen gode forslag?
Mikkel deMib Svendsen skriver
De tools jeg har set p af den type dur ikke. Der er desværre kun den kreative hjerne og den hårdtarbejdende SEO’er tilbage 🙂
Kurt Moskjær Andersen skriver
Hehe Mikkel, det var hvad jeg frygtede du ville sige 🙂 Jeg må op på hesten…