81% bruger søgemaskiner
Jeg får ikke altid tid til at deltage i så mange session på søgemaskinekonferencerne, udover de sessions jeg selv taler på. Men i dag nåede jeg heldigvis at høre en rigtig god session til SES London med titlen “The Search Landscape”. Talerne var alle folk der beskæftiger sig med analyser af søgemaskine-markedet.
Alexander Burmaster fra Nielsen/Netrating havde på mange måder noget af det mest interssante data. Nielsen/netrating bygger deres målinger og analyser på paneler, som de bruger en masse tid på at sammensætte så de bliver så korrekte som muligt. Det er dygtige folk!
Alexander kunne fortælle at 81% af alle brugere på nettet besøger en søgemaskine en eller flere gange i løbet af en måned. Alt i alt bliver det til knap 250 millioner mennesker som besøger en søgemaskine – hver måned. De ser alt i alt godt 29 milliarder søgeresultatsider. Det er store tal. Alligevel udgør søgning kun omkring 3,4% af den tid folk bruger online. Billedet er klart, og det kunne de andre panelister også bekræfte: Søgemaskiner bruges i stigende grad som et udgangspunkt for folks videre færden på Nettet. De starter med en søgning og bevæger sig videre derfra.
Richard Zwicky fra Enquisite, som jeg tidligere har skrevet om her på bloggen, havde også en masse spændende tal – bl.a. en masse data fra Danmark, hvor der øjensynligt er rigtig mange der bruger Enquisites servce, som en direkte resultat af min tidligere omtale. Bl.a. fortalte Richard at i snit kommer hvert 8 besøg på alle de sites de tracker fra en søgemaskine! 1 ud af 8. Det er også et højt tal. Specielt som et gennemsnit.
Bill Hunt fremviste nogle helt friske tal fra en nyligt overstået undersøgelse af markedet som SEMPO har lavet. Det mest interessante her var, at de fleste virksomheder forvente at bruge væsentligt mere på markedsføring i søgemaskiner i år, end de gjorde sidste år, og et stort flertal siger at de vil flytte penge fra paid search til organisk optimering. Det skyldes nok at priserne på PPC er kommet for højt op i mange brancher.
I morgen tidlig er Matt Cutts på som keynote taler, så jeg må heller til at smutte i seng 🙂
[…] Resultatet af organisk søgemaskineoptimering kan vente nogen tid på sig, men er absolut vigtig. SE mere på Mikkel deMibs blog […]