Search eller Social? Er Facebook større end Google?
Er Social Media, som Facebook, Twitter og Google+ ved at overgå trafikken fra søgemaskinerne? Og som en konsekvens af dette, er markedsføringsafdelingerne, ved at skrue ned for SEO til fordel for markedsføring i de sociale medier?
Og er trafikken fra de sociale medier i virkeligheden meget bedre end den fra søgemaskinerne?
Denne diskussionen har rejst sig (igen) i de seneste dage. Desværre er den, som tidligere, fuld af misforståelser omkring Nettet som helhed og i særdeleshed sociale medier og søgemaskiner.
Diskussionen blev sat igang igen efter BuzzFeed udsendte en pressemeddelelse. hvor de påstod at Facebook har overhalet Google som leverandør af besøgende. Så tog ReCode historien op, hvilket så førte til en lidt længere diskussion mellem Danny Sullivan og Joshua Benton på Niemanlab.org.
Det mest fornuftige og veldokumenterede svar kommer fra en af mine meget gamle SEO-venner – Marshall Simmonds, der er stifter af Define Media Group. På baggrund af data der dækker ikke mindre end 97 milliarder sidevisninger, på en række store indholds-sites, er hans konklussioner meget klare:
Kagen vokser
Ja, trafikken fra de sociale medier stiger. Men den gør det ikke på bekostning, af trafikken fra søgemaskinerne. Tværtimod. Trafikken fra søgemaskinerne stiger også, og i Marshall’s data endnu mere end trafikken fra de sociale medier. Faktisk er den samlede søgetrafik på deres medier 53% højere i december 2013 end den var i 2012.
Så med andre ord vokser kagen. Når der kommer en ny trafikkilde til, som Facebook, så æder den ikke nødvendigvis trafikken fra de andre. Til en vis grad viser det sig i hvert fald, at den samlede volumen stiger. Der er således plads til fremgang for både search og social – og det er det som sker.
Så du skal ikke tænke på sociale medier som en afløser for search, men et supplement.
Passive og aktive læsere
Danny Sullivan beskriver forskellen mellem besøgende der kommer fra søgemaskiner og sociale medier rigtig god (frit omformuleret på dansk):
– Besøgende fra søgemaskiner er aktive brugere. De er aktivt opsøgende. De har noget bestemt i tankerne de leder efter.
– Besøgende fra sociale medier er passive brugere. De er på udkig efter inspiration. De slentrer lidt rund i deres online verden og ser hvad der sker.
Begge dele har bestemt sin berettigelse. Begge typer af besøgende kan konvertere godt. Jeg er så af den opfattelse, og har den erfaring, at det som brugerne konverterer på fra de to medietyper er meget forskelligt.
Netop på grund af de sociale brugeres nysgerrighed er det nok sandsynligt, alt andet lige, at du kan konvertere lidt flere af dem til f.eks. nyhedsbrev sign-up eller betalingsvæg, da de jo netop er nysgerrige efter inspiration og mere viden eller underholding.
Omvendt, så er jeg ret sikker på, at hvis du skal sælge noget (et produkt eller en ide), så får du ikke en meget bedre kvalitet lead end en der lige har søgt på det.
Det handler også om Content Marketing
Diskussionen om Search eller Social er i høj grad også en diskussion om content marketing kontra search marketing.
I de seneste år har der udviklet sig en meget fokusret content strategi på visse sites, som det i sin mest ekstreme form kan ses på f.eks. Upworthy eller danske Retardo. Den måde de udformer deres overskrifte og meget begrænsede tekstindhold på, er 100% målrettet de sociale medier. Det er overskrifter som: “You won’t believe this – it will change your life”.
Den slags overskrifter giver masser af kliks i de sociale medier, men de giver naturligvis ingen brugbare rankings. Der står jo intet i overskriften, som man kunne forestille sig folk ville søge på for, at finde det der vises.
Men selvom det naturligvis kan være en udfordring, så kan man faktisk godt lave overskrifter og indhold, der virker i både de sociale medier og i søgemaskinerne. Og det stopper jo ikke her. For du skal også tilpasse dig indhold til Twitter og andre formater med andre begrænsninger – og muligheder.
Og det er lige præcis det, som er den redaktionelle – journalistiske og indholdsudviklende udfordring så vi står med i dag. Men det er ikke bare en udfordring, det er også en kæmpe mulighed. Verdens største. Aldrig før har vi så let kunne komme ud til folk lige præcis på det tidspunkt og den måde de ønsker.
Social Media Marketing er vigtigt!
Hele diskussionen om search eller social er lidt åndssvag. For det handler jo ikke om enten eller. Som en fortaler for, at søgetrafik stadig er både god og stigende, vil jeg på ingen måde lægge navn til, at du skal holde dig fra de sociale medier. Tværtimod. Du skal da naturligvis bruge en masse krudt på dem.
For de sociale medier vokser. Det gør de. De har en enorm dækningsgrad og indflydelse på alverdens forbrugere. De har også en indflydelse på indeksering og ranking af dit website i søgemaskinerne. Så naturligvis skal også bruge energi på de sociale medier. Du skal bruge energi på alle gode marketingkanaler der dukker op, og som er relevante for dig. Det er ikke et enten eller – det er et både og.
Sasa Kovacevic skriver
Hej Mikkel
Endnu engang tak for en god artikel. Hmm, ja det giver god mening, at man skal bruge masser af krudt på de sociale medier som virksomhed. Men men men. Hvis vi tager Facebook som et eksempel. For ikke særlig længe siden ændrede de deres algoritme sådan, at man som virksomhed i dag er forholdsvis begrænset hvad angår ens reach til de fans, som har liked ens FB-side.
Jeg er selv admin af en FB-side, som har godt og vel 10.000 fans, der alle har liked siden grundet interesse. Når jeg laver posts, så når jeg måske max ud til 5-10 % af disse fans. Selvom mine posts bliver delt og liked. Facebook vil jo gerne have, at man istedet betaler sig til en større reach, og det synes jeg er latterligt, når de fans man i forvejen har er 100 % relevante.
Det jeg prøver på at sige er, at de sociale medier i dette tilfælde Facebook graver dets eget grav for virksomheder. Jeg gider da ikke bruge mine markedsføringskroner på at betale mig til mere reach. Så er pengene bedre brugt på PPC eller andet markedsføring.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis du lader egne følelser blive blandet for meget ind i din vurdering af om bestemt markedsføring er effektivt, så ender du som regel med at tage forkerte beslutninger :
Eric Ziengs skriver
God og relevant artikel, tak! Eneste jeg er lidt ked af er, at der står mellem linjerne, at Content Marketing er smarte SoMe overskrifter uden indhold.
I mit CM arbejde og rådgivning er det absolut forbudt. Ja, man kan være taktisk smart med overskrifter, men indholdet vejer tungest.
Jeg ser god CM som en SEO gave i og med man tænker værdi og indhold til brugeren først, hvilket understøtter moderne SEO. Enig? Overser jeg noget?
Eric