SEA = Search Engine Advertising
Det har ofte irreteret mig, at der er en del folk i online branchen – ja selv indenfor marketing og search marketing branchen, der roder rundt i de forskellige betegnelser for det vi går og laver. Indtil videre har de to betegnelser: SEO og SEM vundet mest indpas. Desværre fortolkes SEM forkert af rigtig mange – nemlig som en betegnelse for betalte søgeordsannoncer som AdWords. Som du sikkert allerede ved, dækker SEM over alt det man kan gøre for at blive mere synlig i søgemaskinerne – både organisk og betalt.
Vi mangler en god betegnelse for søgeordsannoncer, der kan indgå i en logisk forlængelse af SEM og SEO.
Da jeg var i Tyskland i sidste uge slog det mig så pludselig: Tyskernes (og flere andre Europæiske landes) udprægede brug af betegnelsen “SEA” for “Search Engine Advertising” er jo perfekt! Jeg vil meget anbefale, at vi alle bakker op omkring dette i Danmark også, så vi kan få lidt mere styr på og logik i betegnelserne 🙂
Med betegnelsen SEA bliver der pludselig lidt mere logik i det hele – og jeg tror det bliver lettere at forstå for alle …
SEM = Search Engine Marketing, dækker over alt det man kan gøre for at blive mere synlig i søgemaskinerne – både organisk og betalt.
– Herunder kommer så
SEO = Search Engine Optimization, der dækker over alt det man kan gøre for, at påvirke de organiske resultater i søgemaskinerne
SEA = Search Engine Avdertising, der dækker de forskellige typer af annoncering man kan købe i de forskellige søgemaskiner – uanset afregningsform og formater.
Mon ikke dette kan hjælpe lidt på den forvirring der øjensynligt er i dag – særligt omkring mange folks misforståelse af SEM? Det tror jeg.
Jeg har naturligvis også tilføjet SEA til vores ordbog på deMib.com med en kort beskrivelse, så der er samling på tingene.
Jeg håber du vil bakke op omkring dette initiativ. Jo mere konsekvent vi er mange der begynder at bruge denne betegnelse, jo hurtigere vil den finde indpas.
Morten skriver
Det var faktisk en mega god ide, så det os er forståeligt for dødelige…
Nu skal du så bare have alle til at følge din ide. Det er den lidt svære del 🙂
Jimi H skriver
Jeg vil for fremtiden nikke anderkendende og udbrede mig bredt og vidt om mit kendskab til netop SEA.
Spøg til side.. selvfølgelig er det bedre på den måde. God ide
Jimi H skriver
Alle gør hvad Mikkel siger, har du ikke lagt mærke til det endnu ? 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ahh, ikke altid – men lige præcis denne ide kan jeg ikke se andet end at alle vil få gavn af. Større forståelighed for og gennemsigtighed i det vi laver gavner i hvert fald alle os der fokuserer på at lave noget ordentligt.
Rosenstand fra Concept-i skriver
Som jeg sagde til dig på Skype: Det er en rigtig god opdeling, som jeg vil tage til mig og bakke op om.
Måske ender det endda med betegnelsen “SSS’er” om en person, der mestrer SEM, SEO og SEA 😉
Peter Lauge skriver
Det lyder rigtigt 🙂
Kasper Bergholt skriver
Jeg kan godt li’ den “ny” nomenklaturs skelnen mellem marketing og advertising. Spørgsmålet er, om folk, der ikke forstår det nuværende begrebshierarki, ikke bliver endnu mere forvirrede.
Men lad det er da værd at forsøget!
Alt godt & go’ påske!
Kasper
Torben Lundsgaard skriver
Jeg er fuldstændig enig med dig Mikkel, men det er en lost cause. Det tog 10 år at få danske virksomheder til at interessere sig for SEM og det vil tage 10 år at få dem til at bruge de rigtige betegnelser.
Personligt mener jeg, at det mediebureauerne og inkompetente sælgere, der er skyld i misforståelsen.
Og nu vi er i gang. I gamle dage udtale man SEO som bogstaver. Altså S, E, O. Hvem fanden fandt på at det skulle udtales som et ord – seo?
Måske trænger jeg bare til lidt påskeferie 😉
Frank skriver
Det er hermed taget i brug. Spreder også lige nyheden med det samme.
God Påske
Frank
Mathias Bak skriver
Det er altså ikke rigtigt det der, Torben Lundsgaard. Hvor får du dog fra at det tog 10 år for de danske virksomheder at interessere sig for SEM? Virksomhederne har kastet sig over det så snart det var profitabelt og til at finde ud af, for 10 år siden var mængden af webshops osv. altså utrolig lille i forhold til i dag.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Mathias og Torben – sandheden ligger et sted midt imellem. Jeg havde danske SEM kunder allerede i 1998, men det var få dengang. Men allerede i starten af 2000 var der mange. Så 10 år tog det ikke.
Men det er da rigtigt, at det først er i de seneste 3-4 år at danske virksomheder for alvor – i bred forstand, har kastet sig over SEM 🙂
Og enig, Torben, det er en grim uvane at udtale SEO som et ord … seo. Men det er ikke helt usædvanligt – omend ikke honsekvent. Man udtaler f.eks. aldrig IBM eller CMS som et ord (hvilket også gør lidt ondt i tungen, hvis man prøver), hvorimod f.eks. HIV næsten altid udtales som et ord.
Men dette er trods alt et mindre problem, synes jeg. Sålænge betegnelserne er korrekte, så synes jeg vi er nået langt 🙂
Jeg tror ikke det vil tage 10 år for SEM, SEO, SEA opdelingen at vinde indpas. Men jeg tror til gengæld stadig der vil være folk tilbage om både 10 og 20 år som ikke fatter det hehe Men helt ærligt, de vil så blot fremstå, som nu, som amatører i øjnene på alle andre, der har fattet de rette betegnelser – hvilket forhåbenligt bliver den største del af markedet.
René skriver
Det er et godt begreb som jeg vil støtte op omkring, det er tit svært for kunder at skelne det ene fra det andet, så hvis vi i SEO branchen begynder at anvende begrebet i vores markedsføring, vil begrebet hurtigt få en plads i ordbogen.
Nicolas Zangenberg skriver
Hej Mikkel
Alleførst tak for sidst.
Jeg synes, det er et super godt intitiativ, som vi hos a-better-traffic.com godt vil bakke op omkring og anvende fremover.
Hilsen
Nicolas
Tobias Bay skriver
Så lærte man lidt igen idag 😉
Må indrømme at jeg var én af “tåberne” der ikke havde helt styr på de rette betegnelser. Men nu når du har gjort det klart, kommer jeg i hvert fald ikke til at fejl informere folk.
Søgemaskineoptimering skriver
Skide godt initiativ, som alle forhåbentligt støtter op omkring 😉
Jesper Normann skriver
Det giver mening. God ide, Mikkel. Tager SEA til mig 😉
/Jesper
chris skriver
Det lyder rigtigt 😀 takker
Tobias Thaastrup-Leth skriver
Forkortelsen SEA er hermed tilføjet/rettet i diverse PowerPoint præsentationer i min virksomhed (ja, jeg ved godt at denne artikel er knap 1 år gammel). Dejligt hvis der endelig kunne blive 100% enighed om begreberne. Jeg synes dog stadig her i 2011 at SEM bliver brugt meget ofte i forhold til SEA.
Andreas Linde skriver
Jeg har selv lavet samme fejl kan jeg se. Jeg har skrevet SEM som en betegnelse for betalte og ikke både betalte og ikke-betalte resultater. Tak fordi du lige gjorde det klart for os :=).